|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

גלויות לילדי הקטן

סיפור מהקינדרטרנספורט מאת: הנרי פונר - היינץ ליכטוויץ, תרגום מגרמנית: דנית דותן, תרגום מאנגלית: ברוריה בן-ברוך, עורכת: חוה מלכיאור כהן, הוצאת יד ושם, 163 עמודים, 148 שקלים
08/04/2014  |   ציפי לוין   |   כתבות   |   תגובות

"גלויות לילדי הקטן" בהוצאת יד ושם, הוא מסמך אותנטי ומרגש. מוצגות בו הסריקות של הגלויות והמכתבים המקוריים שקיבל הנרי פונר, שנשלח בגיל שש וחצי לאנגליה, מאביו שנותר בברלין.

ערב מלחמת העולם השנייה, עת כבדו הגזרות שניתכו על יהודי הרייך, נרקמו עוד ועוד תוכניות להצלת ילדים יהודים, רבים ככל האפשר. כך באה לעולם תוכנית הקינדרטרנספורט. הילדים לוו במסעם במטפלים, עובדים סוציאליים ומחנכים, והועברו לבתים ולמוסדות אחרים ברחבי בריטניה.

הנרי פונר - היינץ ליכטוויץ, שאיבד את אמו בגיל צעיר, היה אחד מכ-10,000 ילדים שהצליחו להיחלץ מגוב האריות, ועזבו את אירופה בין דצמבר 1938 וספטמבר 1939, הודות לתוכנית זאת. בן שש היה כשנשלח מברלין לווילס, לביתם של מוריס וויניפרד פונר, זוג יהודים, שהעניקו לו בית חם ואוהב.

מן הרגע שבו נפרדו דרכיהם, שלח האב, מקס ליכטוויץ, לבנו באופן קבוע גלויות מאויירות-צבעוניות. את הגלויות כתב תחילה בגרמנית ואחר-כך באנגלית. אמו המאמצת של הנרי, "הדודה וויני", סדרה את הגלויות באלבום ולצידן שמרה גלויות ומכתבים שקיבל מקרובי משפחה אחרים ומחברים.

את הפרידה מאביו ומסבתו הנרי לא זוכר, אבל הוא זוכר היטב את הנסיעה ברכבת לרוחבה של אירופה, את תקופת ההסתגלות בבית משפחת פונר, את קשיי השפה ואת שיחת הטלפון היקרה מברלין שערך אביו ליום הולדתו השביעי. (הנרי לא יכול היה לדבר איתו, כי שכח בינתיים את השפה הגרמנית). מרגע זה ואילך נכתבו כל הגלויות באנגלית.

מקס ליטוויץ, שהיה לו האומץ והחזון להיפרד מבנו יחידו ובכך להציל את חייו, נשלח לאושוויץ ב-9 בדצמבר 1942 ונרצח שבוע לאחר-מכן. באלבום מופיע מכתבו האחרון של האב והטופס של הצלב האדום שבאמצעותו נוצר הקשר האחרון בין הנרי לאביו. להנרי נודע על רצח אביו רק בסוף המלחמה, בהיותו כבן 14, אך רק בגיל 18, לפני התגייסותו לצבא, כתב לסבתו וביקש ממנה לקבל פרטים על סופו של האב. מכתב התשובה של הסבתא מופיע אף הוא באלבום.

משפחתו של אביו יצרה איתו קשר מייד אחרי המלחמה, ברגע שהתאפשר לעשות זאת, והוא פגש אותם מפעם לפעם ושמר איתם על קשר עד סוף חייהם. למרבה הצער הקשר סבל מפערי שפה ותרבות. הנרי אימץ את שם משפחת פונר והוא בקשר אמיץ עם בני המשפחה המורחבת. הוא, אישתו ג'ודי ומשפחתם, עלו לישראל בשנת 1968 וקבעו את ביתם בירושלים.

"גלויות לילדי הקטן" הוא אלבום דו-לשוני, (עברית/אנגלית) המביא את הסריקות של הגלויות והמכתבים המקוריים עם התרגום שלהם לעברית, בלווית מאמר היסטורי על הקינדרטרנספורט מאת הפרופ' ג'ודי תידור באומל שוורץ.

הקדמה

נולדתי בברלין ב-12 ביוני 1932, בן יחיד למקס ולאילזה ליכטוויץ (לבית באדט). משפחת ליכטוויץ הייתה מבוססת היטב בגרמניה, ועוד במאה השמונה-עשרה קיבלה אזרחות פרוסית. סבי מצד אבי, ארנסט ליכטוויץ, ניהל את בית הדפוס המשפחתי, Druckerei Max Lichtwitz, שהקים אביו בברלין. שלושה בנים הביאו הוא וסבתי מרגרֶטֶה (לבית אאורבך) לעולם: אבי מקס, שהיה עורך דין, ודודי ולטר ולודוויג (לולו), שעבדו בבית הדפוס. בשנת 1933, עם עלייתו של היטלר לשלטון, נמלט ולטר לפריז, פתח שם בית דפוס קטן ונשא לאישה את אוולין ון פראג. לודוויג נשאר בברלין ונשא לאישה את ואלי לינק. סבי וסבתי, הורי ואני ומשפחתו של דודי לודוויג חיינו יחדיו בבית דירות גדול שהיה שייך למשפחת סבתי, משפחת אאורבך, ברחוב קאנט 30 שברובע שרלוטנבורג. באוגוסט 1937 נפטרה אמי, ואבי וסבתי גידלו אותי בעזרת אומנת ששמה ניפּי.

בשנת 1938, איני זוכר בדיוק מתי, התבשרתי שאני עומד להישלח למשפחה באנגליה. ב-3 בפברואר 1939, ואני בן שש וחצי, הגעתי לממלכה המאוחדת עם עוד מילדי הקינדרטרנספורט. נסענו ללונדון ברכבת, ועם בואנו נלקחנו לאולם גדול ובו סודרנו בקבוצות וחיכינו שיבוא מישהו לאסוף אותנו. לבסוף באה נציגה מקהילת סוואנסי ששמה גברת סלינה לוי, אספה את ילדי הקבוצה שלי וכולנו נסענו ברכבת לדרום ויילס. חולקנו לבתים שהוקצו לנו, ואני נלקחתי לביתם של מוריס וּויניפרד פונר, שיהיו לימים לדוד מוריס ולדודה ויני. אומנם ידעתי מראש אל מי פני מועדות, ובכל זאת התקשינו להבין זה את זה כי באותם ימים דיברתי רק גרמנית והם דיברו רק אנגלית ויידיש. מאז חדלתי להיות היינץ ליכטוויץ והייתי להנרי פונר. בני הזוג פונר הצילו את חיי וגידלו אותי, ולנצח אחזיק להם טובה; אימצתי את שמם ועדיין אני עומד בקשר אמיץ עם בני המשפחה המורחבת.

את הפרידה מאבי ומסבתי איני זוכר, אבל זכורה לי היטב הנסיעה ברכבת לרוחבה של אירופה וחציית הגבול להולנד. בצד הגרמני של הגבול עצרה הרכבת ואנשים במדים ערכו חיפוש על גופנו ובמזוודה הקטנה האחת שהותר לכל אחד מאתנו לקחת. ואז המשיכה הרכבת בדרכה, ובצד ההולנדי של הגבול קיבלו אותנו הולנדיות לבושות מדים לבנים והגישו לנו נקניקיות בלחמניות מרוחות חרדל - טעים מאוד!

מאז בואי לסוואנסי ועד שפרצה המלחמה בספטמבר 1939 קיבלתי גלויות מאבי, מקרובי משפחה ומחברים, ודודה ויני שמרה את הגלויות האלה באלבום. לימים עלינו לישראל ולקחתי עמי את האלבום. שנים רבות אחר כך, בשנת 2002, ביקרתי ביד ושם בירושלים והזכרתי כבדרך אגב את קיומן של הגלויות האלה לנעמי הלפרן, סגנית מנהל ארכיון יד ושם. היא הביעה עניין רב באוסף, וכמוה גם צוות המוזאון לתולדות השואה. באלבום נשמרו גם כמה כרטיסי ברכה וברכות נוספות שקיבלתי ליום הולדתי השביעי מכמה מקומיים שאליהם התוודעתי. אנשי יד ושם עמדו על כך שכרטיסי הברכה האלה הם חלק מן ה"סיפור" ובשר מבשרו של האוסף.

על-פי בקשתם תרמתי את המסמכים המקוריים ליד ושם, והם שוכנים עתה בארכיון יד ושם. האלבום עצמו, עם כמה מן הגלויות, מוצג בתערוכת הקינדרטרנספורט במוזאון. הגלויות, ולצדן התרגומים וההסברים הנחוצים, מוצגות בספר זה. לספר הוספתי מכתב שקיבלתי מאבי ליום הולדתי השביעי, את מכתבו האחרון אלי, ואת הטופס של הצלב האדום שבאמצעותו נוצר הקשר האחרון בין אבי לביני. עוד הוספתי כמה תצלומים ומסמכים, לרבות מכתבה האחרון של סבתי אלי שנכתב לאחר השואה, ואת מכתבו האחרון של אבי לדודנו ארווין. ביום הולדתי השביעי טלפן אבי לסוואנסי, מבצע שבאותם ימים היה יקר ונדיר. ואולם לא יכולתי לשוחח אתו מפני שכבר אחרי ארבעה חודשים באנגליה אבדה לי שפת אמי. מעתה נכתבו הגלויות באנגלית.
ב-9 בנובמבר 1942 נעצר אבי.

ב-9 בדצמבר גורש לאושוויץ, ושם נרצח ב-16 בדצמבר. סבתי מרגרטה ליכטוויץ נשלחה לטרזיינשטט ונשארה בחיים, אבל בריאותה התערערה והיא נפטרה בברלין ב-14 באוגוסט 1951. דודי ולטר ודודתי אוולין נמלטו מפריז לווישי. בווישי נלכדו ונשלחו למחנות ריכוז, אבל הם נשארו בחיים. דודי לודוויג נשאר בברלין לאורך המלחמה כולה והיה פעיל במחתרת. אשתו ואלי, שלא הייתה יהודייה, סירבה להתגרש ממנו והושיטה לו עזרה בשנות המלחמה. לקראת סוף המלחמה נתפס לודוויג, אבל כעבור זמן קצר נמלט וניצל. אבי היה היחידי משלושת האחים לבית ליכטוויץ שהיה לו ילד. אשתו השנייה של אבי, לואיזה גולדשמידט, ובתה מנישואים קודמים, גורשו לאושוויץ וגורלן לא נודע, כמוהן כאחרים שכתבו לי גלויות בגרמנית.

משפחתו של אבי יצרה אתי קשר מיד אחרי המלחמה, ברגע שהתאפשר לעשות זאת. את סבתי פגשתי כמה שנים אחרי המלחמה כשהייתי בביקור קצר בפריז. מפעם לפעם פגשתי גם את דודַי ואת דודותי ועמדתי אתם בקשר אתם עד סוף חייהם. למרבה הצער, הקשר בינינו סבל תמיד מפערי שפה ותרבות.

עם סיום לימודי בסוואנסי התגייסתי לצבא הבריטי ושירתתי במצרים ובסודן. למדתי כימיה באוניברסיטת לידס והשלמתי תואר דוקטור. עם סיום התואר השלישי עבדתי באנליזת מזון בעיריית לידס ואחר כך באנליזת חומרים קרמיים באוניברסיטת לידס. אני נשוי באושר לג'ודי (לבית אופן) זה חמישים ושתיים שנים ויש לנו שלושה ילדים - נעמי אליזבת, דייוויד מקס ומאיה ניקול - ושמונה נכדים. בשנת 1968 עלינו לישראל והשתקענו בירושלים. עבדתי בתור כימאי במכון הגאולוגי של ישראל, ובשנת 1997 פרשתי רשמית לגמלאות, אבל המשכתי בעבודתי במכון עד גיל שמונים.

הנרי פונר - היינץ ליכטוויץ
אוקטובר 2012

תאריך:  08/04/2014   |   עודכן:  08/04/2014
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כ-30% מהאנשים יסבלו במהלך חייהם מנזלת אלרגית, המכונה גם קדחת השחת. נזלת אלרגית נגרמת כתוצאה מכניסת אלרגנים שונים למערכת הנשימה ומערות האף ונפוצה במיוחד בעונות מעבר.
08/04/2014  |  עופרה בירון  |   כתבות
חג הפסח הוא חג האביב וההתחדשות, ועם הכניסה לאווירת החג אנו יוצאים לחגיגת קניות – אוכל ומטעמים מיוחדים להכנת סעודת ליל הסדר הגדולה, בגדים חדשים, כלי בית, מתנות למשפחה ולמארחים ואף קניות של ריהוט חדש ודקורציה כדי לחדש את מראה הבית לכבוד החג....
08/04/2014  |  צביקה ברגמן  |   כתבות
על פניו, זוהי קומדית מצבים, אליה נקלעה משפחה יומיים לפני חגיגת בת המצווה של הבת הקטנה. עוזרת הבית הפיליפינית נופלת מהסולם ונהרגת. מכיוון שאינה חוקית, מותה מכניס את המשפחה לבעיה רצינית, הגוררת למסכת שקרים, להעמדות פנים תוך חשיפת הצביעות של החברה כולה. רבים בקהל געו מצחוק, אולי כי חשו אמפטיה למצב שבו גם הם עלולים להגיע אליו, או שהם מכירים את הבעיה מכאלה שהם בסביבתם.
08/04/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
השופט: צחי עוזיאל, בית משפט השלום בתל אביב
08/04/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
בשבועות הקרובים נקבל את הדוחות השנתיים המסכמים את סך הפרשותינו לקופות הגמל, קרנות הפנסיה ופוליסות ביטוחי החיים לשנת 2013. עבור מרביתנו קריאת דוחות אלו מייגעת ובלתי מובנת ולרוב אנו נוטים לזרוק אותם או להתעלם מהם. אולם, יש לזכור כי מדובר במידע רב ערך על אחד הנכסים החשובים ביותר של האדם - סכום החיסכון הפנסיוני שיעמוד לרשותו ביום הגיענו לגמלאות.
07/04/2014  |   רונן סולומון  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
יצחק בריק
יצחק בריק
כניסה לרפיח תביא להרס מוחלט של יחסינו עם מדינות העולם ועם מדינות ערביות שאיתן יש לנו יחסי שלום, ויהיו לכך השלכות קשות מאוד. כניסה לרפיח גם לא תשאיר אף לא חטוף אחד בחיים, ויהיו הרבה...
יוסף גערליצקי
יוסף גערליצקי
קשר מיוחד וחזק יותר, קיים בין החדשים ניסן ואייר    הדבר מתבטא בין השאר בכך שבשניהם יש חג "פסח"    בניסן חל חג הפסח (פסח ראשון), ובאייר - פסח שני
חנינא פורת
חנינא פורת
סוגיית הקרקעות, הנוודות ושטחי מחייה, 1800 - 1967    בעקבות ספרה החדש של פרופ' רות קרק    הספר/מחקר מביא עמו חידושים רבים הן בצד ההיסטורי של הקונפליקט והן בצד ההווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il