|   15:07:40
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
[איור: מושיק גולסט/מקור ראשון]

תקנת בית דין

הרב אוריאל לביא, מגדולי הדיינים של הציונות הדתית, תקף את פורום תקנה בטענה כי אין לנהל הליך פלילי שלא במסגרת בית דין רשמי. הרב שילת, מחברי הפורום, סובר שאין ברירה
03/02/2012  |   יהודה יפרח   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
ממלכתי חדש
הממלכתי החדש קלט שבמאבק המר הזה יש לו סיכוי דמוגרפי ופוליטי לא רע לנצח, והוא החליט ללכת על כל הקופה ולשנות את המציאות

פורום תקנה ספג באחרונה ביקורת נוקבת שמתח הרב אוריאל לביא, מגדולי הדיינים של הציונות הדתית המכהן כאב בית הדין טבריה-צפת, ומי שהוזכר כמועמד לבית הדין הגדול. לביא תקף את הסמכות של הפורום בכנס המחלקה למשפט עברי במשרד המשפטים שעסק בדיני לשון הרע. הרב לביא הסביר שיש תחומים שאי-אפשר להפריט ויש להותירם בסמכות ובאחריות ממלכתית, וכמו שלא יעלה על הדעת להפריט את הצבא או את המשטרה כך גם את מערכת השפיטה הפלילית אין להפריט.

אליבא דלביא, הבעיה בסוגיית טוהר המחנה היא שמדובר במעשים שנופלים בין הכיסאות. לעתים מדובר במעשים שאינם מכוסים בחוק למניעת הטרדה מינית אך החברה הדתית מעוניינת לבערם ולטפל בהם ברמה החינוכית והציבורית, ולעתים מדובר בעברות מוכרות בחוק שהמתלוננות אינן מעוניינות להתלונן עליהן ולהיחשף. טענתו המרכזית היא שאפשר ושחובה לטפל בסוגיות הללו, אך הדבר צריך להיעשות בבית דין מוסמך הפועל ב"סדר דין" מלא, כלומר עם כל הפרוצדורות המשפטיות שנועדו להבטיח ייצוג הוגן ואובייקטיבי לכל הצדדים. "רבנים בכירים ואנשי ציבור חשובים במעלה עדיין לא נחשבים לבית דין, והמעמד שלהם אינו יכול להחליף את בית הדין", טען לביא.

חשיבות המסגרת

לדברי לביא, כדי להגדיר פורום מסוים בתור בית דין על מינוי הפורום להיות בידי הקהל ועל הכרעות הפורום להתקבל במסגרת המנדט המוגדר שניתן לו. לביא חלק על הרב יעקב אריאל שציטט את בעל "נתיבות המשפט" (ר' יעקב מליסא, 1770¬1832) שטען כי "לאפרושי מאיסורא" אין צורך בבית דין, וקבע כי ההלכה נאמרה רק בנוגע להתייחסות של אדם לחברו, אך לא בהליך עם מאפיינים שיפוטיים.

לדבריו, ההתעקשות על הביורוקרטיה והסמכות חשובה שכן סדר הדין מעגן הליכים שאמורים להבטיח עשיית צדק. אחד מהם הוא העיקרון המחייב את בית הדין לשמוע את שני הצדדים באותו מעמד. הרלב"ג פירש את הדין הזה בנימוק שלב הדיין נוטה לטובת הצד שהוא שמע ראשון, ואם ישמעו את התובע לבדו יש חשש שדעתו של הדיין תינעל גם אם למחרת ישמע את חברו. לביא טען שהעובדה שבפורום תקנה שומעים מתלוננות מבלי לעמת אותן מול הנילונים פוגעת בזכויותיהם של אלו ועלולה לגרום לפגיעה בחפים מפשע.

הרב לביא הוסיף כי בבית דין כזה נשים יכולות להשתלב במעמד של יועצות בית הדין ולהיות מעורבות גם במעמד קבלת העדויות. עוד העיר לביא שמוסדות חינוך יכולים להתאגד ולהקים פורום במתכונת של ועדות האתיקה של לשכת עורכי הדין או של נציבות שירות המדינה, ולחייב את כל עובדיהם להסכים כי אם תוגש נגדם תלונה היא תתברר בוועדת האתיקה. ועדה שכזו כשרה הלכתית כי העובדים במסגרות קיבלו אותה עליהם, והיא פועלת על בסיס העיקרון ההלכתי המאפשר גם קבלה של דיין קרוב או פסול שפועלים שלא על-פי סדר הדין בתנאי שהדבר נעשה בהסכמת הצדדים.

המלצות בלבד

הרב יצחק שילת, ממקימי ישיבת מעלה-אדומים וחבר בפורום תקנה, חולק בחריפות על עמדתו של הרב לביא. ל'מקור ראשון' מסר הרב שילת כי "פורום תקנה אינו 'משמרות צניעות'. הוא עוסק אך ורק בבעיות של הטרדה וניצול מיני בידי בעלי מרות וסמכות. המציאות היא שרוב הנפגעים ככולם אינם מוכנים לחשוף את פגיעתם בפני רשויות החוק, משום שחשיפה כזאת כוללת עימות ישיר עם הפוגע והיא עול נפשי כבד מנשוא, וכפי שחלקם מתבטאים 'חזרה על מעשה האינוס'. פורום תקנה בא לתת מזור לנפגעים אלה, אשר רוצים בכל מאודם שתלונתם תישמע ותטופל ללא חשיפה בפני רשויות החוק. כמובן שהמטרה העיקרית של הפורום היא מניעת פגיעה עתידית בנפגעים אחרים בידי אותו אדם, וזאת באמצעות הרחקתו מהמקום שבו הוא יכול לפגוע בקרבנות נוספים. מטרות אלה אין בית הדין יכול להשיג, בהיותו מחויב לכלל של שמיעת שני הצדדים זה בנוכחות זה".

"כל פעולות הפורום הן בגדר המלצות", מוסיף הרב שילת. "והבעיה ההלכתית היחידה שיכולה להתעורר לגביהן היא שאלת לשון הרע. אך כלל פשוט הוא שלשון הרע הנאמר למניעת נזק מותר ואף מצווה לספרו. קל וחומר כאשר הדבר מכוון למניעת נזק מרבים העלולים להיפגע. במקרים חריגים יש מצווה לפרסם בפרהסיה עבריין שאינו מקבל תוכחה בצנעה".

"תנאי להיתר מסירת מידע שלילי", ממשיך הרב שילת, "הוא שיתברר לאדם שהדבר אמת (על-פי "חפץ חיים", כלל י סעיף ב), ומשמע גם אם לא ראה את הדבר בעצמו אלא בדרכי בירור אחרות, ובראשן הודאת הנילון עצמו. פורום המורכב מרבנים, מאנשי חינוך ומאנשי מקצוע בתחומים שונים חזקה עליו שאינו מוסר לאחרים דברי גנאי כשלא נתברר לו שהדבר אמת, כדברי רבנו יונה בחידושיו למסכת בבא בתרא 'הכול יודעים שאין אדם כשר מספר דברי שקר ברבים, ואין לשומעים לחשדו, אבל יש להם לחקור הדברים, ולהוכיח את האיש ההוא שמספרים עליו אותם דברים רעים'".

הממלכתיים החדשים
בשנים האחרונות קמה במחנה הלאומי דמות ממלכתית חדשה שחיה את ההווה וכבר לא רואה בחילונים עגלה ריקה. היא תוכל לשרוד רק אם תדאג לכלל צורכי החברה הישראלית
▪ ▪ ▪

קשה להבין את עצמת האמוציות והסערות שהתחוללו מאחורי הקלעים בעקבות פרסום הטור "מגרון נגד זמביש" בלי להכיר את המטמורפוזה התרבותית-מנטלית שמטלטלת את מנהיגות המחנה הלאומי. הנושא ראוי אומנם למאמר עצמאי, ובכל זאת, בשורות הבאות אנסה לתמצת את הנושא כדי לחלץ ממנו את הלקח הנדרש. הדברים נכתבים באופן פשטני וצבעוני מעט לצורך ההמחשה. במציאות, ברור הדברים מורכבים יותר.

הכוחות האוונגרדים במחנה הלאומי עברו בשנים האחרונות תהליך אבולוציוני-הגליאני מרתק. מדובר בהתפתחות מורכבת הכוללת ניואנסים רבים אך ניתן לזהות בה לפחות שלושה שלבים מרכזיים.

השלב הראשון, מהימים שאחרי מלחמת ששת הימים ועד ל-2005, התאפיין בדומיננטיות של "הממלכתיים הישנים", שהובלו בידי בוגרי 'מרכז הרב', 'ישיבת הגוש' ושלוחותיהן. במעמקי נפשם של הממלכתיים הישנים, "הישראלי האותנטי" הוא יאיר לפיד ובני השבט הלבן שהוא מייצג. הם מאמינים שבתוך תוכו, "הישראלי" הוא דתי-ימני סמוי, ואם רק יחברו אותו לתורת ארץ ישראל וליהדות רכה וקומוניקטיבית יתעורר בו הניצוץ הקדוש. עיקר המאמץ שלהם הוא לגלות לו את האור דרך יצירת מודל לחיקוי של הגשמה ציונית-יהודית (התנחלות בגבעות ובלבבות, גרעינים תורניים ופעילות 'צהר'). האויב הוא בדרך כלל החרדי, החשוך, שלא מחובר ל"עם ישראל", והניצחון יושג כשיאיר לפיד יכיר בהם וישריין מקום לנציג מגזרי בכנסת.

השלב השני פרץ והתעצם ב-2005 עם חורבן גוש קטיף. מוביליו הם האנרכיסטים, נערי הגבעות, תלמידי הרב יצחק גינזבורג והרב איציק שפירא. נערי הגבעות חוו את החוויה של פרופ' יהודה ליבס, שהכריז בעקבות ההינתקות כי "הרב קוק רימה אותי". הם מצהירים ששקר נחלו אבותיהם שסיפרו להם על הסולידריות העמוקה של נפש האומה הישראלית, הם מתמלאים בבוז מהול בחמלה למראה הממלכתיים הישנים, שקיוו להיות הגשר המאחד בין המגזרים הישראלים ומצאו את עצמם כמצורעים מעברה האחר של התהום. הפתרון של האנרכיסטים הוא בבחינת "אין לנו חלק בבן-גוריון ולא נחלה במדינת ישראל". הם מייחלים ליום שתקרוס הציונות החילונית תחת משבר הזהות שלה והם יקימו את מלכות ישראל המחודשת על טהרת הקודש. האויב הוא הממלכתי הישן (במיוחד אם הוא נושא באיזשהו תפקיד ממלכתי), הערבי, השב"כניק והשמאלני. עם החרדים הם מסתדרים מצוין, וגם עם "עמישראל" שבשכונות המעורבות.

סיכוי לנצח

החידוש של השנים האחרונות הוא צמיחתו של "הממלכתי החדש", או "הניאו-ממלכתי". הממלכתי החדש מבין שהגאולה היא מושג ששייך למציאות הממשית של ההווה, כלומר למדינת ישראל. הוא הפנים שכל אבולוציה והתחדשות תרבותית יתרחשו בתוך הכלים והטבע של העולם הקונקרטי הזה. הממלכתי החדש מבין גם שהחילוני כבר מזמן אינו עגלה ריקה או תינוק שנשבה, ושיש לו מטען רציני ואקטיבי שטוען לבכורה. לאחר חורבן הגוש, הממלכתי החדש זיהה שבחברה הישראלית ניטשת מלחמת תרבות עזה על אופייה וצביונה של המדינה.

החידוש הוא שהממלכתי החדש קלט שבמאבק המר הזה יש לו סיכוי דמוגרפי ופוליטי לא רע לנצח, והוא החליט ללכת על כל הקופה ולשנות את המציאות. החוויה שלו היא ש"המדינה זה אני" ולכן הוא מתעניין פחות בדילים פוליטיים קטנים ובניצחונות מקומיים בנקודות. הוא משחק על כל הקופה, ולכן נלחם על מוקדי הכוח הממשיים של ישראל: מינוי שופטים ובעלי תפקידים בכירים בכל שדרת השירות הציבורי, שינוי המעמד המשפטי של יו"ש דרך חקיקה ראשית, הגברת התכנים היהודיים והציוניים במערכת החינוך, העצמת הייצוג הפוליטי בכנסת, ועוד.

הראשונים שזיהו את "הממלכתי החדש" הם אנשי עיתון 'הארץ', מה שמסביר את מאבקם המר והמלוכלך במינויו של נעם סולברג לעליון ובפעילותו של הרב אביחי רונצקי בצה"ל. בעקבות 'הארץ' התעוררו גם 'ידיעות אחרונות' וחברת החדשות של ערוץ 2, שהפיקו את הקמפיינים האגרסיביים בעקבות אירועי תג מחיר וסיקריקי בית-שמש. בקבלה קוראים לזה "אחיזת הקליפות". במילים אחרות: קמפיין הדה-לגיטימציה למתנחלים ולחרדים לא היה מתעורר בלי מאותגרים נפשית כמנחם הרנטל היורק מבית-שמש, ובלי נערי ה-ADHD ששורפים מסגדים בכפר קוצרא.

הממלכתיים החדשים צריכים לדעת שנכונה להם דרך קשה ולא פשוטה. ניצחונם יושג רק בדם ואש ותמרות עשן (תרבותיים ופוליטיים). בני השבט הלבן לא יוותרו, והעימות יהיה מר וממושך ויעלה בקרבנות כואבים כממשלות ימין שייפלו ויישובים לא מוכרים שייחרבו. כדי לשכך מעט את עצמת ההתנגשות מומלץ להם להקפיד על שני כללים:

הכלל הראשון הוא לשדר כבוד והערכה לדור ההורים ולחוליות הקודמות בשרשרת. להבהיר לממלכתיים הישנים שהמחלוקת החריפה על דרכם לא נובעת מחוסר הערכה או מזלזול אלא מהתפתחות טבעית והבנה חדשה של זירת האתגרים בחברה הישראלית.

הכלל השני הוא ליטול אחריות אמתית דרך הרחבת השיח: כדי לנהל את המדינה על הממלכתיים החדשים לתת מענה אמתי לצרכיה של החברה הישראלית, על כל פלגיה ומגזריה. הם צריכים להתחיל ללמוד ולגבש תוכניות עבודה מושכלות בנוגע לערביי ישראל ויו"ש, לפריפריה וחברה, לחינוך ובריאות, למשפט וביטחון, ובעיקר להרגיע את יאיר לפיד. מוטלת עליהם המשימה לשכנע את בני השבט הלבן שעם שוך הקרבות גם להם יהיו זכויות להגדרה עצמית ולביטוי תרבותי, כמגזר קטן אך חשוב בעברה ובעתידה של החברה בישראל.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  03/02/2012   |   עודכן:  03/02/2012
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקנת בית דין
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
zoomarch
4/02/12 00:23
2
tאדם שאכפת לו
5/02/12 01:46
3
אדם שאיכפת לו
5/02/12 02:02
4
ההפללה בבר אילן
5/02/12 08:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה סלומון, מנהל עמותת 'הנני' המפעילה גרעינים קהילתיים של יוצאי אתיופיה, לא התלהב מההפגנה של בני העדה שהתקיימה בקריית-מלאכי בשבוע שעבר. הוא כמובן לא מקל ראש בתופעה המכוערת שחשף ערוץ 2, של תושבים בעיר שחתמו על חוזה שלא להשכיר או למכור דירות לאתיופים, אבל הוא חושב שהפגנה באשר היא הפגנה מבטאת חולשה ומסכנוּת, ועדיף לפעול בדרך אחרת. "הכי קל להשתלח, אבל אם אנחנו חזקים, הדרך צריכה להיות שונה. הפגנה משדרת מסר שאין לי דרך לטפל בסוגיה, ולכן אני מפגין".
03/02/2012  |  אלישיב רייכנר  |   כתבות
"מדהים להיזכר איך פעם תלמיד שהייתה לו לקות למידה היה מתבייש וחושש שזה יוודע לחברים", אומרת יועצת בתיכון. "היום אני נכנסת לכיתה, והתלמידים קמים וצועקים שיש להם לקות למידה ודורשים לקבל את ההקלות שמגיעות להם".
03/02/2012  |  אורית רוזנבך  |   כתבות
"ביבר הזכוכית" הוא אחד המחזות הידועים ביותר של טנסי ויליאמס, מגדולי המחזאים האמריקנים, וההפקה המועלית ב"בית צבי" ברמת גן היא ברמה משובחת שויליאמס, אם יכול היה, אני מניח, היה יוצא מקברו ומצדיע לה בחדווה רבה.
02/02/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
לנתן דטנר מגיע שאפו על בימויו המזהיר. עושר ההבעות שמפיקים השחקנים על הבמה הוא ללא גבול. ראשית - דטנר עצמו, שכאשר חברו הטוב ביותר סרז', קונה ציור במאתיים אלף פרנק, כשבעצם זהו בד לבן ריק - הוא מדהים בתגובות המימיקה שלו ושפת הגוף למראה הציור. ההלם שהוא מקבל, מומחש גם מילולית בהגדרות שהנייר לא סובל. בקיצור, הוא מטיח בפני חברו (אוהד קנולר) את דעתו בצורה הכי אמיתית, ובקושי מרסן את צחוקו המתגלגל.
02/02/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אין זה סוד שמרבית חברות התעופה מצויות כיום במשבר כלכלי עמוק. על אחת כמה וכמה בימים אלה של עונת-תיירות שובקת-חיים. זה בהחלט הרגע הנכון לקפוץ על עגלת השפל הזאת.
02/02/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il