|   15:07:40
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

לחיות ולבעוט - החיים כמלכודת <br>

בספר שיריה הראשון, "מלכודת", העמוס רגשית, מעיק, חי ובועט של שירה כהן, נראים החיים כמלכוד שצריך להילחם בו, לקרוע את דפנותיו ולמצוא בו את אותן פרצות שאולי יהיה אפשר להיחלץ דרכן אל מקום אחר - אלא שלא בטוח אם אכן המקום האחר יהיה טוב יותר
09/12/2014  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות


לא יודע לומר מה יש כאן יותר: זעם, מרירות, תסכול, כאב, חוסר אונים ונואשוּת, אך בכל מקרה אתה חש עם כניסתך לספר לאיזו זירה לוהטת שמערבלת את האוויר סביבך. אלא שהיות שהספר הזה ספר ראשון - לפחות הראשון שנמלט משולחן הכתיבה של גברת כהן והגיע אל הדפוס ואל עינינו - אני נוטה לומר לעצמי כי הנה התקבצו כאן כל אותן תחושות שנצברו ובאו באחת לידי ביטוין, והן מופע של משקע רחב ועמוק, מבחר פורץ של תחושות ושנות שתיקה שנבקעו והובילו אליו.

הַבְטָחָה חַסְרַת פֵּשֶׁר

בְּמִשְׁפָּט פּוסְט-מוֹדֶרְנִי

אַךְ גְּבוּלוֹת הָרֶגֶשׁ, גְּבוּלוֹת הַשָּפָה

גְּבוּלות הָעַצְמִי

אֵינָם מִתְפָּרְקִים וְקורְסִים אֶל עַצְמָם.

(מתוך "57", עמ' 79)

כי לא אל עצמם קורסים הדברים שאנו חווים אלא אל תוך עצמנו, ומכאן מטעננו. מטען שאינו קל, ובאווירתו יכול הספר להזכיר - וזה הגוון שהעיר בי כאשר נכנסתי

אליו - סרט קשה לצפייה שבעצם היותו כזה הוא מצליח לרתק אותך ולגרום לך תחושת זיכוך. לא פעם כמוהו כעבודת קולז' של חלקים שהודבקו יחד ויוצרים מהומה סוערת של נושא מסוים, אבל יש להם מִתְאַם שמחבר אותם מתוך רצון להיות נוכח, בר-ביטוי ועַז. ואכן המשוררת חיה ובועטת מדף לדף, באה ומוכיחה ומצדיקה בדבריה את המסגרת שקבעה לעצמה.


כַּמָּה קַל הָיָה לֶאֱהֹב

אֶת הָרֵיחַ שֶׁל עֲצֵי הָאֵיקָלִיפְּטוּס

בַּשָּׁנִים שֶׁבָּהֶן הָיוּ חֲלוֹמוֹת

וּבָרְגָעִים שֶׁהָיְתָה לִי תִּקְוָה

לִחְיוֹת בְּמָקוֹם אַחֵר


כַּמָּה נָעִים הָיָה אָז, מִזְּמַן

לְלַטֵּף לְעַצְמִי אֶת הָעוֹר

שֶׁאוּלַי עוֹד אֶמְסר

אַךְ כָּעֵת יֵשׁ לִי זְמַן

לְהַקְשִׁיב לְקִרְקוּר הַבַּרְוָזִים

שֶׁמְּטִּילִים בֵּיצִים חֲדָשׁות

בַּבּץ שֶׁעַל גְּדַת הַנָּהָר

(מתוך "4. אביב", עמ' 10)


כי התחושה שהצטברה בה היא שאין מוצא. כי האכזבה מן הדברים, גם אלו שנחשבו לחדשים ושונים, כאלה שיש בהם תקווה לטוב יותר מעוררת את המחשבה שהטוב אולי אינו קיים, שהאור שנראה מבעד לחלון הוא אור מזויף, וכי פתח המילוט שנפער במלכודת אינו מוביל לשום מקום. כי החיים אכן אינם אלא קרב מתמשך, קושי בלתי פוסק, וכי הדשא של השכן רק נראה ירוק יותר, חיוכיו הם רק דרך למצוא כוח לחיות את המציאות הנתונה, ואילו היא אינה רוצה להידבק בחיוך המאולץ הזה. כך, במצב זה של חוסר מוצא, ואולי כדי לתת ביטוי לאותה נואשוּת, היא באה, מתוך מרירות, ומציעה בשיר הבא לאמץ חזות שיכולה

לבטא את תחושותיה. וכאילו היא באה להטרים מצב שאולי תהיה צפויה להימצא בו, בחינת "בואו נחיה את הפחד שלנו":


אָז בּוֹא נִתְחַפֵּשׂ לְחַיָּל פוסְט-טְרָאוּמָתִי

מִמִּלְחֶמֶת הָעוֹלָם הָרִאשׁוֹנָה

בּוֹא נִתְחַפֵּשׂ לְפָלַסְטִינִי פָּצוּעַ

מֵהָאִינְתִּיפָאדָה הַשְּׁנִיָּה

בּוֹא נְחַסֵּל אֶת הָאָדָם הַשְּׁלִישִׁי

בּוֹא נִהְיֶה הַגַּלְגַּל הַחֲמִישִׁי

בּוֹא נַזְרִיק אַלְכּוֹהוֹל לִוְרִידִים

שֶׁל הַזְּקֵנָה שֶׁמְּפַחֶדֶת לַעֲבֹר אֶת הַכְּבִישׁ

בּוא וְנַבְהִיל אותָהּ עִם קוּרֵי עַכָּבִישׁ

בּוֹא נִפְרֹץ לְחֲדַר-נִתּוּחַ

נִמְצֹץ לָאִישׁ הָרָדוּם אֶת הַדָּם

וְאַחַר כָּךְ נִזְרֹק אוֹתוֹ אֶל הַיָּם

(מִתּוֹךְ "6. פּוּרִים בִּשְׁכוּנַת הַדָּר בְּחֵיפָה", עֲמ' 13)


כך בא חוסר האונים ומבקש לרסק אותנו, לעשות אותנו זועמים, משתוללים, אלימים, כי לא פעם אכן כך מתבטאת נואשות וחוסר התוחלת של האדם לשנות ולהיטיב במערכות הקיימות השונות, והוא נדחף לבעוט במה שנקרה בדרכו. אפילו ישו הידוע, שלא פעם אחת מופיע בספר, על-אף שיכול ללכת על המים מבלי לשקוע לא הצליח כמסתבר להמתיק אותם, ולחיו השנייה לא הביאה גאולה לעולם. המחשבה שהדברים יכולים להיות טובים יותר, כאלה שמצדיקים את הקיום, מעבר לתשוקה לחוות לטובה את החיים, אינה אלא מצביעה על כך שאנו יכולים להיות טובים ושונים לטובה מכפי שהם מתרחשים סביבנו, וכי אנו זכאים למצב שיאפשר לנו לחוש עצמנו טובים יותר, חכמים יותר, זכאים ליותר ממה שיש לנו, ממה שאלו כבלים מתירים לנו לחוש ולהיות.


גֵ'ימְס בּוֹנְד מְבַקֵּר אוֹתִי בַּלַּיְלָה

הוּא חָתָן

מְשׁוֹרֵר

וְנָבִיא

_ _ _ _ _

הוּא יַסְבִּיר לִי לְאַט וּבְשֶׁקֶט

שֶׁיֵּשׁ בְּעוֹלָם רֹעַ מֻחְלָט

וַאֲנִי זֶה הַצַּד הַטּוֹב

וּמָה שֶׁלֹּא יִהְיֶה

אֲנִי

תָּמִיד

זֶה

הַצַּד הַטּוֹב

(מתוך "20", עמ' 29)


והשאלה היא כמעט רטורית: האם ייתכן שינוי ממשי ומשמעותי כלשהו? - אלא שאם נסקור את ההתרחשויות של הדורות שחלפו מאז שחר ההיסטוריה ועד כה, הלא נמצא כי הטירוף שלט במרבית המקרים וברוב העידנים סביב הכדור הלוהט הזה שנקרא ארץ, שנוצר בו כך או כך ואולי שלא במתכוון אורגניזם חי שצמח מבלי להבין לבטח את סוד צמיחתו ואת המטרה שלמענה צמח. אפילו מי שלפי הדברים יצר אותו החליט לפחות פעם אחת להשמיד אותו, ורק הבטחתו לא לעשות זאת יותר, אולי כדי לא להיות משומעם במשך עוד מיליון שנה, מונעים אותו לעת עתה מהחרבתו פעם נוספת. לפי כך נראה שתהליך הקיום המוכר לנו אינו יכול להביא על עצמו שינוי לטובה, כל עוד אנו, שחקניו, לא נבין לשם מה באנו לכאן ולא נשתחרר מן הדחף הנואל להשמיד את עצמנו.


הֵן גַּם הַדִּי-אֵן-אֵי הוּא עֵדוּת

לְמֵאוֹת אוֹ אַלְפֵי שָׁנִים

בָּהֶן עוֹבֵר אֶצְלֵנוּ

אֶלֶמֶנְט זָר

וְאַף אָדָם אַחֵר

לֹא נִכְנַס

וְאוּלַי זוֹ מַחֲלָה, אֲבָל זוֹ לֹא מַחֲלָה

כִּי הַנָּשִׁים שֶׁלָּנוּ יוֹלְדוֹת

וְהַגְּבָרִים שֶׁלָּנוּ הוֹרְגִים

וְהַתִּינוֹקוֹת הַקְּטַנִּים מַכְחִילִים

וְלובְשִׁים הַבָּעַת פָּנִים מַבְעִיתָה

כָּל פַּעַם עִם רֶדֶת הַלַּיִל

(מתוך "32", עמ' 47)


וכך כותבת שירה כהן ב"אחרית דבר", בין יתר הדברים, באשר למלאכת הספר: "ההחלטה לאגד את השירים המופיעים כאן תחת הכותרת 'מלכודת' מציעה להתייחס אל השירים כאל אוביקטים שהם מעין 'רדי מייד', המגלם את אירוע המלכודת כאופן חוויה או התבוננות אותו ניתן 'למסמר' אל דפי הספר. פעולה זו היא תגובה לעייפות מסוימת הנובעת מהמפגש החוזר עם מערכת זו, ומסמנת את התשוקה לנטרל מעט מכוחה - אך גם את ההיקסמות מעצם פעולתה." (ההדגשות הן שלי: י.כ.א.) - הנה אלה אכן הדברים, ובטרם נהפוך לרִיק ולחידלון היא מבקשת:


לֶאֱטֹם אֵת הַפְּתָחִים שֶׁבַּגּוּף,

לִפְנֵי שֶׁהֵם יִתְקָרְבוּ אֶל עַצְמָם

וְהַבַּד הַמְּלֻכְלָךְ יְגָרֵד -

הֵיכָן שֶׁרֵיחוֹת מְשֻׁנִּים

יוֹדִיעוּ

שֶׁכְּבָר לֹא אֶפְשָׁרִי

לְצַיֵּר קָלִיגְרַפְיָה בַּעֲרָבִית סִפְרוּתִית

שֶׁתִּהְיֶה יָפָה

מִכָּל הַמִּלִּים

שֶׁל הַמְּשׁוֹרֵר הַקַּדְמוֹן,

שֶׁכָּתַב אֶת הַמִּלָּה

"נִצַּחְתִּי".

(מתוך "51", עמ' 73)


ואכן, נראה בעליל שמערכת זו הקרויה חיים והמערכות הפועלות בתוכה יוצרות את הרצון שלא לקחת בה חלק, וכפי שכתבתי בתחילת רשימתי, עוצמת הדברים והבעיטה הזועמת שבהם יכולות לאחוז בך. לפי כך דומני שאין די בַּשוּרות המעטות אותן הבאתי לכאן במסגרת הרשימה, גם לא יהיה די עד שתחווה, אתה הקורא את הספר כולו ותמצא עצמך נתון לו ומהרהר בו, ואולי חש קתרזיס מסוים זורם בך. ועל אף זאת אומר מה שאמרתי במקום אחר: בכל ספר יש רצון לאמירה, ויוצר או יוצרת יכולים ליצור דמות או מצב למען האמירה הזאת, לחדור אליהם ולהביע דברים מתוכם, ואין זה נכון בעיקרון לראות את המחבר או המחברת כבן דמותו של המתואר, על-אף שאלה מוצאים עצמם בתוכו ויוצקים את תובנות חייהם לתוכו. עם זאת, התחושות בספר יוצרות את השפעתן, אבל בכל זאת מבלי לוותר על המחשבה שבספר אחר של הגברת שירה כהן אפשר מאוד שתיווצר על ידה אווירה אחרת, מתוך היגד אחר, ותהיה בהירה ומעוּדדת יותר, והיא אף מותירה לנו רמז לכך:


"אַתָּה מְרַחֵף עַל פְּנֵי הַמַּיִם"

אָמַרְתִּי כְּשֶׁדִּלַּגְתָּ מֵעַל הַשְּׁלוּלִית

וְלִטַּפְתִּי אֶת שְׁנֵי הַכְּלָבִים הַשְּׁחֹרִים

שֶׁבָּאוּ לְבָרֵךְ אוֹתְךָ לְשָׁלוֹם

"שֶׁלֶג לֹא יֵרֵד הַשָּׁנָה,

קַיִץ נִצְחִי מִתְקָרֵב עוֹד מְעַט"

אָמַרְתָּ כְּשֶׁהַקֶּשֶׁת צָצָה פִּתְאום

(מתוך "64", עמ' 86)


ייתכן שהכלבים השחורים הם כלבי אפוקליפסה שבאו כזוג להחליף את פרשי המוות ולנסות להושיט יד לשלום, אבל גם אם לא אני יכול להמליץ על קריאת השירים האלה - על-פי דעתי האישית הצנועה כמובן - מתוך היותם כאותו כתב אשמה וקובלנה כנגד החיים, המוכתבים לנו כפי שהם מוכתבים ונעשים כאלה גם בעוצם ידינו. ומתוך כך שיש גם מי שכותב על הצד הלא אוטופי שלהם, על הדברים האפלים שבהם ולא על הירוק והזהוב. ועל המלכוד הרע ולא רק על רטט

ההתאהבות. ודורש מאתנו להיאבק בכל צעד מחדש על עצם קיומו של העולם, שנראה מכאן מוטל בספק בעטיינו.

אך עם כל זאת, ולמרות פרשנותי הנתונה, שנכתבה מתוך תחושת וחווית הקריאה שהותיר בי ספר השירים שמוסמרו כאן, כדברי המחברת, לאחד, ואני בדרכי הרגשית-חוויתית והלא דידקטית בבואי אל הקריאה - ייתכן מאוד שנמצא דברים אחרים בספרה הבא של גברת כהן, שיביעו עוצמות אחרות ואולי אכן לא אבדה תקוות העולם - כי אף על-פי כן ולמרות הכול הנה במעבה העננים הקודרים "הקשת צצה פתאום".

שירה כהן: "מלכודת", הוצאת פרדס, 2014, 92 עמודים.
תאריך:  09/12/2014   |   עודכן:  09/12/2014
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לחיות ולבעוט - החיים כמלכודת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שירה כהן
9/12/14 15:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הריאות הן איבר הנשימה שתפקידו לקלוט חמצן העובר למערכת הדם שלנו. חמצן הינו חיוני לקיומנו, כאשר אנשים בריאים, מבצעים למעלה מ-30,000 נשימות במהלך יום רגיל.
09/12/2014  |  פרופ' מרדכי קרמר  |   כתבות
מרבית מההורים משאירים את החנוכייה במקום המסכן את הילדים, כמו למשל: על שפת השיש, על-גבי מפה מונחת על השולחן וכדומה ומכאן הדרך לכוויות מהירה ביותר. הילדים הסקרנים נמשכים ללהבה המרצדת ולאש הבוערת ומתקרבים אליה יותר ויותר, עד למצב המסכן אותם.
09/12/2014  |  ד"ר שמואל גור  |   כתבות
אני עדיין מתהלכת עם התחושה שהבטן עוד מלאה ממתקפת הקלוריות הכוללת של חגי תשרי, והינה בא חג השמן והטיגונים. אישה חכמה אחת אמרה לי פעם, למה את אוכלת סופגנייה? פשוט תדביקי אותה מראש על הירכיים כי שם היא תישאר, וקשה לי שלא להסכים איתה ולרוב אני בדרך-כלל מצליחה לשכנע את עצמי שזה פשוט לא שווה את זה, כי מדובר פשוט בבצק מטוגן.
09/12/2014  |  איילת נדיב  |   כתבות
כיצד משפיע גידול בקר למאכל על הסביבה? מה ההבדל, מבחינת הסביבה, בין גידול בקר לגידול בעלי-חיים אחרים המיועדים למאכל אדם? ד"ר רון מילוא, ותלמידי המחקר אלון שפון ותמר מקוב (כיום באוניברסיטת ייל בארצות הברית), מהמחלקה למדעי הצמח במכון ויצמן למדע, בשיתוף עם ד"ר גדעון אשל, חוקר מניו-יורק, שאלו בדיוק את השאלה הזאת, שנודעה בציבור כשאלת "המחיר הסביבתי של הסטייק". ממצאי מחקרם רחב-היריעה, הראשון מסוגו בהיקפו, התפרסמו באחרונה בכתב-העת המדעי "רשומות האקדמיה הלאומית האמריקנית למדעים" (PNAS).
09/12/2014  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
השופט: הרשם הבכיר ניר נחשון, בית משפט השלום בירושלים
09/12/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il