בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
"שפוך חמתך על גויים שלא ידעוך"
|
קריאה אחרת בהגדה של פסח ● אני מזדהה עם אמירה, שנאמרה מנהמת לב שבור של ירמיהו לנוכח מראות האימה, אבל אני חייב לשאול את עצמי האם אני מעביר לדורות הבאים מורשת של שנאה ונקם או מורשת של ציווי אהבה ובניית עתיד ללא שנאה וללא נקם
|
הגדה אחרת [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
|
|
|
|
|
כללי סדר פסח מנוסחים בספר ההגדה ומנחים אותנו בעת מזיגת כוס לאליהו הנביא לומר: "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ אֶל הַגּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ, וְעַל מַמְלָכוֹת אֲשֶׁר בִּשִׁמְךָ לֹא קָרְאוּ, ...שְׁפוֹךְ עֲלֵיהֶם זַעַמְךָ וַחֲרוֹן אַפְּךָ יַשִּׁיגֵם" ו..."תַּשְׁמִידֵם". אמירה זו מספר ירמיהו י' 25 ומובאת גם בספר תהילים ע"ט 6 ניתן להבינה על-רקע מאורעות, שהנביא היה עד בשנת 586 לפנה"ס לגילויי פורענות גדודי נבוזראדן, שר הטבחים של נבוכנצאר מלך בבל, שטבחו בתושבי ירושלים, חרשו את בתיה ושרפו את בית המקדש. הנביא ראה שיירות פליטים, היוצאות אל הבלתי נודע, אל גלות רחוקה. מתוך גיא ההריגה הנפרס לעיניו עלתה התפרצות זעם ושימוש בפועל בזמן ציווי לכתובתו של אלוהי ישראל - "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל הַגּוֹיִים אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּךָ". מה אתה רוצה מאתנו. מדוע חמת זעם זו מגיעה לנו - שפוך חמתך "עַל מִשְׁפָּחוֹת אֲשֶׁר בִּשִׁמְךָ לֹא קָרְאוּ". היום אינני מבקש להניח התפרצות זעם רווית כעס מוצדק כנדבך בנדבכי ההוויה של התא המשפחתי שלי, במארג של הגדת הפסח - הגדת "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ לְדוֹרוֹת". אינני רוצה לתת לקול של שפוך חמתך לנווט את סיפור תשוקת החרות של כל בן העם היהודי. לא אצטרף לדרישה לשפוך זעמו של בורא עולם על כל המשפחות שלא ידעו אותו בחג, המסמל את ניצחון הצדק על הרשע, את ניצחון עם עבדים היוצא מעבדות לחרות. אני מזדהה עם אמירה, שנאמרה מנהמת לב שבור של ירמיהו לנוכח מראות האימה, אבל אני חייב לשאול את עצמי האם אני מעביר לדורות הבאים מורשת של שנאה ונקם או מורשת של ציווי אהבה ובניית עתיד ללא שנאה וללא נקם. אני דוחה מכל וכל תפיסה, המבקשת לגדל דור על ברכי שפוך חמתך. אני בוחר בשפוך אהבתך. צר לי, שבסיום התפילה בבית הכנסת מודגש "עָלֵינוּ לְשַׁבֵּחַ לַאֲדוֹן הַכֹֹּל ... שֶׁלֹּא עָשַּׁנּוּ כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה, שֶׁהֵם מִשְׁתַֹחַוִים לָהֶבֶל וְלָרִיק. וַאֲנַחְנוּ מוֹדִים לְמֶלֶך מַלְכֵי הַמְּלָכִים..." אינני רואה במאמינים בני דתות אחרות כאנשי הבל וריק. הם עבורי בני אנוש, שאני חש כבוד לתרבותם. בסדר פסח אל לנו לשאת פנים אל שפוך חמתך, אלא לפתיחת צוהר לקראת מה שעושה מציאות של שכנות טובה בין העמים. להתגבר על מורשת איבה כדוגמת מה שנקרא אחרי חג הפסח בחג השבועות, עת ארץ מואב בירכתי עבר הירדן המזרחי פותחת שער לפליטי רעב ישראלים מהעיר בית לחם. ארץ מואב סעדה פליטי רעב מישראל מספר שנים לא מבוטל. נרקמה מערכת יחסים אנושית בין אישה מואבייה לאישה עברייה מבית לחם יהודה, אישה קשת יום למודת סבל של אלמנות, שכול, רעב וחוסר תקווה. לעולם הערכים של "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ", לדור הצעיר, שנוטל את מקל הדורות, בל ננכס "שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלֹּא יְדָעוּךָ", נמיר אותם ב"שְׁפוֹךְ אֲהָבַתְךָ עַל הַגּוֹיִים בַּאֲשֶׁר הֵם" - "בִּפְרוֹס עַל כֻּלָּנוּ סֻכַּת שָׁלוֹם".
|
תאריך:
|
30/03/2020
|
|
|
עודכן:
|
30/03/2020
|
|
איתן קלינסקי
|
"שפוך חמתך על גויים שלא ידעוך"
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
שפוך אהבתך
|
30/03/20 13:34
|
|
2
|
|
יפה מאוד
|
30/03/20 13:54
|
|
3
|
|
מגיב ותיק
|
30/03/20 23:24
|
|
|
|
אני. מגיב ותיק
|
31/03/20 04:31
|
|
4
|
|
מאחלת לך בריאות
|
31/03/20 04:24
|
|
5
|
|
פלא יועץ
|
1/04/20 16:13
|
|
לעולם רצוי לגלות ספקנות למראה עיניים או למשמע אוזניים - במיוחד כאשר מדובר בפוליטיקה ובפוליטיקאים. המלים "מלה איננה מלה" הן כבר ממהות הפוליטיקה הישראלית. ועדיין יש מי שמופתעים מכך שפוליטיקאי "התחייב" למשהו - והפר תוך זמן קצר את אמירתו. ביום חמישי נהפך גנץ ל"בני בום", לפוליטיקאי של ממש, כשהפר מלה אחת שלו ומימש אחרת.
|
|
|
מצביעי הליכוד, וכמובן שאיני מתכוון לכולם, אלא אך ורק לקיצונים שבהם, בטוחים כי רק הם אידאולוגים, ואינם יכולים לעלות על דעתם כי הצד השני יכול להיות אידאולוגי לא פחות. בשל כך הם בטוחים כי הצד השני מאוחד, או בעצם היה מאוחד, אך ורק סביבם, או יותר נכון נגדם, ושהם תמיד במרכז וכי כל השאר מתנהלים לפי מה שהם או נגד מה שהם. אך למעשה, עצם החבירה של בני גנץ לבנימין נתניהו מוכיחה שהעיקרון רק לא ביבי אינו נכון לגביו; ואי הכניסה של יאיר לפיד ומשה יעלון לממשלת האחדות יכולה תיאורטית להגיע מאידאולוגיה, לא משנה עד כמה אווילית היא, ולאו-דווקא משנאת נתניהו.
|
|
|
רבות דובר ונכתב לאורך השנים על הבעייתיות בקביעת הרכב השופטים בבג"ץ ועל החשש שנשיא בית המשפט העליון - המכיר מטבע הדברים את עמדות השופטים - עלול לקבוע את זהות שופטי ההרכב כדי להשיג תוצאה מסוימת.
|
|
|
אין ספק כי בהיכנסם כגנבים בלילה לממשלה בראשות בנימין נתניהו עסקו בני גנץ וגבי אשכנזי ברמייה ובהפרת אמונים, וזה כה בולט שהרשיעו את עצמם. להקלה בעונש יכול גנץ לטעון כי נתן ידו למרמה ולהפרת אמונים גם כאשר נטה להסתמך על המשותפת בהקמת ממשלת מיעוט (אין ספק כי בל"ד היא גורם עוין לקיום ישראל ומסוכן, ועם רקורד של עסקנים שכמה מהם שלחו ידם לעסוק בבגידה. אבל היחס לכל המשותפת ולמגזר הערבי מטעם הליכוד מסוכן וחמור ומצריך דיון בנפרד. יש "טור שביעי" נפלא של נתן אלתרמן להגנת הח"כ הערבי-קומוניסטי תופיק טובי. הוא פועל בזכות ולא בחסד).
|
|
|
עברו מספר ימים והמוני בית ישראל עדיין ספונים בביתם. יצרנו שגרה רוויית מתח בה שומעים יותר חדשות, ומצפים כל ערב למנות את כמות החולים במדינה, האם יש נפטרים (לא עלינו) ומהן ההגבלות החדשות. מזה מספר ימים גם ילדינו מקיימים שגרה חדשה, שגרת קורונה. זהו מצב שחייב הגדרות מחדש: להיות בחופש, בלי להיות בחופש. בתוך כל הקושי, זה הזמן לבחון את החוזקות של ילדינו ולחזק את החוסן האישי שלהם, דרך העצמה אישית.
|
|
|
|