|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

איש הנדל"ן של השבוע

בן-משה: כך גנבנו 300 מיליון שקל

בכיר בחפציבה הודה השבוע שהיה שותף בגניבת מאות מליוני שקלים מחברת הבניה שהתמוטטה חושף: כך פעלה השיטה מנהלים הוציאו גם 48 מיליון שקל מ"חופים" יישב בכלא 10 חדשים לכל היותר, במקום 7 שנים
04/09/2013  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
חפציבה. העלימו כספים [צילום: מחלקה ראשונה]

שלושה מעובדי חפציבה הודו בחלקם בגניבה
איתמר לוין
עובד כספים בכיר הודה שסייע להעלים את גניבות הענק של בועז יונה * שתי עובדות הודו שסייעו לגניבה בכך שלא הפקידו את כספי רוכשי הדירות בחשבונות הליווי של הפרויקטים
לרשימה המלאה

כמה בכירים לשעבר בחברת הבניה חפציבה, שהתמוטטה לפני 6 שנים, הודו השבוע בעובדות הכלולות בכתבי אישום מתוקנים, שהוגשו נגדם לבית המשפט המחוזי בירושלים. אחד הבכירים הוא עדיה בן-משה, 36, שהיה מנהל כספים בחפציבה, בארבע השנים האחרונות לקיומה.

בן-משה הגיע לחברה בראשית שנות ה-2000, והוא אז סטודנט לכלכלה. הוא עלה בדרגה, עד שבשלש השנים האחרונות לקיומה של החברה היה האחראי ליחסים בין החברה לבנקים. הוא לא הספיק לסיים את לימודיו, כנראה בגלל עומס העבודה. בן-משה, נשוי, מתגורר בגבע בנימין, ומן הסתם לא קל לו כיום מבחינה כספית. הוא אף היה אחראי להתנהלות החברה מול הבנקים.

הפרקליטות הגישה את כתבי האישום לפני שנתיים, ועתה הודו חלק מהנאשמים, במסגרת עסקת טיעון וכתב אישום מתוקן. יודגש, כי התנהלותו של בן משה מתוארת כאן כדוגמה להתנהלות דומה של בכירים אחרים. הוא מואשם בעיקר בסיוע לגניבת הכספים.

הודאתם של בן-משה וחבריו מאפשרת לראשונה לחשוף שיטות שבהן השתמשו בועז יונה וחבורתו כדי להעביר 300 מיליון שקל מכספי קוני הדירות לכיסים פרטיים, בעיקר של יונה. עוד נחשף השבוע ה"תרגיל",שבעזרתו הוציאו 48 מיליון שקל מהחברה-הבת "חופים". הדברים בהמשך מבוססים על כתבי האישום המתוקנים.

בן-משה הוא אחד מגיבורי הפרשה. הוא לא לבד. יחד אתו פעל המשנה למנכ"ל פרדי אלגמיל , המתואר כ"יד ימינו" של יונה, ואף הוא הודה, בעסקת טיעון. החבורה כללה גם את מנהל הכספים זאב טננבאום, את רואה החשבון מרדכי נתנאל, את מנהל המכירות אהוד הררי ואת עובד מחלקת הגביה רוני ביבי.

חפציבה ביקשה מבנקים, בעיקר דיסקונט, מזרחי ואדנים, אשראי וערבויות חוק מכר לקוני הדירות. הבנקים, כמקובל בענף, דרשו מהחברה לפתוח חשבון בנק נפרד לכל פרויקט, בשם "חשבון הליווי-חפציבה". ולהפקיד בו את כל הכספים שישלמו הקונים. כך נכתב בחוזים בין הבנקים לחברה. כספים אלו היו בטחונות להלוואות ולערבויות שנתנו הבנקים לחברה.

יונה הורה לבכירים: העלימו כספים!

בועז יונה, המנכ"ל ובעל השליטה-למעשה בחברה, רצה לשלשל לכיסו חלק מתמורת המכירה של הדירות. מדי פעם כינס ישיבה, שבה השתתפו בן-משה וחמשת הבכירים האחרים. יונה קרא לבכירים לדאוג לכך שהקונים ישלמו מה שיותר, וזה בסדר. אבל הוא גם הנחה אותם,להפקיד חלק מכספי הקונים בחשבונות אחרים, ולא בחשבון הליווי. כאן החלה הגניבה.

בן-משה (וגם אחרים) מתאר את השיטה. הוא וחבריו ביקשו או דרשו מקוני הדירות, לרשום את ההמחאות לפקודת "חפציבה בע"מ". הקונים התמימים לא ידעו, כנראה, שהיה עליהם לרשום את ההמחאות לזכות חשבון הליווי של חפציבה, ולא סתם לזכות החברה. הבדל "קטן" זה איפשר להעביר רק חלק מהכספים לחשבון הליווי, ואת היתר להעביר לחשבונות הכלליים של חברת חפציבה.

שם הצופן לכספים שהוסתרו: "B14"

כך - מגלים כתבי האישום - היו לכל פרויקט שלושה חשבונות, ולא אחד: (1) חשבון סך הכספים ששילמו קוני הדירות. (2) חשבון הכספים שהופקדו בחשבון הליווי, עם סכומים ומספר דירות נמוכים מהאמת. (3) חשבון בשם הצופן 14B ,שבו רשמו את הפער בין שני החשבונות, כלומר הסכומים שהועברו לחפציבה, והוסתרו מהבנקים. "B" הוא כנראה שם צופן לבועז, אך משמעות הספרות "14 " אינה ברורה.

לדוגמה: נניח שבפרויקט מסוים בירושלים, ביבנה, בחיפה או כל עיר אחרת שבה בנתה החברה, היא מכרה 50 דירות, בתמורה כוללת של 60 מיליון שקל. החבורה דיווחה לבנק המלווה, שהחברה מכרה רק 30 דירות, בכ-35 מיליון שקל. ההפרש, 25 מיליון שקל, הועבר לחשבונות הפרטיים של חפציבה ונרשם בחשבון B14.

זה קרה בפרויקט אחרי פרויקט. בסך-הכל נגנבו בשיטה זו כ-300 מיליון שקל. עד היום לא ידוע על גורלם של חלק מהכספים הללו.

אין כסף – אין ערבויות חוק מכר

הבנקים נתנו לחפציבה, כמובן, אשראי על-פי מספר הדירות המזויף שמכרה, ולא על-פי היקף המכירות הכולל. בדוגמה שלנו, רק 35 קוני דירות קיבלו ערבות חוק מכר, ו-25 קונים נשארו ללא ערבות. בבוא יום הדין, כאשר חפציבה התמוטטה, גילו מאות קונים, ויש אומרים הרבה יותר, שחלק מכספם נעלם, הבניה הופסקה, ואין להם אפילו ערבות בנקאית שתאפשר להם לקבל חזרה את כספם.

בשנתיים האחרונות לפני ההתמוטטות הרגישו הבנקים שמשהו לא בסדר. הם נקטו במספר צעדים כדי לגלות את האמת, אך עד הרגע האחרון לא הצליחו: מה קרה באמת.

תחילה, דרשו הבנקים מהחברה הבהרות על פרטים מסוימים בדיווחים על המכירות. בן-משה, עם שני בכירים אחרים, הכינו "דוחות מתוקנים" – שגם הם היו מזויפים.

מדוע לא דרשו רואה חשבון חיצוני?

  • במאי 2006 דרש בנק מזרחי, שרואה חשבון יחתום על הדוחות לבנק.. במקום לפנות לרואה חשבון חיצוני ואובייקטיבי, שהיה דורש לראות את כל הנתונים והמסמכים, פנו הבכירים לרואה החשבון הפנימי מרדכי נתנאל, שהיה שותף לתרגיל. נתנאל חתם על "נכונות" הדוחות הכוזבים, ואישר שכל תשלומי הקונים הופקדו בחשבון הליווי – דבר שאנחנו יודעים שאינו נכון.

  • קצת אחר כך, דרשו גם דיסקונט ואדנים אישורים של רואה חשבון, וגם הם קיבלו אישורים של נתנאל. מוזר, שהבנקים לא דרשו אישור של רואה חשבון חיצוני. זוהי נקודה מרכזית לחובת הבנקים, ודומה שעליהם, גם היום, לתת הסבר למחדל הזה.

  • הבנקים החלו לדרוש שיציגו בפניהם את כרטסת הנהלת החשבונות. בן-משה ואחד מעמיתיו, הגדילו לעשות , ויצרו גם כרטסת כוזבת, עם נתונים מזויפים, ואותה הגישו לבנקים.

מקורביו של בן-משה אומרים, שהוא פעל בתום לב, האמין בחברה ובאיש שעמד בראשה. ככל הידוע, לא נהנה בן-משה אישית מהפעולות שתוארו, ולא קיבל שום טובת הנאה.

כך הוציאו יונה ואשתו 22 מלש"ח מ"חופים"

סיפור שני, הכולל העברת 22 מיליון שקל מחברה של חפציבה לכיסם הפרטי של בועז יונה ואשתו, הוא של החברה הבת "חופים", שהוקמה כדי לבנות 1,300 דירות בחוף הים של חדרה. המשקיע היהודי-צרפתי נסים סגרון היה בעל 50% מהחברה, עד שיצא ממנה, למזלו בזמן, אולי מפני שהבין מה קורה. בן-משה היה דירקטור בחברה, וחלקו בפרשה נוגע לדוחות הכספיים, כמוסבר בהמשך.

בפברואר 2006 גייסה חופים 138 מיליון שקל בהנפקת אג"ח בבורסה. תמורת ההנפקה הייתה מיועדת בעיקרה, על-פי התשקיף, למימון פעילות עיסקית של חופים. בפועל, הוציא מנהל הכספים זאב טננבאום, בין פברואר ליולי 2006, כ-38 מיליון שקל מ"חופים", שלא למטרות שצוינו בתשקיף. רוב הכספים הועברו לחברת חפציבה. באפריל העביר טננבאום 2.8 מיליון שקל לחשבון הפרטי של בועז יונה, וב-2 ביולי העביר 5 מיליון שקל לחשבון הפרטי של אשתו, תמר יונה.

ב-17 ביולי 2006 נכנסה חברת אלקטרה לשותפות בחפציבה, והשקיעה 11 מיליון דולר. כמעט כל הסכום הזה הועבר ל"חופים", כדי להחזיר את ה-38 מיליון שקל שנמשכו. החשבון התאזן.

לכאורה, בסדר. אבל, מיד לאחר מכן, וממש עד לנפילת הקבוצה, הוצאו שוב 48 מיליון שקל מ"חופים" והועברו לחפציבה, מתוך זה 14.4 מיליון שקל לחשבון הפרטי של בועז יונה. סך הכל הועברו כ-22 מיליון שקל לחשבונות של בועז ותמר.

כדי שרואי החשבון החיצוניים לא יבחינו, בעת אישור הדוחות הרבעוניים, שבקופה חסר כסף, נקטו המנהלים בתרגיל, שיוסבר בדוגמה הבאה: נניח שערב ה-31 במרס היו חסרים בקופה 10 מיליון שקל. ב-28 במרס לוותה החברה מבנק 10 מיליון שקל, לכמה ימים, והכניסה אותם לקופה. המאזן היה "בסדר". למחרת, 1 באפריל, החזירו את ההלוואה לבנק, והקופה שוב הייתה בגרעון.

למנהלי "חופים" יש לכאורה הגנה

יש להעיר, כי בפרשה זו יש למנהלי חופים, לכאורה, הגנה טובה: התשקיף מפברואר 2006 קובע, כי אם תהיה ל"חופים" יתרה כספית, היא רשאית להשתמש בה "לפי שיקול דעתה". יונה ומנהלים אחרים יכלו לכאורה לטעון, שסעיף זה התיר להם להוציא כספים מהחברה. אם היה מתנהל משפט, היה על הפרקליטות להוכיח, שחופים נזקקה לכל הכסף שגייסה בהנפקה, ולא היה לה עודף. לא קל להוכיח זאת לגבי חברת בניה. לכן, כנראה, עדיף לפרקליטות להסכים לעסקת טיעון, שכללה כתב אישום מתוקן ומרוכך יחסית.

10 חדשים בכלא במקום 7 שנים

מה חלקו של בן משה בפרשת "חופים"? כדירקטור, חתם, יחד עם בועז יונה, על הדוחות הכספיים של החברה, שהוגשו לרשות ניירות הערך ולבורסה. הדוחות היו צריכים לדווח, לפי התקנות, על עסקות העברת הכספים בין החברה לבין בעל השליטה, יונה – ולא דיווחו. זו עבירה פלילית.

עם הגשת כתב האישום המקורי טען פרקליטו של בן-משה, עו"ד שמעון גולן, כי בנסיבות המקרה לא היה מוצדק להגיש נגדו אישום. הוא תיאר את בן משה כמנהל זוטר בחברה. עתה הסכים לעסקת טיעון.

הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לשלוח את עדיה בן-משה לכלא ל-10 חדשים, וכן להשית עליו קנס כספי. בית המשפט יחליט. בכל מקרה, בן-משה ייצא בזול, יחסית, כי סעיף 393 לחוק העונשין, שבו הוא מואשם, בין היתר, מאפשר לבית המשפט לגזור עליו 7 שנות מאסר.

תאריך:  04/09/2013   |   עודכן:  04/09/2013
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בן-משה: כך גנבנו 300 מיליון שקל
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד העם 1
4/09/13 11:22
 
רואה חשבון
6/09/13 10:19
2
רועה חשבון
4/09/13 12:25
3
מיכל מירושלים
4/09/13 15:09
4
חשדנית
4/09/13 15:18
 
זיכרון רחוק
4/09/13 18:09
 
חשדן
5/09/13 17:03
 
בזכותו
8/09/13 08:09
5
סקרן
4/09/13 20:54
6
אבי 22
5/09/13 06:31
7
עקיבא1
5/09/13 07:03
8
גבריהו בן יצחק
5/09/13 07:26
 
אין מי
8/09/13 08:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראשית 1982 הופתעו קוראי ידיעות אחרונות לגלות כי הכתב הצבאי הוותיק איתן הבר שולח ידו גם בשירה. למקרא השורות הראשונות של השיר "תפילה", שפורסם בעיתון ב-2 בפברואר, היו ודאי קוראים שהתרשמו כי החורף הקודר והגשמים הכבדים שהיכו ללא הרף על הארץ עוררו את נפשו הפואטית הרדומה של העיתונאי. או אולי אלה סימנים לחזרה בתשובה. אבל סופו של השיר הקצר חשף את מטרתה העיקרית של היצירה.
04/09/2013  |  רפי מן  |   כתבות
במסגרת מחקר מקיף, נחקרו הדינמיקות הפסיכולוגיות שהתקיימו בהנהגה המדינית והצבאית של ישראל ערב מלחמת יוה"כ מתוך גישה פסיכולוגית וכלים מתחום ההתנהגות הארגונית. במסגרת המחקר, התקיימו עשרות ראיונות עם נושאי תפקידים בתקופה האמורה ועיתונאים שסיקרו אותם באותה העת, כדי לעמוד על הסיבות לתפקודה הלקוי של הנהגת המדינה באחת התקופות המכריעות שבפניהן ניצבה מדינת ישראל.
03/09/2013  |  ד"ר חגי אורנשטיין  |   כתבות
מדי שנה מתגלות צנצנות דבש מזויפות בעיקר בשווקים ובחנויות קטנות. דבש מזויף הינו מוצר תעשייתי עשוי סוכרים, קרמל וצבעי מאכל והוא נעדר סגולות רפואיות המצויות בדבש האמיתי.
03/09/2013  |  יניב שמאי  |   כתבות
מגיל לידה ועד גיל שלוש, התינוק נמצא בתהליך התפתחות מואץ, שמשפיע על כל מערכות הגוף. אחד הדברים שעשויים להפריע לתהליך ההתפתחות הוא אנמיה, ולכן משרד הבריאות ממליץ על מתן טיפות ברזל לכל התינוקות באופן גורף מגיל ארבעה חודשים ועד לגיל שנה וחצי.
03/09/2013  |  אירית אפק  |   כתבות
הריון ומיתוסים הולכים מעולה ביחד. אולי זה משהו בלא נודע, אולי זה בגלל שאנחנו לא יכולים בכל רגע נתון ממש לראות מה יש שם בתוך הבטן התופחת ואולי זה סתם בגלל שמיתוסים אוהבים להתפתח. גם ויטמינים ומיתוסים זה שילוב מנצח וויטמינים בהריון: זה כבר להיט.
03/09/2013  |  דפי קומרינר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il