|   15:07:40
  שיה מלכין  
יושבת ראש בית הויז
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

זוג מוזר ומופלא כבן 170

"שיבה טובה" היא לעתים לא מטבע לשון, לא חלילה לאלה שנפרדים מאיתנו, או לאיחולים לאריכות ימים בשעה שאינך יודע אם התוחלת היא גם תועלת. יש והיא מציאות שתלויה במידה רבה באלה שחווים אותה ובמידה ניכרת בחברה שבה הם חיים בשורה לקשישים צעירים ברוחם
01/01/2013  |   שיה מלכין   |   כתבות   |   תגובות
האמנים יעל ושרי [צילום: שיה מלכין]

הגבר הוא שֶרי לבית משפחת פרין, יליד בולגריה שגדל בשכונה ענייה שהייתה מאוכלסת בטורקים אנאלפביתיים כאשר הבית בו גר היווה אנטיתזה לעוני שמסביבו. בית סבו והוריו היווה מרכז לאירוח יהודי בולגריה שעצרו בעיירה ללילה או שניים במהלך נסיעותיהם. Deli Orman - היער המשוגע, זהו שם האזור שבו גרו הטורקים העניים. הבולגרים היו כידוע 500 שנה תחת השלטון הטורקי. היהודים שם ברובם נמנו עם השכבה המשכילה, מהם בתחומים האקדמיים. האימפריה הטורקית ניצלה זאת. בילדותו שֶרי היה דיסלקטי ולימודים היוו קושי עבורו, אבל כל הזמן חרט, שירבט וצייר. הוא קלט את הטיפוסים הטורקים והיהודים בילדותו, את אופן עמידתם, הליכתם כאשר ידיהם שלובות על גבם וידיהם משחקות עם מחרוזת.

לימים, הדמויות של אותם טורקים יונצחו בציוריו ובפסליו המיניאטוריים אותם צייר ופיסל בעץ או באבן או בציורי השמן שלו על כל משטח שצדה עינו, כולל פיסות נייר, חפיסות סיגריות, קופסאות גפרורים, קרטונים של פיצה, גלילי נייר טואלט. בין היתר גם על מזוודות ישנות, כאותן המזוודות שאורחי ביתם הביאו עמם בעת עצירתם בעיירה הבולגרית לרגל נסיעות עסקים. הדמויות הן גרוטסקיות, קשות, אך גם אנושיות מאוד.

שרי נולד ב-1924 והספיק לשרת כחייל חובה בצבא הבולגרי. הוא הגיע ארצה ב-1949 ומיד גויס לחיל התותחנים. זמן קצר לאחר מכן הוא נלקח למשרד הביטחון לחמד (חיל המדע) ושימש כנהג. תפקיד זה התאים לו. "כאשר המתנתי לבוס שלי במכונית, חרטתי פסלי עץ על ברכיי וכאשר חיכיתי לו במשרדים קיבלתי מהפקידות נייר ועליו ציירתי".

נשיות רכה מול גבריות גסה
שרי של אז והיום [צילום: שיה מלכין]

מלבד הציור הייתה לשרי הנאה נוספת בחיים - נשים. הן נמשכו אליו כמו דבורים לצוף הפרחים. שרי בעל כריזמה מיוחדת, פרא-אדם, חופשי באופיו ואמן בנשמתו, ונשים נכנסו ויצאו מחייו במהירות. כל זה עד לפגישתו עם יעל לבית כ"ץ באירוע אמנותי בעת מלחמת ששת הימים.

"יעל היא קורבן מלחמת ששת הימים, מאז שהכרנו לא נפרדנו", דברי שרי. יעל, צברית, בת לאב יוגוסלבי ואם הונגריה, ילידת גבעתיים, בניגוד לשרי שמעולם לא לקח שיעורים סדירים באמנות, למדה והשתלמה אצל טובי המורים בארץ וביניהם גם מרסל ינקו.

עבודתם האמנותית שונה בתכלית. יעל מעודנת יותר בציוריה. אהבה, נשיות, אסתטיות, רומנטיקה, מוזיקה, רכות - מוטיבים אלו הם הדומיננטיים בציוריה בניגוד לציורים ולפסלים הארציים, הגסים, הציניים, הגרוטסקיים והטראגיים של שרי.

הפכים מוחלטים שהשלימו עם הזיקנה
הפסלונים הקטנים [צילום: שיה מלכין]

הכרתי את יעל ושרי ב-1969, כאשר עדיין גרו בדירתם הקודמת ברחוב ישראליס. קשה היה למצוא באותה דירה כיסא פנוי שעליו לא מונחים קנבסים, מכחולים וציורים בכל הגדלים. איכשהו מצאתי פיסת ספה או קצה כיסא ותמיד כובדתי בקפה שחור והשיחות התנהלו באין מפריע עד לשעות הקטנות של הלילה. לאחרונה עברו לדירה מרווחת יותר לא רחוק מהים. "יופי", חשבתי לעצמי, "הם אולי התברגנו במקצת והדירה תשמש אותם למגורים נוחים וחדר אחד או שניים נוספים יהוו את הסטודיו".

והנה בוקר אחד עניתי לצלצול הטלפון בביתי. "איפה את אישה, את לא חושבת שהגיע הזמן שניפגש?" מהצד השני נשמעו שני קולות מוכרים, של יעל ושרי ביחד. "את מוזמנת לארוחת צהריים במסעדה חמודה הקרובה אלינו, אך קודם בואי לדירתנו". "בשמחה", עניתי והם שואגים לי: "החניה של השכן פנויה לשעות הביקור, דיברנו איתו". תכנון מאורגן להפליא בהתחשב בשני ידידיי המבולגנים.

הגעתי לכתובתם וחניתי במקום השייך לשכן האדיב. שרי ויעל חיכו לי בחיוך רחב. אני מסתכלת עליהם ואני בהלם מוחלט. שרי עם שיער מלא וארוך עד לכתפיו ולבן כשלג, זקן ארוך מעבר לחזה משלים את מראהו כ"סבא-כריסטמס", עיניו השחומות מחייכות והשובבות שבהן חיה וקיימת. יעל לצידו אף היא עם שיער לבן, קצר וקצוץ. נראה כי הם השלימו עם אותות הזמן והזיקנה. נכון יותר - הזיקנה היא שהשלימה איתם.

באותם רגעים גלשתי במנהרת הזמן וראיתי אותם בשנות ה-70 המוקדמות לפני נסיעתם לפריז. שרי של אז, גבר בשנות הארבעים המאוחרות עם בלורית אפרפרה ושפם שחור וארוך, עיניו מלאות חיים ומקרינות עוצמה ושובבות. והן נשארו כשהיו. יעל של אז, גבוהה ותמירה, שיער כהה מתולתל, שקטה, צנועה במראה ולבושה - היפוך מוחלט לדמותו של שרי.

הזמן לא עומד מלכת. גם החיים לא
ציור על מזוודה [צילום: שיה מלכין]

התאוששתי מההלם הראשוני, נכנסתי לדירה ועיניי חשכו. במבט ראשון זה נראה כמו אוסף של פריטים שמיועדים לפינוי של פועלי הניקיון, לאחר שכל החפצים האחרים פונו מן הדירה. הבלגן עוד יותר גדול מאשר היה בשעתו ברחוב ישראליס. כל החדרים, למעט חדר השינה שאף הוא בחלקו הפך עורו לחלקיק של סטודיו, כולם הפכו לערימות של ציורים, פסלי עץ, ברונזה, נייר, קרטון, גלילי נייר טואלט שהפכו להיות מיצג צבעוני מקסים, ציורים מיניאטוריים, שרבוטים ורישומים על נייר עיתונים, על תווי מוזיקה שהפכו לדפי ציור.

המרפסת עמוסה בפסלי עיסת נייר שחלקם פונה לרחוב. הקירות עמוסים בציורי שמן, אקוורל, הדפסים וחיתוכי עץ. מסוכן ללכת בדירה שמא אדרוך ואהרוס יצירת אמנות. אלבומים שלמים עם היסטוריה וצילומים ותמונות מכל עבר, כני ציור, מברשות ומכשירי חיתוך וכן, מזוודות ישנות נושנות כמו פעם, עליהן מצוירים הדיוקנאות של הטורקים הבולגרים מימי ילדותו של שרי.

זה לא סטודיו מודרני. זאת הסביבה הטבעית שלהם, מפעל חיים שלא נפסק מעולם. כאשר שרי קיבל את התפקיד של איש הביטחון ונהגו של אשר בן נתן, שגרירנו בצרפת, ארזו הוא ויעל את מזוודותיהם ועברו לפריז לחמש שנים, בין 1971 ל-1976. שרי עבד ועודד את יעל להמשיך ולהשתלם ולהציג את עבודותיה בעיר האורות. מלבד תערוכות בגלריות שונות היא ערכה תערוכה בחסות השגרירות הישראלית בפריז וזכתה להצלחה גדולה.

אשתו של אדמונד דה רוטשילד, נדין, קנתה ציור של יעל. בָטיק גדול של שנים-עשר השבטים, יצירה נוספת של יעל, הוצג בשגרירות הישראלית כאשר עברה לבניין חדש ומרק שאגאל שהגיע למקום התפעל מהטכניקה ומהיצירה והחמיא ליעל.

וכך הפלגנו לעבר כאשר אנו יושבים בתוך כל האי-סדר והבלגן. אני מצאתי קצה של ספה אך שרי ויעל מיד מפנים כיסא נוח יותר ומכריחים אותי לשבת עליו וחוזרים להווה. שרי, על-אף גילו המתקדם, 88, נוהג כצעיר ומלא אנרגיה. הדחף לצייר קיים אצלו בכל מקום ובכל תנאי.

הוא מפסל, מצייר, משרבט, ידו נמשכת אינסטינקטיבית למברשת, למכחול, לחומרים מכל הסוגים, הוא אמנות מהלכת על שתיים ועדיין לא על שלוש, הוא צעיר ברוחו ובנפשו. יעל לעומתו מצטנעת כמו תמיד, גם היא ממשיכה לצייר ולרשום אך לא באותו קצב ונראה שהיא מבטלת את עצמה לפני שרי. הוא ממשיך ליצור ולרטון שהיא לא מנצלת את כשרונה הגדול לאין ערוך משלו... וכך הם ממשיכים להתווכח.

הבלגן בדירה לא מפריע להם כהוא זה. ממש לא איכפת להם. שניהם חיים ונושמים את החיים ובמרכזם האמנות. זה הסוד הנפלא שהם חולקים - איכות החיים שלהם מתמקדת באמנות, אבל באותה מידה אנשים יכולים להתמקד בתחום אחר; החשוב הוא שהם ימצו אותו עד תום, יעסקו בו וימצאו בו את טעם החיים. זה המתכון שעוזר לקבל את השיבה בעדנה. זו גם הבשורה לאנשים רבים בגיל מתקדם, בעיקר בעידן שלנו, כשהרפואה המודרנית מצליחה להאריך את החיים, ובמדינתנו כשאוכלוסיית בני גיל הזהב מתקרבת למיליון ואף עברה אותו.

תמונה פרי יצירתה של יעל [צילום: שיה מלכין]
הכותבת היא יו"ר בית הויז מיסודה של ויצו העולמית המשמש אכסניה וסדנאות למפגשים בנושאים בשירות הקהילה. חברת הוועד המנהל של ויצו העולמית, בעבר שחקנית ומוסיקאית.
תאריך:  01/01/2013   |   עודכן:  01/01/2013
שיה מלכין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זוג מוזר ומופלא כבן 170
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דניאל16
1/01/13 19:23
2
איילת שחר
5/01/13 00:47
3
רנה
6/01/13 18:43
4
לימור דולב
6/01/13 23:05
5
ריקי שפר
7/01/13 18:36
6
ריקי שפר
7/01/13 18:44
7
yardena1
10/01/13 21:03
8
חני קריסטל
11/01/13 02:03
9
ahuva
13/01/13 18:39
10
נחמה אבני אפשטין
13/01/13 23:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סִפרה של ציפּי שַחרור מיועד לילדים, כנבטים צעירים של אנשים בוגרים, וגם לכלל המין האנושי. הספר קורא לאדם לחזור לשליחותו הקדומה מאז נברא.
01/01/2013  |  בלפור חקק  |   כתבות
ספרו של נועם שדות הוא משב רוח של שירה חדשה, לעתים רוח פרצים. הספר שיצא בהוצאת 'פיוטית' כמו לוקח אותנו בשם המלטף 'נשיקת הטל' לעולם של רוגע וקסם. אבל למקרא השירים אתה מבין, שזה חלום הכיסופים, שזו הגאולה בסוף הדרך, קרן האור לאחר שנחשפנו לכל התלאות.
01/01/2013  |  הרצל חקק  |   כתבות
השופטת: רובין לביא, בית משפט השלום בקריית גת
01/01/2013  |  איתמר לוין  |   כתבות
אוריפידס לא חלם במאה החמישית לפני הספירה שמחזהו "הנשים של טרויה" יזכה לביצוע כה מרהיב. בימויו של מנהל התיאטרון היפני יוקיו נינאגאווה המועשר במוזיקה מפעימה, בעיצוב תאורה מדויקת להפליא, ובתזמור כל הקאסט הגדול והמורכב - מחדשים את הטרגדיה היוונית ומעבירים גם מסר עמוק לימינו. והכל הודות לחזונו של מנהל הקאמרי נעם סמל, שטורח להביא לישראל הצגות ברומנית, בגרמנית, בפולנית וכעת - ביפנית.
31/12/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
ח"כ אכּרם חסון הוא פּעיל בלתי נלאֶה, ויש הממשילים אותו לכַספּית. הכרנו אותו בשנות השמונים כשהקים בכפר דאלית אל כרמל את "בית הסופר הדרוזי". הוא הזמין את נציגי אגודת הסופרים העברים להגיע למקום ולקיים מפגשים משותפים של יוצרים יהודים ויוצרים דרוזים. קיבלנו אז חסות לפעילותנו זו מטעם המועצה הציונית בישראל (היו"ר היה אז ניסן הרפז ז"ל והמנכ"ל - משה בן עטר).
31/12/2012  |  הרצל חקק, בלפור חקק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il