|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

חיזבאללה לא נענש על פשעיו

נמשכים המאמצים להרכיב ממשלה חדשה בלבנון ונראה שהיא תכלול גם הפעם נציגים של ארגון חיזבאללה. ארגון חיזבאללה הצליח להתחמק מהאחריות לפיצוץ הגדול בנמל ביירות ורצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי, הקהילה הבינלאומית אינה מענישה אותו מחשש שהוא יערער את המצב בלבנון
24/08/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
הרס וחורבן בלבנון [צילום: זעטרי לבנון/פלאש 90]

שתי התפתחויות חשובות היו בתקופה האחרונה הקשורות ללבנון המתייחסות לפשעים חמורים נגד העם הלבנוני שבשניהם ארגון חיזבאללה הוא האשם העיקרי, הפיצוץ הנורא בנמל ביירות ב-4 באוגוסט, שבו נהרגו כ-180 בני אדם ועוד כ-6000 אחרים נפצעו, ופסק הדין של בית הדין הבינלאומי בהאג שבו הורשע פעיל בכיר של ארגון חיזבאללה ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי ב-2005.

למרות זאת, חיזבאללה ממשיך להשתתף במערכת הפוליטית הלבנונית כבעל הבית וכאילו שום דבר לא אירע,שריו ממשיכים לשבת בממשלת המעבר ברשותו של חסאן דיאב והוא מנהל משא-ומתן עקיף עם הקהיליה הבינלאומית, באמצעות צרפת על השאלה כיצד תיראה הממשלה החדשה בלבנון ומי יעמוד בראשה.

רצח ראש הממשלה רפיק אלחרירי

רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי ב-2005 היה הפשע הגדול ביותר בתולדות לבנון המודרנית שתוכנן ע"י המודיעין הסורי וארגון חיזבאללה ויצא אל הפועל באמצעות חוליה של חיזבאללה בפיקודו של סלים עיאש.

לבית הדין הבינלאומי בהאג שהוקם על-פי החלטה של האו"ם כדי לשפוט את הנאשמים ברצח הייתה הזדמנות היסטורית להוקיע את ארגון חיזבאללה אך הוא שיחק משחק פוליטי, בהתחשב במצב בלבנון והאסון הגדול בנמל ביירות שאירע ב-4 באוגוסט, הוא זיכה 3 נאשמים שהינם פעילים בחיזבאללה מהאחריות לרצח אך הרשיע נאשם רביעי מחיזבאללה באחריות למעשה, ב-21 בספטמבר יגזר דינו של הנאשם המורשע סלים עיאש.

אולם בהחלטת השופטים המנומקת נכתבו דברים חמורים הסותרים את עצם ההרשעה של מפקד החוליה של חיזבאללה שביצעה את הרצח: "יתכן שלסוריה ולחיזבאללה היה אינטרס מיוחד להיפטר מרפיק אלחרירי ובני בריתו הפוליטיים אך אין שום הוכחה שהנהגת חיזבאללה או שלטונות סוריה היה להם תפקיד בפעולת ההתנקשות ברפיק אלחרירי".

אם כך הדבר, מדוע הורשע ברצח סלים עיאש מפקד החוליה של חיזבאללה? האם הוא פעל על דעת עצמו? מי היה אחראי על רשת פעילי חיזבאללה הגדולה שעקבה זמן ממושך אחרי תנועותיו של רפיק אלחרירי, בנתה את התשתית המבצעית, השיגה את חומרי הנפץ וביצעה את ההתנקשות?

על השאלות האלה לא נתן פסק הדין תשובות ברורות.

הפיצוץ בנמל ביירות

מחסן האמוניום החנקתי הגדול שהתפוצץ בנמל ביירות היה בשליטתו המלאה של ארגון חיזבאללה, שהוא זה ששולט בנמל באופן מלא והפך אותו לבסיס הברחות של נשק וסחורות עבור סוריה ואירן בגלל הסנקציות שהטיל עליהן המערב. העיתון "די וולט" הגרמני חשף ב-20 באוגוסט, על-פי מידע שמסרו לו ארגוני ביון מערביים, כי חלק מהאמוניה שאוחסנה בנמל ביירות והתפוצצה, נשלחה לחיזבאללה בידי "כוח קודס" של "משמרות המהפכה"האירניים, בהוראת קאסם סולמיאני שפיקד אישית על העברת החומר המסוכן ללבנון.

העברת החומר מאירן ללבנון נעשתה במספר משלוחים ובמספר דרכים, המשלוח הראשון של האמוניום החנקתי נשלח ב-16 ביולי 2013. אירן העבירה לחיזבאללה 270 טונות וקיבלה בתמורה סכום השווה ל-179,399 אירו. ארבעה חודשים לאחר מכן, העבירה אירן משקל דומה מהחומר הכימי עבור מחיר מבצע של 140,693 אירו. משלוח נוסף הגיע ללבנון באפריל 2014, אבל לא התקבל מידע בנוגע לגודל המטען והסכום שחיזבאללה שילם תמורתו.

באירן, ככל הנראה, פחדו מסיכול ההעברות של האמוניום החנקתי, בתחילה, המשלוח הראשון הועבר בקונטיינרים מיוחדים בעזרת מטוסים של "משמרות המהפכה". אך שני המשלוחים האחרים נשלחו אח"כ על גבי אניות ודרך היבשה, בדרכי ההברחות המוכרות דרך גבול סוריה. לפי הדיווח, אחד האנשים האחראים לעסקה, לקבלת החומר ולאחסונו בביירות, הוא מוחמד קסיר, בן 57, שנמצא ברשימת המבוקשים של ארה"ב מאז 2018 ונחשב לאיש המקשר בין אירן, סוריה וחיזבאללה. אחיו של קסיר, אחמד, נחשב למחבל המתאבד הראשון של חיזבאללה לאחר שהסיע מכונית לתוך בניין שבו שהו כוחות ישראלים בלבנון. 75 חיילים נהרגו אז בפיגוע. החומר שגרם לפיצוץ המשאית היה אותו החומר שגרם לפיצוץ לפני כ-3 שבועות בביירות.

לאן פני הדברים?

בלבנון יש כעס רב על ארגון חיזבאללה בעקבות הפיצוץ הנורא בנמל ביירות, הציבור הלבנוני ממתין לתוצאות החקירה של ממשלת לבנון, שחיזבאללה שולט בה, כדי לראות על מי מטילה הממשלה את האחריות, ברור שזה לא יהיה ארגון חיזבאללה. במקביל יש אכזבה גדולה בקרב הסונים בלבנון מפסק הדין בבית הדין הבינלאומי בהאג במשפטם של 4 פעילים חיזבאללה שהואשמו ברצח רפיק אלחרירי.
הייתה ציפייה גדולה בקרב הסונים בלבנון שבית הדין יטיל את האחריות לרצח על ארגון חיזבאללה ועל המודיעין הסורי, ברשתות החברתיות בלבנון מתארים את פסק הדין כ"חוסר צדק משווע".

סעד אלחרירי, בנו של הנרצח רפיק אלחרירי, אמר אחרי פסק הדין:" לא נשקוט עד שיבוצע העונש, ברור שרשת מבצעי הרצח היא של חיזבאללה, לא נקבל שלבנון תהפוך מקום מקלט לרוצחים ומפלט מן העונש". שלטונות לבנון נערכו מבחינה ביטחונית להפגנות אחרי פרסום פסק הדין של בית הדין הבינלאומי בהאג אך הרחוב גילה אדישות כלפי תוצאות המשפט. השאלה הגדולה היא אם אסון הפיצוץ בנמל ביירות והרשעת פעיל חיזבאללה סלים עיאש ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחריר יפתחו פתח לצמצם את השפעתו של חיזבאללה בלבנון?

באשר לבית הדין הבינלאומי, הנושא יחזור כעת למועצת הביטחון של האו"ם שתצטרך להחליט מה לעשות נוכח סירובו של ארגון חיזבאללה להסגיר את סלים עיאש לידי בית הדין הבינלאומי, ייתכן שהאו"ם יטיל את האחריות על לבנון ויפעל לבידודה. חיזבאללה מזלזל בבית הדין הבינלאומי בהאג ובסמכויותיו וטוען שהוא בית דין פוליטי נטול סמכויות, פסק הדין לא הפתיע איש בלבנון והוא גם לא שינה את מאזני הכוחות, אין שום כוח בלבנון שיכול לצאת נגד חיזבאללה, הכוח צריך לבוא מבחוץ, המדינה היחידה שקראה להעניש את חיזבאללה על אחריותו לרצח רפיק אלחרירי היא סעודיה, אבל ספק רב אם הקהיליה הבינלאומית תאמץ את עמדתה של סעודיה.

המשבר הפוליטי בלבנן נמשך וכן המאמצים להקים ממשלה חדשה שתשקם את בייירות ותוציא את המדינה מהמשבר הכלכלי העמוק שבו היא שרוייה, אף גורם לא מדבר על הענשת ארגון חיזבאללה. יו"ר הפרלמנט נביה ברי הריץ במשך כמה ימים את סעד אלחרירי לתפקיד ראש הממשלה החדשה אך הפסיק נוכח ההתנגדות בלבנון ובסעודיה ליוזמתו, ארה"ב איננה מתנגדת שבממשלה החדשה יהיו נציגים של ארגון חיזבאללה, שנציגיו השתתפו גם בממשלה הקודמת, אך הא דורשת שקיפות בתחום הכלכלי והכספי, סיום תופעות השחיתות, טיפול בבעיות החשמל במדינה ורפורמה בבנק המרכזי של לבנון.

סעודיה מתנגדת להשתתפות נציגי חיזבאללה בממשלה החדשה אך ספק אם מישהו יתחשב בעמדתה, צרפת הגישה מסמך לבכירים בלבנון שכולל דרישות מהמערכת הפוליטית הלבנונית. העיתון "אלאח'באר" דיווח ב-21 באוגוסט כי המסמך דורש עריכת בחירות לפרלמנט בתוך שנה בפיקוח בינלאומי, חקירה שקופה של הפיצוץ בנמל ביירות, מינוי שרים שאינם מושחתים ושיקומה של ביירות. ארגון חיזבאללה יצא בינתיים ללא פגע מרצח רפיק אלחרירי, ראש ממשלת לבנון לשעבר, ומהאחריות לפיצוץ בנמל ביירות, הקהילה הבינלאומית חוששת לבוא עימו חשבון מחשש שיטרפד את המאמצים להרכיב ממשלה חדשה ויערער את היציבות בלבנון באמצעות כוחו הרב והנשק שברשותו.

תאריך:  24/08/2020   |   עודכן:  24/08/2020
יוני בן-מנחם
+חלום ליל קיץ
14:14 24/08/20  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
החלום על דובאי בעזה, או על סינגפור בעזה, משעשע, הזוי. מוטב להתפכח מהאשלייה הזאת. הקוץ הממאיר ששמו חמאס-עזה, לא במהרה ייעקר. ולכן, לא מטוסי "אף 35" לדובאי צריכים להדאיג אותנו, כי אם נשק "מתקדם" בהרבה - אותם בלוני תבערה שמופרחים לכיווננו מהרצועה. שום מדינה לא הייתה עוברת לסדר היום על התגרות זו בריבונותה
([צילום: משטרת ישראל])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
הגינויים הרבים בתקשורת האירנית של הסכם השלום המתגבש בין ישראל לבין איחוד האמירויות אינו מפתיע, אך הדבר הבולט לעין הוא המבוכה בקרב ההנהגה המתקשה להסתירה ובוחרת לצאת בגידופים ואיומים. כך למשל כינה יו"ר הפרלמנט את ההסכם כבזוי וכבגידה בערכים האנושיים והאיסלאמיים בעוד שהנשיא רוחאני שיגר אזהרה למנהיגי איחוד האמירויות לבל יפתחו את שעריהם לישראל. (תגובה חריגה ומעניינת באה מצידו של חבר הפרלמנט לשעבר עלי מוטהרי שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מלבד בגידת שליטי איחוד האמירויות, האשמה הייתה אף בנו בכך שהפחדנו את הערבים ודחפנו אותם לזרועות ישראל".)
ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי ביקר בארה"ב בסוף השבוע שעבר בראש משלחת של שרים, הוא נפגש עם הנשיא טראמפ והשתתף בסבב השני של שיחות הדיאלוג האסטרטגי בין ארה"ב לעירק, בראש המשלחת האמריקנית לשיחות עמד הפעם שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו.
המדיניות הצרפתית באזור הים התיכון מתבססת על אינטרסים לאומיים ריאליסטיים. צרפת רואה את עצמה כמעצמה מהדרג הראשון באזור בזכות מספר יתרונות. היא המדינה הים-תיכונית היחידה אשר יש לה מושב קבע במועצת הביטחון של האו"ם, ולרשותה הצבא החזק ביותר בין מדינות האזור. למרות שבשנים האחרונות נתנה צרפת עדיפות לפריסה צבאית באפריקה, כוחות צרפתיים פרוסים גם במספר מוקדים במזרח הים התיכון ומעורבים במבצעים שלה, וכן במבצעים של האיחוד האירופי ושל נאט"ו.
22/08/2020  |  רמי דניאל  |   כתבות
סדרת הפיצוצים שהרעידה ב-4 באוגוסט את נמל ביירות וגרמה הרג והרס רחבי היקף בעיר, אירעה בשעה שלבנון מצויה בעיצומו של משבר משולש - כלכלי, פוליטי ובריאותי - מהחמורים בתולדותיה. בעקבות האסון ניכרה נכונות להתגייסות בינלאומית לסיוע הומניטרי ללבנון, בעיקר מצד ארצות הברית ומדינות המערב. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שביקר בלבנון מיד לאחר האסון, יזם כנס אינטרנטי שבמסגרתו גויסו 300 מיליון דולר, אשר הובטח שיועברו ישירות לנפגעים. בעקבות ביקור תת-מזכיר המדינה האמריקני, דייויד הייל, נמסר, כי ארצות הברית וצרפת ישלחו צוותים שיסייעו בחקירת האסון.
כל מי שמכיר היטב את המפרץ ואת מערך הכוחות בו יודע כי יש רמת תיאום גבוהה בין איחוד האמירויות לבין סעודיה, או ליתר דיוק בין יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד לבין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בכל הקשור לסכנה האירנית, לנושאים האזוריים וגם לסכסוך הישראלי-פלשתיני.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il