|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
נתניהו בשיחה עם בן זיאד וטראמפ [צילום: לשכת ראש הממשלה] עבאס. מכה מול היריב דחלאן [צילום: פלאש 90]

מכה כפולה לפלשתינים ולאירן

פריצת הדרך להסכם - בשבועות האחרונים

הסכם הנורמלזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות משפר את מעמדה האסטרטגי והבינלאומי של ישראל ומהווה מהלומה חזקה לרש"פ ולאירן ומחזק את מעמד ישראל כמעצמה אזורית ההסכם מבסס את נוסחה "שלום תמורת שלום", בידודה המדיני של הרש"פ גובר וההסכם יביא להצטרפות גלויה של מדינות ערביות ואיסלאמיות לתהליך השלום עם ישראל
14/08/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

הסכם הנורמליזציה שהושג בין ישראל לאיחוד האמירויות הוא המשך ישיר למאמצי ישראל, כבר בדצמבר, 2019 להשיג הסכם אי-לוחמה עם ארבע מדינות ערביות: עומאן, בחריין, איחוד האמירויות ומרוקו.

את המהלך הזה יזם אז שר החוץ ישראל כ"ץ בתיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, כבר בחודש ספטמבר 2019 נפגש השר ישראל כ"ץ, במהלך הדיוני העצרת הכללית של האו"ם, עם שר החוץ של עומאן יוסף בן עלאווי ועם אנואר קרקאש שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות והעלה בפניהם את יוזמתו.

משלחת ישראלית של נציגים ממשרד החוץ, מהמועצה לביטחון לאומי, משרד הביטחון ומשרד המשפטים יצאה בתחילת חודש דצמבר 2019 לוושינגטון לדיונים כדי לנסות ולקדם מול הממשל את היוזמה להסכמי אי-לוחמה בין ישראל למדינות ערב. תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ הייתה אז בהקפאה עמוקה וארה"ב ניסתה לסייע לישראל לקדם את המהלך.

ויקטוריה קואטס, סגנית היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן נפגשה עם שגרירי איחוד האמירויות, בחריין, עומאן ומרוקו בוושינגטון והציגה בפניהם את היוזמה הישראלית החדשה וביקשה את התייחסותם אליה, השגרירים אמרו לה שיעבירו את המסר להנהגות הפוליטיות במדינותיהן ויחזרו עם תשובה בהקדם, אחר כך ניסה שר החוץ מייק פומפיאו לקדם את המהלך, הוא יצא למרוקו וניסה להשיג הסכם שהיא תהייה המדינה הראשונה לחתימה על הסכם אי-הלוחמה עם ישראל אך הדבר לא צלח.

ישראל לא הסתירה את מאמציה להגיע לנורמליזציה מלאה עם מדינות ערב, ראש הממשלה נתניהו הודיע בחודש אוקטובר שעבר כי ישראל מקיימת קשרים עם 6 מדינות ערביות לפחות, משרד החוץ פירסם ב-1 בדצמבר 2019 הודעה רשמית כי משלחת רשמית תבקר בדובאי לצורך הכנת השתתפות ישראל בתערוכת "אקספו 2020".

דלת נוספת שדרכה ניסתה ישראל להדק את הנורמליזציה עם מדינות המפרץ הייתה נושא הביטחון וחופש השיט במימי המפרץ. גורמים ערבים מסרו כי סעודיה הציבה את בחריין בחזית המדינית והתקשורתית כדי לטפל בנושא, ב-21 באוקטובר 2019 התקיימה בבחריין ועידה בנושא ההגנה על חופש השיט במפרץ בהשתתפותה של משלחת ישראלית.

הוועידה הזו התקיימה בהמשך ל"ועידת ורשה" שהתקיימה בחודש פברואר שעבר בהובלת ארה"ב שבה השתתפו כ-60 מדינות ובהן סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, מצרים, תימן, ירדן, כווית, מרוקו ועומאן. במקביל נמשכו הביקורים החשאיים והגלויים של נציגי ממשלת ישראל במדינות ערב, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בנסיכות עומאן ואילו שר החוץ דאז ישראל כ"ץ ביקר באיחוד האמירויות.

על-פי ידיעות בכמה אמצעי התקשורת הערביים, שמעולם לא אושרו, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד בחשאי עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. כמו-כן כמה מדינות במפרץ אירחו מספר פעמים משלחות ספורט ישראליות.

אין ספק שהשגת הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות מסמלת את הצלחת המדיניות הישראלית לנסות ולנתק את הקשר שיצרו הפלשתינים בין הנורמליזציה עם ישראל לבין השגת הסכם מדיני עמם, הבעיה הפלשתינית איננה עומדת עוד בראש סדר היום של מדינות ערב, הסכנה האירנית השתלטה עליו והזירה הפלשתינית מפוצלת בלאו הכי בין הגדה לרצועה מבלי יכולת להגיע להסכמה לאומית שתאפשר ניהול משא-ומתן רציני עם ישראל שתוצאותיו יחייבו את כל הפלשתינים.

מדינות ערב המתונות עוקבות גם אחרי המדיניות התקיפה של ישראל נגד ההתבססות הצבאית של אירן בסוריה והתקיפות הצבאיות המיוחסות לישראל על יעדים אירניים, אין ספק שהדבר הזה משפיע על היחס שלהן כלפי ישראל ככוח צבאי אזורי חשוב במזה"ת שאיננו חושש להתעמת עם אירן ושכדאי לחבור אליו אפילו באופן חשאי ולתאם עמו מהלכים כדי לנסות ולבלום את ההשפעה האירנית.

פריצת הדרך

על-פי גורמים אמריקנים, פריצת הדרך בהשגת ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות נעשתה בשבועות האחרונים לאחר שראש הממשלה נתניהו קבע את ה-1 ביולי כמועד לתחילת החלת הריבונות הישראלית בשטחים בגדה, באיחוד האמירויות נכנסו ללחץ והדבר קידם את המוכנות של איחוד האמירויות להתקדם מול ישראל לקראת ההסכם.

יוסוף אלעותייבי, שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון, פירסם מאמר חריף נגד הסיפוח בעיתון ידיעות אחרונות ואחר כך הציע לממשל האמריקני את העסקה: קידום הנורמליזציה מול ישראל בתמורה להורדת נושא הסיפוח מעל סדר היום.

ברגע שראש הממשלה נתניהו נתן "אור ירוק" לרעיון חלה פריצת הדרך, דמות מפתח בקידום ההסכם הייתה ראש המוסד יוסי כהן אשר נסע כמה פעמים לאיחוד האמירויות כדי לקדם את ההסכם.

ההשפעה על הפלשתינים

הפלשתינים הופתעו מההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות והם בהלם, הרש"פ הודיע על החזרת השגריר הפלשתיני מאיחוד האמירויות ותיארה בהודעה חריפה את התנהלות איחוד האמירויות כ"בגידה ותקיעת סכין בגב". איחוד האמירויות שבר את האיסור הפלשתיני על מדינות ערב, שנתמך על-ידי הליגה הערבית, שלא להתקדם לעבר נורמליזציה עם ישראל לפני שיושג הסדר קבע מלא בין ישראל לפלשתינים.

החשש הפלשתיני המיידי הוא מפני סחף בעמדות של מדינות ערב; גורמים בכירים בפתח אומרים כי מדינות ערביות נוספות יודיעו בקרוב על הסכם נורמליזציה עם ישראל ובהן בחריין, עומאן וסודן.

ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות זוכה לתמיכה של מדינות ערב המתונות כמו מצרים וירדן, המלך עבדאללה נושם עתה לרווחה לאחר שנושא סיפוח ההתנחלויות ובקעת הירדן ירד מעל הפרק. המהלך הישראלי יאפשר עתה לשקם מחדש את היחסים עם ירדן שנפגעו בעקבות תוכנית הסיפוח בגדה.

גם הרש"פ תרוויח בעקיפין מהמהלך למרות מדובר במכה קשה ליוקרתו של מחמוד עבאס, במיוחד לאור העובדה שבכירים בפתח הזהירו אותו כבר לפני שנתיים שלא לנתק את הקשרים עם ממשל טראמפ בעקבות ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל ולהיכנס למשא-ומתן על הנשיא טראמפ על תוכנית "עסקת המאה".

הורדת נושא הסיפוח מעל סדר היום, תאפשר ליו"ר הרש"פ לחדש את הקשרים הביטחוניים בין המודיעין הפלשתיני ל-CIA ואת התיאום הביטחוני עם ישראל, הוא גם יוכל לקבל מאות מיליוני שקלים של כספי המיסים שישראל גובה עבור הרש"פ מדי חודש בחודשו ובכך לשפר את מצבה הכלכלי של הרש"פ שנפגע קשה בגלל מגיפת הקורונה.

עם זאת, יש בהסכם עוקץ גדול עבור יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והוא חזרתו לתמונה הפוליטית והמדינית של יריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן המשמש כיועצו המיוחד של שליט אבו דאבי מוחמד בן זאיד.

האתר "דאר אל-חיאת" דיווח ב-13 באוגוסט מפי מקורות אמריקנים יודעי דבר כי ההסכם המשולש בין ארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות כולל את חזרתו של מוחמד דחלאן לרש"פ, דחלאן גורש בזמנו מתנועת פתח על-ידי מחמוד עבאס שהאשים אותו בשחיתות בגלל שהסתכסך עם שני בניו, ההסכם משפר את סיכוייו של מוחמד דחלאן בקרב הירושה,לדלחאן יש בסיס תמיכה חזק ברצועת עזה ומאחזי כוח במחנות הפליטים בגדה, הוא נהנה מתמיכה של מצרים, ירדן, איחוד האמירויות וסעודיה, חזרתו לזירה הפוליטית תגביר את המאבק בצמרת פתח על הנהגת הרש"פ.

מחמוד עבאס צפוי לנסות ולגבש עכשיו חזית משותפת עם חמאס נגד הסכמי נורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות ואיסלאמיות, הוא כבר שוחח בנושא עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה.

ההשפעה על אירן

לאירן יש יחסים טובים עם איחוד האמירויות אך כל מדינות המפרץ ובראשן סעודיה חוששות ממגמות התפשטות של אירן, מכוחה הרב וממאמציה להשיג נשק גרעיני. ההכרה של איחוד האמירויות בישראל והנורמליזציה עמה היא מכה קשה למדיניות האירנית במפרץ.

לאיחוד האמירויות יש צבא חזק אך הוא איננו יכול להתמודד עם הצבא האירני,ההסכם עם ישראל יאפשר לאיחוד האמירויות להדק את שיתוף הפעולה הביטחוני והצבאי עם צה"ל, במיוחד מבחינה מודיעינית ואספקת מערכות נשק מתקדמות. עם זאת, אירן תיאלץ לבלוע את הצפרדע החדשה מבחינתה במזרח התיכון ולהשלים עמה,עם זאת, היא בוודאי תנסה לחבל באופן חשאי בהסכם בין איחוד האמירויות לבין ישראל.

אירן זקוקה לסיוע של אנשי ממשל וסוחרים באבו דאבי אבו דאבי בתחום סחר הנפט החשאי וגם בכל מה שקשור ליצוא ויבוא סחורות חיוניות נוכח מצבה הכלכלי הקשה בעקבות הסנקציות האמריקניות.

לאן פני הדברים?

הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הוא בהחלט הסכם היסטורי, איחוד האמירויות חצה את הרוביקון וזה יאפשר למדינות ערביות ואיסלאמיות נוספות ללכת בעקבותיו ולהגיע להסכם דומים עם ישראל.

ראש הממשלה נתניהו הצליח ליצור תקדים חשוב מאוד ביחסי ישראל עם מדינות ערב של "שלום תמורת שלום", ככל שיצטרפו מדינות ערביות ואיסלאמיות נוספות להסכמי נורמליזציה עם ישראל, הנוסחה הזו תתבסס יותר ויותר.

ההסכם מחזק את מעמדה של ישראל בעיני הערבים כמעצמה אזורית חזקה, מגביר את הבידוד של הרש"פ וחמאס ומציג את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כמנהיג כושל שאיננו רוצה להתאים את עצמו להתפתחויות החדשות במזרח התיכון ולגלות פרגמטיות שתאפשר הגעה להסכם שלום מלא עם ישראל.

עולי רגל מאיחוד האמירויות ומדינות המפרץ יוכלו להגיע לישראל והתפלל במסגד אל-אקצה, דבר שינפץ לרסיסים את הנרטיב השקרי הפלשתיני כי "אל-אקצה בסכנה". ישראל מתחזקת מבחינה אסטרטגית ובינלאומית וכנראה גם מבחינה כלכלית, הקשרים הכלכליים עם מדינות המפרץ הם חשובים מאוד וזה יאפשר לישראל גם לקבל לגיטימציה פומבית ורשמית בקרב מדינות המפרץ.

הקשר ההדוק בין ישראל לממשל טראמפ וכוחה הצבאי והכלכלי הוא כוח חשוב שמדינות המפרץ אינן יכולות ואינן רוצות להתעלם ממנו, שליטי המפרץ רוצים לשמור על כס השלטון, זו העדיפות הראשנה מבחינתם, הבעיה הפלשתינית איננה ראש סדר העדיפות שלהם, מחמוד עבאס והפלשתינים יכולים לחכות.

תאריך:  14/08/2020   |   עודכן:  14/08/2020
יוני בן-מנחם
+טורקיה: ההיסטוריה לא תסלח לאמירויות
10:17 14/08/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
משרד החוץ הטורקי טוען שאיחוד האמירויות בגדה בפלשתינים ושלפלשתינים יש זכות להגיב בעוצמה על ההסכם המסתמן עם ישראל  ▪  טהרן כינתה את ההסכם 'תקיעת סכין בגבם של הפלשתינים'  ▪  שר החוץ של האמירויות: מעודד מתגובות חיוביות בבירות חשובות בעולם
([צילום: שירות העיתונות הנשיאותי/AP ])
+ח"כ זנדברג: לא נשברה פרדיגמת שטחים תמורת שלום
08:31 14/08/20  |  איציק וולף
יו"ר סיעת מרצ בכנסת, ח"כ תמר זנדברג, טוענת שהנרטיב שלפיו לראשונה השיגה ישראל הסכם של 'שלום תמורת שלום' ללא ויתור על שטחים - אינו נכון.

"הנרטיב שמנסים למכור כאילו נשברה הפרדיגמה שטחים תמורת שלום פשוט לא נכון. הנה עובדה: כדי להגיע לנורמליזציה פומבית יש לסגת מכוונות סיפוח טריטוריאליות. אי אפשר גם להשתלט ולכבוש וגם שלום ונורמליזציה. ההסכם הזה הוא ווין ווין. גם הסכם עם מדינה ערבית חשובה, וגם לא יהיה סיפוח מסוכן ומזיק", צייצה בחשבון הטוויטר שלה.
+טראמפ: סיפוח ישראלי - ירד מהשולחן
08:22 14/08/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הנשיא האמריקני שיבח את ישראל על הויתור מצידה על החלת הריבונות ביהודה ובשומרון תמורת הסכם מדיני עם איחוד האמירויות  ▪  "זה ויתור גדול מצד ישראל, ואני חושב שזה ויתור חכם"
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פריצת הדרך להסכם - בשבועות האחרונים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה דב
14/08/20 11:30
 
פרשנדתא
14/08/20 16:40
2
הירונימוס
14/08/20 18:20
3
חשדנית
14/08/20 21:15
4
חשדנית
14/08/20 21:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
טורקיה ואירן פרסמו הודעות גינוי להסכם המתגבש בין ישראל לאיחוד האמירויות. משרד החוץ הטורקי פרסם הודעת גינוי ובה נכתב כי ההיסטוריה לא תסלח לאיחוד האמירויות על ההסכם. עוד טענו באנקרה כי איחוד האמירויות התנהלה באופן צבוע וכי לעם הפלשתיני יש זכות להגיב בעוצמה על ההסכם. "ההיסטוריה תחזה בתבוסתם של מי שבגדו בעם הפלשתיני", נמסר על-ידי דובר נשיא טורקיה ארדואן.
14/08/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הצהיר הלילה (יום ו', 14.8.20) כי סיפוח שטחי יהודה והשומרון לישראל אינו על השולחן. זאת, בעקבות ההסכמה בין ישראל לאיחוד האמירויות על חתימת הסכם לנורמליזציה ובניגוד לתדרוכים של בכירים ישראלים שלפיהם האפשרות של החלת הריבונות הישראלית עדיין על הפרק.
14/08/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
"ערב טוב אזרחי ישראל, זהו ערב היסטורי. היום נפתח עידן חדש ביחסיה של מדינת ישראל עם העולם הערבי. לפני שעה קלה קיימתי שיחת ועידה היסטורית עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ועם נסיך הכתר של איחוד האמירויות הערביות של אבו-דאבי, שייח' מוחמד בן זאיד. בשיחה הזאת החלטנו על כינון שלום רשמי ומלא בין ישראל לאיחוד האמירויות. איחוד האמירויות היא אחת המדינות החזקות והמתקדמות בעולם.
13/08/2020  |  בנימין נתניהו  |   נאומים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו הציג את עיקרי ההסכם המסתמן בין ישראל לאיחוד האמירויות ואמר כי מדובר בשלום מלא ורשמי אשר כולל טיסות ישירות בין תל אביב לאבו דאבי והחלפת שגרירים. עוד ציין כי איחוד האמירויות תשקיע במדינת ישראל בתחום פיתוח החיסון לקורונה.
13/08/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ישראל ואיחוד האמירויות הגיעו להסכם לנורמליזציה ביחסים ביניהן. ההסכם ההיסטורי הושג בתיווך הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, ובמסגרתו התחייב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי לא יקדם את סיפוח שטחי יהודה והשומרון לישראל.
13/08/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי  
אזעקות בגליל המערבי בשל התרעת שווא  /  עידן יוסף
צה"ל פגע בחוליית מחבלים בגבול סוריה  /  עידן יוסף
צה"ל נערך לאפשרות תקיפת תשתיות בלבנון  /  איציק וולף
נס לבנוני בתל אביב  /  יוסי אחימאיר
מסיכה בחוף שארם א-שייח  /  יורם שוייצר, אופיר וינטר, תומר פדלון
מי יעצב את ההרתעה בלבנון  /  אורנה מזרחי, יורם שוייצר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
במרכז האמנויות בתל אביב, באולם ענק שהיה מלא עד אפס מקום, התקבצו יהורם גאון וחברי הגבעטרון להנעים משירי נעמי שמר, שהלכה לעולמה לפני 20 שנים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812;...
ירון פרידמן
ירון פרידמן  |  
חזרה לפילוג הפוליטי שהיה לפני השבעה באוקטובר, התחמקות מקבלת אחריות למצב, משבר מנהיגות ועוד - לא מדובר בישראל אלא בוויכוח הפנים-פלשתיני. פרשן מצרי מתאר בדרכו את המתיחות בין שני הפלג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il