|   15:07:40
  אריאל י. לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

שנה חדשה, זמירות ישנות?

אתר האינטרנט "אל-מוניטור" מפרסם 27 תחזיות לצפוי להתרחש במזרח התיכון בשנת 2014. הנה העיקריות שבהן, על הסתירות שבהן - שהרי הדבר הכי ודאי באיזורנו הוא חוסר הוודאות
03/01/2014  |   אריאל י. לוין   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
גורמים רבים של חוסר יציבות

סיסי. נאצר חדש [צילום: AP]

אסד. ישרוד? [צילום: AP]

רוחאני. סוג חדש [צילום: AP]

פוטין. אינטרסים כלכליים [צילום: AP]

ארדואן. יריבות מבעבעת [צילום: AP]

לכבוד השנה האזרחית החדשה, הציג אתר האינטרנט "אל-מוניטור" את 27 תחזיותיו לשנה הקרובה במזרח התיכון, פרי עטם של עיתונאים ברחבי האיזור. הנה עשר המרכזיות שבהן, כולל סתירות בין החוזים השונים. שהרי במזרח התיכון, הדבר היחיד שניתן לצפות בוודאות הוא חוסר ודאות.

עזה כאמת-מידה לאביב ערבי אחר

בעזה החלו תהליכים של האביב הערבי, לפני שהחלו במדינות ערב אחרות. בשנת 2006 התקיימו בה בחירות; היא הפכה למקום הראשון בו שולטים איסלאמיסטים ובשנת 2007 הייתה בה הפיכה פוליטית (עליית חמאס לשלטון). כמה שנים לאחר מכן, אותם תהליכים התרחשו במדינות ערב אחרות. לאחר עליית חמאס לשלטון, החלו ברצועה קשיים כלכליים. האם זה גם העתיד של מדינות ערב האחרות? משבר כלכלי שיבוא לאחר הפלת המשטרים? והאם בעקבות זאת יהיה אביב ערבי חדש?

הנוער הערבי ימשיך לעצב את הפוליטיקה

בשנתיים האחרונות בני הנוער במדינות ערב היו הדמויות המרכזיות בתרחישים הפוליטיים. הם ניסו לחולל שינוי והם הצליחו לעשות זאת, אבל לא תמיד על הצד הטוב ביותר. נראה שגם השנה הקרובה תהיה השנה של בני הנוער, משום שתפקידם בפוליטיקה האיזורית עדיין לא הסתיים.

ההתקרבות בין אירן לארה"ב - שינוי משחק

ההתקרבות בין אירן לארה"ב לא תשפיע רק על המערכה האיזורית של המזרח התיכון, אלא גם על המערכת העולמית ותהיה לה השפעה מיידית על הלחימה בסוריה. ארה"ב והמערכת העולמית ישלימו עם שלטונו של בשאר אסד. ההחלטה מה לעשות עם סוריה תידחה לשנת 2015. לטורקיה תהיה אפשרות להגדיר את התקופה שלאחר ארדואן בבחירות של 2014.

ירידת האיסלאם הפוליטי - התשובה לבעיות האיזור

שנת 2014 תהיה שנה הפוכה לשנת 2013 בה נשמעה הקריאה שהאיסלאם הוא התשובה. במדינות רבות האיסלאם הפוליטי נסוג, עדיין לא ידוע לטובת מה. הסמל הבולט ביותר במגמה הזו הוא גנרל מוחמד סיסי שנראה כמו נאצר החדש; האם הוא הפתרון? כמו כל המגמות במזרח התיכון, טווח הזמן למגמה זו אינו ידוע.

הקיצוניות והעדתיות יגברו

בשנת 2014 נראה פעילות מוגברת של קבוצות שוליות וקיצוניות, במיוחד במדינות האביב הערבי, וכן גם עלייה במתח העדתי כתוצאה מהמתח שבין אירן לסעודיה כאשר היריבות המרה בין שתי המדינות תגיע להתנגשות. לאחר שהמתח יתפרץ, נראה שוב דיווחים על מהומות ושפיכות דמים, דבר שיעלה זכרונות מעירק שלאחר הפלישה האמריקנית. אלא שהפעם, הדבר יהיה לרוחב האיזור. מדינות עדתיות כמו סוריה ולבנון יהיו בחזית, בעירק המתח יתחזק עוד יותר מאשר כיום. יכול להיות שאפילו תימן ומדינות המפרץ יצטרפו למגמה.

המרירות הפוליטית בטורקיה תחמיר

המשבר בסוריה ממשיך להדביק את האזור בהשפעה השלילית שלו. לא סביר ששנת 2014 תהיה שנה של שלום ויציבות במזרח התיכון. המגמה האיזורית תהיה פער עדתי שהולך וגדל, דבר שיחזק את היריבות בין אירן לסעודיה. הסיכוי לשלום בין ישראל לפלשתינים אינו גבוה לאור אווירה זו. בנוגע לטורקיה, היא כנראה תראה שנה של מאבקים פוליטיים חריפים, בדרך לבחירות של מרס, שיאופיינו במרירות רבה. אווירה של יריבות פוליטית תבעבע בה כל השנה.

רוסיה כמנהיגה איזורית

בשנת 2014 רוסיה תצטרך למלא את הציפיות הגדולות שהיא יצרה במזרח התיכון בשל המדיניות שלה בשנת 2013. הכישלון המוחלט של האו"ם באזור וניתוק המגע מצד ארה"ב, שם את רוסיה בעמדה של "המנהיג שיהיה", תפקיד שמוסקבה לא מוכנה לקחת על עצמה ולא שואפת למלא.

השאיפה הרוסית לא הולכת מעבר להרחבת האפשרויות הכלכליות, דבר שמבטיח את עיקרון אי-ההתערבות. חיסול הנשק הכימי בסוריה מחזק את עמדת רוסיה, כאשר הבחירות בסוריה יכולות להביא להסלמה חדשה במלחמת האזרחים במדינה. אירן תמשיך לנסות להתקרב לארה"ב, ורוסיה תתמוך בה. לא צפויות מהפכות חדשות.

ואקום בלבנון עלול להוביל לכאוס וטרור

שנת 2014 תהיה שנת ואקום באגן המזרחי של הים התיכון. בלבנון אמורות להתקיים בחירות לנשיאות בחודש מאי, אך עדיין אין סימנים שהן אכן יתקיימו; אם הן לא יתקיימו, יימשך הוואקום הממשלתי, החוקתי והביטחוני במדינה. המשטר הסורי מחזיק מעמד באמצעות אירן, האופוזיציה מפולגת וארגונים ג'יהאדיסטים ממלאים את החלל. החלל שנוצר מנסיגת כוחות אמריקנים מהמזרח התיכון ימולא בכאוס, טרור ומלחמות עדתיות.

דמוקרטיית המונים תעצב את מצרים

הזירה הפוליטית במצרים תמשיך להיות מושפעת מדמוקרטיית ההמונים. התשתית של האחים המוסלמים תיחלש. הפגנות סטודנטים יישארו מקור חוסר היציבות. חוקה חדשה תתקבל ברוב של שני שלישים. הבחירות לפרלמנט ייצרו בית מחוקקים שברירי. בריתות חדשות עשויות להוליד מפלגות חדשות וקואליציות חדשות.

מבחינה כלכלית, מצרים תמשיך להסתמך על מדינות המפרץ, עד שיציבות פוליטית סבירה תאפשר צמיחה מחודשת של התיירות וההשקעות. פרויקטים ענקיים, כמו באזור תעלת סואץ, עשויים לעודד את הצמיחה, אם יבוצעו. התנועה האיסלאמית באזור תיחלש, אבל גם תהווה מקור של אי-יציבות.

תושג עסקה גרעינית מקיפה עם אירן

בשנת 2014 צריך להתמקד ברוחאני ובאפיפיור פרנציסקוס, שני מנהיגים מתונים יחסית שיצאו לזירה העולמית ופעלו להקלת מתחים בעולם. עקב כך, ישנה אפשרות שנראה הצלחה בהשגת הסכם מקיף עם אירן, והמשך להסדר מדיני לסיום מלחמת האזרחים בסוריה.

הלאומיות במצרים תגבר

מצרים תצטרך עוד מעבר מלא, שיהיה מגמה בפני עצמו. טיוטת החוקה צפויה לעבור, אבל ברוב נמוך יותר מהצפוי. גורמי משטר קודמים ישתתפו בבחירות, ומשרד הפנים צריך להתחזק לאור המצב הנוכחי. דיכוי האחים המוסלמים יימשך, אבל ייצוג קטן שלהם בפרלמנט כנראה יהיה נסבל מצד הרשויות. יירד גם מספר המנדטים של מפלגת אל-נור (מפלגה איסלאמיסטית-סלפית שנוסדה בהפיכה במצרים ואיגדה קבוצות איסלאמיות קיצוניות).

ללאומיות עדיין תהיה השפעה חזקה, והחברה האזרחית צפויה לעמוד בפני מבחן ממשי. אלמנטים מהפכניים ייחלשו באופן משמעותי, אבל לא ייעלמו לגמרי. מדיניות הפנים תחליש את עזות המצח של מדיניות החוץ.

תאריך:  03/01/2014   |   עודכן:  03/01/2014
אריאל י. לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 VX   אורניום   אורניום   אורניום 235   אורניום מועשר   איזוטופ   בג"צ ג'נין ג'נין   בג"צ ההינתקות   בג"צ קלפי המיקוח   בג"צ קציר   ביקוע גרעיני   ברוך גולדשטיין   בשאר אסד   ג'בהת אל-נוסרה: טרור בסוריה   דאעש   דלק גרעיני   האופוזיציה הסורית    הג'יהאד האיסלאמי   הכור הגרעיני, דארקהובין    המרכז לחקר אנרגיה אטומית, בונאב    המרכז לטכנולוגיה גרעינית, אספהאן    המרכז למחקר גרעיני של טהרן    המתחם הגרעיני, אראכ   חמאס   טבון   כאראג'   כאשר הפצצה נופלת   לאביזן-שיאן    מים כבדים   מכרה האורניום, סגהנד   מסה קריטית   מפעל לייצור "עוגה צהובה", ארדכאן   מתקן העשרת אורניום, לאשקאר עבד    מתקן טאבה   מתקן להעשרת דלק בפורדו (FFEP)   נשק גרעיני   נשק כימי   נשק כימי בסוריה   נתנז   סארין   עוגה צהובה   עלי אכבר סאלחי    עמי פופר   פלוטוניום   פרצ'ין   פשעי מלחמה   צבא מצרים   צנטריפוגות   תחנת הכוח הגרעינית, בושהר    תעלת סואץ 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
שני סרוגים הגיעו השבוע אל הכותרות – והתהום הרובצת ביניהם עמוקה עד כדי כאב. האחד שתרם ימים ולילות לביטחון ישראל, אך בתמורה נבגד והושפל בידי צה"ל והמדינה והושלך למולך השמאל הקיצוני; והשני שפוגע בזדון לב פעם בפעם בביטחון ישראל, ואין מי שיעז לסכור את פיו ו/או להשליכו לכלא, כפי שנהגה המדינה כלפי קודמיו העבריינים.
25/12/2013  |  מנחם רהט  |   מאמרים
הבית הלבן הודיע כי הנשיא אובמה ישתמש בזכות הווטו שלו אם יאשר הקונגרס את הצעת החוק להחריף את העיצומים על אירן אם תפר את הסכם ז'נבה. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי הצעת החוק עלולה לפגוע במאמץ הדיפלומטי למנוע מטהרן נשק גרעיני. הוא הדגיש כי אם ייכשלו המאמצים להשיג הסדר של קבע עם אירן, יהיה אפשר להטיל עליה עיצומים במהרה.
19/12/2013  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
אירן ממשיכה לעבוד על העולם. בשעה שנציגי החברות הבכירות במועצת הביטחון חוגגים בעקבות נכונותה של מדינת האייתולות לדון בהקפאת תוכנית העשרת האורניום, עוסקים מדענים אירניים בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות הדרושות לניסוי פצצת אטום ולשיגורה בראשו של טיל בליסטי. הפעם כבר לא מדובר על הסיסמה החבוטה "אטום לצורך ייצור אנרגיה חשמלית", אלא על נשק גרעיני התקפי המהווה איום לא רק על ישראל אלא על כל מדינות המזרח התיכון, כולל המדינות האיסלאמיות.
19/12/2013  |  עמי דור-און  |   מאמרים
האם אירן היא רציונלית או לא? פרופ' ישראל אומן, זוכה פרס נובל על מחקריו בתורת המשחקים, טורח להבהיר מדי פעם בתקשורת, כי רציונליות אינה קשורה למטרה שהצבת לעצמך, אלא לאופן שבו פועלים להשגתה. כלומר, אין זה משנה אם המטרה היא להקים עסק חדש, להגיע לירח, לפתח פצצת אטום או לבצע השמדת עם. השאלה אם הגורם המבקש להשיג את המטרה הוא רציונלי או לא רלוונטית רק לתהליך השגתן של אותן מטרות, ובכלל זה שיקולים של עלות ותועלת, ניהול סיכונים, חישובי היתכנות והסתברויות או הערכות של התפתחות תרחישים בדרך.
13/12/2013  |  דורון בקל-איילון  |   מאמרים
וְהָיָה כִּי יְבַצַּע ה' אֶת כָּל מַעֲשֵׂהוּ בְּהַר צִיּוֹן וּבִירוּשָׁלִָם אֶפְקֹד עַל פְּרִי גֹדֶל לְבַב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְעַל תִּפְאֶרֶת רוּם עֵינָיו: כִּי אָמַר בְּכֹחַ יָדִי עָשִׂיתִי וּבְחָכְמָתִי כִּי נְבֻנוֹתִי וְאָסִיר גְּבוּלֹת עַמִּים (ועתידתיהם) וַעֲתוּדוֹתֵיהֶם שׁוֹשֵׂתִי וְאוֹרִיד כַּאבִּיר יוֹשְׁבִים: וַתִּמְצָא כַקֵּן יָדִי לְחֵיל הָעַמִּים וְכֶאֱסֹף בֵּיצִים עֲזֻבוֹת כָּל הָאָרֶץ אֲנִי אָסָפְתִּי וְלֹא הָיָה נֹדֵד כָּנָף וּפֹצֶה פֶה וּמְצַפְצֵף. (ישעיהו י':יב-יד). ישעיהו מתאר את דברי מלך אשור, גיבור ימיו, שהרחיב את תחום שליטתו אחרי שכבש ארצות ועמים בקלות רבה, עד כי התרברב בכך שאסף את כל העמים סביבותיו, כמי שאוסף ביצים עזובות על פני השדה.
13/12/2013  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הפיכה במצרים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
פקחי סבא"א ביקרו במפעל המים הכבדים  /  איציק וולף
פרס: הצעות קרי לערבות ביטחונית טובות  /  הלל קורן
הגנרל אלן עיצב תוכנית למדינה פלשתינית  /  איציק וולף
אפשרויות הפעולה מול 'אירן המתחדשת'  /  דר' עופר ישראלי
פול גז בניוטרל  /  רפי לאופרט
זמן הכרעה אסטרטגית בירושלים  /  עופר ישראלי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il