בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
השתדלו לקנות במקום שאתם כבר מכירים, מומלץ לקנות כל מוצר מזון הנמכר באריזות אישיות על-פני אריזה משפחתית גדולה והימנעו מלקנות מבצעים
|
תמיד קונים יותר ממה שצריך [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
כיום, רשתות המזון הופכות את קניית המזון לחוויה אמיתית - המרכולים מרווחים, מעוצבים וצבעוניים, המוצרים בשפע ותמיד יש מבצעים וטעימות. אפילו הילדים נהנים להצטרף לקניות המזון. הקניות הינן סוג של בילוי משפחתי. אנו, הצרכנים, מתפתים למלא את עגלת הקנייה, המגיעה במימדים ענקיים, ותמיד קונים הרבה יותר ממה שבאמת היינו צריכים. זאת בדיוק לפי מטרתם של בעלי המרכולים. ההפסד של כולנו הינו הפסד כפול - הן של כסף והן של קלוריות. כדאי לזכור, כי כל מה שקונים בסוף, גם אוכלים. ואם יש יותר - אז אוכלים יותר.
|
טיפים לקנייה בצורה מושכלת
|
|
להלן מספר טיפים לקנייה בצורה מושכלת שלא תחבל לכם בכיס ובעיקר בניסיונות לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה ועל המשקל
|
▪ ▪ ▪ |
- זמן: מומלץ לערוך קניות מרוכזות. יש להקציב זמן קבוע ומוגבל לקניות. ככל שהקניות יערכו זמן רב יותר, נקנה יותר. דווקא בסוף תהליך הקניות, נמלא את העגלה ממה שבא ליד;
- מיקום: השתדלו לקנות במקום שאתם כבר מכירים, היכן נמצאים המוצרים להם אתם זקוקים והעדיפו תמיד עגלה קטנה או סלסלת יד. כדאי לשקול קנייה דרך האינטרנט המאפשרת חסכון בזמן, ואי קניית מוצרים שלא ברשימה, ועל כן גם בכסף;
- רשימת קניות: גורמת לנו להיות ממוקדים במוצרים ההכרחיים. מי מאיתנו לא מצא עצמו מגיע הביתה ללא מספר מוצרים אותם היה צריך, פשוט כי שכח, ולעומת זאת עם מספר לא מבוטל של שקיות בהם מוצרים שלא היו ברשימה כלל, פשוט כי הם היו;
- ללכת שבעים: כשאנו רעבים, קשה לנו יותר לדבוק ברשימה שאיתה הגענו, קל יותר להתפתות לטעימות המוצעות לנו, היכולות להסתכם לארוחה. שיקול הדעת שלנו בזמן רעב מתעתע בנו לקנות מוצרי מזון באריזות גדולות, מזונות שומניים ועתירי סוכר מיותרים;
- מזון ארוז: הצגת מוצרים בכמויות ענק בתפזורת כגון: פיצוחים, פירות יבשים, מאפים, לחמים ושוקולדים, מפתה אותנו לקנות בגלל המראה והריח. כדאי להימנע מלגשת לדוכנים הללו. יש לקנות מוצרים אלו באריזות סגורות בלבד, כך הסיכוי שננשנש מהם עד שנגיע הביתה פוחת;
- אריזות אישיות: מומלץ לקנות כל מוצר מזון הנמכר באריזות אישיות על-פני אריזה משפחתית גדולה. כך תאפשרו לעצמכם לאכול בכמות מדודה;
- תירוצים: הימנעו מלקנות "מבצעים", הדפו תירוצים לקנייה כגון: שיהיה בבית לאורחים, הילדים אוהבים או לחלופין נפנק את עצמנו רק הפעם או רק בזה. וותרו על קניית מזונות שאתם יודעים שהם נקודות תורפה. אל תעמידו את עצמכם סתם במבחן;
- רכיבים: רשימת הרכיבים מכילה את המרכיבים בסדר יורד. כלומר, המרכיב העיקרי יהיה ראשון והמרכיב בכמות הקטנה ביותר אחרון. לדוגמא, אם נרצה לקנות לחם מקמח מלא, נבדוק אם ברשימת הרכיבים, הקמח המלא הוא המרכיב הראשון ורק אחריו יופיע הקמח הלבן, אם בכלל. כדאי להימנע ממזונות המכילים ברשימת המרכיבים שומן צמחי מוקשה וסוכר במקומות הראשונים;
- לא רק קלוריות: בסימון התזונתי כדאי לבדוק כמה קלוריות יש במזון ל-100 גרם ולמנה, אך לא פחות חשוב, אם לא יותר, להסתכל בטבלת הסימון התזונתי על כמות השומן במוצר ל-100 גרם. תופתעו לגלות, כי ישנם מוצרים רבים שאתם צורכים, רמת השומן בהם גבוהה. כמו-כן, העדיפו מוצרים המכילים יותר סיבים תזונתיים ופחות נתרן ל-100 גרם מוצר;
- טבעי תמיד עדיף: תמיד עדיף ללא חומרים משמרים, ללא צבעי מאכל, ללא תוספת סוכר וללא שומן טראנס;
- סיסמאות: יצרנים רבים משתמשים בהגדרות "ללא סוכר ושומן" או "לייט", בכדי שהמוצר ייחשב לבריא ודיאטטי. האמת היא, שמוצר המוגדר "ללא סוכר", לא מכיל סוכר, אך מכיל את אותן כמות הקלוריות כמו במוצר זהה לו המכיל סוכר, זאת בגלל השימוש בממתיקים בעלי ערך קלורי. והאמת היא, שמוצר יכול להיות "0% שומן", אך להכיל כמות סוכר וקלוריות לא מבוטלת. "דל מלח או שומן" משמע, שכמות המלח והשומן במוצר לא זניחה, אך יחסית למוצר הרגיל היא פחותה. "ללא כולסטרול" - כל מוצר מזון שמקורו מן הצומח לא מכיל כולסטרול, חשוב לבדוק כי המוצר לא מכיל שומן טראנס שמקורו בשומן הצמחי המוקשה, המרגרינה.
לסיכום בקניות יש להיות ערני וזהיר, לדעת לבדוק ולבחור נכון, יש לזכור כי כל מה שנכנס לעגלה בצורה כזאת או אחרת, מזין אותנו. תמיד אפשר גם לוותר ולהחזיר למדף.
|
|
|
הכותבת היא דיאטנית קלינית, B.Sc.Nutr, ברשת סטודיו C
|
|
תאריך:
|
21/11/2011
|
|
|
עודכן:
|
21/11/2011
|
|
אלונה אזאגי-ירון
|
|
החורף כבר כאן, הטמפרטורות צונחות, ואיתו יבואו הגשמים, הרוחות, הסערות ומחלות חורף למיניהן. מעבר להכנת שמיכות הפוך ותנורי החימום, אין כמו עונה זו להכנת קדרה מהבילה של מרקים חמים על כל סוגיהם.
|
|
|
בדבר אחד האירנים צודקים. הציונים אכן היו שותפים פעילים מאוד בהעברת הידע שעליו התבסס דוח סבא"א. או כפי שאומר אחד מאנשי הסוד בישראל: "אנחנו רואים אותם ושומעים אותם". אבל לא רק ישראל מבצעת חריש מודיעני עמוק באירן. "כל העולם נמצא שם", מוסיף המקור. לכן, ככל שיישמע הדבר פרדוקסלי, אין בדוח סבא"א גילויים שלא היו מוכרים קודם לכן לאובמה, לסרקוזי או לפוטין. ולא רק להם: גם שליטי ערב המשתייכים לציר האנטי-אירני ידעו.
|
|
|
עיתונאי ישראל התכנסו אתמול (יום א', 20.11.11) בסינמטק תל אביב תחת הכותרת "כנס חירום למען תקשורת חופשית", בעקבות מה שנתפס כאיומים מצד מחוקקים ובעלי הון על חופש העיתונות במדינה. אולם הסינמטק, שבו 377 כסאות, עלה על גדותיו בעיתונאים - עורכים, כתבים ואנשי הפקה בעבר ובהווה. בזה אחר זה עלו לבמה בכירי המקצוע ונשאו דברים על מה שמטריד אותם ועל מה שאמור להטריד לדעתם את כל אנשי התקשורת בישראל. מעניין לא פחות היה לשים לב לנושאים שהדוברים העדיפו שלא להזכיר.
|
|
|
מה פתאום יונה? ולמה נער? מאיר שלו, כדרכו, אוהב לטפל בגיבורים ובתקופות היסטוריות. לפני הכתיבה הוא מקדיש זמן רב למחקר, וכך נחשף לקהל הסיפור על קרב סן סימון. אומנם רק שמץ ממהלך הקרב מסופר עם תחילת המחזה מפי יאיר (גלעד קלטר הכה צברי באופיו, ביושרתו ובסגנון דיבורו), מדריך טיולים בישראל המודרנית. ממש רק מתאבן, כי את תמצית כל תולדות הקרב תמצאו עם חשיפת פרטים מסעירים שלא ייאומנו - בתכניית ההצגה.
|
|
|
לפי הפילוסוף לייבניץ, כל האירועים בעולם, עבר-הווה-עתיד, קורים בו-זמנית בעבור אלוהים, ורק בעבורנו, בני האדם, האירועים מתפתחים בקו היסטורי לינארי וחולפים. אם הבנתי את לייבניץ נכונה, משמעות הדבר היא שכל חיינו - מעשים, דיבורים, פחדים ותשוקות - קרו כבר אינספור פעמים וימשיכו לקרות עד אינסוף.
|
|
|
|