|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

הכורדים מכריזים בזאת

המלחמה בסוריה גלשה צפונה, אבל דווקא עכשיו לשוכני האזור הכורדים יש תקווה: נשיא האוטונומיה הכורדית, מסעוד ברזאני, היחיד שהצליח לאחד את כל הפלגים, עשוי להקים, צעד אחר צעד, מדינה חדשה במזרח התיכון - כורדיסטן
30/08/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
ברזאני. חוזה מודל האוטונומיות הכורדיות המאוחדות [צילום: AP]

ההרצל והבן-גוריון
מקורב לברזאני: "אתם שם בישראל צריכים להבין את זה טוב מכולם. מסעוד ברזאני הוא ההרצל והבן-גוריון של הכורדים גם יחד. הוא חוזה מודל 'האוטונומיות הכורדיות המאוחדות'. אני מקווה ששום כדור של מרצח נתעב לא יפגע בו. חלום של מאה שנה עומד להתגשם"

התמונות מדברות בעד עצמן. נהר אנושי של פליטים זורם בימים האחרונים מסוריה לעירק. ארבעים אלף איש, רובם המכריע בני המיעוט הכורדי המתגוררים בצפון סוריה, מחפשים מקלט מעבר לגבול באוטונומיה הכורדית שבצפון עירק.

לעובדי סוכנות הפליטים של האו"ם, שפרשו גשר צף מעל הנהר, סיפרו הפליטים סיפורי זוועה: טבח, הוצאות להורג ואף עריפת ראשי ילדים - כל אלה על-ידי מורדים איסלאמיסטים, אנשי ארגון 'ג'בהת אל-נוסרה' ו'המדינה האיסלאמית בעירק ובלבנט', שפלשו לשטחם.

מנוסת הפליטים הכורדים חושפת שבצל המלחמה הכוללת בסוריה, מתנהלת כעת מלחמה נוספת, מרה ואכזרית, בין הכורדים בצפון סוריה לבין ארגוני המורדים האיסלאמיסטים. שני הארגונים, 'ג'בהת אל-נוסרה' ו'המדינה האיסלאמית בעירק ובלבנט' הן לכאורה חלק מכוחות המורדים הנלחמים במשטרו של בשאר אסד, אולם בפועל אלה שתי שלוחות של אל-קאעידה בעירק, החותרות ליישום אג'נדה נפרדת שמטרתה הפיכת סוריה למרחב איסלאמיסטי. בחודשים האחרונים ניצל ארגון 'ג'בהת אל-נוסרה', ובעקבותיו גם ארגון 'המדינה האיסלאמית בעירק ובלבנט', את הוואקום השלטוני שנוצר בצפון עירק כדי לכבוש את אזורי הכורדים במטרה להקים שם מדינה איסלאמיסטית, שבהמשך תחבור למובלעת הסונית הרדיקלית בעירק.

רצוצים מן המסע הרגלי הארוך והחום הלוהט, סיפרו הפליטים שבשבועות האחרונים התעצמו מאוד הקרבות בין אנשי הכנופיות האיסלאמי, ובראשן ג'בהת אל-נוסרה, לבין הכוחות הכורדיים. כתוצאה מן הקרבות נוצר מחסור בדלק ובמזון, שגרם לסחרור מחירים. בחלק מן האזורים, סיפרו הפליטים, אף נוצרו כיסי רעב. אולם הפחד, סיפרו, גדול אפילו מן הרעב. בערים ובכפרים שנכבשו הוציאו האיסלאמיסטים להורג את כל הגברים שלחמו נגדם.

עד לפני חודשים אחדים שרר בצפון סוריה שקט יחסי. הכורדים, בהיותם מיעוט, נמנעו מלהצטרף לכוחות המורדים במלחמה נגד משטרו של בשאר אסד. לפני שנה, כאשר המשטר הסורי החליט להוציא את כוחותיו מן האזורים הכורדיים בצפון עירק על-מנת לרכז כוחות במערכה על חומס במרכז סוריה, הכורדים ניצלו את ההזדמנות ההיסטורית שנפלה לידיהם, ולתוך הוואקום השלטוני שנוצר, נכנסו המועצות הכורדיות. הללו הקימו "משטר אדמיניסטרטיבי זמני", והחלו לנהל את העניינים המקומיים בעצמן.

מרגע שהתברר שהסורים יצאו שלא על-מנת לחזור, החלו הכורדים להכריז על עוד ועוד "שטחים משוחררים". רוב המקומות עברו לידיהם ללא שפיכות דמים. בערים ובכפרים הכורדיים החלה ללבלב תקווה חדשה לעתיד טוב יותר. ההשראה לתהליך הגיעה מעבר לגבול, בדמות האוטונומיה הכורדית המשגשגת בצפון עירק. זה המודל. נדמה היה כי הסכנה העיקרית לחיים החדשים של הכורדים בסוריה נובעת בעיקר מתוכם - מן הפיצול והפילוג הממאיר שאפיינו את ההיסטוריה הכורדית לכל אורך המאה ה-20.

מי שהציל את הכורדים של סוריה מעצמם ויצר את התנאים הפוליטיים שאפשרו להם, לראשונה בהיסטוריה, לנהל את ענייניהם בעצמם, היה מסעוד ברזאני, נשיא האוטונומיה הכורדית של צפון עירק. בצעד חסר תקדים, הצליח ברזאני עתיר הניסיון לאסוף את כל ראשי המפלגות הכורדיות בסוריה, כולל השלוחה הפוליטית של המחתרת הכורדית PKK, שאיימה להשתלט על שאר הקבוצות, והחתים אותם על מסמך היסטורי המכונה 'מסמך אירביל'. במסמך זה התחייבו כל הצדדים לנטוש את הפלגנות שאפיינה את המאבק הכורדי לאורך המאה העשרים ולנהל את ענייניהם בשיתוף מלא. וזה עבד.

כלומר, עד לפני חודשים אחדים.

אל צפון נפתחה הרעה

המלחמה בסוריה החלה לגלוש צפונה, אל האזורים הכורדיים. בשלב הראשון הגיעו לשטח כוחות צבא סוריה החופשי, ובתוכם גם 'ג'בהת אל-נוסרה'. המטרה הראשונית הייתה ההשתלטות על שדות הנפט. המורדים קיוו שהנפט יהפוך עבורם למקור הכנסה. הכורדים, שעד אז הצליחו להישאר מחוץ למעגל הלחימה, התנגדו לכניסת המורדים לשטחם.

מהר מאוד התברר למורדים שנפט אי-אפשר יהיה לחלץ משם. במקביל פרצו סכסוכים בין צבא סוריה החופשי לבין ג'בהת אל-נוסרה. האיסלאמיסטים רצחו כמה מהמפקדים הבכירים של צבא סוריה החופשית, והחלו להשתלט על האזור. המצב החמיר כאשר בדמשק, בצעד אופייני, שחררו מן הכלא אנשי 'אל-קאעידה', שהצטרפו לקרבות בצפון סוריה, סילקו את אנשי צבא סוריה החופשי, והצטרפו לאיסלאמיסטים. הכורדים לא ישבו בחיבוק ידיים. כוחות של צעירים כורדים, שעברו אימונים בחשאי, על-ידי כוחות הפשמרגה של האוטונומיה הכורדית בעירק, השיבו מלחמה. המאבק התברר כמורכב ביותר. חלק ניכר מן הקרבות התנהל באזורים הסמוכים לטורקיה, במיוחד באזור ראס אל-עין, עיירת גבול שהפכה לזירת דמים.

שוחחתי עם בכיר בהנהגה הכורדית. האיש, שעד לפני שעד לפני שנה נמנה עם קהילת הגולים הכורדים באירופה, החליט, בניגוד לרצון משפחתו, לעזוב את חייו השלווים ולהצטרף למאבק על מולדתו הסורית. בחודשים האחרונים הוא מתגורר באוטונומיה הכורדית בצפון עירק. משם הוא מעביר, בדרך לא דרך, ציוד ועזרה הומניטרית אל תוך סוריה.

אחרי לא מעט ניסיונות, הצלחתי להתקשר אליו. הוא היה נרגש. מראות הפליטים הכורדים החוצים את החידקל, אמר, גרמו לו להזיל דמעות. זה היה "חיזיון תנ"כי", כך התבטא. לא פחות.

בדרך כלל הוא שומר על קור רוח. אולם מאותו רגע בו העליתי את נושא ג'בהת אל-נוסרה, קולו עלה. זרם של קללות שטף את הטלפון. "כלבים ארורים", אמר, "שטנים צמאי דם. כשניסו להשתלט על מעבר הגבול בין טורקיה לסוריה בראס אל-עין, הצלחנו להרוג ולתפוס חלק מהם. מצאנו עליהם תעודות טורקיות.

"ג'בהת אל-נוסרה", אמר, "נתמכת בחשאי על-ידי חלקים מהממסד הטורקי הביטחוני שמתנגדים להקמת אוטונומיה כורדית בצפון סוריה". בדיקה שערכתי בקרב מקורות נוספים העלתה הערכה זהה. התמיכה אינה לוגיסטית גרידא. "ההנהגה של ג'בהת אל-נוסרה", נאמר לי, "יושבת בצד הטורקי ומקבלת גיבוי חשאי מן המודיעין הטורקי".

מידע זה עולה בקנה אחד עם פרסומים בעיתונות הכורדית שמהם עולה כי אנשי ג'בהת אל-נוסרה אחראים לרצח 450 כורדים, רובם ילדים, נשים וזקנים. על-פי הפרסומים, נשיא האוטונומיה הכורדית, מסעוד ברזאני, העביר, באמצעות מקורבים טורקים, אזהרה מפורשת למנהיגות ארגון ג'בהת אל-נוסרה היושבת בטורקיה שלפיה אם לא יחדלו ממעשי הטבח, לכוחות הפשמרגה הכורדים תינתן הוראה לחצות את הגבול לתוך סוריה כדי להגן על אחיהם הכורדים. במקביל הקים ברזאני ועדה לחקירת מעשי הטבח. הוועדה פועלת כעת בהוראה ישירה מברזאני להפיק דוח מקצועי המגובה בעדויות ובמספרים מדויקים על טבח הכורדים בצפון סוריה.

הצלחה מדינית חוצת גבולות
פליטים כורדים [צילום: AP]

לפני שלושה שבועות התלקחו מחדש הקרבות באזור ראס אל-עין. התושבים המבוהלים, שבסיבוב הראשון טעמו על בשרם את אכזריותם של אנשי ג'בהת אל-נוסרה, החליטו לנוס על נפשם. החדשות הרעות מראס אל-עין התפשטו, וככל הנראה היו הפתיל שהדליק את אקסודוס הכורדים המבוהלים אל מעבר לגבול. שם נקלטו על-ידי ממשלת האוטונומיה הכורדית העירקית בזרועות פתוחות, בסיוע סוכנות הפליטים של האו"ם. על-פי הערכות האו"ם, בסוף השבוע שעבר, מגיע מספר הפליטים בשטח האוטונומיה הכורדית בצפון עירק ל-200 אלף איש. רובם ככולם כורדים.

בדרמה הזו צופים בעניין רב לא רק המיעוטים הכורדים הפזורים ברחבי אירן, עירק וטורקיה, אלא גם ובעיקר הממשלות בבגדד, באנקרה ובטהרן. מספרם הכולל של הכורדים הפזורים ברחבי האזור מגיע ל-50 מיליון איש, והשאלה שכולם שואלים את עצמם היא אם מלחמתם של הכורדים בכנופיות הטרור האיסלאמיסטיות היא שלב בדרך לייסוד אוטונומיה כורדית בסוריה, שתשיק לאוטונומיה הכורדית בעירק. ואם כן, אם זה שלב בדרך להקמת מדינה חדשה במזרח התיכון. מדינה כורדית, שעלולה לזעזע את מארג הגבולות שנקבע לפני מאה שנה על-ידי המעצמות הקולוניאליות.

השאלה הזו תעמוד במרכזה של ועידה היסטורית שתיפתח באמצע ספטמבר באירביל, בראשותו של מסעוד ברזאני. אל הכנס צפויות להגיע משלחות של המיעוטים הכורדים מאירן, עירק, סוריה וטורקיה. במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינסה

הוועדה המארגנת של הכנס, הושם דגש על כך שהכנס לא יכוון נגד אף ממשלה במזרח התיכון ומארגניו מתנגדים לכל סוג של מאבק אלים. הדגש, נאמר, יושם על יצירת מבני קשר קבועים בין המיעוטים הכורדיים במדינות השונות, במטרה לקדם את מעמדם המקומי והאזורי. למותר לציין שהמרכז דרכו יעברו כל הקשרים יהיה משרדו של הנשיא מסעוד ברזאני.

כן, ברזאני מגיע לכנס חסר התקדים הזה, חזק מאי פעם. הוא הצליח לעשות מה שאיש לפניו לא הצליח: ללכת נגד הפלגנות הממאירה שהרסה במאה השנים האחרונות כל סיכוי למימוש החלום הכורדי. הוא מגיע לכנס כשלצידו עומדים כל ראשי המפלגות הכורדיות החשובות, ובכלל זה הזרוע הפוליטית של ה-PKK. יריבו הפוליטי העיקרי של ברזאני, עבדללה אוצ'לאן, נמצא בכלא הטורקי, ולא נראה שישוחרר בקרוב. יתרה מזאת, ברזאני הצליח להפוך למתווך-על בין הטורקים לבין אוצ'לאן והמחתרת הכורדית, בזכות שיתוף הפעולה הכלכלי עם טורקיה, אף הוא חסר תקדים ברמתו ובהיקפו.

מסעוד הרצל-בן-גוריון-ברזאני

נכון להיום, ממשלת האוטונומיה הכורדית-עירקית היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של טורקיה. גדולה אף יותר מגרמניה, שירדה למקום השני. יתרה מכך, בטורקיה מקווים שכאשר יתחיל לזרום נפט מכורדיסטן העירקית, הוא יעבור דרכם.

גם מהכיוון האירני העניינים נראים מבטיחים למדי. בבחירות האחרונות, המיעוט הכורדי באירן הצביע, רובו ככולו, עבור הנשיא החדש, חסן רוחאני. הקשרים עמו טובים, והכורדים, שהם אולי אופטימיים יותר מתמיד אך למודי ניסיון, ביקשו שבמקביל למשלחת הכורדית מאירן תגיע משלחת אירנית רשמית. בשלב זה, מכיוונה של בגדד שוררת שתיקה מעיקה. בבגדד מבינים שהתרגיל הכורדי של ברזאני הוא הפעם הרבה יותר מתרגיל: זוהי עשיית היסטוריה.

ברזאני, כך נראה, הוא המנהיג היחיד ברחבי האזור שמנהיגותו ושיעור קומתו רק הולכים ומתחזקים. ניסיונו הרב, המתפרש על פני יותר משישים שנות מאבק, הוא נכס עצום במזרח התיכון ההפכפך. הוא כבר ראה הכול. האוטונומיה הכורדית משגשגת תחת מנהיגותו דווקא בזכות מתינותו והימנעותו מדרישה להקמת מדינה כורדית. דבקותו ביישום איטי ומדורג של מודל האוטונומיה הכורדית-עירקית, כמו גם בזכות כוח של לוחמי פשמרגה שמוכנים למות למענו, מציבים אותו במקום בו הוא היחיד מקרב המנהיגים במזרח התיכון שמנהיגותו מגיעה כעת לשיאה. ברזאני הוא אומנם אריה בחורף, אך שיאו עוד לפניו.

שוחחתי עם איש עסקים מבאי ביתו על מנהיגותו המאוחרת של מסעוד ברזאני. "כן", אמר האיש שעושה עסקים בכל רחבי המזרח התיכון, "אתם שם בישראל צריכים להבין את זה טוב מכולם. מסעוד ברזאני הוא ההרצל והבן-גוריון של הכורדים גם יחד. הוא חוזה מודל 'האוטונומיות הכורדיות המאוחדות'. הוא ראש הממשלה והנשיא הראשון שלהן.

"אני רק מייחל ומקווה שבריאותו תעמוד לו וששום כדור של מרצח נתעב לא ייגע בו. הטורקים והאירנים אומנם מוכנים כעת לתת לוועידת אירביל להתקיים, אך הם מודאגים. לברזאני ברור כשמש שהטורקים, העירקים והאירנים מוכנים בכל רגע לפעול נגדו, אם יחשדו שפניו להקמת מדינה כורדית. אולם ברזאני אופטימי וכך גם בני משפחתו. הוא מודע עד כאב למשמעויות, ומכין את הרקע היטב. שליחים מטעמו כבר יצאו להסביר את עמדתו לרוסיה, לסין, לקזחסטאן, למדינות חבר העמים ולעוד שורה של מדינות שהקשר עמן – ובכן, השתיקה יפה לו".

שאלתי את האיש אם הוא מתכוון לכמה ישראלים ממוצא כורדי שרוצים גם הם לקחת חלק בוועידה. הוא שתק. ברור לו שגם אם הכורדים רואים בישראל מדינה אחות, אין זה הזמן להכביר על כך מילים.

"חלום של מאה שנה עומד להתגשם", אמר האיש. "בואי נחכה עוד קצת לראות שלא הכול יתפוצץ לנו בפרצוף".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  30/08/2013   |   עודכן:  30/08/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכורדים מכריזים בזאת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עלק רודפי שלום.
30/08/13 10:58
2
ראיס-פוטין-טיל400
30/08/13 11:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המבקר של הגארדיאן הבריטי נתן לסרט "ההצעה הטובה ביותר" (ובאנגלית: The Best Offer) שני כוכבים. מבקרים אחרים בעולם - חלקם התלהבו. אני, שאיני מבקרת, אהבתי את הסרט עד כלות. מחכה כבר לראות אותו פעם שנייה.
29/08/2013  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
עד לפרסום הידיעות על כך שצבאו של אסד ביצע מתקפה רחבה בנשק כימי בפרבר מזרחי בדמשק, וושינגטון לא שקלה ברצינות התערבות צבאית בסוריה. נוכח המסקנות של גורמי מודיעין מערביים, כי אסד אחראי לשימוש בנשק כימי - כפי שמשתקף מהצהרתו של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי - הממשל האמריקני דן באפשרויות לתגובה צבאית הולמת. תגובה צבאית איננה עומדת בפני עצמה ומחייבת להגדיר מהי התכלית האסטרטגית של ארצות הברית בבואה להפעיל כוח צבאי בסריה.
29/08/2013  |  עמוס ידלין  |   כתבות
לפני הלידה קיימים סימני שאלה רבים וההתרגשות גדולה. כדי שתוכלי להשקיע את האנרגיה בלידה עצמה ובחוויית האימהות הקרבה, הכנו בשבילך טיפים שיסייעו בצד הפרקטי - הכנת תיק לבית-החולים וכן תיק ליציאה ראשונה מהבית.
29/08/2013  |  איריס כהן  |   כתבות
פוליומיאליטיס, בשמה העברי שיתוק ילדים, אכן פוגעת בעיקר בילדים עד גיל חמש. וירוס הפוליו חודר לגוף דרך הפה, מועבר על-ידי אנשים שלא הקפידו על רחיצת ידיים לאחר יציאה מהשירותים.
29/08/2013  |  פרופ' מוטי רביד  |   כתבות
לא יהא זה מוגזם לקבוע כי אנו ניצבים על ספה של מהפכה ביחסי העבודה ב'ידיעות'", כך טוענת אגודת העיתונאים בתל אביב בתגובה שהגישה היום לבית-הדין הארצי לעבודה. תגובת האגודה, שהוגשה על-ידי עורכי-הדין יריב רונן, אילן בומבך וגיל גרוסמן, באה בתשובה לפניית ארגון העיתונאים בישראל, שביקש מבית-הדין לקבוע כי הוא הארגון היציג בעיתון ידיעות אחרונות ובעיתונים "כלכליסט" ו"לאשה", היוצאים אף הם לאור על-ידי חברת ידיעות-אחרונות בע"מ.
29/08/2013  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il