בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
איך שואל שאיננו יודע לשאול
|
בהשראת "ומי שאיננו יודע לשאול" שבאגדה, כתבתי על בנים, על בנות, על כל אדם ששואל, ולפי שאיננו יודעים להשיב, אנחנואומרים עליהם שהם לא יודעים לשאול
|
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
|
|
|
|
|
הבנים שואלים, הבנות שואלות וכל התשובות שאנחנו עונים אינן מועילות, אינן מועילות, כלות כמו העננים. לאיזה איים בורחים מלאכים, בשבור הסופות ספינות בימים, ובאיזה ארמון מסתתרים מלכים בצאת הטירוף למשול בעמים. מי ציוה "כבד אם ואב", ועשה דממות משכול ושתיקות מיתומים, מי בישם רוחות-ליל באהבה, ונשא בחצות בחיקו את אלת המרומים. ואיך הם יודעים, ואיך הן יודעות מה לשאול והם עוד עולים בימים, אולי מן התשובות הדואות מימי בראשית מעל לכרמים.... ומה נברא קודם, שקרים או אמת, חלום או פישרו, מחרשה או תלמים, ראשית או אחרית, החי או המת, הקץ או עולמי עולמים. איה מולדת ה'הן' ואיה ממלכת ה'לאו' המוחלט המַּשמִים, ואיך כבר היה כל מה שיהיה, ואיך יש תהום במרומים. ואיך הם יודעים, ואיך הן יודעות מה לשאול והם עוד עולים בימים, אולי מן התשובות הדואות מימי בראשית מעל לכרמים.... ולמה בוראים השמים שועים, ולמה דמים נוגעים בדמים, וקוביות עושות עניים התועים בלילות במדבר כיסופים מדומים. ואיפה הדין, והצדק היכן וחמלה איך גוועה וחדלו רחמים, וכמו בהיכל שחולל הדוכן יתום מכוהן ומחכמים. ואיך הם יודעים, ואיך הן יודעות מה לשאול והם עוד עולים בימים, אולי מן התשובות הדואות מימי בראשית מעל לכרמים.... ואיך שואלים שאינם יודעים לשאול, ואיך הרשעים התמימים, ואיך כסילים מחרישים היוצאים לבלות עולמם בנעימים. וכל השאלות כבדות פה ולשון, וכל התשובות מחכות לאילמים. וערב יורד דומם לחשות בסומק הדמדומים.
|
תאריך:
|
06/04/2019
|
|
|
עודכן:
|
06/04/2019
|
|
יצחק מאיר
|
איך שואל שאיננו יודע לשאול
|
|
חג פורים מאחורינו ואנחנו עושים דרכנו לעבר חג הפסח, בו לקריאת ההגדה של פסח יש מקום של כבוד. האמירה, שבהעדר צדק מדיני לא ניתן להשתית צדק חברתי, יש לה עוגנים איתנים בסיפור ההגדה. אמירה זו מעוגנת בנכס היקר שיש לנו בטקס ליל הסדר.
|
|
|
בעוד כשבועיים נסב לשולחן הסדר. מן הראוי לבחון האם כל הקולות, כולל קולן של נשים, באים לידי ביטוי בהגדה של פסח. ההגדה היא סיפור נפלא של הזיכרון ההיסטורי, שנבנה נדבך אחר נדבך בסיפור הגיבוש והמעבר שלנו ממשפחה לעם.
|
|
|
ניסן נקרא כך, על שם הניסים הרבים שזכינו בחודש זה ביציאת מצרים - עשר המכות וקריעת ים סוף, שבהן ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי. אכן ניסן הוא חודש הניסים. אם כך מדוע לא נקרא בשם זה? משום שהאופי של החודש הוא של התרחשות ניסים. השם ניסן, הוא בדומה לשקדן, עצלן, משקל דקדוקי המציין תכונה ואופי.
|
|
|
בסיכומו של עניין חג פורים כבר עבר, וחודש ניסן הגיע, ואני נשארתי עם כמויות של חמץ שגם אם אני, מרתי ובנותיי שבדרך כלל אוהבות מתוקים נשב ונאכל כל יום, כל היום, עד ערב פסח, חמץ וממתקים ולא נסיים את הכמויות שיש לנו. וזה לא חינוכי.
|
|
|
הוא עצמו הטיל מוראו, המטיר ברד של בליסטראות של קרח ואש "י.קֹ.וָ֗.ק נָתַ֤ן קֹלֹת֙ וּבָרָ֔ד וַתִּ֥הֲלַךְ אֵ֖שׁ אָ֑רְצָה וַיַּמְטֵ֧ר ה' בָּרָ֖ד עַל-אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם. וַיְהִ֣י בָרָ֔ד וְאֵ֕שׁ מִתְלַקַּ֖חַת בְּת֣וֹךְ הַבָּרָ֑ד כָּבֵ֣ד מְאֹ֔ד אֲ֠שֶׁר לֹֽא-הָיָ֤ה כָמֹ֙הוּ֙ בְּכָל-אֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם מֵאָ֖ז הָיְתָ֥ה לְגֽוֹי" (שמות ט', כ"ג-כ"ד). כוח אדיר. ומבוקר. על כל מצרים המטיר. "רַ֚ק בְּאֶ֣רֶץ גֹּ֔שֶׁן אֲשֶׁר-שָׁ֖ם בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל לֹ֥א הָיָ֖ה בָּרָֽד" (שם, כ"ו) אין לך חזק יותר ממי שכוחו עמו לשלוט בכוחו, לנהל אותו, להכות ולחסוך, למשול בזעם, לפרוק אותו ממוקד, להלום ולבלום. הוא היה מלך כל יכול על הארץ. אלוהי העברים נתגלה כמלך כל יכול על השמים ובן הנסיכים המצרי שהיה לנביאם של העבדים מושל בו. הוא נשבר. "וַיִּשְׁלַ֣ח פַּרְעֹ֗ה וַיִּקְרָא֙ לְמֹשֶׁ֣ה וּֽלְאַהֲרֹ֔ן וַיֹּ֥אמֶר אֲלֵהֶ֖ם חָטָ֣אתִי הַפָּ֑עַם יְ.קֹ.ו.ק֙ הַצַּדִּ֔יק וַאֲנִ֥י וְעַמִּ֖י הָרְשָׁעִֽים" (שם, כ"ז) במערכה הנטושה ביני לבין אלוהיכם נגפתי זאת הפעם, הוא גבר עליי, הכניע אותי. הוא לא ירפה, אלא אם כן תבקשו על חיי, ועל כן גוזר אני מלכך, עליך ועל אחיך הדובר עמך מפיך, לתבוע ממלככם שבשמים לחוס עליי ואעשה כרצונו, "הַעְתִּ֙ירוּ֙ אֶל-יְ.קֹ.ו.ק וְרַ֕ב מִֽהְיֹ֛ת קֹלֹ֥ת אֱלֹהִ֖ים וּבָרָ֑ד וַאֲשַׁלְּחָ֣ה אֶתְכֶ֔ם וְלֹ֥א תֹסִפ֖וּן לַעֲמֹֽד" (שם,כ"ח). בשבועה זאת על שפתיו הרועדות פחד ואימה, יצא את ארמונו עם פרוץ הפוגת הברד.
|
|
|
|