|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

התמודדות עם התעצמות האויב

השאלה האם על מדינת ישראל לפעול נגד התעצמות האויב ונגד איומים פוטנציאלים ולהנחית עליהם מכת מנע צבאית איננה טריוויאלית וקיימות גישות מנוגדות לנושא
07/02/2013  |   עמוס ידלין   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
התעצמות האויב [צילום: AP]

דילמות
קיימת דילמה האם ומתי לפעול באופן יזום ומונע אל מול התהוות איום משמעותי

על-פי מקורות זרים ישראל פעלה כנגד שיירה שעמדה להעביר נשק מתקדם - כנראה מערכות טילי קרקע-אוויר מסוג SA-17 - מסוריה ללבנון. תקיפה זאת מעלה כמה סוגיות חשובות, הן ברמה העקרונית של תפישת הביטחון הלאומי הישראלית והן בהקשר הנקודתי של הערכת המצב מול המתרחש בסוריה ולבנון בעת הנוכחית.

ברמה העקרונית, קיימת דילמה האם ומתי לפעול באופן יזום ומונע אל מול התהוות איום משמעותי המסכן אינטרסים ביטחוניים חשובים של מדינת ישראל. מדינת ישראל פעלה בעבר אל מול קשת רחבה של איומים מתהווים - מהצבא המצרי שהתעצם ב-1956 אחר העסקה הצ'כית, אל מול אותו צבא שנערך באופן מאיים על גבולותיה במאי 1967, אל מול תוכניות גרעין בעירק ב-1981 ובסוריה, על-פי מקורות זרים, ב-2007. אוניות ושיירות נשק לפלשתינים הותקפו בסודן ובים האדום וראשי ארגוני טרור סוכלו באופן ממוקד.

השאלה האם על מדינת ישראל לפעול נגד התעצמות האויב ונגד איומים פוטנציאלים ולהנחית עליהם מכת מנע צבאית איננה טריוויאלית. קיימות שתי גישות מנוגדות לנושא:

התעלמות מאיומים עתידיים
התפישה הטוענת שמחיר ההתעלמות מאיומים עתידיים ומבנין כוח מחייב לפעול להסרת האיום הפוטנציאלי גם במחיר סיכוני תגובה והסלמה
▪ ▪ ▪

א. התפישה הפסיבית הטוענת שאין יכולת לטפל בכל האיומים המתהווים, מה עוד שטיפול בהם עלול להסלים לכדי מלחמה ואף להגדיל את המוטיבציה של האויב לפעול לבניין כוחו. היעד של ישראל הוא להשיג תקופות שקט ארוכות ולכן לא יהיה זה נכון לפעול כנגד התעצמות ולקצר את תקופות השקט. יש לבנות כוח מרתיע וההתמודדות עם יכולות האויב ונטרולן תתרחש רק כשהאויב יתקוף את מדינת ישראל. תפישה זאת הובילה את מי שהתנגד לתקיפת הכור העירקי ב-1981 ואת מי שלא אישר פעולות נגד התעצמות חיזבאללה לאחר הנסיגה מלבנון ב-2000 או לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006.

ב. התפישה האקטיבית הטוענת שמחיר ההתעלמות מאיומים עתידיים ומבנין כוח שעלול לגבות ממדינת ישראל מחיר כבד, או אפילו לאיים על עצם קיומה, מחייב - במקרים הרלוונטיים - לפעול להסרת האיום הפוטנציאלי גם במחיר סיכוני תגובה והסלמה.

בעשור האחרון ניהלה מדינת ישראל שלושה מבצעים גדולים כנגד ארגוני טרור - ב-2006 מול חיזבאללה בלבנון וב-2009 ו-2012 כנגד החמאס ברצועת עזה. בכל אחד מהעימותים האלה לא הייתה כוונה להשיג ניצחון מוחץ ("מיטוט החמאס") ואלו גם לא היו מטרות המבצעים. אלה נועדו להשיג שקט בצפון ובדרום ולחזק את ההרתעה הישראלית. עם זאת, בשלושת המקרים היה ברור שיש לטפל גם בהתעצמות העתידית של ארגוני הטרור לאחר ההגעה להפסקת אש. המנגנונים לטיפול בהתעצמות היו אמורים להיות חלק מהסכמי הפסקת האש - במקרה של חיזבאללה - החלטת האו"ם 1701, ובמקרה של "עופרת יצוקה" - החלטה 1885 והתחייבות מצרית ואמריקנית. שני המנגנונים כשלו באופן מוחלט. ב-2012 לא הייתה אפילו מראית עין של הקמת מנגנון לטיפול בהתעצמות. כך נשאר הנושא כדילמה אסטרטגית ומבצעית על שולחנם של מקבלי ההחלטות בישראל.

פוטנציאל להסלמה
מה המאזן בין הסיכונים לבין העלויות והסיכונים של אי נקיטת פעולת מנע והימנעות מפגיעה בהתעצמות האויב? ברור שכדי להצדיק פעולת מנע יש להראות, כי משוואה זו מצביעה על מחיר גבוה יותר של מדיניות פסיבית
▪ ▪ ▪

קיימים ארבעה שיקולים מרכזיים בדיון מסוג זה:

1. קיומה של יכולת מודיעינית ומבצעית לעצור את ההתעצמות. ללא יכולת זאת, אין משמעות לשיקולים האחרים.

2. הערכת הערכיות של פעולת המנע - ברור שאין טעם להסתכן בהסלמה ותגובת אויב באם סיכול התעצמות אינו ערכי. עם זאת, התעצמות בעלת משמעות אסטרטגית - יכולות לא קונוונציונליות, מערכות הגנה אווירית מתקדמות, טילים ארוכי טווח - היא יעד המחייב לשקול בכובד ראש את האפשרות של סיכולה.

3. עלויות וסיכונים מהפעולה - האם הסיכונים מהפעולה, ובמרכזם תגובת היריב הצפויה, הפוטנציאל להסלמה, חשיפת מקורות מודיעין ויכולות מבצעיות, מצדיקים את ההישג מפעולת המנע. מה המאזן ביניהם לבין העלויות והסיכונים של אי נקיטת פעולת מנע והימנעות מפגיעה בהתעצמות האויב? ברור שכדי להצדיק פעולת מנע יש להראות, כי משוואה זו מצביעה על מחיר גבוה יותר של מדיניות פסיבית.

4. שיקולים שמעבר לסוגיית ההתעצמות הנקודתית וסיכולה - עמדת המעצמות, הקרנה לזירות אחרות, תרומה להרתעה וסוגיות מעטפת רלוונטיות נוספות.

אנסה לבחון ישימות שיקולים אלה לתקיפה הישראלית, על-פי מקורות זרים, של נשק מתקדם שהועבר לחיזבאללה.

1. לאור תוצאותיה של התקיפה המוזכרת לעיל ברור כי בידי המבצעים היו קיימים מודיעין מעולה ויכולת מבצעית מרשימה לביצוע התקיפה.

2. באופן ברור, נמנעה העברת יכולת מבצעית מתקדמת, שהייתה עשויה לאתגר את העליונות האווירית הישראלית בעימות עתידי בלבנון או להציב מארב לטיסות ביון הכרחיות לאיסוף מודיעין על בניין הכוח והתעצמותו של חיזבאללה.

3. הערכה של תגובת היריב.

חשבונות פתוחים

מכיוון שהתקיפה נעשתה על אדמת סוריה העם הלבנוני לא יסכים לפעולה שעלולה לערב את לבנון בלחימה

חיזבאללה וסוריה מחזיקים באפשרות להגיב במועד מאוחר יותר, לסגור חשבונות פתוחים ולעשות זאת בזירות רחוקות, ומבלי לקחת אחריות על התגובה
▪ ▪ ▪

סוריה - למשטר אסד אין אינטרס להגיב מיד ובעוצמה על התקיפה. המשטר נמצא בקרב הישרדות ובעיצומה של מלחמת אזרחים. צבאו של אסד עסוק בעיקר במאבק זה ויכולותיו מול ישראל נשחקות. אסד מבקש למנוע התערבות בינלאומית שתשנה את מאזן הכוחות במאבק בסוריה, ולכן אין לו אינטרס לפתוח חזית חיצונית מול גורם כוח משמעותי ביותר כמו ישראל. שיקול נוסף הוא הפגיעה האפשרית בקשריו של אסד עם פטרונו במוסקבה. העברת נשק רוסי לחיזבאללה איננה לגיטימית ומהווה הפרה של הבטחות הסורים לרוסיה, בעלת ברית חיונית של סוריה, המגנה עליה במועצת הביטחון ומונעת התערבות בינלאומית בטבח שמתרחש בה. מסיבה זו סוריה מיהרה לפרסם, כי התקיפה בוצעה על מכון מחקר צבאי ולא על שיירת נשק. אסד לא ירצה לסכן את הברית החשובה לו עם רוסיה ולכן יימנע מהסלמת האירוע.

חיזבאללה - לארגון אין לגיטימציה להגיב על פעולה זו - הוא איננו "מגן סוריה", ומכיוון שהתקיפה נעשתה על אדמת סוריה העם הלבנוני לא יסכים לפעולה שעלולה לערב את לבנון בלחימה, כדי לשמור על אינטרסים זרים-סוריים. חיזבאללה הוא גם מפר סידרתי ומתמשך של החלטת מועצת הביטחון 1701 באשר לאיסור העברות נשק ללבנון. הארגון אמור לשמש בעיקר כמכשיר צבאי אירני כנגד ישראל למקרה שבו משבר הגרעין יתפתח לעימות צבאי. בשל כול אלה הלגיטימציה של חיזבאללה לתגובה על התקיפה נמוכה בתוך לבנון ומחוצה לה.

לסיום - שתי נקודות חשובות שיש להמשיך ולעקוב אחריהן:

ישראל לא לקחה אחריות על הפגיעה בסוללת ה-AS-17, שהייתה בדרכה לחיזבאללה. עובדה זו אפשרה לסורים ולחיזבאללה מרחב הכחשה. אכן לא הייתה תגובה צבאית מיידית, וזאת אף שסוריה וחיזבאללה בחרו לא להיכנס למרחב ההכחשה. עם זאת חשוב לציין שגם אם לא הגיבו מיידית ולא הסלימו את העימות, חיזבאללה וסוריה מחזיקים באפשרות להגיב במועד מאוחר יותר, לסגור חשבונות פתוחים ולעשות זאת בזירות רחוקות, ומבלי לקחת אחריות על התגובה.

העברות הנשק - כולל נשק איכותי שחוצה את הקווים האדומים של ישראל - ימשכו ויאתגרו את מקבלי ההחלטות בישראל גם בעתיד. ישראל תידרש להמשיך ולשקול בכובד ראש את סכנת ההסלמה, שתתגבר מאירוע לאירוע. המתכננים המבצעיים בישראל צריכים להניח, כי כל יכולת מבצעית, ידע ואמל"ח שקיים בסוריה או באירן עלול להגיע, או שהגיע כבר לידי חיזבאללה.

תאריך:  07/02/2013   |   עודכן:  07/02/2013
עמוס ידלין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התמודדות עם התעצמות האויב
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיזבאלה אינו חוקי
7/02/13 13:16
 
Gilead
9/02/13 19:57
2
ירון זכאי 1
9/02/13 22:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שהם מתפוצצים כסופרנובה מרשימה, כוכבים גדולים מסוימים עוברים מעין "התפוצצות משנה" קטנה יותר, תוך שהם זורקים לחלל חלקים נכבדים מהמאסה שלהם. למרות שההתנהגות המיוחדת הזאת נחזתה על-ידי מספר מודלים תיאורטיים, ולמרות שקיימות עדויות המצביעות על קיומה, תצפיות ישירות בהתפוצצויות משנה כאלה הן נדירות ביותר. במחקר חדש הצליח צוות מדענים בראשות ד"ר ערן אופק ממכון ויצמן למדע, לצפות בהתפוצצות שהתרחשה זמן קצר - חודש אחד בלבד - לפני סופרנובה של כוכב מאסיבי.
07/02/2013  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
סדרת רעידות האדמה מהיום בעוצמה 8 על-פי סולם ריכטר אשר פקדה את קו החוף הסמוך לאיי שלמה, ממחישה פעם נוספת את הסכנות הגלומות ברעידת אדמה בעוצמה גבוהה. האמור נכון גם ובמיוחד בישראל. ברעש האדמה באיי שלמה נהרגו חמישה אנשים ונפצעו כשמונים.
07/02/2013  |  דרור עמית  |   כתבות
"האחיות רוזנצווייג" מאת המחזאית האמריקנית וונדי וסרשטיין היא הצגה מרגשת, המביאה בפנינו תמונות חולפות מערב משפחתי תמים שהופך לרב ריגושים ושינויים בקרב משפחה יהודית בלונדון. השחקנים הצעירים של בית צבי הצליחו להעמיד הפקה סולידית, אך מהממת, צבעונית ונוטפת תשוקה, אהבה והחמצה, געגועים ובריחה ורסיסי מרדף חסר תכלית אחרי האושר.
06/02/2013  |  חיים נוי  |   כתבות
ניתוח זה מתחלק לניתוח עפעפיים עליונים ותחתונים ובכל אחד מהניתוחים הללו הטיפול הוא שונה. בניתוח עפעפיים עליונים, הטיפול הוא בעיקר בעודפי העור, ובמידה מסוימת בעודפי שומן שיהיו בעיקר בחלק שקרוב לאף, בעוד שבניתוח של העפעפיים התחתונים, המטרה היא לטפל בעיקר בשקיות שנוצרו בחלק התחתון של העפעפיים מתחת לריסים ופחות בעודפי העור.
06/02/2013  |  ד"ר נמרוד פרידמן  |   כתבות
בדיקת פאפ (Pap smear) הינה בדיקה של משטח צוואר הרחם המיועדת לאבחון שינויים חריגים בצוואר הרחם, החל משינויים דלקתיים וכלה בשינויים ממאירים כמו סרטן צוואר הרחם. הבדיקה מסוגלת לאבחן גם שינויים המתאימים לזיהומי הפפילומה (HPV).
06/02/2013  |  ד"ר חיים דוד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il