|   15:07:40
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
מארה-סאד. הישג אומנותי [צילום: יח"צ]

ביקורת: "מארה-סאד" - הנאה מושלמת

העיבוד והבימוי של אבי גיבסון בר-אל את מחזהו של פטר וייס "מארה-סאד" מצמרר מצד אחד ושזור בסאטירה שמרככת את סיפורה שטוף הדם של המהפכה הצרפתית. בימת הסטודיו של ניסן נתיב הפכה לבית משוגעים. ולשחקנים המוכשרים ניתן להחצין את כל כשרונותיהם הכי חבויים - משחק דרמטי, קומי, גרוטסקי, שירה והעיקר - תנועה
21/03/2012  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות

התנועה וההעמדה של השחקנים שעיצב אבי גיבסון בר-אל, הן כה מופלאות ודומיננטיות במחזה זה, שהעין לא רווה מלהביט בו-זמנית בכל אחד מ-16 השחקנים; כל אחד והבעותיו הייחודיות, ומשחקו בדמות שונה בתכלית מכל האחרות. תנופת התנועה שלהם שיוצרת קומפוזיציה מרתקת, הבעותיהם האכספרסיביות של כל השחקנים, הקטעים העזים והנוקבים המתחלפים בהינף יד אחת של "בימאי" המחזה בבית המשוגעים, המרקיז דה סאד, לדוממים בתנועה קפואה - כל אלה הם בבחינת הישג אמנותי ודרמטי נדיר. עד כדי כך, שהמציאות והדימיון מתערבלים זה בזו.

חובה לציין שבחלק של התנועה, (שאינה דווקא רק ריקוד, אלא מעין התפרקות חושים ויצרים, והתפרצות חולי הנפש לתוך "תפקיד" שבנה עבורם ה"בימאי" סאד) - מצוי חלקה של מרינה בלטוב כיועצת לתנועה, שיחד עם גיבסון יצרו שפת תנועה-משחק מיוחדת במינה.

כל מי שזוכר את תקופת המהפכה הצרפתית מזמן לימודיו, מודע לשפיכות הדמים, הרציחות ומעבר השלטון חדשות לבקרים, כל פעם לידי כנופיית מהפכנים אחרת, מאז הוצאו להורג לואי הששה עשר ואשתו מרי אנטואנט. ז'אן פול מארה והמרקיז דה סאד היו מהידועים בין ראשי המהפכה. סאד - ככותב ספרים ובעל תזות שנויות במחלוקת, ומארה כשליט זמני. ההיסטוריה מספרת על מארה שסיים את חייו באמבטיה, כשנרצח בידי שרלוט קורדיי. וסיפור הלילה האחרון שלו עד למותו - הוא נושא המחזה שמעלה דה סאד בבית המשוגעים בו הוא מאושפז, וב"מחזה" הוא מחלק את כל התפקידים לשאר החולים.

אם נחזור לימינו-אנו, הרי ההיסטוריה ממש חוזרת על עצמה בשרשרת המהפכות המתרחשות בהמשכים וטרם הסתיימו בכל ארצות המגרב והים התיכון הערביות. מהן למדנו כי כל מהפכה חייבת להיות כרוכה בשפיכות דמים ובאלימות, שהיא לדעת דה סאד - ביטוי ליצר האנושי. לעומתו, מארה המיוסר במחלת העור הגורמת לו לרבוץ במים קרים באמבטיה ולהתגרד, גורס שהמהפכה בלבד תביא לתקון העוולות החברתיות ("סדר חברתי").

חוויה תיאטרלית יצירתית

אור בן מלך הוא מארה משובח ביותר. מיוסר כמעט כמו ישו על הצלב - אלמנט שמודגם שם תרתי משמע. דמות של אדם שמקריב עצמו למען המטרה - תיקון החברה. יואב כהן נפלא כמרקיז דה סאד, וקולו הצלול והחזק מתאים לו כמי שמנווט את ההצגה-שבתוך-ההצגה. אך לא רק הם נפלאים. סיוון אלכסנדרה גיא בולטת גם כשאין לה רפליקות, אך הבעותיה ומשחקה מהפנטים. זוג השחקנים עשירי ההבעה הלבושים כרוזנים ומקבלים את הקהל בכניסה לאולם, וכן נטלי אליעזרוב כשרלוט קורדיי המופעלת ע"י דה סאד, וכך כל שאר השחקנים הנפלאים. כל אחד נראה, (גם אם הוקצו לו רק כמה משפטים לומר), שעתידו כשחקן מובטח.

כשרונם יוקד ומאיר גם ברגעים קצרים אלה. תרגומו המשובח והנעלה של פרופ' גד קינר מעניק את הנופך הקלאסי להצגה, ואילו התלבושות והתפאורה שעיצבה דניאלה מור מעצימים את הריאליה שבמקום בו מתרחשת העלילה. האיפור המעט פורימי והפיאות שעיצבה סיגלית גראו מדגישים אף הם את המצב הנפשי של המאושפזים המשחקים ב"הצגה" ההיסטורית-ההיסטרית.

ואם חווינו חוויה תיאטרלית כה יצירתית, אין זה עדיין הכל. הערך המוסף שלה הוא הלקח הנלמד מהיכרות מהותה של מהפכה ומה משמעותה; העוולות שכרוכים בה בצד הסיכוי לשנות דברים; ושאלת מוסריותו של האדם באשר הוא - ועד כמה הוא יכול לעמוד מול כוחות חזקים ממנו; וכיצד ינהג בהישברו תחת לחץ העיתים - ואז מה הושג בעצם במהפכה, והאם זה היה שווה?

שאלות אלו נוטל הצופה עמו הרבה לאחר הצפיה בהצגה. כשדבר אחד בטוח: ההנאה מהצפיה בה הייתה מושלמת. ושאפו לשחקנים וליוצרים. לא כל יום עולה בבית ספר למשחק מחזה בביצוע כזה.

המציאות והדימיון מתערבלים זה בזו [צילום: יח"צ]
תאריך:  21/03/2012   |   עודכן:  21/03/2012
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביקורת: "מארה-סאד" - הנאה מושלמת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרת סאד
21/03/12 20:10
2
מרת סאד
21/03/12 20:30
3
ערו סוף
22/03/12 03:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בהופעות בתקשורת מוגדר מייק דייזי בדרך כלל "כותב/מונולוגיסט". הוא פוגש את הקהל שלו בעיקר בתיאטראות. עם המונולוגים שלו הוא סובב ברחבי אמריקה, ומחליף אחת לכמה שנים את נושא המופע. דייזי הוא סטנד-אפיסט, אבל במהופך: בדרך כלל לא בעמידה וכמעט ללא הומור. בישיבה וברצינות. האיש כבד הגוף יושב על הבמה ומספר. יש לו כושר ביטוי וחוש דרמטי, עם הרמות קול, וגם פאוזות במקומות הנכונים. "אלוף מספרי הסיפורים", כינה אותו פעם ה"ניו-יורק טיימס".
21/03/2012  |  רפי מן  |   כתבות
בעיית הפשיעה בקרב מהגרי העבודה הבלתי-חוקיים (אלו המכונים לעיתים בטעות "פליטים") ידועה היטב. ריכוזיהם של מהגרים אלו, במיוחד באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב, הולכים והופכים לשטח אקס-טריטוריאלי, בו המשטרה כמעט ואינה נוכחת והחוק כמעט ואינו קיים. מהחלטה של שופט בית המשפט העליון, צבי זילברטל, מתברר שגם בתי המשפט לא בדיוק תורמים את חלקם למאבק באותה פשיעה.
21/03/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
תאי הדם הלבנים, אותם תאים חיסוניים הנלחמים בפולשים ובמחלות, מנווטים את דרכם מתוך זרם הדם לכיוון אתרי דלקת או פגיעה באמצעות "תמרורי יציאה" - אותות כימיים המסמנים את מקום המעבר דרך דפנות כלי הדם אל הרקמה המודלקת שמתחתם.
21/03/2012  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
כשהבימה מעוצבת בצורה מדהימה ומושקעת, לא ממש ריאליסטית אלא רוויה בסמלים ורמזים, ובקומפוזיציות לא רגילות על בימותינו, מעשה פיסול - נפתח המחזה בתאור יומיומי של חיי כמה משפחות במזרח אירופה של פעם. התיאור נאטורליסטי ומדויק. כבר במפגש הזה בין שתי המשפחות בהן אחת הבנות (פריידע - אליאן דבאל שור האצילית) עומדת להנשא לארוסה מוטל (ניר שפיר בעל החום והרגש), ניתן להבחין בקשר העין בינו לבית אחותה הצעירה ציפע (הילה רביב-צור השובבה, מלאת המרץ והחן). הסב האהוב הוא הבדחן, מלא ההומור שכל משפט שלו ביידיש מסתיים בחרוז (אורי קובלסקי המקסים). בנו, גיבור המחזה, הוא הרשל (ישראל טרייסמן) הנשוי לפעסיע/לורה סהר -ושלושת אלה הם הוותיקים שבקאסט הצעיר הזה.
20/03/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בעוד ג'וליה רוברטס ולילי קולינס קוטפות שבחים על העיבוד המשעשע והצבעוני לשלגיה ב"מראה מראה - הסיפור האמיתי", מערך השיווק של הגרסה האפלה והבוגרת למעשייה הוותיקה מעלה הילוך וחושף חמש דקות מרשימות מהסרט החדש שלגיה והצייד.
20/03/2012  |  חן חדד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il