משמאל לכניסה לשער שכם אם מביטים עליו ממערב למזרח, ישנה כניסה קטנה ועלומה המובילה לעולם אחר. בכניסה רשום על שלט לא גדול מערת צדקיהו. נכנסתי לא בפעם הראשונה למערה מופלאה זאת אשר נחצבה, יש חוקרים האומרים בתקופת שלטונו של מלך יהודה צדקיהו. יש האומרים שאת חציבת המערה התחיל עוד המלך שלמה. לגבי ההשערה כי בימי המלך שלמה התחילה חציבת המערה, אפשר להפנות לספר מלכים א ,פרק ה : "וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה שִׁבְעִים אֶלֶף נֹשֵׂא סַבָּל וּשְׁמֹנִים אֶלֶף חֹצֵב בָּהָר... וַיְצַו הַמֶּלֶךְ וַיַּסִּעוּ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת אֲבָנִים יְקָרוֹת לְיַסֵּד הַבָּיִת אַבְנֵי גָזִית".
מערת צדקיהו היא מערה החצובה מתחת לרובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים ,המערה נחשבת למערה החצובה הגדולה ביותר בישראל. המערה חצובה בתוך סלע הגיר הקשה שמאפיין את כל אזור ירושלים. שטחה הידועה לנו כיום של המערה הוא כ-9000 מ"ר , אורכה של המערה הוא כשלוש מאות מטרים ורוחבה כמאה מטרים. הגובה המקסימלי של המערה, מגיע לכחמישה עשר מטרים. המערה משתרעת כפי הידוע לנו כיום ועל-פי מה שחשפו החוקרים עד היום - המערה מתחילה מתחת לרובע המוסלמי, במבואות שער שכם, בואך לאזור הויה דולורוזה שברובע הנוצרי ועד לצפון הר הבית.
יש חוקרים הסבורים כי המערה ממשיכה עד להר הבית עצמו וכי אבני הכותל והיסודות של הר הבית נחצבו במערת צדקיהו לאור ממצאים שונים ,אבני הכותל גם הם נחצבו במערת צדקיהו. נראה כי יש דמיון בין האבן של הכותל ובין האבן שנחצבה במערת צדקיהו. כמו-כן זוויות החציבה של האבן אשר בכותל המערבי זהה לסימני החציבה של האבן שנחצבה במערת צדקיהו.
עומק המערה מתחת לעיר העתיקה נע סביב התשעה עד חמישה עשר מטרים. המערה בעלת חללים רבים ,כאשר חלל אחד גדול ומפואר באופן מיוחד הנקרא האולם של הבונים החופשיים ראה הסבר בסוף המאמר על הבונים החופשיים ומערת צדקיהו) , בחלל זה הבונים החופשיים מקיימים טקסים שונים אשר ידועים רק להם. באחת הפינות של המערה קיימת נביעה קטנה של מי מעיין הנובעים מהאדמה. החוקרים מצביעים על כך שבתקופת בית ראשון המערה הייתה בתחילה מערה קטנה ביותר, לאחר מכן בתקופת שלמה המלך וצדקיהו המלך התחילה כריית אבן מהמערה. מהאבן שהוצא מהמערה נבנתה ירושלים. לאורך כל הסיור במערה רואים את סימני החציבה שבוצעו בה, ממש מרגש ללכת במקום שבו אבותינו חצבו את האבן לבניית העיר המופלאה הזאת, ירושלים ואת הר הבית ,את בית המקדש.
לגבי הבית השני ישנם ממצאים רבים שאכן מאוששים השערה זאת. וכן שהורדוס אף הוא השתמש באבני המערה בבניין בית המקדש השני וכן בבניית העיר ירושלים. אנו רואים זאת על-פי סגנון החציבה שהיה מקובל אז סגנון זה זהה לסגנון החציבה של המערה. גודל האבנים, הקרבה להר הבית, כמו-כן הממצאים השונים שהתגלו בזמן חשיפת המערה.
במאה השש עשרה ,בתקופתו של הסולטאן סולימן הראשון שבנה את חומות העיר ירושלים ניתנה ההוראה על-ידי הסולטאן לחסום את הפתח למערה, חששו היה כי האויבים אשר ירצו לכבוש את העיר ינצלו את המערה לשם כיבושה של ירושלים. מאז המערה נחסמה והייתה ידועה רק למעטים ולמספר מתושבי הרובע המוסלמי שאף נכנסו אליה כך מפתחים אחרים כל זאת על-פי האגדות השונות , יש המספרים שהכניסה למערה הייתה ממקומות אחרים מהרובע המוסלמי ולא מהכניסה שליד שער שכם. מקום הכניסה למערה שליד שער שכם הפך ברבות השנים לאתר פסולת ,כך במשך כשלוש מאות שנים המערה נשכחה לחלוטין.
כיצד התגלתה המערה?
בשנת 1854 חוקר המקרא הבריטי בשם ברקלי ג'יימס יוצא לטיול עם כלבו באזור שער שכם. הוא הבחין שהכלב נעלם. הוא חפש את כלבו ואז גילה שהכלב החליק למערה הצמודה לשער שכם.הוא חילץ את הכלב , ולמחרת הוא ושני בניו יצאו משער שכם מחוץ לחומות ובידיהם לפידים כבויים. הם המתינו עד שעות החשיכה, עד אשר שערי העיר ננעלו ורק אז נכנסו למערה והדליקו את הלפידים. מה שהתגלה להם זאת מערה ענקית שבמשך השנים נחשפה,היא מערת צדקיהו. זאת הייתה הפעם הראשונה לאחר שלוש מאות שנים שהיה אדם שראה את המערה מבפנים. ברקלי פרסם את דבר מציאת המערה ,פרסום שהוביל אחריו חוקרים רבים העוסקים באותה תקופה בחקר ארץ ישראל לכיוון חדש, מערת צדקיהו. החוקרים מייד הגיעו למסקנה כי המערה נחצבה עוד בתקופת שלטונו של המלך שלמה.
אחד הדברים המעניינים במערה והמעורר השתאות לכל מסייר בה, הוא כיצד ידעו החוצבים בתקופת בית ראשון ובית שני לחצוב כך שהעיר ממעל לא תקרוס פנימה לתוך המערה הנחצבת. כיצד הם הצליחו לחשב את האולמות כך שיהיו מספיק גדולים ולא יסכנו את העיר ירושלים, כיצד הם הוציאו משם את האבנים הגדולות לבניין העיר ירושלים ואף את אבני הכותל הענקיות שהוציאו מהמערה, כיצד הם הצליחו להובילם עד להר הבית.
מהיכן נובע שמה של המערה כמערת צדקיהו. כאשר בורח המלך צדקיהו מפני הבבלים הוא בורח דרך המערה הזאת , הוא אף מסתתר בה זמן מה עד אשר מצליח להימלט מאימת הבבלים. הזמן חורבן בית ראשון ,ראשית גלות בבל, על כן ניתן שם המערה על שם המלך צדקיהו.
פרפראות מעניינות על המערה: בשנת 1885 כת נוצרית גרמנית החליטה שהמערה הוא ביתה, אכן הם הפכו אותה לביתה עד אשר סולקה אותה כת מהמערה בשנת 1893.
בשנת 1907 בתקופת האימפריה העות'מאנית נחצבו שוב פעם אבנים מהמערה, זאת האבן שבנו ממנה את השעון המפורסם אשר עומד איתן בכניסה ליפו. לאחר מכן נסגרה המערה שוב פעם.
בתקופת המנדט הבריטי נפתחה המערה לביקורים ואף שימשה כמקלט בזמן מלחמת העולם השנייה מפני הפצצות שונות. המערה נחסמה שוב פעם עם חלוקת ירושלים כאשר השלטון הירדני חוסם את המערה בכדי למנוע אפשרות הסתננות לעיר העתיקה דרך המערה. השנה 1948.
בשנת 1980 הועברה המערה לידי החברה ל
פיתוח מזרח ירושלים, החברה יש לציין התחילה בניקיון המערה, הסדירה שבילי הליכה, תאורה מדהימה אשר ממקדת את האור למקומות המעניינים של המערה. המערה נפתחת לביקורי מבקרים .
הבונים החופשיים אשר משייכים את שלמה המלך לאבי אבות הבונים החופשיים, שלמה המלך נקרא כ" הבונה החופשי הראשון " וורן צ'ארלס שהיה חבר במסדר הבונים החופשיים פונה לפקידי הממשל העות'מאניים ומבקש מהם את הרשות להשתמש באולם הגדול לצרכי הטכסים של הבונים החופשיים, הוא נענה בחיוב , הסיבה ידועה מראש ,אותם פקידים בעצמם חברים במסדרים השונים של הבונים החופשיים. טכסים אלו נפסקים עם חלוקת ירושלים ב1948 ומתחדשים מייד עם שחרור ירושלים אחרי מלחמת ששת הימים.
בכדי שתוכלו ליהנות מעוד פיסת ארץ ישראל שלא כל כך ידועה, לחוש ולנגוע באבות אבותינו שחצבו את האבנים שמהם נבנתה ירושלים , חומות בית המקדש ,יש האומרים גם בית המקדש עצמו נבנה מאבנים אשר נחצבו במערה. לחוש את העוצמה האדירה של המערה אני ממליץ לבקר במערת צדקיהו, להמתין לסיור המודרך, לחוש את המערה ולהשתאות מגודלה. שווה כל רגע.