|   15:07:40
  יורם אטינגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אסור לריבונות לחכות

כאשר ישראל מקבלת החלטות מדיניות גורליות מול נשיא אמריקני, היא חייבת לשאול: האם התחייבות בינלאומית של נשיא אמריקני מחייבת את הנשיאים הבאים אחריו?
24/06/2020  |   יורם אטינגר   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
טראמפ. ממשל אוהד [צילום: אלכס ברנדון, AP]

גם כאשר אנו עומדים בפני ממשל אמריקני אוהד, בכל הקשור להחלטות ישראליות גורליות אי-אפשר להתנות את קידומן של ההחלטות בהסכמת ארה"ב. כאשר ישראל מקבלת החלטות מדיניות גורליות מול נשיא אמריקני, היא חייבת לשאול: האם התחייבות בינלאומית של נשיא אמריקני מחייבת את הנשיאים הבאים אחריו?

ההיסטוריה של ארה"ב, מאז הקמתה ב-1776, מוכיחה שהתשובה שלילית. תוקף ומהות ההתחייבויות הבינלאומיות של ארה"ב כפופים לחוקת ארה"ב, מאזן הכוחות בין הקונגרס לבין הנשיא בארה"ב, ואינטרס ארה"ב הוא כפי שמגדיר אותו הנשיא המכהן בזמן מימוש ההתחייבות, ולא הנשיא שיזם את ההתחייבות.

התחייבויות מוגבלות וזמניות

פרופ' מיכלה פומרנץ מהאוניברסיטה העברית מציגה מספר מאפיינים קריטיים של התחייבויות ארה"ב. לדוגמה, אי-ספציפיות, המאפיינת גם את תוכנית טראמפ. התוכנית מתייחסת לשליטה ביטחונית מירבית של ישראל מנהר הירדן עד לים התיכון. אבל מי מגדיר "שליטה מירבית"? האם יועצי טראמפ או יועצי ביידן? מכסימליסטים או מינימליסטים? לכל יועץ תפישת עולם שונה המחזקת או מחלישה את ה"שליטה".

גם רשימת ההתחייבויות שעל הפלשתינים למלא כתנאי להקמת מדינה פלשתינית נתונה לפרשנויות מחמירות או מקילות. אסכולת טראמפ טוענת שעל הפלשתינים להפוך לקנדים כדי לקבל מדינה, אך אסכולת ביידן (ואסכולה-אחות בישראל) טוענת שהפלשתינים זכאים למדינה כבר עכשיו, וכי על ישראל להפגין נדיבות מפליגה בכל הקשור לעמידת הפלשתינים בתנאים.

לראיה, ב-1993 ערפאת ומחמוד עבאס קיבלו על עצמם, לכאורה, שורה של התחייבויות, כולל ביטול "האמנה הפלשתינית", הכרה בישראל ובירושלים כבירת ישראל, מלחמה בטרור ובחינוך לשנאה, ועוד. אבל, למרות הפרות מיידיות, בוטות ושיטתיות של ההתחייבויות הללו, ערפאת הפך למבקר מתמיד בבית-הלבן וקיבל פרס נובל לשלום. ערפאת ומחמוד עבאס אף זכו לעדויות-אופי מחמיאות, חיבוקים ולחיצות-יד מהנשיאים קלינטון ואובמה ומכל ראשי הממשלה מ-1993 ועד היום, ולכן קיבלו את חברון (1997) וסיוע שנתי אמריקני של כ-400 מיליון דולרים (שקוצץ על-ידי הנשיא טראמפ).

מאפיין שני של התחייבויות ארה"ב הוא אי-אוטומטיות, לפיו מימוש התחייבויות נתון לשיקול הנשיא, ומותנה בתפישת עולמו והערכתו את השפעת המימוש, או הימנעות ממימוש, על אינטרס ארה"ב.

מאפיין שלישי הוא שכל התחייבות פתוחה לפרשנויות, והפרשנות הקובעת היא של הנשיא כפוף לאינטרס ארה"ב, תוך דחיקת פרשנויות והסתייגויות הצד השני לקרן זווית. דוגמה לדברים היא ברית ההגנה של מדינות נאט"ו. הברית פתוחה לפרשנויות, אינה ספציפית ואינה אוטומטית: "המדינות החברות מסכימות שהתקפה על אחת מהן תחשב כהתקפה על כולן.... כל מדינה... תסייע למדינה המותקפת... באופן שתמצא לנכון, כולל שימוש בכח צבאי". הנקודה ברורה לכל מתבונן.

איזונים ובלמים בממשל

מבחינה הממשל האמריקני, כדי לאשרר התחייבות בינלאומית על הנשיא להשיג תמיכה של 2/3 בסנאט (67 סנטורים). תמיכה כזו אינה מציאותית היום לאור מאזן הכוחות בסנאט (53 רפובליקנים ו-47 דמוקרטים), והשלילה הסוחפת של הדמוקרטים את יוזמות הנשיא טראמפ.

למשל, בשנים 1999 ו-2000 חתם הנשיא קלינטון על הסכמים בינלאומיים לאיסור ניסויים גרעיניים והקמת בית-הדין הבינלאומי. אבל ההסכם הראשון לא זכה אפילו לרוב בסנאט (51:48), והשני כלל לא הובא להצבעה נוכח ההתנגדות הגורפת בסנאט.

על מגבלות התחייבויות הממשל האמריקני אפשר גם ללמוד מגורל הסכמי ההגנה בין ארה"ב לניו-זילנד (1951) ובין ארה"ב לטייוואן (1955), שבוטלו חד-צדדית על-ידי האמריקנים ב-1986 ו-1979. יכולתו של נשיא להתחמק ממימוש התחייבויות בינלאומיות קיבלה גושפנקה ממשרד המשפטים האמריקני ב-15 לנובמבר 2001: "לנשיא יש סמכות חוקתית לבטל ולהשעות אמנות בינלאומיות".

ומה לגבי ישראל?

בשנת 2000 התחייב קלינטון להעניק 800 מיליון דולרים למימון נסיגת צה"ל מלבנון. אלא שהמימון המובטח לא הגיע עקב הסתייגות הקונגרס שהוא בעל "כח הארנק" בארה"ב.

ב-1967, נוכח הכנות המלחמה של מצרים, סוריה וירדן, פנה רה"מ אשכול לנשיא ג'ונסון ודרש לממש את התחייבות הנשיא אייזנהאואר מ-1957 (שניתנה כדי לשכנע את ישראל לסגת מחצי האי סיני). התחייבות אייזנהאואר נתפשה בישראל כמחויבות ארה"ב למעורבות צבאית בתגובה להפרה מצרית של פירוז סיני והטלת סגר על נמל אילת.

אבל הנשיא ג'ונסון הבהיר לאשכול שלפי חוקת ארה"ב התחייבות נשיאותית אינה מחייבת את הנשיאים הבאים. הוא הוסיף שהוא אומנם טקסני גבוה אבל נשיא נמוך מול קונגרס המתנגד למעורבות צבאית מעבר לים. ג'ונסון אף הזהיר שאם ישראל תפעל לבד - היא תישאר לבד. מזכירי החוץ וההגנה, ראסק ומקנמארה, הזהירו שישראל "תשכח מארה"ב" אם תפתח במלחמת-מנע.

למזלה של ישראל, אשכול לא המתין ל"אור ירוק" מהבית-הלבן כדי לממש את עצמאות הפעולה המדינית והביטחונית של ישראל, ופתח במתקפת מנע ששיחררה את ישראל מאיום קיומי.

ב-1979, לקראת סיום המו"מ לשלום בין ישראל למצרים, ניסה הנשיא קארטר להשחיל להסכם גם התייחסות למו"מ עתידי על רמת הגולן. בתגובה, הציג רה"מ בגין בפני קארטר את התחייבות הנשיא פורד מ-1975 (בתמורה לנסיגת ישראל ממפרץ סואץ למעבר המיתלה בחצי האי סיני): "ארה"ב תעניק משקל רב לעמדת ישראל שכל הסכם עם סוריה יתבסס על נוכחות ישראל בגולן". קארטר בתגובה הזכיר לבגין שהוא אינו כפוף להתחייבויות קודמו בבית הלבן.

ישראל הריבונית

העובדות הנ"ל אינן מהוות ביקורת על ארה"ב, הדבקה בחוקתה ושוקדת על האינטרסים שלה, אלא תזכורת למעצבי-מדיניות ודעת קהל בישראל על הצורך להכיר את מגבלות ההתחייבויות של ארה"ב, וללמוד מתקדימים כדי שלא לחזור על שגיאות גורליות.

בכל הקשור לפרשנויות של ההתחייבויות, ולאור הזעזועים בזירה הפוליטית בארה"ב ובמזרח-התיכון, מן הראוי להתנהל לפי התרחיש הגרוע (פרשנות מאכזבת על-ידי נשיא ארה"ב) ולא התרחיש הטוב ביותר (תמיכת הנשיא בפרשנות הישראלית).

כתוצאה מכך על ישראל לדבוק במסורת ראשי הממשלה בן-גוריון, אשכול, גולדה מאיר, בגין ושמיר, ולשמור על עצמאות הפעולה המדינית והביטחונית, ולא להמתין ל"אור ירוק" מארה"ב, גם לגבי החלת החוק הישראלי ביו"ש ובקעת הירדן.

כך פעל בן-גוריון, כאשר הכריז על הקמת המדינה למרות התנגדות חריפה של מחלקת המדינה, הפנטגון, ה-CIA, ה"ניו-יורק טיימס", והתלבטות הנשיא טרומן עד הרגע האחרון. כך הוא פעל כאשר הגדיל את שטח המדינה ב-30% כתוצאה ממלחמת השחרור, חרף האיומים מארה"ב והקהיליה הבינלאומית.

כך פעל אשכול כאשר פתח במלחמת מנע ב-1967, איחד את ירושלים והקים את השכונות והישובים הראשונים מעבר ל"קו הירוק". כך פעלה גולדה מאיר שהרחיבה את הנוכחות היהודית מעבר ל"קו הירוק". כך פעל בגין שהפציץ את הכור הגרעיני בעירק והחיל את החוק הישראלי ברמת הגולן. וכך פעל שמיר כאשר תיגבר את נוכחות ישראל ביו"ש.

הפעולות הללו ספגו בזמנן ביקורת רבה, אך שידרגו את ההערכה ארוכת-הטווח לתדמית ההרתעה של ישראל. הזמן גם הוכיח שמדובר בצעדי מדיניות נבונים ביותר. זה הזמן לגלות את אותן נחישות ועוצמה.

תאריך:  24/06/2020   |   עודכן:  24/06/2020
יורם אטינגר
+האם נחטפה תוכנית טראמפ
14:42 24/06/20  |  דוד בדין   |   לרשימה המלאה
באופן מזעזע, הדרישות שהוטלו על אש"ף על-ידי תוכנית השלום של טראמפ אינן נידונות בשום מקום בשעה זו - כאשר מתבצעות תוכניות למסירת שטחי אדמה מסיביים לאש"ף ב -1 ביולי, הקפאת בנייה ב-70% מהיהודים יישובים ביהודה ושומרון, ומתן לצבא הארגון לשחרור פלשתין לסייר בכביש 60
(מצג שווא [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90])
+על הנרטיב הפלשתיני
11:32 24/06/20  |  ד"ר רבקה שפק-ליסק   |   לרשימה המלאה
הרשות הפלשתינית טוענת שהיא בעד פתרון של 2 מדינות אבל, מסרבת להכיר במדינת ישראל כמדינת העם היהודי  ▪  הפלשתינים דורשים את מה שהם מכנים "זכות השיבה" לישראל  ▪  דרישה זו אינה אלא סוס טרויאני לחיסול הרוב היהודי במדינת ישראל והפיכתה לפלשתין שנייה
(זכות השיבה [צילום: וויסאם נסאר/AP])
+דרמר לא ראוי
09:11 24/06/20  |  סוזי דים   |   לרשימה המלאה
לבכות מאי-הדיוקים של השגריר דרמר  ▪  דרמר הוא במקרה הטוב, אדם תמים ביותר  ▪  הוא לא ראוי לעמדת הנהגה  ▪  טוב שהציבור הישראלי מגלה זאת כעת, ולא מאוחר יותר
(רון דרמר [צילום: AP])
+הפלשתינים, תוכנית טראמפ ו...כווית
08:49 24/06/20  |  מרדכי ליפמן   |   לרשימה המלאה
יהיה שלום בינינו לבין הפלשתינים? שאלתי, אי-אפשר להלחם כל הזמן, הוספתי הגיג ישראלי טיפוסי משלי  ▪  "שלא תעיזו", אמר בנחרצות, "אם כך תעשו זה יהיה הסוף שלכם"
(בוגדים [צילום: נאסר אישתייח, פלאש 90])
+נפוטיזם ברש"פ
08:24 24/06/20  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד א-שתייה הורה על הקמת ועדה לבדיקת הקידומים והמינויים במשרדי הממשלה בעקבות האשמות על נפוטיזם. הרחוב הפלשתיני בגדה זועם על הרש"פ הממנה במנגנוניה קרובי משפחה של בכירים ברש"פ אך מונעת תשלום משכורות לעשרות אלפי פקידיה בטענה של משבר כספי קשה
(מוחמד א-שתיה, מחמוד עבאס [צילום: נאסר אשתאייה/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסור לריבונות לחכות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קצת שכל
24/06/20 16:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
יש להזדעזע מאי-הדיוקים הגסים, השזורים לכל אורך מאמרו של השגריר דרמר, שפורסם לאחרונה. מאמרו של דרמר בוושינגטון פוסט, עיתון אמריקני בעל גוון שמאלי, מביע הסכמה להקמת מדינה פלשתינית, בניגוד לדברי רה"מ עד כה ("משא-ומתן על בסיס" תוכנית טראמפ). דרמר כתב כי "החלת הריבונות ... תפתח את הדלת לפתרון שתי המדינות... תוכנית השלום של טראמפ... קוראת לפתרון שתי מדינות".
24/06/2020  |  סוזי דים  |   יומני בלוגרים
באחד מימי הקיץ של ספטמבר 1990, מצאנו את עצמנו, זוג ישראלים, עם כבודה אופיינית (הרבה מזוודות), בש"ת ליד פריז, ממתינים לעליה למטוס. על ספסל סמוך התנחלה משפחת מהגרים. שני הורים, שלושה ילדים, ואשה צעירה, שהזדהתה, במהלך השיחה, כמטפלת. ההורים בגיל העמידה. על-פי לבושם - מעמד בינוני גבוה.
24/06/2020  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
הרחוב הפלשתיני בגדה לא הספיק להתאושש מסיפורי השחיתות שחשף יאסר ג'אדאללה, מנהל המחלקת המדינית לשעבר בלשכתו של יו"ר הרש"פ, על גניבת כספי הסיוע לפלשתינים בידי בכירי הרש"פ והנה נחתה עליו פרשה חדשה, הפעם, נפוטיזם בצמרת הרש"פ.
שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, התייחס (יום ג', 23.6.20) למהלך המתוכנן להחלת ריבונות ביהודה, בשומרון ובבקעת הירדן, ואמר: "נניח את הנוסחה האחראית ביותר ברוח תוכנית טראמפ". הוא תקף את סרבנותם של הפלשתינים למשא-ומתן ואמר כי הם: "מתבוססים ב'דיפ שיט' שלהם". לדבריו, "ככל שהם ירצו בכך, נקדם את התוכנית בשטח איתם".
23/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
הזכות של המתנחלים (ושלי) על ארץ-ישראל מצויה בספר הספרים. הקושאן היהודי נכתב ב"לך לך... אל הארץ אשר אראיך", בעובדות ההיסטוריות השזורות לכל אורכו של התנ"ך ובמה שחושפת הארכיאולוגיה ממעמקי האדמה מאז ימי בית ראשון ועד עתה.
22/06/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תוכנית המאה  /  מי ומי  
אושרה הקלת מע"מ לארגון האו"ם להספקת דלק לעזה  /  עידן יוסף
סוכלה הברחת אמל"ח ימית לחמאס  /  איציק וולף
מרכז אדוה: סיפוח עלול להחריף המשבר הכלכלי  /  איציק וולף
הגולם החולם  /  עליס בליטנטל
האפשרויות הפלשתיניות מוגבלות  /  יוני בן-מנחם
חוות אסתר - חוות הנערות  /  רות רזניק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il