|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

נתזים ורשפים ממהפך ממשלי אפשרי בארה"ב

זהו מאבק על דמותה של ארה"ב מהעשור השלישי של המאה ה-21, שתהיינה לו השלכות אדירות על "אמריקה", על המציאות הבינלאומית וכמובן גם על ישראל אני סבור שביידן כנשיא, יהיה "מונחה אובמה" והמאמץ העיקרי של ממשל כזה, יהיה לבטל את צוויו הנשיאותיים, מורשתו והשפעותיו של טראמפ
16/11/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ממשל ביידן   |   תגובות
ג'ו ביידן [צילום: אנדרו הרניק, AP]

מניין הקולות בארה"ב הגיע לסיומו עם בחירת ביידן לנשיא החדש של המעצמה העולמית. מבחינות רבות, וחרף דברי ביידן על רצונו להיות "הנשיא של כולם", תוצאה זו הינה בבחינת הוספת שמן למדורה החברתית-כלכלית הרותחת בארה"ב. הדמוקרטים יחתרו לבטל את מהלכיו של טראמפ ולחזור ל"דרך אובמה", והרפובליקנים ישתדלו למנוע זאת, לבלום ולהחניק את מהלכי יריביהם באמצעות הצלחה בבחירות האמצע 2022, ובבחירות לנשיאות ב-2024 ולחזור ביתר שאת לרפורמות האידאיות והמבניות שאליהן חתרו ואותן הגשימו רק בחלקן בקדנציה של טראמפ.

שאלה מעניינת תהיה האם יחליט טראמפ לרוץ לנשיאות ב-2024. יש המבקשים לראות בקדנציה שלו תקופה שחוללה שינוי מעשי ואידאי בציבור האמריקני שמכונה בפיהם "טראמפיזם". כנשיא בוודאי היה דמות יוצאת-דופן והשפיע במובנים שונים על החשיבה וההתנהלות האמריקנית - פנימית וחיצונית כאחת. אינני חושב שמדובר ב"טראמפיזם" במובן של זרם אידאולוגי-פוליטי מובהק וחדש. אולי ניתן היה לחשוב על כך אילו המשיך בכהונתו ברציפות עוד קדנציה. אבל אם יחתור להשלמת מורשתו, יצטרך לשקול ברצינות ריצה לקדנציה נוספת. טראמפ מנהל עתה את מאבקו בחריגות, רמאויות ושיבושי תהליך הבחירות הנורמטיבי. כשיסתיים מאבק זה בעוד מספר שבועות, נהיה ככל הנראה עדים למאבקים על טוהר המידות, פרשנויות בתהליכי העברת התפקיד וערעור על דמותו המוסרית של הנשיא הנבחר ופמלייתו, בדומה לנוסח בו טיפלו הדמוקרטים בטראמפ אחרי בחירתו ב-2016. שכן, דמוקרטיה בלתי-הוגנת, מולידה ראקציות מאותו סוג ומעכירה את איכות החיים הציבוריים.

השמאל הישראלי הוא תעתיק מזויף של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, ויותר משהוא מייצג את ישראל בארה"ב הוא מרגיש עצמו כשליח לדבר סחטנות של הפוסט מודרניזם האירו-אמריקני בישראל. רוב חבריו המובהקים שייכים לאגף השמאלי ההזוי של הזרם הפוסט מודרני-אנרכיסטי, שגם בארה"ב אינו אהוד על רוב הציבור.

ברור שפוליטיקה היא מאבק ובדמוקרטיה מפלגות מייצגות אינטרסים שגודלם ועוצמתם, במיוחד בתחום הכלכלי והתקשורתי, נמצאים בקו עליה בכל הדמוקרטיות, במיוחד בדור האחרון, עם התגברות הנטיות הגלובליסטיות. המשך הגידול בעוצמת הסקטורים האינטרסנטיים הצרים, מסכן את הדמוקרטיה באשר הוא מנשל את הציבור (הריבון) מזכויותיו וסמכויותיו באמצעות מניפולציות משפטיות, שדולות ממומנות, פיתויים כלכליים ותמיכה מסוגים שונים בפוליטיקאים ובגופים יעודיים, שמשרתים את צמיחתם ועוצמתם של החוגים האינטרסנטים הללו.

אני סבור שביידן כנשיא, יהיה "מונחה אובמה" והמאמץ העיקרי של ממשל כזה, יהיה לבטל את צוויו הנשיאותיים, מורשתו והשפעותיו של טראמפ על-מנת לחולל מציאות דמוגרפית-פוליטית חדשה ונוחה יותר להשתלטות סופית של הזרם הפוסט מודרני על ארה"ב בבחירות 2024. במקרה כזה, הקיטוב הפנימי יחריף, האלימות תגאה וסכנת הפילוג תגדל. פילוג ממשי וקבוע בתוך ארה"ב יהיה הרה גורל לכל העולם, ובמיוחד לדמוקרטיות. על כן, סביר ש-4 שנות אנרכיה שמאלנית בארה"ב, תיצורנה בעצמן את המענה הציבורי הנכון לתופעה זו. אין ספק שטראמפ והמפלגה הרפובליקנית, לא העריכו נכון את מצבם בציבור האמריקני, לא ניהלו מאבק פוליטי אפקטיבי במערכת הבחירות לשנת 2020, ויצטערו על כך בהמשך הדרך. מלבד השאלות הכלכליות המובנות מאליהן והמאבק בקורונה, שבו נכשל טראמפ כשלון חרוץ, ארה"ב נתונה בעיצומו של שינוי דמוגרפי מרחיק לכת, שיואץ ויועמק על-ידי תוצאות בחירות אלו.

בתהליך זה מספר משתנים מרכזים: הריבוי הטבעי - נמצא בתהליך דעיכה מתמשך (השפעה גדולה); ההגירה לארה"ב שבמידה מסוימת הינה חסרת מדיניות ושליטה של מוסדות המדינה - נמצאת בקו עליה, (השפעה גדולה מאוד); ההגירה מארה"ב - ללא שינויים משמעותיים (השפעה מעטה); המאזן הדמוגרפי הפנימי - תולדה של שלושת המשתנים הנ"ל ושל שינויים בתמונת מבנה הריבוי הטיבעי - פועל לרעת המבנה הדמוגרפי המקורי של ארה"ב, במיוחד מהמחצית השנייה של המאה ה- 20 ואילך. השינויים שמחולל תהליך זה הינם בלתי הפיכים והימשכותם, שלא לדבר על אפשרות האצתם, תחסל את ארה"ב הדמוקרטית - כפי שהכרנוה מאז תום מלחמת העולם הראשונה, כמדינה החזקה בעולם. זהו איום קיומי על התפיסה הדמוקרטית הקלאסית.

התנהלות התקשורת הישראלית כלפי טראמפ - הנשיא הידידותי ביותר לישראל מעולם - הייתה נלעגת, נבזית, ומכוערת אבל ממש לא מפתיעה. זהו הסגנון האופייני לקבוצות האליטיסטיות, האנרכיסטיות והבומבסטיות של השמאל החדש. בהשפעת עקרונות הפוסט מודרנה, קבוצות אלה מודדות כמעט כל נושא בהתייחס לתועלת האישית שבו, בזיקה לביטול וזלזול בכל מה שאינו מקורי משלהם ובהעדפת עקרון "עריצות המיעוט" (כמנגנון שליטה) על פני העקרון הדמוקרטי הבסיסי של קבלת החלטות בהכרעות הרוב.

לגמרי לא מפתיעה התופעה בארה"ב לפיה המפלגה הדמוקרטית מייצגת את רוב קבוצות המיעוטים במדינה ובכללן את רוב רובם של המהגרים החדשים (מהגרי המאה ה- 21) שברובם אינם חוקיים. התפתחות זו היא תולדה של אימות הרעיונות ההזויים של הפוסט-מודרנה באירופה, במיוחד אלה של ההוגים הצרפתיים. אלה כנראה מעולם לא שאלו את עצמם לאן מובילים רעיונות אלה כאשר מממשים אותם בקנאות "רבה מדי", בדיוק כפי שקרה לקומוניזם ולבולשביזם הסובייטי, מסיבות כלכליות, ארגוניות ניהוליות וריקבון האדמיניסטרציה שייצגה את "הקידמה".

בעוד אירופה "נכבשת" ע"י מהגרים בעיקר מהמזרח התיכון ולאחרונה גם מאפריקה, "נכבשת" ארה"ב ע"י מהגרים מאמריקה הלטינית ומהמזרח הרחוק. אלה, כשהם מצטרפים למיעוט האפרו-אמריקני הוותיק יותר שברובו טרם זכה להשתלב כראוי באוכלוסייה הווספית הוותיקה, הופכים את הקערה האמריקנית על פיה. תוך שנים מעטות יהיו בה הללו לרוב שישנה את אופי המדינה פוליטית תרבותית ודתית. בניגוד לדעות רווחות אך שגויות, אין כאן שאלה של רב-תרבותיות אלא של תמורה: תרבות חדשה תחת תרבות קודמת. מציאות זו מוליכה למאבקים קשים ואף למלחמה ופילוגים פוליטיים. אירופה צפויה לגורל דומה, אם לא תתעורר מבעוד זמן. הסכנה בפני אירופה גדולה אף יותר, בעומדה בפני התרבות האיסלאמית, הגדולה, החזקה והתוקפנית יותר מהאתגר שבפניו ניצבת ארה"ב. אירופה איננה מדינה הומוגנית אלא ברית פוליטית של 28 מדינות, שהשונות ביניהן רבה ואינה נעדרת רכיבים של עויינות היסטורית. אחרי פרישת בריטניה מהאיחוד, מספר התושבים של מדינות הקהילה הוא כ-500 מיליון. זו המסגרת הפוליטית במקום השלישי בעולם בגודל אוכלוסייתה, אחרי סין והודו. עם זאת, במאבק על שימור זהותן האתנית-לאומית ותרבותן, עיקר הנטל מוטל על המדינות כ"שחוקי הקהילה", לרוב, הם לרועץ למדינות הבודדות.

מלבד מאבק פנימי קשה וגיל מתקדם, צפויים לביידן שינויים מרחיקי-לכת בזירה הבינלאומית, ובכללם: פרישת פוטין ברוסיה ומרקל בגרמניה, עיצוב מחדש של היחסים עם בריטניה שפרשה מהקהילה האירופית ועם נאט"ו, התמודדות עם "האימפריאליזם הכלכלי הגלובלי" של סין שנמצא בתנופת גידול והתפשטות משבר גרעיני אפשרי מול אירן כמו גם אי-שקט בין הודו לפקיסטן וסין. טראמפ הצליח להדביר את אל-קעאידה ו-ISIS, אבל הוצאת הכוחות האמריקניים ממרחב המזה"ת (עד פקיסטן ועד בכלל) עשויה לאפשר שיקום תנועות אלה וחידוש פעילות הטרור שלהן נגד ארה"ב והמערב. ביידן יתקשה להמשיך במדיניות האזורית הטראמפית. אם ימשיך בה בכ"ז, יוכל להרחיב את מסכת הבריתות ושיתופי הפעולה בין ישראל לערבים ולייצב באופן זה את האזור בעוד מעורבות חזקה של אובמה בפעילות ממשל ביידן, תשבש זאת מאוד.

תצפית על ההתפתחויות תחת שינויים ומאבקים אלה, תהייה מעניינת ומפתיעה באופיה וקיצבה. גם ישראל, שנתונה בתהליך דומה - אך בהחלט לא זהה - תאלץ להתמודד ולהכריע במאבק על ההגמוניה הפנימית בין הימין לשמאל. תלותה בעולם הדמוקרטי וארה"ב בראשו, תשפיע על תוצאות מאבק זה.

אין ספק שמבחינת ישראל, הפסד טראמפ בבחירות הוא מכה קשה לאינטרסים לאומיים בסיסיים מאוד. בהערכת מכלול עשייתו, מבחינה ישראלית הוא היה בגדר TRUMP CARD, הזדמנות היסטורית חד-פעמית1.

1. Trump Card – An advantage that makes you more likely to succeed than other people, especially something that other people do not know about.
תאריך:  16/11/2020   |   עודכן:  16/11/2020
יוני בן-מנחם
+בעלות הברית צריכות לסייע לביידן
18:12 16/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אקונומיסט: על ידידותיה של ארה"ב לשאת יותר בנטל של הגנתן, ולהמשיך בבניית בריתות איזוריות - גם כאשר וושינגטון חוזרת לעמדת ההובלה העולמית
(תמיכה בארה"ב, סיאול [צילום: אהן יונג-ג'ונג, AP])
מדיניות החוץ של ביידן / פייננשל טיימס
+"האחים המוסלמים" - טרור אזורי ועולמי
09:39 16/11/20  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה
"האחים המוסלמים" הם ארגון הטרור האיסלאמי הגדול בעולם, הנתמך בעיקר על-ידי ארדואן הטורקי, האייטולות מאירן וקטר, עם תאים וארגונים פוליטים ברחבי העולם, כולל בארה"ב
(מחמוד עיזת, , ראש תנועת "האחים המוסלמים" [צילום: עמאר נביל/AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתזים ורשפים ממהפך ממשלי אפשרי בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל ביידן
האם הנשיא הבא של ארה"ב יתמיד במדיניות המכירה בעוצמת איום טרור "האחים המוסלמים" על כל משטר ערבי פרו-אמריקני ומתון-יחסית, אירופה, ארה"ב והעולם כולו? האם גם הנשיא הבא של ארה"ב יכיר בהשפעה המכרעת של איומי האייתולות ו"האחים המוסלמים" על מגמת ההתקרבות הערבית לישראל, כולל העמקת שתופי הפעולה עם ערב הסעודית והסכמי השלום עם איחוד האמירויות ובחריין?
16/11/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
החוקה האמריקנית קובעת פסק זמן של כחודשיים וחצי בין יום הבחירות, יום שלישי הראשון בנובמבר, לבין היום שבו נשיא חדש מושבע ונכנס לתפקידו - 20 בינואר. פסק הזמן הזה נועד להעברה מסודרת של השלטון בין הממשל היוצא לבין הממשל החדש. צוות בראשותו של טד קאופמן, מקורבו של ג'ו ביידן ואיש אמונו ומי שהחליף אותו תקופה קצרה בסנאט לאחר שנבחר לסגנו של ברק אובמה, עובד כבר כמה חודשים על בניית ממשלו.
15/11/2020  |  איתן גלבוע  |   יומני בלוגרים
מפלגתיות צבעה זמן רב את ההתייחסות בארה"ב לקורונה. עם זאת, הניגוד בין שתי המפלגות היה ברור ביותר ב-9.11.20, היום בו חצתה המדינה את רף 10 מיליוני החולים, כותב אקונומיסט. באותו יום עסק דונלד טראמפ בדיווחים לפיהם ייתכן ששוב ערך בבית הלבן אירוע שהפך למוקד הדבקה – הפעם במסיבת מוצאי יום הבחירות, בה ככל הנראה נדבק שר השיכון, בן קרסון. באותו יום הודיע ג'ו ביידן על הקמת כוח המשימה למאבק בקורונה ובו מומחים לבריאות הציבור שטראמפ אוהב ללעוג להם.
13/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
  • אנדי קארד היה ראש הסגל בבית הלבן של ג'ורג' בוש הבן, וג'ון פודסטה מילא את אותו תפקיד בבית הלבן של ביל קלינטון. מאמרם בוושינגטון פוסט (11.11.20) נכתב חלקית בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.

12/11/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
כתבתי בשבוע שעבר, עוד בטרם נודעו תוצאות הבחירות, על הסיבות לפיהן השמאל הישראלי במובנו הרחב העדיף את ביידן על פני טראמפ הידיד החם. כאשר נודעו התוצאות, נדהמתי מעומק השנאה לטראמפ, מלווה בבורות, מהשמחה המופגנת לאיד, ומהחפיפה המוחלטת בין הקריאה ביבי "לך" וטראמפ "לך". מהים הגדול דליתי חמישה מקרים:
12/11/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   ממשל ביידן  
הבית הלבן אסר שת"פ עם צוות ביידן  /  איתמר לוין
העם האמריקני רוצה שנשתף פעולה  /  איתמר לוין
כיצד לחזור להנהיג את העולם  /  איתמר לוין
הזוג המוזר החדש בוושינגטון?  /  איתמר לוין
רחוק מטראמפ; רחוק מאובמה?  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il