|   15:07:40
  שיה מלכין  
יושבת ראש בית הויז
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

התפנית האקדמית של הבדואים

"בדואי" נקשר בעולם ואצלנו עם שבטי נוודים במדבר שנודדים עם מאהליהם וצאנם בחיפוש אחר מרעה. במקרה שלנו נקשרים הבדואים בכל הקשור לסכסוכי אדמות-מרעה בנגב. בצד החיובי הוזכרו הבדואים כחיילים בצה"ל ובייחוד כגששים. אבל כיום הסיפור הוא אחר. חשיבות השינוי היא הרבה מעבר לשם ולהגדרה. הוא קשור בשילוב אוכלוסיה זאת במרקם הישראלי הסיפור של חיתם ומנעם אבו ערר
21/05/2013  |   שיה מלכין   |   כתבות   |   תגובות
הכותבת עם חיתם ומנעם אבו ערר בטקס קבלת התואר [צילום: שיה מלכין]

סלון בית משפחת אבו-ערר [צילום: שיה מלכין]

בנובמבר האחרון התקיים בהיכל התרבות בראשון לציון טקס לבוגרי המרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה, לאלה שסיימו תואר שני במקצוע חינוך מיוחד. באתי לאירוע כי בתי נמנתה עם הבוגרים.

הטקס היה מפואר כמקובל, כאשר הדובדבן שבקצפת היה הענקת התעודות לבוגרים. שתי תופעות הרשימו אותי באותו ערב. האחת - שהרוב היו בוגרות ולא בוגרים. השנייה - שאחוז ניכר בין הבוגרות היו בדואיות. הן חבשו את "הכובע האקדמי" מעל כיסוי הראש המסורתי שלהן, פניהן גלויות עם חיוך של שמחה ברגע נכסף זה.

במהלך קבלת הפנים ניגשתי לזוג בדואי והתחלתי בשיחה עמם. הבוגרת שמה חיתם ובעלה שליווה אותה לחץ ידי והציג עצמו בשם מנעם אבו ערר. הם מהיישוב ערערה שבנגב. לשניהם תואר שני ושניהם עוסקים בהוראה בחינוך. החלפנו טלפונים והם הסכימו לפגישה איתי ביום מן הימים כאשר אגיע לאזור.

עברו כשישה חודשים ובמסגרת אירוע של חנוכת מעון ילדים של ויצו באוניברסיטת באר שבע, לשם הגעתי כחברת הוועד המנהל של ויצו העולמית, החלטתי לשלב את הביקור עם הפגישה המובטחת בערערה שבנגב עם הזוג אבו-ערר.

הגעתי לשם עם חברתי תושבת באר שבע. מנעם חיכה לנו בפתח היישוב והוליך אותנו אל ביתו, כאשר בדרך הוא מראה לנו בגאווה את קריית החינוך, בתי הספר והמרכז לספרות ערבית, בניין המועצה, קופת החולים ועוד. הגענו לביתו, בית מרווח ומודרני. "הבית שלי הוא כלום לעומת הבית של אחי, שבנה אותו לידי" אמר לנו מנעם, ומיד הציע לקחת אותנו לראותו בשלביו האחרונים. אכן, בית גדול עם ריהוט ותאורה מפוארים ביותר. אחיו עומד להתחתן אבל רק לאחר שיסיים את עיצוב הפנים...

"אנחנו מתקדמים ומודרנים יותר", אומר מנעם, "בדרך-כלל הבנים, גם לאחר שמתחתנים, נשארים עם ההורים, יש עדיין השבטיות של ה-ביחד, אבל אנחנו רצינו להיות לבד עם ארבעת ילדינו". חיתם היא בת 29 והתחתנה בגיל 17. הבן הגדול מועד בן 10, שירז בת 8, שהד (דבש) בת 5 ולמר הקטנה בת שנתיים וחצי.

גם מנעם, כאחיו, בנה קודם את הבית ורק לאחר מכן הציע לחיתם נישואין. הסלון מודרני, פתוח למטבח מרווח, חדר נוסף צמוד לסלון מכיל ספות אדומות שמורכבות ממזרנים רבים אחד על השני כדי לספק לינה לאורחים ולבני משפחה שמבקרים. האירוח הוא, כידוע, אחד המנהגים החשובים ביותר אצלם והוא אכן נדיב ביותר. אנחנו זכינו לאחד כזה. השולחן מלא היה בבשרים מכל המינים, כבש חובה, סלטים למיניהם ועוד ועוד.

המועצה המקומית ערערה-בנגב
בני הזוג ואנוכי עם בתם הקטנה

18 ילדים
"אצלנו בבית אימא שלי דחפה אותי ללמוד, אבא פחות". אביה של חיתם התחתן עם שתי נשים. מן האישה הראשונה יש לו עשרה ילדים ובגלל קרבת משפחה ארבעה מהם סובלים מחירשות. האישה השנייה היא אמה של חיתם ולה נולדו שמונה ילדים, מתוכם ארבעה סיימו לימודים אקדמיים

האמת היא שאני וחברתי ידענו על ערערה בצפון. לא הייתי מודעת לערערה בנגב. בוויקיפדיה כתוב שערערה הפכה להיות מועצה מקומית בשנת 1996. במקור השם המקראי היה ערוער. היישוב הוקם כחלק מהתוכנית להקמת שבעה ישובים ליישוב הבדואים באזור הנגב וביניהם רהט, חורה, כסייפה, תל שבע, שגב שלום ולאקייה.

בערערה בנגב כ-15,000 תושבים. הושקע בה רבות בתחום החינוך. במיוחד התרשמנו ממבנה מקורי שהוקם על שטח של 200 מ"ר המשלב אוהל בתוך בניין ומשמש כמרכז לספרות ילדים ערבית בישראל. שילוב המסורת עם המודרניזציה בדומה לשילוב הכובע האקדמי מעל כיסוי הראש המסורתי של האישה הבדואית. במרכז הזה ישנו אולם תיאטרון, ספרייה וחדרי מחשבים ומולטימדיה וגם כיתות לימוד. מטרת המרכז היא לקדם ולטפח את ספרות הילדים הערבית ולעודד קריאה. ישנה גם ספרייה פעילה בה מתקיימים מפגשים הכוללים שעות סיפור, הצגות ומחזות והרצאות לילדים ולהורים.

ביישוב ישנם שבעה בתי ספר יסודיים, חמישה על-יסודי ובית הספר התיכון בערערה מחולק לשלושה בניינים וישנם כאלף תלמידים עם למעלה מ-50% הצלחה בתעודת הבגרות. בנוסף יש בית ספר מקצועי, "עמל", שאחיה של חיתם מנהל אותו.

"יותר ויותר מעודדים את החינוך כאן ביישוב" אומרת לי חיתם. "אצלנו בבית אימא שלי דחפה אותי ללמוד, אבא פחות". אביה של חיתם התחתן עם שתי נשים. מן האישה הראשונה יש לו עשרה ילדים ובגלל קרבת משפחה ארבעה מהם סובלים מחירשות. האישה השנייה היא אמה של חיתם ולה נולדו שמונה ילדים, מתוכם ארבעה סיימו לימודים אקדמיים. כאמור, אח אחד מנהל בית ספר "עמל" בערערה, שניים מנהלי עבודה בעסק פרטי שלהם. אביה של חיתם היה עסוק בגידול כבשים ונשותיו לא עבדו. היום, אומר מנעם, נשים רבות כבר עובדות וגם הילודה פחותה.

חיתם עובדת כגננת שילוב במגזר הערבי, עוברת מגן לגן ומאבחנת ילדים עם קשיים. בצהריים היא בבית עם הילדים מרגע בואם מהגן ומבית הספר עד הערב. חיתם גם מבקרת את אמה כל יום. היא גרה ביישוב עם אחותה של חיתם בת ה-27, רווקה עדיין. לדאבון המשפחה, אומר מנעם, הצעירים במקום מסתכלים על צעירות בנות 17, וזו בעיה".

כיסוי ראש וגילוי לב
חיתם וילדיה. רוצה עוד שניים [צילום: שיה מלכין]

"מחסום חברון"
מנעם: "השב"כ עשה לי בעיות בקשר למקום הלימודים בחברון". הוא פנה לשר המדע, התרבות והספורט דאז נתן וילנאי, שאיפשר לו ללמוד שם, כי אמר שאף אחד לא יכול לשלול את זכותו היכן ללמוד (וילנאי היה יו"ר ועדת השרים לענייני האזרחים הערבים ועיצב תוכנית כוללת לטיפול בבעיות המגזר הערבי), וכך אפשרו לו לעבור את המחסום לחברון ללא בעיות

חיתם הייתה גלוית ראש כאשר קיבלה אותנו בביתה עם מנעם בעלה. אולם ברגע מסוים היא שמה את כיסוי הראש, פתחה את החלון כדי לדבר עם גבר שעזר בגינה. כל עוד היינו שתינו, נשים, עם הבעל, אפשר היה להיות ללא כיסוי, ברגע שהיא יוצאת החוצה ונפגשת עם גברים היא חייבת בצעיף, אחד מצעיפים רבים שיש ברשותה והיא מתאימה אותו לכל בגד. "בואו, אראה לכן איך אני עושה זאת" היא אומרת בעליצות. "יש איזה פטנט שמחזיק את הצעיף בצורה יפה שלא יפול" ומיד היא פותחת את המגירה בחדר השינה שלה ומוציאה שני צעיפים ורוצה לתת לנו במתנה. סירבנו בנימוס, שכן גם לנו, ללא קשר למסורת, יש צעיפים רבים שמשמשים אותנו כאביזרים נוספים ללבוש, בעיקר סביב הצוואר...

מנעם מספר לנו על הרקע החינוכי שלו. לאוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע קשה להתקבל בגלל הבחינה הפסיכומטרית בעברית ולכן למד לתואר הראשון בנושא ערבית ואיסלאם באוניברסיטת חברון. את תעודת ההוראה קיבל במכללת "אל קאסם" בבאקה אל גרבייה במשך שנה וסיים ב-2004.

"למעשה", מספר מנעם, "השב"כ עשה לי בעיות בקשר למקום הלימודים בחברון". מנעם פנה לשר המדע, התרבות והספורט דאז נתן וילנאי, שאיפשר לו ללמוד שם, כי אמר שאף אחד לא יכול לשלול את זכותו היכן ללמוד (וילנאי היה יו"ר ועדת השרים לענייני האזרחים הערבים ועיצב תוכנית כוללת לטיפול בבעיות המגזר הערבי), וכך אפשרו לו לעבור את המחסום לחברון ללא בעיות.

את תואר "מוסמך" - מ.א. בניהול מערכות חינוך השלים ב-2011 במרכז האקדמי באור יהודה. כאן הוא מפסיק לרגע ואומר לי כמה הוא נהנה מהלימודים במכללת אור יהודה. יש להם תוכנית נפלאה והיא מפגש בין תרבויות. במסגרת זו הם הכירו ישראלים יהודים, דרוזים, מוסלמים, סונים, ביקרו בבית הכנסת, בכפרי הדרוזים. זו תוכנית שפותחת את האופקים ומאפשרת להציץ אל מסורת הדתות האחרות. מנעם ביקר במצרים ב-2006, שם נתקל באנשים שהסתכלו עליו כעל בוגד, כי היה ביחסים עם היהודים. "אי-הידיעה גורמת לבורות" אומר מנעם, "ולכן המפגש בין תרבויות כל כך חשוב".

"האם אתם שומרים על קשר עם התלמידים היהודים הישראלים?" אני שואלת, והוא עונה שאין זמן והעבודה מחייבת, אבל חיתם אומרת שדווקא היא והרכזת שלה בקשר טוב. הוא מלמד בבית הספר היסודי בערערה. הוא גם עודד את חיתם אשתו ללמוד ולסיים את תואר המאסטר בחינוך מיוחד. את התואר הראשון בנושא זה סיימה במכללת קיי בבאר שבע. הוא גאה בה ביותר, רוצה שתרזה קצת... והיא צוחקת ואומרת לי שהיא מתכננת עוד שני ילדים כאשר הקטנה תגדל קצת.

ואיך אתם מסתדרים עם המשכורות? מסתדרים, עונה מנעם. הוא מקבל משכורת קצת גבוהה יותר מחיתם. שמים קצת בצד. עד המשכורת הראשונה שלו עזר לו אביו ולאחר מכן הפסיק. להפך, אומר מנעם, הוא חייב להחזיר את החובות של ההורים... תודה לאל, יש פרנסה.

דוגמה לניצול משאבי אנוש

האבטלה במועצה המקומית קטנה, אומר מנעם, רובם מועסקים בעיקר מחוץ ליישוב, ברמת חובב, בדימונה ואף במפעלי ים המלח. עובדים בבניין, בבזק, בחשמל. בחופשת הלימודים גם התלמידים עובדים למען הפרנסה, אין כאן מודעות להתנדבות. בניגוד לעבר, מעודדים את הנשים לעבוד גם מחוץ ליישוב וישנה הסעה לנשות ערערה למקומות עבודה בחוץ. מעט מתגייסים לצבא. יש לו בן-דוד אחד שהתנדב לצבא. רבים מהצעירים נוסעים לגרמניה ולרומניה ללימודי רפואה בעיקר. אחיין של חיתם לומד רפואה בגרמניה ובחור אחר שלמד ברומניה מנהל פה מרפאת שיניים. ישנם מספר רופאים מהיישוב שעובדים כרופאים בבית החולים סורוקה. אותם בוגרי רפואה בחו"ל חייבים לעבור בחינה קשה כאן בארץ שתאשר להם את רישיון העבודה במקצועם. לאור הנכשלים הרבים, נבנה קורס תומך בבחינה זו שמעניק 10 נקודות לציון הסופי וכך מקל על אותם הסטודנטים שבחרו ללמוד בעיקר במזרח אירופה ולחזור ולעבוד בארץ.

דרך ארוכה עשתה משפחת אבו ערר מנבטים, שם גרו הסבא והסבתא של מנעם ורק לאחר ההסכם ב-1982 עברו לכפר וגרו בצריפים ובאוהלים. מאז היישוב גדל, התשתיות שופרו, מערכת הביוב הותקנה. ראש המועצה דוד בונפלד ממנף את היישוב ללא הפסקה ושם את הדגש על החינוך. שני אוטובוסים יוצאים כל יום מהיישוב למכללות. ישנם שני מעונות יום מהבוקר עד אחר-הצהריים שמאפשרים לאימהות לצאת לעבודה. הבנייה במקום מתרחבת ופרויקטים רבים מתוכננים וגולת הכותרת, כפי שציינתי קודם, היא בניית קריית חינוך במקום עצמו, שכן זה הפתרון לקידמה, לרכישת מקצוע, בין אם הוא מקצוע של הצווארון הלבן או הכחול - החברה זקוקה לשניהם.

משפחת אבו-ערר מסמלת את הדור החדש שמעז להתקדם בחריצות אך יחד עם זאת משמר את המסורת והכבוד של אבותיו. חשוב לזכור כי כאשר ממשלת ישראל עוסקת ברפורמה של בניית תשתית אנושית יוצרת, שבעקבותיה ישנם דיבורים רבים על מהותה ועל שוויון בחלוקת הנטל ועוד - יש לשלב הדוקות את אותה אוכלוסיה שרחוקה מאתנו חברתית, אך קרובה לנו בזיקה למדינה - האוכלוסיה הבדואית. ערערה בנגב היא דוגמה טובה למה שניתן לעשות.

תאריך:  21/05/2013   |   עודכן:  21/05/2013
שיה מלכין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התפנית האקדמית של הבדואים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר גלית רנרט
22/05/13 09:33
2
איילת בת-ציון
22/05/13 10:05
3
השקעה אדירה
22/05/13 11:44
 
ארביב חיים
22/05/13 16:31
4
יולו
22/05/13 20:59
5
סטודנטית מב"ש
23/05/13 22:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר עמידה בתורים הארוכים בכניסה לתערוכה בגדול המוזיאונים בעולם לעיצוב ואמנות, ויקטוריה ואלברט, או בקיצור V&A - נכנסים להלם. אולמות התערוכה מובילים האחד אל משנהו ברצף מתמשך, בעיצוב מהמם המשלב אורות, מוזיקה של הזמר שהפך לאגדה כבר בהיותו בן עשרים ומשהו, פסלים בדמותו העטויים בתלבושות הססגוניות והדמיוניות שעיצבו לו יחד עמו גדולי המעצבים בעולם, בתנוחות שונות, כשברקע מושמעים שיריו, מוקרנים סרטים מהופעותיו, והתערוכה כולה היא כעין מקדש למי שהביא למוזיקה הבריטית כבוד בעולם כולו, תוך שהפך את עצמו לנושא יצירתו. הוא פשוט יצר את עצמו במו ידיו.
21/05/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
כחמישית מאוכלוסיית העולם סובלת מאלרגיות ברמות שונות. בעונת האביב, האלרגיות באות לידי ביטוי, והן כוללות גרדת וגירויים בעור ולעיתים אף אסתמה.
21/05/2013  |  איילת נדיב  |   כתבות
על-פי הספרות הקיימת, הסיכון הממוצע לפתח סרטן שד לאישה במדינת ישראל הוא כ-12% לכל החיים. אחד מגורמי הסיכון העיקריים לסרטן שד, הוא סיפור משפחתי דומה. במרבית מקרי סרטן השד, אין חולי סרטן נוספים במשפחה.
21/05/2013  |  ד"ר ערן חדד  |   כתבות
השופט: ארז יקואל, סגן נשיא בית משפט השלום בראשון לציון
21/05/2013  |  איתמר לוין  |   כתבות
הצחוק, כמו להבת גפרור, ניצת בנו עקב חיכוך פתאומי בין לוח התודעה ובין העולם. המון גפרורי צחוק ניצתים בי, ולאורם אני כותבת:
20/05/2013  |  חגית כהן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il