|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

נביאי הזעם נותרים על כסאם

מאז קום המדינה חוזה חלק ניכר מהספרות הישראלית את קיצנו עם זאת, יש אנשי רוח מעוררי השראה שמתעקשים להתרומם מעל מדמנת החולין והבעיות הרבות
12/04/2013  |   דרור אידר   |   כתבות   |   תגובות
יורם קניוק. "המדינה נסתיימה מזמן" [צילום: פלאש 90]

אהרן אמיר. "אנחנו הולכים בקו של צמיחה" [צילום: לע"מ]

הקו החיובי
מה אתה אומר לנו, שאלתי, לאלה שנשארים אחריך? ואהרן אמיר ענה: "אני אומר שלא נירא ולא נֵחַת. אנחנו הולכים בקו של גידול, של צמיחה, של עשייה, למרות כל הגילויים החלולים והריקניים שמסביב. ובסך-הכל, אני חושב שלא היו הרבה תקופות כל כך חיוביות ופורחות בחיי העם הזה מאשר עכשיו"

לפני שבועיים החל הסופר יורם קניוק לפרסם בבלוג שלו יומן הנקרא "הליכתי אל מותי". קניוק חולה בסרטן ולעדותו "הגיע לשעתו האחרונה". "הדרך שנהייתה עכשיו נחושה יותר, מעניקה לי חופש לחשוב על מי שהייתי ומה שלא היה ומה שכן היה", הוא כותב. הדברים מטרידים, משום שלבד מאמירות ומחוויות אישיות, קניוק מדבר על המדינה.

כבחור צעיר לחם בשורות הפלמ"ח, ואחר כך בחטיבת הראל בקרבות על ירושלים. כך הוא כותב על המדינה, ובעצם עלינו: "המדינה שהשתתפתי בהקמתה נסתיימה מזמן. מי שהיא היום אינו מעניין אותי. היא מגוחכת, קהה, שפלה, אפלה, חולה ולא תחזיק מעמד. פעם חשבנו שיהיה זה אחרת". הוא חוזר על הדברים בווריאציות שונות. לא מהיום. אבל נוכח קיצו המתקרב, הדברים מקבלים משנה חשיבות; הם נובעים מעומק זהותו של הדובר; קניוק אינו רואה עתיד למדינת ישראל.

הדברים הללו אופייניים לרבים מאנשי הרוח שבתוכנו. אלה שקינאו בנביא החורבן הראשון, ירמיהו, ואימצו לעצמם תפקיד כנביאי זעם. רק זעם. נביאינו המקראיים לא חזו רק חורבן אלא גם ישועה וגאולה ופיוס ושיבה הביתה. לא אצל קניוק וחבריו. מבחינתם, "הִנֵּה אומרים יָבְשוּ עצמותינו ואבדה תקוותנו, נגזרנו לנו" [יחזקאל ל"ז]. אגב, על הפסוק הזה כתב נ"ה אימבר בתגובה את מילות ההמנון הלאומי "עוד לא אבדה תקוותנו". אבל קניוק אינו אימבר. הוא בן דור אחר שראה את ישראל מתקוממת מעפר, וחזה לה עתיד מסוים, אופק יחיד, מדינה בצלמו ובדמותו.

עם השנים השתנו פני החברה והמדינה. "חשבנו שיהיה זה אחרת", כתב קניוק, ומשזה לא קרה, ניתר הקשר ונותקה הברית הבלתי כתובה בין איש הרוח לעמו. "מי יִתְּנֵנִי במדבר מלון אורחים וְאֶעֶזְבָה את עמי ואֵלכָה מֵאִתָם" [ירמיהו ט']. בלכתו, הוא מבקש לקחתה עימו בחזרה לעפר.

מאז קום המדינה חוזה חלק ניכר מהספרות הישראלית את קיצנו. היזכרו בספרים שקראתם בעשורים האחרונים, וחישבו כמה פעמים נתקלתם ברעיונות כאלה. ולא רק בספרות, גם בעיתונות הפכו נביאי הזעם לדבר שבשיגרה. מאיימים עלינו בקטסטרופות ובצונאמים מדיניים, אם לא נחזור לתלם. חכמינו אמרו שנבואת זעם אינה מדד לבחינת אמת, משום שאם לא התגשמה, תמיד אפשר לומר שהאלוהים חזר בו מכוונתו וביטל את רוע הגזירה.

תפיסה דטרמיניסטית

גם נביאי הזעם שלנו נותרים על כסאם למרות מַשְׂאות השווא והמַדוּחִים שחזו לנו ושלשמחתנו התבדו. ולא רק בעיתונות, גם בתרבות.

הנה, בתוכנית הסאטירה "ארץ נהדרת", שברק אובמה העלה על ראש שמחתו - אם זיכרוני אינו מטעֵני - פרק הסיום של כל עונה עסק בסופה של מדינת ישראל. גם אם רבים צופים בה, כסאטירה היא משדרת רק לשבט קטן בתוכנו. דווקא בשל כך אפשר לראות כיצד משתקפת ישראל לפי אמונת היסוד של אותו שבט, שקניוק הוא אחד מנביאיו: "מגוחכת, קהה, שפלה, אפלה, חולה ולא תחזיק מעמד". אריה סתיו, שהשתייך פעם לשבט הזה ופרש ממנו, כינה זאת "איווי המוות הישראלי".

הציונות ביקשה להחזיר את העם היהודי אל ההיסטוריה, ממצב של מת-חי לאומה בין האומות החיה בארצה.

בראשיתה, לקראת סוף המאה ה-19, חברו נגדה באופן נדיר הקהילות האורתודוקסיות והרפורמיות בגרמניה. הן חששו שהציונות תפגע בסיכויי ההשתלבות של היהודים בגרמניה. היה שם עוד טיעון מרתק: בהחזירה את היהודים אל ההיסטוריה, אמרו המתנגדים, גזרה הציונות גם את קיצם. עַם הנצח החוזר להיסטוריה, יוצא ממצב אלמוות ונכנס למסלול שיש בו התחלה, אמצע וסוף.

צחוק הגורל הוא, שדווקא חלק נבחר מצאצאי הציונים אימץ, בתהליך היסטורי מורכב, את התפיסה הדטרמיניסטית הזאת. הנה, גם הוא חוזה לעם הנצח את קיצו.

אמיר מאמין בנו

לשמחתי, זכיתי להכיר אנשי רוח אחרים. לפני חמש שנים ראיינתי את בן דורו של קניוק - הסופר והמשורר, העורך והמתרגם, אהרן אמיר, אינטלקטואל בעל זכויות אדירות בבניין המדינה ותרבותה. שבוע לפני מותו הגעתי אליו. המחלה אכלה בו בכל פה. שנינו ידענו שהקיץ הקץ, ולכן כל אמירה וכל שיר היו כצוואה לנו, הדור הבא.

"אני יכול להגיד לך", אמר, "שאני חי בהרגשה שמלאו ימי... ואני חושב שזה הרגע להגיד שלום. מאמין שזה לקראת הסוף. ואני לא נרתע מזה, מפני שאותן 84 שנים וחצי (שחייתי) נותנות לי את העוצמה להתבונן בפני הקץ".

מה אתה אומר לנו, שאלתי, לאלה שנשארים אחריך? ואהרן ענה: "אני אומר שלא נירא ולא נֵחַת. אנחנו הולכים בקו של גידול, של צמיחה, של עשייה, למרות כל הגילויים החלולים והריקניים שמסביב. ובסך-הכל, אני חושב שלא היו הרבה תקופות כל כך חיוביות ופורחות בחיי העם הזה מאשר עכשיו".

שימעו את איש הרוח הזה, כיצד הוא מאמין בנו, בנצח ישראל, בהתפתחות החיובית של ההיסטוריה לטובתנו. שימעו כיצד הוא מעודד ומחזק אותנו. לא אדם דתי היה. רחוק מזה; מראשי תנועת העברים הצעירים. בכל זאת, ביושבי שם, מול עיניו הנוקבות, הרגשתי כיצד הוא מרומם אותנו מעל מדמנת החולין והבעיות הרבות - גם הוא לא הכחישן - לראות את הדברים בפרספקטיבה היסטורית רחבה יותר מאורך חיי איש, גדול ככל שיהיה. היכן היינו עד לא מזמן, והיכן אנחנו כעת.

איילת השחר

לפני 70 שנים ויותר היינו במקום אחר, ובמצב קשה לאין ערוך, השפל ביותר בתולדותינו. והנה, בעצם ימי מלחמת העולם השנייה פירסם נתן אלתרמן את "שירי מכות מצרים", שבסופם חתם עם השיר "איילת". האיילת היא איילת השחר, סמל רב-משמעות של קץ החושך ותחילת אור היום.

חכמינו למדו ממנה כיצד להתבונן בתהליכים ההיסטוריים העוברים עלינו. אורה של איילת השחר בוקע קמעה קמעה, לא במהפכות חד-פעמיות אלא בתהליך אבולוציוני ארוך טווח.

מה הפתרון? מטיחים בנו שוב ושוב נביאי הזעם. אינני יודע מה הפתרון; ניסינו לא מעט כאלה ולשווא. אני יודע שעלינו ללמוד הלכות צניעות כלפי ההיסטוריה; לא כל דבר אפשר לפתור בימינו, ואפשר בהחלט להשאיר שאלות לא פתורות לדור הבא.

"עמוד השחר קם", כתב אלתרמן ליישוב העברי הנתון במערבולת מלחמת העולם, "שוב נוצצה איילת". ומשהתנוצצה האיילת, היא לא תכבה. גם אם "כַּגוֹזָל הִנָּה", הכיוון ברור: "אך מה הגביהה עוּף". "כי בעולם נוצץ של חרב ושל כסף / תנשוב תקוות דורות כְּרוּח בֶּעָלים".

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 12.4.13)
תאריך:  12/04/2013   |   עודכן:  12/04/2013
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נביאי הזעם נותרים על כסאם
תגובות  [ 15 ] מוצגות   [ 15 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבי נלחם במל'
12/04/13 11:42
2
פנחס
12/04/13 13:47
 
קורןנאוה טבריה
12/04/13 14:18
 
פלא יועץ
16/04/13 11:54
3
קורןנאוה טבריה
12/04/13 14:13
4
מדמוני אסף
12/04/13 16:32
5
סופר ענק
13/04/13 13:31
 
דידה
13/04/13 17:02
 
לצרחן המדדה
14/04/13 13:50
 
הוא גמד
14/04/13 14:18
6
דידה
13/04/13 16:57
7
מזכיר_המדינה
13/04/13 20:12
8
ראובן גרפיט
14/04/13 21:59
 
לראובן גרפיט
14/04/13 22:52
 
פלא יועץ
19/04/13 14:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נפתלי הרץ אימבר ידוע אומנם ברבים כמחברו של ההמנון הלאומי "התקווה", אך ידוע פחות כמי שחשף במאמריו ובשיריו את תרומתם הגדולה והייחודית של עולי תימן לארץ, שאליה עלו, לראשונה, עוד בשלהי המאה ה-19.
12/04/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
האורגיה התקשורתית שאירעה בימים האחרונים סביב יכולותיו המקצועיות הבלתי-נדלות של העיתונאי, הסופר והשחקן אמנון דנקנר שהציגה את המנוח כאדם מוכשר ביותר, חכם, מבריק, אינטלקטואל, ידען, שנון ומהיר-תפיסה קלעה למטרה ברוב הפרסומים.
12/04/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
כמו כל דבר טוב ועוצמתי, יש דברים שכדי לחוות אותם אתה חייב להיות בארץ. אין מה לעשות! לא יעזרו הכתבות, לא הצילומים ולא הטלויזיות. מה שחוויתי בסוף אוקטובר בבית ג'אלה, הסמוכה לירושלים, במיפגש בין נשים יהודיות ופלשתיניות - זו חוויה עוצמתית שניתן לחוות רק שם.
11/04/2013  |  שוש מיימון  |   כתבות
חצי-האי הקוריאני מצוי כעת באחת מנקודות הרתיחה החמורות שלו. ב-12 בפברואר 2013, לאחר סדרת גינויים ומהלומות מילוליות בין צפון-קוריאה והקהילה הבינלאומית, הודיעה פיונג-יאנג שערכה ניסוי גרעיני שלישי. כשלושה שבועות-ומחצה לאחר מכן אישרה מועצת הביטחון סדרת סנקציות חדשה נגדה, ופחות משבוע אחר-כך פתחו ארצות הברית ודרום-קוריאה בתמרון צבאי משותף. צפון-קוריאה לא נשארה חייבת. היא האשימה את ארצות הברית במתקפת סייבר נגדה והודיעה שבמידת הצורך תשתמש ביכולותיה הגרעיניות להגן על עצמה. כתגובה לכך ארצות הברית שלחה מפציצים אסטרטגיים ומטוסי חמקן לאזור, ואילו צפון-קוריאה ניתקה את הקו-החם בינה לבין דרום-קוריאה שנועד בדיוק למצבים אלה. שלושה ימים לאחר מכן היא הודיעה על מצב מלחמה בינה לבין הדרום (למרות שמבחינה רשמית זה המצב ביניהן כבר למעלה משישה עשורים). בזה לא תמה ההסלמה, ובתחילת אפריל הודיע הצפון על חידוש פעילותו של הכור הגרעיני ביונג-ביון ושל מתקני האורניום, ומיד אחר-כך הודיע שיערוך שיגור ניסיוני של טילים בליסטיים. על-מנת להמחיש את כוונותיה, צפון-קוריאה אף הודיעה שלא תוכל לערוב לשלומם של הדיפלומטים הזרים השוהים בתחומה. בנקודת שיא זו נקטו פיונג-יאנג ו-ושינגטון כאחת צעדים שנועדו להרגיע מעט את המצב, כמו הודעת ארצות הברית על השעיית ניסוי בטיל בליסטי בין-יבשתי, אולם החשש מהתלקחות, ולו גם בלתי מכוונת, עדיין רב.
11/04/2013  |  יורם עברון  |   כתבות
מי שסבור לתומו ששרידות ארוכה היא מדד להצלחתה של מסעדה מסוימת איננו אלא טועה בגדול. קחו, למשל, את "טאבולה" של הרצליה פיתוח (רחוב הנשיא 73), שעל-אף מרום-שנותיה אינה מצליחה להעפיל לפסגה קולינרית. כבר שנים שהיא ממשיכה לדרוך במקום, ואין זאת כי אם חילופי בעלות משכבר הימים הם אלה שהיו בעוכריה.
11/04/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il