|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
צרכנות חכמה: איך לשפר את הרגלי הקנייה שלכם?
סוכנות ראש
ברך חדשה - כל מה שצריך לדעת על החלפת ברך ופתרון בעיות מפרק

מוקש תעבורתי

פסיקת בית המשפט בתל אביב לפיה הסעי השבת הן בגדר "הסעה מיוחדת" שרשאית לפעול מהווה טלטלה של דיני התעבורה מעתה יוכל כל מסיע פרטי הממומן בידי גוף חיצוני או קהילתי להפעיל הסעות בעלות מאפייני שירות בכל ימות השבוע - דבר העלול להביא לתוהו ובוהו בענף ההסעות
29/03/2020  |   עידן יוסף   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
השופטת ברקאי. פסיקה עם השלכות רוחב [צילום: בוצ'צ'ו]

איתמר לוין
אושרו הסעות השבת ברמת גן

פסק דינה של שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, רחל ברקאי, שדחתה (26.3.20) עתירה נגד התחבורה הציבורית שהפעילה עיריית רמת גן בשבתות, מעורר אי-נחת רבה במשרד התחבורה, ולא בגלל הנושא הדתי של השבת אלא דווקא זה התעבורתי, שכן הוא הופך את הפרשנות הקיימת לגבי דיני התעבורה.

העותרים טענו כי מדובר ב"קו שירות" של תחבורה ציבורית, ובוודאי שלא ב"הסעה מיוחדת". העירייה טענה כי מדובר ב"הסעה מיוחדת" ואילו משרד התחבורה אמר כי אין מדובר ב"קו שירות", אלא בסוג הסעה שהמחוקק לא נתן לה את דעתו. השופטת רחל ברקאי נדרשה לפרשנות דברי החוק, הכריעה לטובת העירייה, ולמעשה קבעה שאין מדובר ביצור כלאיים.

לדבריה, רכיב התשלום בהגדרת קו שירות, כהגדרתו בתקנות, ולפיו כל נוסע משלם בנפרד עבור הנסיעה שלו, מהווה רכיב מהותי בהגדרת קו שירות ולא רכיב טכני, כפי שטענו העותרים. לכן "אין חולק כי מדובר בהסעה שנקבעו לגביה תחנות איסוף ופיזור נוסעים וכי הנוסעים עושים שימוש בהסעות אלו על-פי שיקול דעתם, אולם אין הנוסעים משלמים כלל עבור ההסעות ואלה משולמות על-ידי העירייה כמזמין ההסעות. ההסעות עומדות לרשות המזמין, בכוחו להפסיק את ההסעות מהיום למחר וברצונו ימשיכן, אין כך הדברים כאשר מדובר בקו שירות הנמצא בפיקוח המדינה. על כן גם לא יידרש כל פיקוח כפי שנעשה בהפעלת קו שירות".

עוד ציינה ברקאי כי רשויות מקומיות שונות מקדמות, בתמיכת המשרד להגנת הסביבה, מפעילות קווי נסיעה למוקדי בילוי ומקומות עבודה שאינם קווי שירות, אלא מופעלים על-ידי הרשות המקומית תחת רישיון של "הסעה מיוחדת". לדבריה, כך גם בנסיבות דנן, אין המדובר בקו שירות המתכוון להתחרות בקווי שירות קיימים כי אם עניינו בשירות העומד לרשות המזמין ומופעל על-פי שיקול דעתו.

משרד התחבורה יכול היה להכיל את פסק הדין כל עוד היה מסתפק בכך שאין מדובר בקו שירות, אולם מרגע שבית המשפט הגדיר את השירות כ"הסעה מיוחדת" ניתן האות לשרשרת פיצוצי מוקשים. משרד התחבורה, שבמשך עשרות שנים ניהל מלחמת חורמה בהסעות פיראטיות, מוצא עצמו חסר שיניים. מעתה יוכל כל בעל ממון לארגן הסעה על חשבונו, לציבור הרחב, והכל באותם מאפיינים של תחבורה ציבורית.

השופטת פסקה כי מדובר בהסעה מיוחדת, שכן החוק מגדיר אותה כ"הסעה שבה עומדים אוטובוסים או טיולית לרשות מזמין תמורת סכום כולל בעד השימוש בו". היא עמדה על הקושי שהעלו העותרים כי מדובר בשירות הניתן לנוסעים מזדמנים ולא לקהל מוגדר וכתבה: "מקובל הוא כי הסעה מיוחדת מיועדת לקהל מסוים הנוסע ליעד המוכתב על-ידי המזמין - כגון הסעות של בתי ספר, צבא, מקומות עבודה וכיו"ב. אולם אין בעובדה כי מדובר בקהל בלתי מסוים כדי לשלול דבר מסוימות ומיוחדות המשתמשים המבקשים לעשות שימוש בשירות זה. המטרה העיקרית של שירות ההסעות הוא איסוף הקהל בתחנות מסוימות בעיר והבאתם לאותן נקודות פיזור המאפשרות גישה לחיי תרבות בעיר תל אביב. מטרת השירות לא נועדה להתחרות בקו שירות קיים והיא בבחינת הסעה מיוחדת אותה ביקש המזמין, עיריית רמת גן להעמיד לרשות תושבי העיר".

שר התחבורה יידרש לתיקון הפרצה

פסק הדן התעלם לגמרי מכך שנסיעת החינם, אינה באמת חינם כאילו הייתה לעירייה קופה המתמלאת מאליה, אלא מדובר במיסים שמשלמים התושבים ובכך ממנים את השירות בעקיפין. משרד התחבורה לא יוכל להישאר שווה נפש מול ההגדרה החדשה, שרחוקה כרחוק מזרח ממערב מכוונת המחוקק. כל שר תחבורה שיבוא יידרש לגדור את הפירצה שפרץ בית המשפט, ולמנוע תוהו ובוהו בכל ענף ההסעים המיוחדים, שמעתה זוכה להרחבת שטח פעילותו למקומות שעד היום לא הייתה בו דרישת רגל - ובכל ימות השבוע. מעתה למשל ניתן יהיה להסיע קווים פרטיים לציבור חרדי המעוניין לשמור על הפרדה בין המינים באמצעות מימון של נגידים מחו"ל או מקופת הקהילה.

באשר לטענת העותרים לגבי עצירה בתחנות שנאסר להעלות ולהוריד בהן נוסעים, אמרה ברקאי כי לא הוצגה בפניה תמונה כוללת ממנה ניתן ללמוד, כי בתחנות האוטובוס בעיר רמת גן, ובפרט באלו בהן עוצרת ההסעה המיוחדת, לא מוצב תמרור מתאים.

עם זאת הבהירה שככל שקיים צורך להסדיר התמרור, המדובר בסמכות הנתונה לעירייה, בהיותה רשות תמרור מקומית, ועל כן מן הראוי היה לפנות אליה בנדון, בטרם פנייה אל בית המשפט, דבר אשר לא נעשה. עוד ציינה שאין מדובר בעניין מהותי היורד לשורשו של עניין אשר יצדיק ביטול הרישיון להסיע בסבבוס, כאשר מדובר בעניין טכני בר תיקון.

בפרשנות לדבר החקיקה בנושא איסור העצירה, כתבה כי "המחוקק לא ביקש לאסור עצירה רגעית של אוטובוס המבקש להעלות ו/או להוריד נוסעים בבטחה במתחם תחנת האוטובוס, כבמקרה שבפני. מה גם שעל-פי התמרורים הקיימים בתחנות אוטובוס... מותרת עצירה לשם העלאה ו/או הורדה של נוסעים של סוג מסוים של כלי רכב שיכול להיות... תמרור עצירה לאוטובוס ציבורי". לדבריה, תמרור 505 המתנוסס בתחנות אוטובוס קובע כי מדובר בתחנת אוטובוסים ציבוריים, לפיכך, מותרת העצירה בתחנות לאותו סוג מסוים של רכב לשם העלאת
נוסעים והורדתם; ומכיוון שהאוטובוסים המבצעים את ההסעות הם אוטובוסים ציבוריים המיועדים לשמש הסעת נוסעים בשכר בו נושאת העירייה, אין מניעה שיעצרו, ואין מדובר בהסדר חנייה כי אם בהסדר עצירה.

נושא החנייה פחות קריטי עבור משרד התחבורה, וגם אם יסבור שאין זו כוונת המחוקק, לא נראה שיבחר להרעיש על כך עולמות, משום שהפסיקה נותנת מענה לכל מיני בעיות מקומיות של עצירת אוטובוסים שאינם מורשים לעשות זאת כגון הסעות תלמידים ועובדים.

פסק הדין מתייחס רק להיבטים התחבורתיים של השירות ברמת גן, אך נמנע - אולי בהעדר טענות בנושא מצד העותרים - להתייחס לכל הסוגיות המוניציפליות באשר לסמכויות הרשות המקומית לחרוג מתחומה ולספק שירותים לבני ערים אחרות ומחוץ לתחום שיפוטן.
עת"מ 3282-08-19, הרב יעקב אריאל ואח' נ' שר התחבורה ואח' / פס"ד
דחיית עתירה נגד הסעות ציבוריות בשבת ברמת גן

תאריך:  29/03/2020   |   עודכן:  29/03/2020
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מוקש תעבורתי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משרד מניעת תחבורה
29/03/20 18:29
2
עוד סתם אחד
29/03/20 19:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
ברקע כוונת הממשלה להפסיק את התחבורה הציבורית בישראל, עשרות אלפי נהגי התחבורה הציבורית ייצאו לחל"ת ויאבדו את מקור פרנסתם. במכתב ששלח (יום ג', 24.3.20) יושב-ראש ההסתדרות הלאומית, לשר האוצר משה כחלון, מזהיר יואב שמחי כי הדבר יביא לקריסה ולהוצאה מחדש למעגל התעסוקה של אלפי נהגים אשר לא יחזרו עם סיום המשבר אל מאחורי ההגה וכי בעת חרום לא יהיה מי שייתן מענה תעבורתי לאזרחים.
24/03/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד התחבורה הנחה (יום ג', 24.3.20) להפסיק ממחר (ד') את פעילות הכרמלית בחיפה. ההחלטה התקבלה בהתייעצות עם ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, ויו"ר תאגיד הכרמלית, תמי ברק.
24/03/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
במסגרת תוכנית הפיתוח, התחזוקה ושדרוג המסילות השנתית, תבצע רכבת ישראל עבודות שדרוג והחלפה של מפלגים ומסוטים בתחנת לוד, מרכיבי מסילה שתפקידם להסיט את הרכבת ממסילה אחת לחברתה. זאת כחלק מעבודות הכנה לחיבור תחנת הרכבת החדשה הנבנית בלוד, כחלק ממתחם התחבורה המשולב המוקם בעיר. כמו-כן, תבצע חברת נתיבי ישראל עבודות תשתית באזור קריית גת.
23/03/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
השתמשתם בכרטיס הרב-קו וראיתם פרסום על חולה קורונה שנסע בקו אוטובוס שאתם סבורים שנסעתם בו? שירות חדש של משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מאפשר לנוסעי התחבורה הציבורית שביצעו נסיעות בכרטיס הרב-קו לקבל מידע על היסטוריית הנסיעות.
22/03/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בהתאם להנחיות ראש הממשלה ומשרד הבריאות על צמצום השימוש בתחבורה ציבורית, ובשל מיעוט הנסיעות שנרשמו בשבוע האחרון, אשר שיקפו ירידה של כ-80 אחוזים בביקוש, הנחה משרד התחבורה את רכבת ישראל להפעיל את שירות הרכבות במתכונת מצומצמת, מיום שני (23.3.20) ועד להודעה חדשה.
20/03/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
אבולוציה של מנהיגים טבעיים; סֵרוּס האבירים; התנצלות אביהו בן-נון; מפקד שברח משדה הקרב מונה לאביר; רוג'ר בייקון כאינטלקטואל צבאי; לידל הרט לא קיבל תפקיד בצבא הבריטי; סילוק ד"ר אל"ם ...
עידן יוסף
עידן יוסף
משרד האוצר יצא לאחרונה בהודעה על עדכונים בתעריפי ביטוח רכב חובה שייכנסו לתוקף בינואר 2025    העדכונים מבוססים על דוחות מפעיל מאגר המידע הסטטיסטי, וצפויים להשפיע על נהגים ובעלי רכב ב...
דרור אידר
דרור אידר
עושה רושם שהעולם שכח על מה אנו נלחמים מול חמאס וחיזבאללה ולא מקשר זאת לאירן כאחראית העיקרית לכך    לקראת 7 באוקטובר חשוב להזכיר לעולם את האמיתות הללו, ומדוע חשוב לסגור את אונרא
מיכאל מירו
מיכאל מירו
בעידן בו הפוליטיקה מתנהלת ברשתות החברתיות ומחפשת את תשומת לב ההמונים, דומה שהדמוקרטיה מאבדת כל רסן
עידן דמבין
עידן דמבין
גדעון סער, כמו זאב אלקין, כמו כל שאר חברי מפלגתו, הם ליברלים לעת הזדמנות ותו לא    הוא שמרן קיצוני ויותר דתי מנתניהו, בעד סיפוח ובעד ההפיכה המשטרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: ד"ר אליהו כהן 1 פתח תקוה 4976012 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il