|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

זכויות יתר של חרדים המושגות שלא כדין

מי המנסה לכפות דעתו, בכוחו של אגרוף, בל יופתע, אם אגרוף שכזה יוטח בתגובה בפרצופו הוא, בידי הרוב החילוני שאינו מחויב לכללי התנהגות והתנהלות יהודית, חרדית ואורתודוכסית, כאחת
28/02/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
חרדי וחילוני. המלחמה נמשכת [צילום: AP]

ציבור חבריי ולקוחותיי יודעים היטב, כי אם מבקשים הם לאכול עמי ארוחת רעות או ארוחה עסקית, הרי ארוחה כזו, תתקיים, אך ורק במסעדה כשרה, שהינה לפחות מסעדה המתנהלת באישור ופיקוח כשרות של הרבנות הראשית לישראל או גוף כשרות והשגחה, שווה ערך לה, מבחינתי אני - בארץ וגם/או בחו"ל.

מציאות דברים זו, הינה פרי ותוצאה של פשרה בין לקוחותיי וחבריי, שאינם שומרי כשרות, כלל וכלל (במקרים מסוימים חלק מהם הינם "זוללי" טרפות ושרצים לתיאבון) לביני, כאשר הם "מוותרים" לי, משיקולים אלה וגם/או אחרים, על רצונם וכוונתם לאכול ארוחתם, במסעדות ובתי-אוכל, שאינם כשרים, בהכרח.

איני "מצמיד אקדח" לרקתם של מי המסרבים לבקשתי לאכול ארוחותינו המשותפות, במסעדה שיש לה תעודת כשרות. מי מהם, המסרבים ממניעים אידיאולוגיים "להיכנע לתכתיבי ממסד דתי" ולחלוק עמי ארוחה, במסעדה בעלת תעודת כשרות, חולק אני עימם ארוחה צמחונית וגם/או טבעונית במסעדה צמחונית/טבעונית שלעתים יש בה תעודת כשרות...

עניין זה של "כשרות מרצון", עלה על סדר יומי משקראתי כתבה בעיתון הארץ - המצטט כתבה מה"ניו-יורק טיימס" - לפיה אישה בת 81 תובעת את חברת התעופה אל-על בטענה לאפליה מגדרית, לאחר שהתבקשה על-ידי צוות הדיילים לעבור למושב אחר משום שנוסע חרדי שאמור היה לשבת לידה לא הסכים לשבת ליד אישה.

בכתבה מסופר אודות רנה רבינוביץ, עורכת דין בגימלאות ובעלת תואר דוקטור בפסיכולוגיה חינוכית, שנמלטה כילדה עם משפחתה מהנאצים, עלתה ב-2 בדצמבר על טיסה 028 של אל על מניוארק לישראל, אך זמן קצר לאחר שהתרווחה במקומה במחלקת העסקים של המטוס, הגיע מי שאמור היה להיות ה"שכן שלה" לטיסה - אדם חרדי כבן 50. כמו חרדים רבים אחרים, לא הסכים הוא לשבת ליד אישה. הדיילת שהגיעה למקום, הציעה לרבינוביץ' מושב "טוב יותר", קרוב למחלקה הראשונה. רבינוביץ' - הנעזרת במקל הליכה בשל בעיות בברכיה - הסכימה.

לכתב ה"ניו-יורק טיימס", אמרה היא: "למרות כל ההישגים שלי - והגיל שלי הוא גם הישג - חשתי שזלזלו בי". היא הוסיפה ואמרה: "אני לא מרגישה שזה עניין אישי. זו סוגיה אינטלקטואלית, אידיאולוגית ומשפטית. אני חושבת לעצמי, הנה אני, אישה מבוגרת, משכילה, טיילתי בעולם, ואיזה בחור יכול להחליט שאני לא יכולה לשבת לידו. למה?"

עיתון הארץ מציין, כי התופעה שמתארת רבינוביץ' אינה חריגה. בלא מעט טיסות של אל-על ושל חברות אחרות בקו לניו-יורק אירעו מקרים שבהם גברים חרדים לא הסכימו לשבת ליד נשים, מה שגורם לפעמים לעיכובים בהמראות ומעורר מחאות ברשתות החברתיות. השבוע התפרע אדם חרדי בטיסה מוורשה לתל אביב משום שהסרט שהוקרן בטיסה ("אמת" בכיכובם של קייט בלנשט ורוברט רדפורד) לא היה צנוע מספיק לטענתו.

מהכתבה עולה עוד, כי במרכז הרפורמי לדת ומדינה, הזרוע הציבורית והמשפטית של התנועה ליהדות מתקדמת, המתינו שנתיים למקרה כזה של העברת אישה ממקומה, כדי לתבוע חברת "אל-על", ובשבוע הבא תוגש תביעה בשמה של רבינוביץ'. עוד נכתב, כי הארגון נאבק בעבר במקרים של הדרת נשים מהמרחב הציבורי, כמו למשל במקרים של הפרדה בין נשים לגברים באוטובוסים, דבר אשר נאסר על-ידי בג"ץ ב-2011 (למעט מקרים בהם יש הסכמה לכך).

מנהלת מרכז זה, ענת הופמן, מסרה לכתב ה"ניו-יורק טיימס", כי: "היינו צריכים מקרה שבו היו מעורבים באופן פעיל דיילים. כדי להראות שחברת אל על הפנימה את הדיבר 'אני לא יכול לשבת ליד אישה". דוברת מטעם חברת "אל על" מסרה, כי: "כל אפליה בין נוסעים אסור בהחלט. דיילי אל-על נמצאים בחזית של מתן השירות למגוון הרחב של נוסעי החברה". עוד צוין, מטעם החברה, כי: "בתא הנוסעים, הדיילים מקבלים בקשות שונות ומגוונות ואנחנו מנסים לסייע ככל הניתן, כאשר המטרה היא שהמטוס ימריא בזמן וכל הנוסעים יגיעו ליעדם במועד המתוכנן".

עיתון הארץ מפרט עוד, כי רבינוביץ' סיפרה כי כאשר שאלה את הדיילת אם היא מבקשת ממנה לעבור מקום כי הנוסע שלידה ביקש שלא לשבת ליד אישה, היא ענתה "כן" ללא היסוס. כששבה היא לאסוף את חפציה מהמושב המקורי, פנתה רבינוביץ' לנוסע החרדי. "למה זה משנה? אני בת 81", שאלה אותו. "זה כתוב בתורה", ענה לה, לדבריה. רבינוביץ' טוענת כי חשה שהדיילת הטעתה אותה, כשאמרה שהיא מעבירה אותה למקום טוב יותר, כשלמעשה העבירה אותה לשבת ליד שתי נשים אחרות. "הדיילת התייחסה אליי כאילו שאני מטומטמת", אמרה. "וזו בעיה רווחת בישראל למי שלא מדבר עברית. הם מניחים דברים לגביך. הם מניחים שאפשר 'לעבוד עליך'". עוד נכתב - בכתבה זו כי עורכי דינה של רבינוביץ' מטעם המרכז כתבו מכתב לאל על בחודש שעבר, בו טענו כי רבינוביץ' חשה שהופעל עליה לחץ מצד הדיילת לעבור, והאשימו החברה באפליה.

לטענתם, הבקשה לא לשבת ליד אישה שונה מבקשות אחרות, כמו למשל לעבור מקום, כדי לשבת ליד חבר, משום שהיא מטבעה משפילה. התביעה דורשת פיצויים בסך 50 אלף שקל. בכתבה צוין, כי חברת אל על הציעה לרבינוביץ', במקום זאת, הנחה של 200 דולר על הטיסה הבאה שלה בחברה. היא התעקשה כי אין שום אפליה מגדרית בטיסות אל על, שהדיילת הבהירה לרבינוביץ' שהיא לא מחויבת לעבור, ושרבינוביץ' הסכימה להחליף מקום ללא ויכוח.

עוד צוין, כי רבינוביץ' אומרת כי בנה אמר לה ש"כל הרעיון לפיו אסור לשבת ליד אישה הוא שטויות". היא ציטטה הרב משה פיינשטיין, שהיה מגדולי פוסקי ההלכה החרדים וראש מועצת גדולי התורה בארה"ב, אשר פסק כי גבר יהודי יכול לשבת ליד אישה ברכבת התחתית או באוטובוס, כל עוד אין לו שום כוונה להפיק מהמגע האקראי הזה שום עונג מיני. הארץ מצייין, כי רבינוביץ', שעלתה לישראל מארה"ב לפני עשור ומתגוררת בירושלים, הבהירה בראיון, כי אינה אנטי-חרדית. היא עצמה למדה בבית ספר דתי בניו-יורק, ושני בעליה היו רבנים. עוד צוין, כי בנוסף אחד מנכדיה - הוא חרדי. "הרעיון של אוכלוסייה חרדית הוא נהדר, כל עוד הם לא אומרים לי מה לעשות", סיכמה רבינוביץ' משנתה האידיאולוגית.

מעבר לעניינה הפרטי והפרטני של אותה רנה רבינוביץ', שזכותה היסודית הינה לעמוד על משמר זכויותיה הנטענות, מעלה מקרה זו סוגיית כפיית עקרונות ההלכה היהודית בידי יהודים חרדים, שומרי מצוות, על מי שהינם יהודים, שאינם חרדים ושומרי מצוות, בהכרח וגם/או על גויים, במפגש המתרחש ביניהם במרחב הציבורי.

מי קבע שזכויותיו של נוסע יהודי חרדי, שומר מצוות, שלא לשבת ליד אישה, גוברות על זכויותיה של אישה זו להתעקש ולהישאר במקומה, כל עוד נושא הישיבה אינו מפריע לאישה זו, אלא הוא מפריע ליהודי החרדי, שומר המצוות, דווקא. למה שלא יעבור הוא ממקומו, במצב דברים זה, שעה שעניין זה, טורד מנוחתו ואמונתו הוא ואינו טורד מנוחת ואמונת היושבת לצידו. ובכלל, למה לא יטוסו נוסעים יהודים חרדים, שומרי מצוות כמותו, שעניין ישיבה במטוס, לצד נשים, טורד מנוחתם ואמונתם, בטיסות מיוחדות וגם/או ימוקמו באגפים מיוחדים במטוסים, שיוקצו, אך ורק להם.

עניין זה מזכיר, בצורה מפליאה, "מלחמת האוטובוסים" שהתרחשה, עד לא מכבר, בעיר בית-שמש ובשכונת "רמת שמש", שעה שנשים שעשו שימוש, בתחבורה הציבורית - נשוב, נדגיש ונציין - בתחבורה הציבורית, הממומנת ומסובסדת, בחלקה בכספי כלל תושבי ואזרחי מדינת-ישראל, ולא בתחבורה פרטית! - נאלצו לעלות לאוטובוסים הציבוריים, בדלת האחורית ולשבת במקומות מיוחדים שהוקצו להם, באוטובוסים ציבוריים אלה. שאלת השימוש המשותף במרחב הציבורי של חרדים וחילוניים, אינה שאלה קלה ופשוטה לפתרון. עם זאת פתרון המושג בדרכי כפייה, באלימות ותוך דיכוי הצד האחר - בדרך כלל, החילוני - תוך דיכוי ורמיסת זכויות האזרח הבסיסיות שלו, אינו פתרון ולא יאריך ימים.

אם סבור הציבור החרדי, שומר המצוות, כי בכוח הזרוע ישיג הוא הישגים של ממש ב"מלחמות הדת", שכופה הוא על רובו של הציבור החילוני - שלא ברצונו ושלא בטובתו של רוב הציבור החילוני - הרי טעות גמורה בידו. אם ימשיך הציבור החרדי, שומר המצוות, "לשמור על זכויותיו הדתיות הבסיסיות, תוך קביעת עובדות בשטח - ובאלימות!", תוך ואגב פגיעה בזכויות האזרח הבסיסיות של הציבור החילוני ורמיסתן, ברגל גסה, הרי לא ירחק היום ותגובת נגד קשה וכואבת תגיע מצידו של רוב חילוני זה.

מידת סבלנותו ואיפוקו של רוב הציבור החילוני, למעשי הפרובוקציה, מבית-מדרשם של החרדים, בנימוק של "שמירה על אורח חייהם החרדיים",הולכת ומסתיימת, שעה שמעשי הפרובוקציה של החרדים, הגיעו, זה מכבר ל"קו האדום" ואף עברו וחצו "הקו האדום" של דרך, אופן וצורת התנהגות בסגנון "חייה ותן לחיות", זה מכבר.

אם לא ישכיל הציבור היהודי החרדי, שומר המצוות, המעורב - עדיין בהתנהלותו בחברה החילונית, תוך עשיית שימוש במשאביה המסובסדים לכל, דוגמת תחבורה ציבורית וימשיך לנסות ולהרחיב אופן, דרך וצורת ההתנהגות החרדית, באוטובוסים הציבוריים, כפי שנהגו דברים - עד לא מכבר (ואולי אף ממשיכים לנהוג, גם כיום, אם כי בשקט ובצנעה) בבית-שמש, גם על שאר רחבי הארץ, הרי ייתקל הוא בתגובה קשה, אלימה ובוטה, מצד הרוב החילוני.

על סיפו של חג העצמאות הקרב, במלאת 68 שנה למדינת-ישראל ולהכרזת עצמאותה, אין מוכן עוד הרוב החילוני לאבד עצמאותו והתנהלותו החילונית, היומיומית והשוטפת "לטובת" יהודים חרדים, שומרי תורה ומצוות. חרדים אלה החושבים כי נוכח ובכוח אמונתם, רשאים וחייבים הם לאכוף כללי ההתנהגות היהודית האורתודוכסית, על כלל ורובו של ציבור אזרחי ותושבי המדינה החילוניים (שחלק ניכר מהם, אף אינם יהודיח, בכלל), חיים חייהם בזמן שאול ותוך טעות גמורה. מי המנסה לכפות דעתו, בכוחו של אגרוף, בל יופתע, אם אגרוף שכזה יוטח בתגובה בפרצופו הוא, בידי הרוב החילוני שאינו מחויב לכללי התנהגות והתנהלות יהודית, חרדית ואורתודוכסית, כאחת.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  28/02/2016   |   עודכן:  28/02/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זכויות יתר של חרדים המושגות שלא כדין
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישראלי כועס מאוד
28/02/16 12:33
2
דובר בגרוש
28/02/16 17:26
3
zoriel
1/03/16 03:51
4
zoriel
1/03/16 03:56
5
מישהו אחר לגמרי
1/03/16 15:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת ההגנה החקיקתית על עובדים, הולכת ומקבלת צורה של חקיקה רשתית ומקפת של הכנסת על יחסי העבודה, בכלל ועל העובדים, בפרט, עד כי דומה שניתן לקבוע שהגם שלא קיים ולא נחקק חוק יסוד שעניינו הגנה על דיני עבודה - מעט חוק יסוד: חופש העיסוק, העוסק בשאלות מסגרת, בתחום דיני העבודה - הרי החקיקה הרשתית והמקפת, בתחום דיני העבודה, יציר כפיה של הכנסת, מהווה - בפועל ולמעשה - מעין "חוקי יסוד", בתחום דיני העבודה.
24/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
שלושים ושש שנה לאחר שנחקק, בידי כנסת ישראל, חוק יסודות המשפט, התש"ם-1980, הקובע בלשון ברורה, חד-משמעית ובלתי משתמעת לשתי פנים עקרון משפטי ברור, לפיו אם ראה בית המשפט שאלה משפטית הטעונה הכרעה, ולא מצא לה תשובה בדבר חקיקה, בהלכה פסוקה או בדרך של היקש, יכריע בה לאור עקרונות החרות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל, תוך שהמחוקק קבע, תוך ביטול סימן 46 לדבר המלך במועצתו 1947-1922, כי אין בביטול סימן זה, כדי לפגוע במשפט שנקלט בארץ, לפני תחילתו של חוק יסודות המשפט, טרם נקלט המשפט העברי וטרם הפך לנושא מהותי ודומיננטי, בפסקי-הדין של שופטי ושופטות ישראל.
23/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
מסתבר ומתברר, כי רק עתה - 67 שנה לאחר היווסדנו כמדינה סדורה, במסדר המדינות הסדורות, בספר דברי ימי עולם - נזכרה מדינת ישראל, כמי שנוטה לאמץ מודל התנהגות מערבית, בהתנהלותה הציבורית, לתת הדעת על כך, כי השירותים החשאיים בישראל, אינם מוסדרים, באמצעות חוק ישיר, המפקח על פעולתם. ליתר דיוק, היזכרות בעובדה זו, אינה מנת חלקה של ממשלת ישראל, אלא היא - כולה - פרי יוזמתם הנמרצת של חברי הכנסת, עפר שלח ויעקב פרי (ראש השב"כ לשעבר), המכהנים בכנסת ישראל, כנציגיה של מפלגת "יש עתיד".
22/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הבחירות המקדימות (הפריימריז) המתקיימות, בימים אלה ממש, בארה"ב, אמורות לעניין כל אחד ואחד מאזרחי ותושבי מדינת ישראל, לאור הזיקה והתלות הכלכלית הכמעט מוחלטת, אם לא המוחלטת - שיש למדינת ישראל בארה"ב, התומכת בכלכלת ישראל, בין במענקים ובין בהסכמי סחר ואספקה צבאיים, במאות מיליארדי דולרים ארצות הברית, באופן שוטף ורצוף, משך שנים רבות.
21/02/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
לתומי חשבתי, שאולי השבוע עשוי לקרות נס שעה קלה, לפני שאהוד אולמרט ייכנס בשערי כלא מעשיהו לריצוי תקופת מאסר קצרה יחסית. קיוויתי שאולמרט יתעלה על עצמו, יעמוד רגע מול פני האומה, יביע באיחור רב חרטה וצער על שבמהלך שירותו הציבורי הממושך הוליך שולל את אזרחי המדינה. ואולי אולמרט יחזור בו מדברים שאמר בפומבי כמה פעמים, כאילו מעולם לא דבק בו רבב ומעולם הוא לא נטל שוחד. בכך אולי היה מצליח אולמרט לקרצף חלק מהבושה שהמיט על המדינה וזוכה לאהדה מסוימת של דעת הקהל ולרחמיהם של בני ישראל רחמנים.
19/02/2016  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il