|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

יש לי מלים טובות על סדי בן שטרית

סדי בן שטרית אמר את כל מה שאני חשתי, כשפעילי תנועת הליכוד צעקו לעבר המפגינים בכיכר קוגל בחולון: "בוגדים שמאלנים", "מות לבוגדים", "אתם לא יהודים"
24/11/2020  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
נתניהו. האבא שותק [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

הפילוסוף פרידריך הגל אמר משפט, שגדולים וטובים בהיסטוריה הישראלית המודרנית אימצו אותו: "שמההיסטריה אנו לומדים, שאין אנו לומדים מההיסטוריה." כמה חבל, כי לו היינו כן לומדים מההיסטריה - מצבנו היה שונה, אם לא אפילו טוב יותר.

משפט זה של פרידריך הגל אימץ הוגה הדעות זאב ז'בוטינסקי, ושילב אותו במאמרו על חוק היובל וחוק הפאה, כשדרש שכן נלמד מההיסטוריה. מתוך לימוד ההיסטוריה נגבש רגישויות חברתיות החשובות לקיומנו כעם, וזאת בדורשו ליישם את חוק פאת השדה המקראי אבל בלבושו המודרני. הדרישה לאימוץ חוק פאת השדה, כשהוא מנותב לחיים המודרניים כפי שעוצבו במאה העשרים, נבעה מתוך רגישות למצוקת שכבות חלשות בחברה. כן ביקש זאב ז'בוטינסקי, שנאמץ את חוק שנת היובל בלבוש מודרני מתוך רגישות לצורך בחלוקה צודקת של משאבי הקרקעות ומשק המים. המגמה שעמדה לנגד עיניו הייתה למנוע בדרכו הוא את העוול שבהיווצרות קוטביות חברתית. וכך הוא חוזר במאמר כמה פעמים על המסקנה של הגל, תוך הבעת צער, שמההיסטוריה אנו לומדים, שאין אנו לומדים מההיסטוריה.

גם סדי בן שטרית, פעיל חברתי, אימץ את הגישה של הגל, שזה אסון לחברה כ"שמההיסטוריה אנו לומדים, שאין לומדים מההיסטוריה". סדי בן שטרית לא הלך בדרכו של יאיר בן בנימין נתניהו שהדביק את המילה נאציזם לתנועה הקיבוצית, ואגב על פרץ המלל המזוויע הזה של יאיר בן בנימין נתניהו התקשורת עברה בשתיקה מוחלטת. אף לא מילת זעזוע אחת נשמעה בבלפור, ואף לא מילת גינוי אחת מכל הנסערים והמזועזעים הרבים מדברי הפעיל החברתי בשם סדי בן שטרית, שרק ביקש שנלמד מההיסטוריה, כי ישנם תהליכים בהיסטוריה הרוויים סכנות ויש לבחון אותם.

משום מה לא נראה, שסדר היום שלנו ספג זעזוע, כשלקיבוצים שהפריחו שממה, לקיבוצים שהיו קו מגן במלחמות הקיום של המדינה, לקיבוצים שבתי הקברות שלהם עמוסים בעלומים, מתנת חיים למדינתנו, יאיר בן בנימין נתניהו הדביק להם את המילה נאציזם ואף הפליג ודיבר על חלום נאצי.

הזעזוע מהמילה נאצי עבד שעות נוספות בימים האחרונים רק לנוכח דברי פעיל חברתי, שאינו חי חיים פרזיטיים בבית, שהמדינה מממנת את מגוריו. לדייר, שיצא לבילוי לילי בחברת חבריו בליווי נהג על חשבון המדינה, מותר להדביק את המילה נאצים לתנועה, שמאות רבות של עלומים טהרי חלומות הטמינה באדמתה של המדינה. על תועבה זו עוברת התקשורת בדממה מוחלטת. אין זעזוע, אין הלם והשתיקה בבלפור מוחלטת. אבא בנימין שותק.

זרועות הרוע

למרבה הכאב, הנאציזם הוא תולדה של תהליכים כלכליים, חברתיים והגותיים, שהתחוללו במשך שנים לא מעטות. בארצות הברית של אמריקה בחודשים האחרונים קמו אנשי רוח רבים והצביעו על הרוע של שנות השלושים, שהוא קם, מזדקר ובועט אל מול עיניים משתאות - כשהקונסטיטוציה היא בבחינת קודש קודשים בביתם - כמעט נרמסת בידי נשיא, המבטל בהינף יד דפוסים דמוקרטיים וכל הסדר הדמוקרטי עלול להתמוטט.

יש לי הערכה לאומץ של אנשי רוח רבים, שלא חששו לומר בגלוי, שמעוז הדמוקרטיה - ארצות הברית של אמריקה - עלול ליפול לזרועות הרוע, אותו ראינו מרים את ראשו בשנות השלושים במאה הקודמת. לשמחתי, פעולתם של אותם פעילים חברתיים עצרה את נפילתה של ארצות הברית לזרועותיו של רוע, העלול להצמיח תהליכים מסוכנים לחייה של מדינה דמוקרטית. הלקחים מההיסטוריה הכאובה, שחוללו הנאצים תוך טבח של מיליוני בני אדם על אדמת אירופה, חייבים להילמד.

נכון שהסכנה בקריסת הסדר הדמוקרטי בארצות הברית לא הייתה תחומה בסדר הגודל של עליית הנאציזם בגרמניה. אך מי שהציל את ארצות הברית מהתדרדרות למחוזות המסוכנים היו אותם פעילים חברתיים ואנשי רוח, שהציבו את לקחי ההיסטוריה של הנאציזם על סדר היום רק כדי לפקוח עיני אזרחים לנוכח סכנת התדרדרות לעבר משטר טוטליטרי.

סדי בן שטרית אמר את כל מה שאני חשתי, כשפעילי תנועת הליכוד צעקו לעבר המפגינים בכיכר קוגל בחולון: "בוגדים שמאלנים", "מות לבוגדים", "אתם לא יהודים", ויש שדאגו ללוות את דבריהם בתנועות חולניות. הסתכלתי על המבוגרים שביניהם ושאלתי את עצמי, איך הם מסוגלים להיות הורים לילדים. כאב לי לראות לנגד עיני את השיסוי המוביל לתהומות הפאשיזם. כאב לי גם, שמשטרת ישראל, באותו יום, לא הצליחה למנוע את ההשתוללות של פעילי הליכוד בכיכר קוגל... לפחות לקנוס אותם על שהם השתוללו ללא מסכות על פניהם.

בדרך הזו של שיסוי ויצירת תווית של בוגדים במולדת ובעם, כפי שחשתי בעומדי בכיכר קוגל בחולון, הולך היום בנימין נתניהו ואתו הולכים רבים וזה מה שמדאיג. בדרך זו פסע הפאשיזים בראשית צעדיו. כנגד ההליכה בדרך המבעיתה המובילה לתהומות החשכה, התריע סדי בן שטרית ועל כך תודתי לו.

אני מבקש לחזק את ידיו של הפעיל החברתי בישראל, סדי בן שטרית, שביקש רק להזהיר את החברה הישראלית לאן היא עלולה להגיע. בארצות הברית של אמריקה פעילים כמו סדי בן שטרית במסירותם, בנחרצותם ובנמרצות פעולתם מנעו ממדינתם ליפול אל מחוזות החשכה. בישראל כיום אנחנו זקוקים לאלפי סדי בן שטרית. אנחנו זקוקים לרבבות רבות של פעילים מסורים כדוגמת סדי בן שטרית, שמשטרת ישראל דוחפת בהשראת השר הממונה להפללתו ולהפללת כל פעילי המחאה.

אני מקדיש לסדי בן שטרית את שירי "אַסְפָן בִּלְתִּי נִלְאֶה שֶׁל שָׁלוֹם"

אֲנִי אַסְפָן בִּלְתִּי נִלְאֶה שֶׁל שָׁלוֹם
מִיִּשַׁעְיָהוּ בֶּן אָמוֹץ שֶׁבָּא אֶל חַצְרוֹת
עֻזִּיָהוּ יוֹתָם אָחָז חִזְקִיָּהוּ מַלְכֵי יְהוּדָה
קִבַּלְתִּי אֶת לֹא יִשָּׁא גּוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב
וְאִם אֶפְשָׁר שֶׁלֹּא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.

גַּנְדִי נָתַן לי אֶת "אִי הָאַלִּימוּת זֶה הַנֶּשֶׁק שֶׁל הַחֲזָקִים"
לְיָדוֹ בָּאֹסֶף צָרַרְתִּי אֶת מַרְטִין לוּתֶר קִינְג
"כִּי הַבְּחִירָה לְמַעֲשֶׁה הִיא בֵּין אַלִּימוּת לְבֵין אִי קִיּוּם"
וַאֲנִי בָּחַרְתִּי בַּקִּיּוּם בְּאֹסָפִי.

מֵעֶשְׁרִים וְאַרְבָּעָה סְפָרִים בַּבְּרִית הַיְּשָׁנָה
מֵעֶשְֹרִים וְשִׁבְעָה סְפָרִים בַּבְּרִית הַחֲדָשָׁה
מִמֵּאָה אַרְבַּע עֶשְרֵה סוּרוֹת בַּקֻּרְאָן
דָּלִיתִי רַק נְבוּאוֹת, בְּשׁוֹרוֹת וְאִגְרוֹת
שֶׁמְּכַתְּתוֹת מִלְחָמוֹת לְשָׁלוֹם.

לָטִיף נָהָאת הָאן הִכְנִיס לְאֹסָפִי אֶת בּוּדְהָה
שֶׁהָיָה אָדָם כָּמוֹנִי, בִּקֵּשׁ רַק שָׁלוֹם
כְּמוֹ יִרְמִיָּהוּ שֶׁבָּא אֵלַי מֵעֲנָתוֹת
וְנָתַן לִי רַק מַחֲשָׁבוֹת שָׁלוֹם וְלֹא לְרָעָה
וְהוֹסִיף לְאֹסָפִי אַחֲרִית וְתִקְוָה
שֶׁעוֹד יִשְׁכְּנוּ בְּכָל חַדְרֵי הַלְּבָבוֹת
וְיָנִיעוּ אֶת עוֹשֶׁה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו
לַעֲשׁוֹת כְּבָר גַּם שָׁלוֹם עָלֵינוּ.

תאריך:  24/11/2020   |   עודכן:  24/11/2020
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יש לי מלים טובות על סדי בן שטרית
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מחזקת את ידיך
24/11/20 14:49
2
"חזק ואמץ"סדי
24/11/20 15:05
3
חובה לשאול
24/11/20 15:30
 
שלמה המגיב
24/11/20 17:08
 
חנהל'ה בבלי
24/11/20 17:17
 
שלמה המגיב
24/11/20 18:37
 
חנהל'ה בבלי
25/11/20 09:47
4
מגיב ותיק
24/11/20 16:35
 
מנסור עבאס האמיתי
25/11/20 10:01
5
גם לי
24/11/20 16:59
6
שלמה המגיב
24/11/20 18:15
 
יש לי יש לי יש לי
25/11/20 11:19
 
מגיב ותיק
25/11/20 14:38
 
חחחחחחחחחחחחחחחחח
25/11/20 15:48
 
מגיב ותיק
26/11/20 16:05
7
אני חצויה
26/11/20 08:29
8
אני מאחלת לך איתן
26/11/20 08:37
9
שבת שלום ומבורך..
27/11/20 10:03
10
,,תודה לסדי
27/11/20 21:19
11
ac, שבת שלום
27/11/20 21:28
12
יש לי מלים טובות
28/11/20 15:46
13
מלים טובות
29/11/20 10:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תופעת האלימות כנגד נשים היא תופעה קשה שאין ספק שיש להילחם בה בכל דרך - משפטית, מדינית וחברתית. אולם האם חשבתם פעם על קורבנותיה הסמויים של האלימות במשפחה? אותם שבויי המלחמה הביתית שמשלמים בגופם ובנפשם על התוצאות הקשות של המלחמה המתרחשת בין כותלי ביתם? לאחרונה אנו חשופים למקרים רבים של אלימות במשפחה. תופעת האלימות בין בני זוג מוגדרת כתופעה בה אחד מבני הזוג מתעלל או מאיים על בן זוגו בדרך פיזית, פסיכולוגית, נפשית, מילולית או מינית. הדעות חלוקות לגבי האופן שבו מגדירים את תופעת האלימות במשפחה. בהגדרה ניתן לכלול אלימות כניסיון לשליטה בבן הזוג, צעקות והשפלות, אלימות מילולית ואלימות פיזית קשה וחמורה עד כדי רצח.
24/11/2020  |  הודיה לוי  |   יומני בלוגרים
האמינו לי שלא הייתי נדרש לשורות אלה אלמלא תחושת גועל מצטברת עד כי אני מתקשה להכילה בתוכי ומכאן הרצון לשתף. אפתח דווקא בתקופה בה שמשה מירי רגב כדוברת צה"ל, או אז הפציעה לראשונה לתודעה, דע עקא שהתנהלותה באותם ימים אפלים מהווה כתם שחור שאצל רבים לא יימחה לעולם. ציטוט: "אתם ראיתם, צילמתם, חוויתם, שידרתם את התמונות הקשות גם בנוה דקלים בכפר דרום. את אותה התנהגות ברברית עבריינית של בני הנוער שחושבים שנמצאים פה באיזושהי קייטנת אתגר". את הדברים אמרה רגב עת התגאתה שלמרות הבכי והכאב תשעים אחוז מהגוש פונה. למי שלא מבין - בני הנוער שהתנהגו בצורה "ברברית ועבריינית" הם ילדינו הטובים ואצילי הנפש שמחו נגד הפשע לו הייתה רגב שותפה ואותו דבררה.
24/11/2020  |  בעז שפירא  |   יומני בלוגרים
נתוני משרדי מצביעים בעליל על מגמה שעלולה, חלילה, לגרום כבר ב-2021 לעליות מחירי דיור גורפות. בשנת 2020, ובמיוחד מאז פרוץ משבקר הקורונה במלוא עוזו במרץ, הייתה ירידה תלולה בשיעור של כ-40 אחוזים בשיווק קרקע למגורים. יותר מ-40 מכרזים של רמ"י נידחו מסיבות שונות ומשונות, חלקן משום שהיזמים לא היו ערוכים כלל למרכז עקב מצב החירום במשק, חלקם מסיבה הזויה, לא היה כלל תקציב מדינה לקדם אותם.
24/11/2020  |  ארז כהן  |   יומני בלוגרים
ביום א' צויין יום בן-גוריון, שחל מדי שנה ב-ו' בכסלו, יום פטירתו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל. ביום זה עורכים פעילויות שונות לציון זכרו וחזונו של דוד בן-גוריון, ובמרכזם האזכרה הממלכתית השנתית.
שתי נשים, אשר מבלות חלק נכבד מזמנן בחוצות הערים, מייצגות את שני קצוות הקשת הפוליטית בימים טעונים אלה. האחת היא ממובילות ההפגנות נגד ראש הממשלה, השנייה ממובילות הפגנות-הנגד. לאחת קוראים אורלי בר-לב, לשנייה - אורלי לב. מן המגאפונים שבידיהן בוקעות קריאותיהן המתלהמות. זו ממריצה את המפגינים נגד ראש הממשלה בגידופים ובקריאות "לך", וזו מתריסה נגדם בקריאות "בוז" ו"בוגדים". ויש עוד צמד מפגינים, שהתעלו על עצמם בשבוע שעבר, ודירדרו את שיח הרחוב אל סף תהום: אפרים גרייף שהפגין מול ביתה של משפחת פרקש השכולה בקיסריה, הטיח בה אמירה נוראית, וסדי בן שטרית שבהפגנה מול ביתו של בני גנץ פלט את ההשוואה המזעזעת להיטלר. הראשון התחרט והתנצל בפני המשפחה, השני לא רק שאינו חוזר בו אלא ששב אל קיאו. אפילו חבריו מארגון המכונה "קריימיניסטר" - שם מכוער כשלעצמו - הסתייגו, אבל בקול רפה למדי. הם ידעו להגיד שאינם מקבלים את ההשוואה בין נתניהו להיטלר (באמת, תודה רבה!), ובאותה נשימה חזרו על אמירות בוטות נגד ראש הממשלה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il