|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מי שזורע רוח קוצר סופה

אם לא רוצה מדינת ישראל למצוא עצמה, כאשר שכבה רחבה למדי של צעירים שגילם נע בין 25 שנה ל-40 שנה, יעזבו את הארץ, לצמיתות מוטב תדאג ממשלת ישראל לפתרון מערכתי של סוגיית הדיור
05/01/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: גילי יערי/פלאש 90]

הילה ואוהד כבר אינם מצויים בארץ, במועד פרסומה של רשימה זו. לאחר שנואשו הם, מהסיכוי להגיע לדירה משלהם ובבעלותם - לדירה הרשומה על שמם, בלשכת רישום המקרקעין - החליטו הם להעתיק מקום מגוריהם ומושבם לברלין המעטירה, בירתה של הרפובליקה הפדראלית של גרמניה. הילה ואוהד אינם היחידים. הם רק דוגמה למספר גדל והולך של ישראלים שנואשו מלהגיע לדירה בבעלותם, בישראל ולכן - החליטו הם לחיות בחו"ל, במדינה ובעיר בו יצליחו הם לרכוש דירה בבעלותם. אחד אחד ובאין רואה, עוזבים את מדינת ישראל, בתקופה האחרונה זוגות צעירים, המצויים באמצע חייהם, מתוך תקווה להגיע לרווחה כלכלית ולאו-דווקא לעושר בחו"ל. אין בידינו נתונים סטטיסטיים, לעניין זה, אבל דומה שמספר הנושרים, מסיבות כלכליות, גדל והולך בתקופה האחרונה.

עוד טרם מלאה שנה לכהונתה של ממשלת ישראל (למי ששכח הבחירות לכנסת ה-20, התקיימו בתאריך 17.3.2015), אבל זה הוא הזמן, הנכון לבדוק הבטחותיה של ממשלת ישראל ומימוש דגל הדיור, שנושאת ממשלה זו, כאחד מהיעדים שנטלה היא על עצמה, לטפל בהם ולהגיע להישגים בהם.

על-רקע כניסתה של השנה האזרחית החדשה, מתברר כי לא רק שמחירי הדירות לא ירדו, בשנה הקרובה, אלא הם יעלו בשיעור מתון הנע בין 3%-5%. מי שמצויים בתחום הדיור והשיכון טוענים, כי ייתכן שעודף צפוי של היצע של דירות זולות יגרום לירידת מחירים קלה וזמנית, אולם לאורך זמן, יעלו מחירי הדירות. יש המטילים ספק אף בכך, אם תוכניות מחיר למשתכן, יפחיתו ויעזרו להורדת מחירי הדירות, בארץ. מומחי נדל"ן טוענים, כי היצע הדירות הקיים, אינו מספק - עדיין - הביקושים ומחיר דירה למשתכן, מהווה פתרון נקודתי בלבד. כיום, מדובר על מחסור קיים של כמאה אלף דירות ולא נראה כי מחסור בדירות זה, יחוסל, בזמן הקרוב.

באשר למחירי השכירות, טוענים מומחי נדל"ן, כי לא רק שגובה דמי השכירות ירד, אלא הוא יעלה. עדינה חכם, מנכ"לית רשת התיווך "אנגלו סכסון", ציינה בראיון לעיתונאית, הילה ציאון, מאתר "ווינט", כי על-רקע העלאת מס הרכישה ב-2015, ככל שיהיו פחות עסקות של משקיעים - כך יפחת היצע הדירות להשכרה. הדבר יוביל לעליית מחירי השכירויות ב-2016. מאחר שמדובר בשוק שאינו יציב, קשה לנבא מה יהיה שיעור העלייה בפועל. מבחינת הביקוש, תוכנית מחיר למשתכן תוביל לכך שחלק מקהל היעד של הדירות המושכרות יוכל לרכוש דירה. הדבר יוציא אותו ממעגל השוכרים הפוטנציאליים ובכך יקטין את הביקוש. אולם, סביר להניח שאת ההשפעה מכך אנחנו נראה רק בשנים 2017-2018.

שאולי לוטן, שהינו מנכ"ל ובעלי של קבוצת לווינשטיין, אמר - באותו ראיון - כי: "מגמת מחירי השכירות תישאר יציבה עם נטייה קלה לעלייה. ההרגשה היא כי לאור הריבית הנמוכה, יותר משפחות מנסות לרכוש דירות ולשלם משכנתה מאשר לשכור דירות. בעוד כשנתיים-שלוש, עם השלמת מחיר למשתכן, השוק יוצף בדירות רבות להשכרה. הסיבה לכך היא שכיום אין כלל קשר בין מיקום הדירה במחיר הנמוך בה תזכה משפחה כלשהי, למיקום האמיתי בה הדירה נדרשת. אני מניח שרובן הגדול של הדירות במחיר למשתכן ישמשו להשכרה ל-5 שנים, שהוא המינימום הנדרש בחוק, ואז הן ימכרו במחיר מלא".

לא נראה גם, כי בשנת 2016 יהיה גידול ממשי בהתחלות הבנייה לאור אי-יכולתן של רשויות המדינה העוסקות בתחומי המקרקעין, השיכון והבנייה, דוגמת מינהל התכנון, הערים ושאר הרשויות המקומיות, שאינן ערים, למצוא פתרון לכמות הקרקעות הנדרשות לשיווק, בשל שורה של גורמים הקשורים לפיתוח הקרקע, בתקופת זמן קצרה. מדיניות הממשלה אינה מעודדת התחלות בנייה, במקומות שבהם המדינה אמורה להפעיל מכרזי מחיר למשתכן וחלק גדול מהתחלות הבנייה כוללות בחובן דירות שכבר נמכרו ושווקו, לציבור הרחב.

אתמול (יום ב', 4.1.16) הציג שר האוצר, משה כחלון, הנתונים הראשונים של סיכום הפעילות בנדל"ן, בשנת 2015 ואמר כי: "אנחנו חצי שנה בתפקיד" והוסיף כי "התוצאות שהשגנו הן טובות - בעיקר בזכות ריכוז הסמכויות. בסך-הכל שווקו השנה לבנייה 44,248 יחידות דיור חדשות - מדובר בעמידה של 99.9% מהיעד הממשלתי העומד על 45 אלף יחידות דיור". כחלון הוסיף וציין, כי במסגרת מסלול מחיר למשתכן, התחייב קבינט הדיור על שיווק של 25 אלף דירות לבנייה, ושווקו 27,690 יחידות דיור - כלומר 2,700 יחידות דיור מעבר ליעד הממשלתי (גידול של 10.7%). "שברנו את השיטה, הפסקנו את הספסור בקרקע ועמדנו ביעדים שהצבנו", אמר שר האוצר, "חשוב מכול - החזרנו את התקווה לזוגות הצעירים. בשנה הבאה נשלים שיווק של 70 אלף יחידות דיור במסגרת התוכנית כפי שהתחייבנו, ואני מאמין שגם נעבור את זה".

כחלון אמר עוד בקבינט הדיור כי "חשוב לציין שכל הדירות הללו ישווקו וימכרו במחיר מוזל, בהנחה של מאות אלפי שקלים, שתופנה לזוגות הצעירים חסרי הדיור ולרווקים בני 35, ללא הבדלי דת, גזע ומין. כל מי שאין לו דירה במדינת ישראל יוכל להשתתף בהגרלה וגם לזכות. אין לי ספק שמכלול הפעולות שלנו ישפיעו על שוק הדיור כולו, וכבר היום אנו עדים לשינוי בשיח". בהתייחסו ענייני תכנון הבנייה, ציין כחלון, כי בתחום זה קיימת עלייה של 31%, מעבר ליעד השנתי שנקבע בהחלטות הממשלה. תוכניות של רשות מקרקעי ישראל ושל משרד השיכון והבינוי בהיקף של 59 אלף יחידות דיור אושרו למתן תוקף, לעומת היעד הממשלתי של 45 אלף יחידות דיור בשנה. כמו-כן, מספר העסקות בפועל שנסגרו בשנה זו לא נפל ממספר העסקות של השנה הקודמת ועמד על 30,635 יחידות דיור.

משה כחלון הדגיש וציין, במסגרת הצגת תוכניות הדיור, בקבינט הדיור, כי "אנחנו צופים שגם 2016 תהיה שנה מוצלחת, במסגרת התהליכים שכבר התחלנו ובמסגרת תוכניות חדשות. מחיר למשתכן תואץ, הסכמי גג נוספים ייחתמו בכל רחבי הארץ, נטפל בביורוקרטיה ובסחבת שאפיינה את שוק הדיור בארץ עד היום, נמשיך לרכז מאמצים בתחום הדיור הציבורי, ברכש ובשיקום שכונות, ונדאג לפיתוח ערים חדשות עבור המגזרים השונים, תוך מציאת טכנולוגיות בניה חדשות. השינוי מורגש".

ימים יגידו, אם תצליח ממשלת ישראל להגשים תוכניותיה אלה, כאשר ברור לכל בר-בי-רב דחד יומא, כי נושא הדיור הינו עניין המצוי בליבת וברקמת חייהם של תושבי המדינה, בכלל ובליבת ורקמת חייהם של הזוגות הצעירים, בפרט. אם לא רוצה מדינת ישראל למצוא עצמה, כאשר שכבה רחבה למדי של צעירים שגילם נע בין 25 שנה ל-40 שנה, יעזבו את הארץ, לצמיתות - דבר שיפגע בכלכלת המדינה, ביציאה לשירות מילואים ובתחומים נוספים של חיינו השוטפים, בארץ, מוטב תדאג ממשלת ישראל לפתרון מערכתי של סוגיית הדיור, במהלך השנה הקרובה, באופן שלא ידובר על תוכניות כוללות, הצופות פני עתיד, אלא בתוכניות שניתן ליישמן, עובר למעשה, במהלך שנה זו.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  05/01/2016   |   עודכן:  05/01/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי שזורע רוח קוצר סופה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
5/01/16 23:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עד שלא יצאתי לסידוריי הרגילים בשכונת ילדותי בה מצוי גן הילדים בו שהיתי בילדותי; בו מצוי בית-הכנסת בו התפללתי בילדותי וממשיך אני להתפלל בו, גם עתה; בה מצוי משרדי; בה נמצאת המסעדה של אילן ויגאל שפוקד אני אותה, בקביעות; בה מצויה המכבסה שמוסר אני בה חליפותיי לניקוי יבש; בה מצויה חנותו של החייט, שראינו וחווינו, רואים וחווים אנו - גם כעת - יחדיו, טוב, רע וטוב, שנים הרבה - וחלפתי על פני גן הילדים לשעבר, שלי, ברחוב שפינוזה, בתל אביב, לא הבנתי עד כמה פרוצים לכל רוח וגובלים, בסיכון חיים של ממש, חייהם של תושבי תל אביב ובמיוחד חייהם של מי שאיתרע מזלם והם מנהלים חייהם הפרטיים והמקצועיים, כאחת, במקטע הרחובות שבין הרחובות פרישמן, מדרום וגורדון, מצפון המקבילים לרחוב דיזנגוף, באותו מקטע וכוונתי לרחובות: הירשנברג, ישראלס, ריינס, שפינוזה, הרמן כהן ואף שלמה המלך.
04/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
כפי שציינו, ברשימתנו הקודמת: "הכל שווים בפני החוק - גם שרה נתניהו" (מחלקה ראשונה - 31.12.2015), בה ציינו, כי אין לשרה נתניהו כל זכות להימנע מחקירה, שעה שקיימים חשדות לביצוע עבירות פליליות, על-ידה, הרי חייבים אנו - באותו הדבק והקשר דברים - לעמוד גם על משמר זכויותיה של שרה נתניהו, כנחקרת.
03/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בתוך שלל המאורעות והאירועים המתרחשים, חדשים לבקרים, במחוזותינו נעלמה מן העין ולא נשמעה אל אוזן הנחייה חשובה של היועץ המשפטי לממשלה, שנוספה אל הנחיותיו בתחום המשפט הפלילי, בעניין אופן ודרך עריכת חקירות בידי הגופים המורשים - על-פי הוראות חוק לחקור - וכוונתנו להליך של "בדיקה מקדימה".
03/01/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בואו נודה על האמת. בשעה שהנשיא ברק אובמה מגלה לעולם כי אנשי הביון שלו צותתו לשיחות הפנימיות של המשלחת הישראלית על פיתוח הנשק הגרעיני של אירן, כולל לשיחות שהתנהלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עסקו מומחי המודיעין האמריקנים בהפעלת מערך הציתות הגלובלי של ארה"ב גם לרבים ממנהיגי העולם. מסתבר, כך על-פי פרסומים זרים, כי גם ישראל מפעילה מערך ציתות אלקטרוני מתוחכם ומאזינה בחשאי לתעבורה התקשורתית בעולם הרחב, כולל לסודות הכמוסים של ארה"ב עצמה. זו איננה הערכה, אלא עובדה שנחשפה על-ידי תחקירן אמריקני חשוב בשם ג'יימס באמפורד שפרסם לא מכבר ספר בכותרת "תעשיית הצללים" על אודות פעילותה הגלובאלית והפנים אמריקנית של "הסוכנות לביטחון לאומי" - NSA.
02/01/2016  |  עמי דור-און  |   יומני בלוגרים
ברוב חוצפתו ויהירותו ניצב השבוע ראש הממשלה לשעבר, המגה-מושחת אהוד אולמרט, פעם נוספת מול כל מיקרופון והכריז אחרי שהורשע בקבלת שוחד בפרשת הולילנד: "מעולם לא הוצע לי ומעולם לא קיבלתי ולא לקחתי שוחד". אין ספק שזו הייתה בדיחה מקברית של אולמרט, שהמציא לאורך שירותו הציבורי הממושך שיטות מתוחכמות ומגוונות לקבלת שוחד.
01/01/2016  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il