לשירלי בר אמוץ התוודעתי לפני כעשור, כשהציגה בתערוכת פרסי "ארטיק" לאמנויות. תחרות בה נחשפים הטובים והמעולים שבכוחות הצעירים בקרב הסצנה האמנותית שלנו, שנגמלו היישר מבית ספרם. אלה – מפתיעים תמיד בכוח יצירתם ובדימיון שאין לו גבול. שירלי, אז, בתערוכה בגלריה האוניברסיטאית בת"א, הציגה יצירות עשויות משילובי מתכת, שעליהם צילומים ומיגוון רחב של אפשרויות שגולמו בכל יצירה שלה.
בתערוכה החדשה שמוצגת במוזיאון תל אביב, בבנין החדש בקומת הכניסה, היא התמקדה יותר בנושא מסוים, כפי שנהוג בתערוכות יחיד, שאינן רטרוספקטיביות. מחד-גיסא -זה מגוון להפליא בתוך הנושא, אך מאידך-גיסא מגביל את האמנית לתחום מצומצם, ולא מתיר לצפות בכל שלל יכולותיה הנרחבים. כפי שזה היה קורה לו הייתה לה יד חופשית באצירת התערוכה. זו הערכתי.
הנופים של אירופה
שירלי, ילידת קיבוץ "מעברות", שם היא מתגוררת ועובדת עד היום, שהתה עם הוריה בילדותה כמה שנים באירופה, כשהם היו שם בשליחות. הנופים שראתה שם והפנימה אותם, כמו גם אותות התרבות לה נחשפה באותן שנים – השאירו את אותותיהם עליה, והטביעו את חותמם על עבודותיה בתערוכה זו. על-רקע נופים אירופיים מובהקים, אליהם היא מזמנת את הצופים, היא משלבת, תוך שימוש בחומרים ארציים יותר, צורות ודמויות של חיות כמו דובים, שפנים, ברבורים ופילים. אלה – מחוברים לבסיס מכסף המצופה בטפלון ובשפע צבעים אפוקסיים צבעוניים וזרחניים. את החיבורים היא יוצרת בין מוצק לנוזל בצורות המופשטות, ומעניקה בכך עומק לנופים הפיגורטיביים.
על שולחן מרכזי לאורך כל אולם התצוגה, מצויים בוויטרינה סיכות, רבידים, אצעדות ועגילים. לכאורה. כי כל אחד מהם מספר סיפור בעזרת חיה אחרת, עם הרקע שסביבה, תוך תנוחת העמידה שהיא הציבה את התכשיטים/הפסלונים. היא חורגת מהשימוש בחומרים המסורתיים בצורפות, ומערבת שימוש בטפלון, באמייל חם, בשבבי אפוקסי נוצצים וחרוזי פלסטיק או פנינים יחד עם זהב טהור. הכנף השבורה – אלמנט חוזר ביצירותיה, היא סמל מלאך. השפן – הוא השפן מהאגדות. פסלונים מחרסינה שהציגה בתערוכת היחיד שלה ב-2008 , מבטאים כמיהה לזיכרון אבוד. זיכרון של שנות ילדותה בבריסל ופאריס.
יש בבחירתה את נושא החפצים הללו אמירה חזקה, בה היא מביעה את התנגדותה למרד הדור של המייסדים, כנגד כל מה שסימל את העבר, משם באו. מה שהביא להחלפת שמות המשפחה לעבריים, על-פי צו של בן-גוריון. לטשטוש התרבויות האותנטיות של כל עדה, על-מנת ליצור כור היתוך. בתוך כל הניסיון הזה, אבדו לנו הרבה דברים, שהיא ואחרים מצרים על כך.
תערוכתה של שירלי בר אמוץ, שמדהימה את כל רואיה, מהווה נתח ממיכלול יצירתה, ומהווה מתאבן לתערוכה יותר רבת היקף.