|   15:07:40
  מיכאל טוכפלד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

בדרך לקבלת התואר?

ועדה מקצועית שבדקה את הרמה האקדמית של המרכז האוניברסיטאי באריאל כתבה דוח נלהב וציינה את ההתקדמות במדדים רבים, אך רבים במערכת האקדמית והפוליטית מביעים התנגדות נחרצת לשדרוגו. ההחלטה הסופית תתגלגל כנראה לשולחן ראש הממשלה
09/06/2012  |   מיכאל טוכפלד   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
פרופ' יגאל כהן אורגד [צילום: מרים צחי]

מקור מימון חיצוני
כהן-אורגד מוביל אותנו למתקן "סודי" המצוי במבנה בעל קירות בטון עבים במיוחד. במבנה שוכן אחר כבוד מאיץ החלקיקים האלקטרוני הגדול בישראל. את הפרויקט מנהל פרופ' אבי גובר, שהחל לעסוק בו עוד בהיותו במכון ויצמן. ראש הות"ת דאז, פרופ' נחמיה לב ציון, הבטיח לממן את העברתו לאוניברסיטת תל אביב, רק כדי שלא יגיע לאריאל. בסופו של דבר נמצא מקור מימון חיצוני ובתמיכת משרד הביטחון המאיץ פועל באריאל

דלית הוציאה את נאו מהמנשא שלו והחזיקה אותו בחיקה כמו תינוק. אט אט הורידה אותו לרצפה והושיבה אותו בזהירות בעיניים מלאות חיבה. היא ניגשה למחשב האישי שלה ותוך שתי דקות הושיט נאו את ידיו וביקש: "אחותי, הביאי לי את הכדור משם".

דלית מראשון-לציון היא סטודנטית להנדסת תעשיה וניהול במרכז האוניברסיטאי אריאל שבשומרון. נאו הוא רובוט אוטונומי, בעל בינה מלאכותית, שנבנה במיוחד לצורכיהן של מעבדות המחקר בתחומי החינוך באוניברסיטה. חצי שעה קודם לכן "ביקר" נאו בגן ילדים באזור, שם שימש "סייעת" לגננת כשתשומת לבו ניתנת לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. היפראקטיביים בלשוננו. כשכל הילדים מרוכזים בדפי העבודה, נאו, שגובהו כגובה ילד גן ממוצע, מתהלך עם הילדים התזזיתיים, מחלק להם הוראות בקולו הרובוטי ומפעיל אותם.

נאו, המצויד במחשב פנימי, במערכת תקשורת קולית, במצלמות זעירות ובעיני לד, הוא אחד הפתרונות היצירתיים שהגו מדעני המחלקה להנדסת תעשיה וניהול במרכז האוניברסיטאי אריאל שבשומרון (להלן: אריאל). מעבדות המחקר של אריאל עוסקות במגוון שלא היה מבייש אף אוניברסיטה אחרת, החל ממחקרים בתחומי הרוח והחברה ובמחקרים רפואיים וכלה בפרויקטים בהזמנת משרד הביטחון שהשתיקה יפה להם.

אלא שבימים אלה עומדת להתקבל אחת ההחלטות החשובות ביותר עבור המוסד, שיקבעו אם אכן יצא ממעמד זמני של "מרכז אוניברסיטאי" וייכנס בהיכלי השן האקדמיים כאוניברסיטה של ממש. בחודש יולי עומד לפוג המעמד הזמני, והוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) שליד המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אמורה לחוות דעתה אם אכן ראויה אריאל להיקרא אוניברסיטה לכל דבר.

היעדים הושגו במלואם
[צילום: מרים צחי]

לראשיה אין כל ספק שהמעמד המכובד אכן מגיע לה. נגיד האוניברסיטה, השר לשעבר יגאל כהן-אורגד, אומר שהיא עמדה בכל הדרישות האקדמיות שהוצבו לפניה כתנאי לקבלת המעמד ומציג את החלטת הממשלה מ-2005 שלפיה "הממשלה רואה חשיבות לאומית בהסבתה לאוניברסיטה, כמנוף לחיזוק מערכת ההשכלה הגבוהה באזור".

לפני חצי שנה, בינואר 2012, סיימה את עבודתה ועדת המעקב שהוקמה בעקבות אותה החלטת ממשלה במטרה לבדוק אם אריאל אכן עונה על כל הדרישות האקדמיות. הדוח שכתבה טרם פורסם, אך בפרקים ממנו שהגיעו לידינו היא קובעת באופן חד-משמעי כי "היעדים שהוצבו הושגו באופן מלא ואף מעבר לכך". הוועדה מציינת שהתרשמה מאוד מההתפתחויות שחלו בכל הפרמטרים האקדמיים שקבעה מל"ג יהודה ושומרון (שהוקמה בעקבות חוות דעת משפטית הקובעת שיש להקים מועצה נפרדת לאזורים שבהם לא חל החוק הישראלי), ובמיוחד במספר חברי הסגל האקדמי הבכיר והרכבו, במספר תוכניות הלימודים והמגוון שלהן בתחומי המדעים השונים, בפעילויות המחקר, בהצלחות בגיוס מענקי מחקר בארץ ובחו"ל ובגידול הגבוה במספר התלמידים לתואר שני ושלישי. "התיאור היבש של הממצאים, מרשים ככל שיהיה, איננו מצליח לבטא את ההתפעלות של כל חברי הוועדה מההתפתחות כתוצאה מביקורינו במקום", נאמר בדוח.

חתן פרס ישראל וחבר האקדמיה למדעים, פרופ' מאיר וילצ'ק, כתב לוועדה לאחר שביקר במקום: "לאור הרמה הגבוהה שהציגו המדענים במחלקות הכימיה, הביוכימיה והביולוגיה המולקולרית, אין לי ספק שצריכים לשדרג את המרכז האוניברסיטאי לאוניברסיטה עם כל הזכויות הנובעות מכך".

מספר הפרסומים שהוציאו חוקרי אריאל מתחת ידם גבוה לאין שיעור מכל מוסד אקדמי מקביל בארץ. בעוד שיתר המכללות מנופפות ב-20 עד 40 מאמרים בשנה, באריאל פורסמו 222. "אנחנו עדיין לא אוניברסיטה ואנחנו יודעים את מקומנו, אבל הפעילות האקדמית שלנו חריגה בכל קנה מידה לעומת יתר המוסדות שאינם אוניברסיטאות", אומר כהן-אורגד.

השדרוג טומן בחובו כמה הטבות העשויות לשים את אריאל במקום טוב בהרבה מזה שבו היא נמצאת. היא תזכה לתמיכה ממשלתית שתכפיל את תקציבה ותעמידו על יותר מ-200 מיליון שקל. סכום זה נמוך באופן ניכר מהתמיכה באוניברסיטאות האחרות - הנעה בין 500 מיליון לאוניברסיטה הקטנה ביותר (חיפה) ועד למיליארד ויותר לאוניברסיטאות תל אביב וירושלים - אבל בתור התחלה זה לגמרי לא רע. השדרוג גם יאפשר לאריאל להתחרות באוניברסיטאות האחרות בבקשות לקבל ציוד מעבדות, לקבל חלק מהתקציבים שנועדו לתוכנית להשבת מדענים חוזרים ולהשתתף בתערוכות לקבלת סטודנטים במסגרת העתודה האקדמית.

אלא שבדרך להכרת הממסד באריאל כאוניברסיטה עומדים כמה מכשולים שחלקם, לפחות, נראים כנגועים בשיקולים שאינם ממין העניין. הרבה פוליטיקה, קנאה וחוסר פרגון מלווים את אריאל כמעט למן היום הראשון להיווסדה. הדיון הצפוי בות"ת יהיה המערכה השלישית בשרשרת המאבקים שלה להכרה.

"שלוחה של רבת-עמון"
[צילום: מרים צחי]

המערכה הראשונה החלה עוד בטרם נדרשה החלטה להופכה ממכללה למרכז אוניברסיטאי. הניסיון הראשון היה בשנת 1999. שר החינוך דאז, הרב יצחק לוי, ביקש מהמל"ג להקים ועדה שתבדוק את העניין, אולם ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) בראשות נשיא אוניברסיטת בר-אילן משה קוה לא ראה את העניין בעין יפה. קוה כינס את ור"ה כדי להסביר מדוע הכרה באריאל תהיה אסון, ולא הגיב כאשר נשיא אוניברסיטת תל אביב דאז, פרופ' דינשטיין, הסביר מדוע הפיכת אריאל לאוניברסיטה היא מעשה חמור ממש כמו פתיחת מנהרות הכותל.

שש שנים מאוחר יותר, בפעילות כמעט חשאית ("מתחת למסכי הרדאר" הגדיר זאת גורם בכיר שהיה מעורב במהלך), אישרה מל"ג יו"ש את הפיכת אריאל למרכז אוניברסיטאי בדרך להכרה אוניברסיטאית מלאה.

גם החלטה זו לא עברה בקלות. אף שראש הממשלה הקודם, אהוד אולמרט, הביע בכתב את תמיכתו הנלהבת בהפיכת אריאל לאוניברסיטה, נדרשו שתי עתירות לבג"ץ נגד שרת החינוך דאז, יולי תמיר, שאיימה שאם ההחלטה לא תבוטל המל"ג תכריז על התארים הניתנים באריאל כבלתי חוקיים. בלחץ בג"ץ תמיר חזרה בה אך לאחר מכן מצאה עילה נוספת להתנגדות. ההחלטה על הקמת ועדת הבדיקה לא אושרה על-ידי אלוף הפיקוד, שהוא, לצורך העניין, הגורם הריבוני המחליף את הממשלה בשטח. אלוף הפיקוד אינו חותם כל עוד שר הביטחון אינו מורה לו לחתום. "שאלתי את תמיר", מספר כהן-אורגד, "איך זה שאת, ממקימי 'שלום עכשיו', נאחזת בתירוץ כמו הצורך בחתימת אלוף הפיקוד. תמיר אמרה שתכיר באריאל כשלוחה של אוניברסיטה זרה ברבת-עמון".

רק משקמה ממשלת נתניהו הצליח שר החינוך גדעון סער להשלים את המהלך. שר הביטחון אהוד ברק, שבימי אולמרט סירב לאשר את חתימת אלוף הפיקוד, הסכים לכך לאחר התערבותו של נתניהו.

"האמת היא שאני מבין את יולי תמיר", אומר כהן-אורגד. "היא לא עשתה זאת רק מטעמי אידיאולוגיה ומשום שאריאל נמצאת בשומרון. היא ביטאה את אי הרצון של הממסד האוניברסיטאי להקים אוניברסיטה נוספת".

יש צורך בעוד אוניברסיטה?
[צילום: מרים צחי]

אכן, לא מעט גורמים בתוך האקדמיה נאבקים למניעת ההכרה באריאל. חלק מהמתנגדים עושים זאת מטעמים אידיאולוגיים-פוליטיים, וחלקם מחוסר רצון להוסיף מתחרים בשטח. ראשי האוניברסיטאות, שבשנים האחרונות קובלים על קיצוץ חד בתקציבי המחקר, חוששים שהקמתה של עוד אוניברסיטה תביא להפחתה נוספת בתקציביהם והם נאחזים בטענות מטענות שונות. בין היתר נשמעת הטענה שבמדינה קטנה כישראל אין צורך בכל כך הרבה אוניברסיטאות. העובדה שמאז 1972 לא קמה ולו אוניברסיטה אחת אף שאוכלוסיית המדינה הכפילה את עצמה אינה מהווה עילה מספקת בעיניהם.
"אתה זוכר את התורים לאוטובוסים בשנים עברו", מחייך כהן-אורגד, "ברגע שאנשים הצליחו לעלות הם היו צועקים לנהג לסגור את הדלת כי אין יותר מקום... חוק המל"ג שנחקק ב-1958 קובע שעל ועדת החינוך לקבוע כללים לקביעת אוניברסיטאות. עד היום לא נקבעו כללים כאלה כי הם אינם רוצים שייקבעו".

נשיא אוניברסיטת בר-אילן, משה קוה, אומר בתגובה לדברים כי "זו אינה סוגיה פוליטית אלא אקדמית. מערכת ההשכלה הגבוהה עומדת כיום אחרי עשר שנים קשות של קיצוץ תקציבי הנקראות 'העשור האבוד'. אלף מדענים ירדו מן הארץ כי לא נמצא להם מקום באוניברסיטאות. בהשוואה לאוכלוסיה בעולם, אין מקום לאוניברסיטאות נוספות בישראל. כבר כיום יש 56 מכללות שכל אחת מהן מבקשת להפוך לאוניברסיטה, ושמיכת התקציב קצרה מלספק את כולן. באריאל מלמדים אנשי מקצוע מעולים ובעבר הייתה המכללה בחסות בר-אילן. נשמח לשתף איתה פעולה במחקרים משותפים בעתיד. העברת תקציב לאריאל תדלדל את כוחן של אוניברסיטאות המחקר הקיימות".

באריאל מבקשים להזכיר ל'אחות הבכירה' את הקשיים שליוו את הקמתה. בר-אילן הוקמה בעקבות הסכם קואליציוני בין בן-גוריון למשה חיים שפירא, מנהיג המזרחי, שקבע כי היא לא תבקש תקציבים ציבוריים. "עד היום הם עדיין לא מבקשים", מחייך גורם באריאל, "הם רק מקבלים".

סיפורה של אוניברסיטת חיפה לווה ב'קומבינות' פוליטיות לא פחותות. בעקבות הפילוג במפא"י ב-1965, כאשר בן-גוריון הקים את רפ"י, נשאר ראש העיר המיתולוגי אבא חושי נאמן למפא"י ולאשכול בתמורה להבטחה של האחרון להקים את האוניברסיטה. זו אכן הוקמה וחתנו של אשכול, ד"ר אליעזר רפאלי, התמנה לנשיאה הראשון. עד היום מתנוסס באוניברסיטה מגדל ענק הנושא בגאווה את שמו של ראש הממשלה לוי אשכול. מעטים יודעים למה.

שר החינוך גדעון סער הוא תומך נלהב בהפיכתה של אריאל לאוניברסיטה. הוא לא נרתע מביקורת משמאל, כשם שלא נרתע כשהאשימו אותו לפני שלושה חודשים שמינה מל"ג חדשה רק כדי להכשיר את אריאל. הוא אפילו צירף למל"ג חבר סגל מאריאל, פרופ' אורציון ברתנא מהחוג לספרות. השר סער אומר שחייבים להתמלא שני תנאים - עמידה בתנאי סף אקדמיים, דבר שהוכח שנעשה, ווידוא שלא ייפגעו תקציבי המחקר של האוניברסיטאות הקיימות.

"בהיבט האקדמי אני יודע שהמוסד עומד בדרישות, כך שנותרה שאלת הסיכום התקציבי", אומר סער. מהיכן יבוא הכסף, אני שואל אותו. "הממשלה תצטרך להחליט אם היא רוצה שבאריאל תוקם אוניברסיטה. אם התשובה היא חיובית, היא תמצא מקורות מימון". האם בהרכבה הנוכחי, אני מקשה, נוכח תקציב עתיר קיצוצים וגזרות, הממשלה אכן תחליט להקצות את המשאבים הדרושים לכך? "למחייבים יש רוב. אם תידרש הממשלה להחלטה, היא בהחלט תעשה זאת".

למעשה, סער אינו זקוק להחלטת ממשלה. ברגע שהוא ושר האוצר יחליטו לתקצב את אריאל, גם לאגף התקציבים המתנגד נמרצות לא יהיה הרבה מה לומר. הבעיה כרגע היא הות"ת. פרופ' עמנואל טרכטנברג העומד בראש הות"ת לא מתלהב כלל ועיקר, בלשון המעטה, מהענקת מעמד אוניברסיטה לאריאל. יש המייחסים זאת לעמדותיו הפוליטיות.

מלשכת שר האוצר יובל שטייניץ נמסר בימים האחרונים ששר האוצר רואה בחיוב את שדרוג המרכז האוניברסיטאי באריאל, כולל האפשרות להפיכתו לאוניברסיטה או לקולג' אוניברסיטאי, ואף הצהיר על כך בנאום פומבי שנשא במרכז האוניברסיטאי באריאל לפני שנה.

פרופ' טרכטנברג לא השיב לשאלות שהופנו אליו ושנגעו לעמדתו האישית בנושא, כולל עובדת מיקום האוניברסיטה מעבר לקו הירוק.

מאמרים מאירן ומקהיר

כהן-אורגד:
"הציבור לא מכיר אותנו מספיק. נכון ש-45 אלף סטודנטים מרחבי הארץ פונים אלינו מדי שנה וכ-4,500 בוחרים ללמוד אצלנו, אבל בדעת הקהל אנחנו נמצאים אי שם על הגבעות ליד איזה אוהל ובו כמה מתיישבים בעלי ציציות מתנפנפות ועל ידם וילה שהממשלה הקימה. את זה אנחנו מבקשים לשנות"

"כאשר נגמרים הטיעונים האקדמיים מתחילים להילחם על דעת הקהל", אומר כהן-אורגד. "עכשיו נשמעת הטענה שהכרה באריאל כאוניברסיטה תגרור בעקבותיה חרם אקדמי מקיף על כל המוסדות האקדמיים בישראל בשל מיקומה ב'שטח כבוש'. אלה דברי הבל. האיומים האלה נשמעים כל הזמן. איימו על אוניברסיטת חיפה שלא נתנה קביעות לאילן פפה (מדוברי השמאל הקיצוני), ועל האוניברסיטה העברית שכמה מבנייני מעונות הסטודנטים שלה הוקמו על אדמות עיסאוויה. בזמן שאיומים אלה נשמעים אנו מקיימים יחסים אקדמיים נרחבים עם כל העולם. חוקרים שלנו יושבים באוניברסיטת קיימברידג' ומפרסמים עם חוקריה מאמרים משותפים. אנחנו מופיעים בכנסים בינלאומיים מכובדים 'בשם ובמלכות' וכנסים כאלה מתקיימים אצלנו. מאמרים של חוקרינו מתפרסמים בעלונים מדעיים ברחבי העולם ומספר המאמרים שלנו ברשימת ה-ISI (רשימה שבה מציינים את המאמרים המדעיים היוקרתיים ביותר) הוא עצום".

ברשימת ה-ISI נמצאים מאמרים משותפים לחוקרים מאריאל ומערב הסעודית, לצד אנגליה, ארה"ב, שווייץ, טורקיה, דרום קוריאה, סין ו-17 מדינות נוספות. כהן-אורגד שולף חוברת שיצאה לאור באריאל ובה מאמרים שפרסמו חוקרים מאוניברסיטאות טהרן וקהיר, מ'קינג פאהד' בערב הסעודית ומהאוניברסיטה האיסלאמית באיסלמאבאד. במסמך של ארגון האוניברסיטאות שליד אונסק"ו "מככבת" אריאל בראש רשימת האוניברסיטאות בארץ "בגלל שהיא באות A, אבל בר-אילן, למשל, לא נמצאת שם. אז שלא יאיימו עלינו שאם נוכר כאוניברסיטה תהיה מהומה עד השמים".

מדי כמה חודשים מתפרסמת עצומה חתומה בידי מאות חברי סגל אקדמי באוניברסיטאות ובמכללות בארץ הקוראת למנוע את ההכרה מאריאל בשל היותה "סמל לכיבוש". "ברור לחלוטין שאם יוכרז חרם כלשהו הוא יתחיל בראש ובראשונה אצלנו, פה בארץ", אומר כהן-אורגד.

כיום לומדים באריאל כ-12,500 סטודנטים. הם באים מכל חלקי הארץ, כולל מיישובים ערביים במרכז ובגליל. לא פחות מ-88 דוקטורנטים הרשומים באוניברסיטאות שונות בארץ עורכים את המחקר שלהם במעבדות אריאל והיא זו שמממנת את מלגת הקיום שלהם. אריאל נבחרה על-ידי הממשלה - יחד עם הטכניון, תל אביב ובר-אילן - בפרויקט למציאת תחליפי דלק שהוקצו לו 400 מיליון דולר ל-15 שנה, ולה סיכוי טוב להוביל את המחקר בתחום בעולם.

כהן-אורגד מוביל אותנו למתקן "סודי" המצוי במבנה בעל קירות בטון עבים במיוחד. במבנה שוכן אחר כבוד מאיץ החלקיקים האלקטרוני הגדול בישראל. את הפרויקט מנהל פרופ' אבי גובר, שהחל לעסוק בו עוד בהיותו במכון ויצמן. לאחר שהמדען הראשי עזב לטובת פרויקט ביטחוני סודי ברודהייבן בארה"ב, המתקן הועבר לאריאל, שהסכימה להרים את הכפפה. ראש הות"ת דאז, פרופ' נחמיה לב ציון, ניסה למנוע זאת בכל כוחו והבטיח לממן את העברתו לאוניברסיטת תל אביב, רק כדי שלא יגיע לאריאל. בסופו של דבר נמצא מקור מימון חיצוני ובתמיכת משרד הביטחון המאיץ פועל באריאל.

פיתוח אחר בהזמנת מערכת הביטחון שעליו עובדים באריאל עוסק באמצעי מתוחכם לפיזור הפגנות שלא מותיר סימנים על הגוף, "נשק ללא הרג", אומר כהן-אורגד. "משרד הביטחון רואה בנו קבוצה שעתידה להוביל בחזית הטכנולוגיה הזאת.

"הציבור לא מכיר אותנו מספיק. נכון ש-45 אלף סטודנטים מרחבי הארץ פונים אלינו מדי שנה וכ-4,500 בוחרים ללמוד אצלנו, אבל בדעת הקהל אנחנו נמצאים אי שם על הגבעות ליד איזה אוהל ובו כמה מתיישבים בעלי ציציות מתנפנפות ועל ידם וילה שהממשלה הקימה. את זה אנחנו מבקשים לשנות".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/06/2012   |   עודכן:  11/06/2012
מיכאל טוכפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בדרך לקבלת התואר?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גל סטודנט
13/06/12 00:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הוא בן 13, חובש כיפה וחניך בתנועת בני עקיבא, והשבוע הוא גם כבש את ארה"ב בתוכנית הפופולרית America's Got Talent, שבמקבילה הבריטית שלה נולדה סוזן בויל.
08/06/2012  |  צביקה קליין  |   כתבות
ניכרת בשיח ברשתות החברתיות בסוריה ראייה מפוקחת אודות הקשיים והמגבלות, יחד עם ההבנה כי מדובר במאבק ממושך, שלא יוכרע ללא מעורבות חיצונית. מעניין כי אין בשיח התייחסות לאירועים כמאבק בין עדתי, ואין קריאה לפעולות נקמה נגד העדה העלאווית, אשר ברובה תומכת במשטרו של הנשיא בשאר אסד, אך שומרת על פרופיל נמוך
08/06/2012  |  אודי דקל  |   כתבות
מאות כתבות התחקיר על ארגון בצלם, שהתפרסמו בשנים האחרונות באתר News1, חשפו פעם אחר פעם דיווחים חסרים, מוטים, בלתי מדויקים, בלתי מהימנים, ואף שקריים. האירועים באזור הישובים יצהר ועוריף בשומרון (26.5.12) מספקים הזדמנות טובה נוספת לבחון את מתודולוגיית המחקר של ארגון בצלם ומהימנות דיווחיו.
08/06/2012  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   כתבות
השמש במל תאומים, מאפשרת להרבה מידע חדש להגיע לכל אחד מאיתנו. החשיבה חדה ובהירה יותר. בני מזל תאומים מוכרים ביכולת שלהם לפתור חידות מורכבות, תשבצים ופאזלים המופיעים במורכבות היומיומית. עתה עם השמש הנעה בנגזרת הזו, היכולת הזו משפיעה על כל אחד ואחת. האנרגיה המנטאלית גבוהה יותר.
08/06/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
זהו שבוע חשוב לחברת הנדל"ן אנגל משאבים ופיתוח, שפעם הייתה אחת מחברות הבנייה המובילות, ובנתה אלפי דירות. אחר כך נקלעה לבעיות, ופעולתה נפגעה מאוד. כיום, אנגל, שעברה לשליטת המיליונר היהודי-אנגלי קונרד מוריס, חוזרת לפעולה. שלשום (6.6.12) מכרה מגרש בתל אביב, ב-76 מיליון שקל. בימים אלו היא במו"מ לעסקת נדל"ן נוספת. במקביל, מקדמת אנגל פרויקטים לחידוש בניית דירות בתל אביב, בזכרון יעקב ובחיפה. מי שמפיח חיים הוא היו"ר החדש משה נוה, הנעזר במנכ"ל יעל מילר.
08/06/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il