|   15:07:40
  ציפורה בראבי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

סוכות - חג של שמחה ואחדות

מצוות הסוכה היא לא רק סוכה כשרה ומהודרת, יש גם לשמוח! זאת ממש מצווה לשמוח. ולא רק את/ה. יש לדאוג שכל משפחתך הקרובה במעגל הקרוב תשמח. וארבע המינים הם מינים של ישראל שמתאגדים לאגודה אחת - כי בסוכות כולנו ביחד. מעגלים של שמחת מצווה ולא פחות חשוב - אחדות
07/10/2014  |   ציפורה בראבי   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות
אושפיזין בכל יום [צילום: פלאש 90]

בחג הסוכות אנו מצווים לעזוב את ביתנו הנוח והנעים, הממוזג והמטופח, עם כל מכשירי החשמל החדישים ומשוכללים, את המיטה הנוחה שבבית, את כל אותם דברים העושים את חיינו לנעימים ונוחים, לצאת אל הסוכה מעץ ובד שבנינו, לשבת בה, לאכול ולישון בדירת הארעי הזאת וגם לשמוח.

בשלושה מקומות אנו מוצאים את הציווי על שמחת החג הזה:

בספר דברים טז,יד נאמר: "ושמחת בחגיך אתה ובנך ובתך ועבדך..."

בספר דברים טז, טו נאמר: "והיית אך שמח".

בספר ויקרא כג, מ נאמר: "ושמחתם לפני ה' אלוקיכם שבעת ימים".

למה לשמוח? ולמה דווקא בבית ארעי של בד ועצים עם קישוטי נייר נוצצים על קירות הסוכה, מנותקים מן הקביעות של הבית הנוח והרגיל לנו כל כך?

מפני שחג הסוכות הוא חג הביטחון בהשם והרוחניות, חג של שחרור מכבלי הגשמיות והחומרנות.

אנו נדרשים להתנתק מכל הדברים הגשמיים שחשבנו שמביאים שמחה לחיינו, מכל הנוחות שבנינו לעצמנו כל השנים כדי "ליהנות מהחיים": מהמזגן, מהכורסאות ומהספות הנוחות, מהביטחון שמעניקים הקירות ודלת הפלדלת שלנו. אנו מצווים לצאת החוצה לאוויר הפתוח וה"לא מוגן" לבנות לנו סוכה פשוטה מעץ ובדים, לקשט אותה בקישוטי נייר נוצצים כילדים, לחיות שם שבוע ימים ולחוש שמחים ומוגנים. כלום יש מצב המחזק את הרוח ואת הנפש יותר מחוויה זאת?

ולמה אנו מצווים לשבת בסוכה? "כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים" (ויקרא כג, מב).

אז מה קשור שמחה?

מסתבר ששמחה קשורה לרוח חופשית. כשבא משה אל בני ישראל כדי להודיעם שההצלה קרבה, כשבא להוציאם לחופשי, לא התלהבו בני ישראל. הם הביטו בו באדישות והמשיכו בעבודתם הקשה.כפי שמספרת התורה: "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה" (שמות ו, ט).
זה מוזר!

איך יכול להיות שאדם הנמצא בשבי, בעבדות, בקושי פיזי גדול, לא יקשיב למי שבא להצילו? לא יתלהב וישמח לקראת השיחרור הצפוי? ועל כך אומר הרמב"ן: מהדוחק שהיו נוגשים בהם המצרים לא היו מסוגלים לשמוע כלום ולא לחשוב אפילו. עד כדי כך היו נתונים בקשיים עד שרוחם הייתה כבולה ומסוגרת.

וכשיצאו בני ישראל ממצרים, מבולבלים וקצת נרגנים. אולי לא ידעו לשמוח. הם הרי היו שקועים בקשיים שלהם, בהרגלים ישנים של סבל, של עבדות ושל השפלות, בהליכה ארוכה במדבר כשהם מוקפים אויבים, והם לא רגילים לחופש. והנה מושיבם ה' בסוכות ומצווה אותם לקיים מצוות סוכה שכזאת בכל שנה ושנה וגם - לשמוח!

וזהו לימוד חשוב ביותר:
רק אדם המסוגל להתנתק מן הגשמיות, לשנות את אורח חייו (לפי ההלכה, כמובן) ולשמוח, הינו אדם חופשי.

זהו ניצחון הרוח על החומר! "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד" אמר רבי נחמן מברסלב. ובודאי שזה נכון וטוב לגוף ולנפש. אך האם יכול אדם להכריח עצמו לשמוח כשליבו מלא דאגה? כשהוא שקוע בעניינים שונים ומשונים שמסיחים את דעתו? אבל הוא חייב להתאמץ. האדם חייב לגבור בכוח הרוח על החומר - ולשמוח.

ולמי שקשה סתם כך לשמוח, מציע רבי נחמן מברסלב:

אם אינך חש בשמחה - העמד פנים.

אם אתה שרוי בדיכאון, התאמץ לחייך, התנהג כאילו אתה שמח. הרגל עצמך לזמר ניגון.

והשמחה האמיתית... בא תבוא.

ובאמת נהוג לשמוע מוזיקה שמחה לרקוד והשמחה אכן באה בעזרת השם!
ועוד מצווים אנו בסוכות - לארח ולהתאחד! כי לא די שנשב בסוכה נשיר ונשמח לנו. לא די שנרקוד ונשיר לנו בסוכתנו היפה מול מאכלים טובים ומהנים. לא די שנשב בה וניהנה ממנה. יש לשתף בשמחה הזאת! יש לפזר אותה, יש להעצים ולהפיץ אותה.

יש להזמין אורחים ולשמוח עימם. וכן מצווים אנו על האושפיזין. בכל יום מימי סוכות אנו מזמינים אחד משבעת האושפיזין "עילאין קדישין" –אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון ודוד, וכן משתדלים לארח אושפיזין בשר ודם ממכרינו. להזמין אורחים, לשמוח איתם ולשמחם.

ובתוך השמחה העילאית הזאת אנו זוכים להרגיש יחד עם כל אחד מישראל.

ועל כך מצוות ארבעת המינים. כי ארבעת המינים מסמלים קבוצות שונות בעם ישראל. האתרוג – יש בו טעם ויש בו ריח – כך ישראל, יש בהם שהם בעלי תורה ומצוות והם גם בעלי מעשים טובים. הלולב – יש בו טעם (התמר) ואין בו ריח – כלך ישראל, יש בהם תורה ואין בהם מעשים טובים. ההדס – יש בו ריח ואין בו טעם – כך ישראל יש בהם שהם בעלי מעשים טובים ואין בהם תורה. הערבה – אין בה טעם ואין בה ריח – כך ישראל יש בהם שאין בהם תורה ואין בהם מעשים טובים.

והנה – בחג זה מצווים אנו לאגד את ארבעת מינים אלו לאגודה אחת!
להתאחד. ואין המצווה שלימה ללא כל ארבעת המינים! "הקב"ה אינו מותר על שום חלק מבניו, אלא אוגדם יחדיו, כי רק כך הם גוף שלם" (ויקרא רבה ל, יא)

ועם אחדות כזו – בעזרת השם - איך לא נשמח?

תאריך:  07/10/2014   |   עודכן:  07/10/2014
ציפורה בראבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
ביום א' (5.10.14) סמוך לשעה 14:30 התקבלה קריאה במוקד מד"א מרחב גלבוע על גבר כבן 49 שנפגע ממשאית בסמוך לצומת שריד לכיוון כפר ברוך. חובשים ופאראמדיקים של מד"א אשר הגיעו למקום, העניקו לפצוע טיפול רפואי ופינו אותו לבית-חולים העמק במצב בינוני עם חבלות באגן ובגפיים כשהוא בהכרה מלאה.
07/10/2014  |  זכי הלר  |   כתבות
הפפריקה מבשילה פעם בשנה בתקופת חג הסוכות ולרגל כך, מזמינות רשת Arcosteel Kitchen וחוות דרך התבלינים את לקוחותיהם לחוות, להריח ולטעום תבלינים וטעמים חדשים.
איך נכתב השיר שלי "סוכתי רוח"?
07/10/2014  |  בלפור חקק  |   כתבות
המפגש הראשון עם הספק, שבלעדיו אין האדם מממש את ייחודו בבריאה, הוא הרגע בו פורץ העראי את חומת הקבע המקיפה את עולמו של ילד. בינקותו הכל קבע. אהבת האם העוטפת אותו היא נצח. אם חלילה הפקירוהו החיים ליתמות או לניכור, גם היתמות גם הניכור הם נצח. עריסתו, הרצפה עליה הוא זוחל, החול בו הוא משחק, הסיפור המיישן אותו, הבובה הנרדמת עימו, הקולות שעושים שתי וערב של פשר, ושל משאלות, ושל פחד, ושל ניחומים, ושל הברות המצטרפות מאליהן למילים הקוראות לדברים בשמם, הכל נצח. נצח הוא אי-שאינו מוקף בזמן. הדרך אל חופיו היא אין סופית.
07/10/2014  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
ימים אלו שבין יום הכיפורים לחג הסוכות הם ימי שמחה שבהם חנכו את המזבח בימי שלמה המלך, ולכן אין מתענים בהם. בימים אלו אנו קונים את ארבעת המינים ומקימים את הסוכה לקראת החג.
06/10/2014  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
מזיק אלים תוקף עצי דקל שנגזמים לסכך  /  עידן יוסף
מגוון רחב של דבש בטעמים חדשים  /  גלית יצחק-אוגנוב
חשבון-הנפש היהודי: מייחלים לשנה טובה  /  מחלקה ראשונה
שבעת המינים בהם התברכה הארץ  /  נעמה בן-דוד-טרבלסי
4 המינים כסמלים לעבר ועתיד עם ישראל  /  חננאל ובר
"חג האופניים"   /  יפה לורנצי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il