|   15:07:40
  דוד ארגז  
רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מבוא לכלכלת בריאות אלטרנטיבית <span style='font-weight:normal;'>[חלק א']</span>

כלכלה בריאות היא נושא מורכב כמו בתחומים אחרים קיימת תורה שבכתב ותורה שבעל פה יש את מה שלמדת בבית הספר או באוניברסיטה ויש את מה שלמדת באוניברסיטה של החיים יש את האמת ויש את אחותה החורגת שמוחבאת במרתף
06/12/2020  |   דוד ארגז   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
לא אוהבים מיטות ריקות [צילום: פלאש 90]

מדינת ישראל התברכה במערכת בריאות מעולה. יש בה רופאים מעולים, אחיות מעולות, בתי חולים מעולים ואפילו חולים מהמעולים בעולם. למרות זאת, רווחת אצלנו תחושה של חוסר נחת, ושל חוסר שביעות רצון מהמערכת. כמו בהרבה תחומים אחרים בחיינו התקבעה בציבור תפיסה, שאינה ממש מוצדקת, לפיה המערכת לא מנוהלת ולא מתנהלת כהלכה, שלא די משאבים מוקצים לבריאות ובעיקר שהמערכת "מורעבת", לשון אחרת, זקוקה בדחיפות לעוד ועוד כסף פן תקרוס.

כלכלת בריאות היא נושא מורכב אפילו עבור כלכלנים ובוודאי עבור רופאים כמוני. מייחסים לה מה שמכונה "כשל שוק" או במילים אחרות, החוקים הכלכליים הרגילים של היצע וביקוש לכאורה לא צריכים לחול עליה. בבסיסה, כלכלת בריאות מיועדת להשיג בריאות מקסימלית במחיר מינימאלי אבל למעשה כלכלת בריאות עוסקת בבחירה של יעדים רפואיים, מתוך אין ספור אפשריים, בעולם של משאבים מוגבלים. כיוון שבחירה של יעדים רפואיים היא ענין של העדפות, השקפת עולם וסולם ערכים, כלכלה רפואית עניינה בחירה מוסרית וערכית לא פחות ואולי אף יותר, מבחירה כלכלית וניהול נבון.

במילים אחרות, לפני שאנחנו פותחים את הארנק ושולפים את הכסף, אנחנו צריכים להסכים בינינו מה אנחנו מעוניינים לרכוש: איכות חיים ורפואה מונעת, הארכת חיים, מניעת סבל, תנאי אשפוז מעולים, קיצור תורים או בחירת מנתח. אגב, עוד לפני כן עלינו להחליט כמה מסך התוצר הלאומי הכולל צריך להיות מיועד לבריאות. כיוון שלא כולם מסכימים על היעדים וממילא אף אחד גם לא שואל אותנו מה אנחנו חושבים, הבחירה נופלת על המומחים. כידוע כלכלנים מבינים ברפואה מעט ורופאים בכלכלה עוד פחות והתוצאה לפניכם מערכת הבריאות הישראלית. אם אתם מבולבלים, אתם בחברה טובה. גם האזרח הקטן שנזקק לטיפול, לא מבין מדוע הוא ממתין שעות בחדר המיון, למה התורים לניתוחים כל כך ארוכים, מדוע המחלקות הפנימיות עולות על גדותיהן ואיך שוב הוא פוגש בסטג'ר ולא במנהל המחלקה.

כלכלת בריאות היא, כאמור, נושא מורכב. כמו בתחומים אחרים קיימת תורה שבכתב ותורה שבעל פה. יש את מה שלמדת בבית הספר או באוניברסיטה ויש את מה שלמדת באוניברסיטה של החיים. יש את האמת ויש את אחותה החורגת שמוחבאת במרתף. אם אתם רוצים לקבל תואר בניהול מערכות בריאות, לכו ללמוד באוניברסיטה. אבל אם אתם רוצים להתחיל להבין את המערכת אולי כדאי לכם גם לפתוח את הדלת למרתף. אז הנה לפניכם כמה כללי אצבע להבנה וניהול של מערכות רפואיות: מבוא ל"כלכלת בריאות אלטרנטיבית" חלק א':

מלחמת המעמדות - בית חולים היא ארגון היררכי מעמדי וניתן להבחין בו בארבע קבוצות: מנהלים, עובדים, עבדים (מתמחים, סטז'רים, עובדי קבלן) ומשתמשי קצה (חולים ובני משפחה). כמו בתוך כל מערכת אחרת, גם בבתי חולים מתנהל בין המעמדות מאבק על כסף, כוח והשפעה. זה נשמע לכם ציני? אז שמעו בדיחה רפואית: "הלקוח תמיד צודק". רוצים עוד אחת? "הלקוח במרכז". מה שאני מנסה להגיד הוא שבתי חולים מתנהלים כמו דמוקרטיות עממיות. בבתי חולים קולם של הלקוחות ושל העובדים הזוטרים כמעט לא נשמע ובוודאי שאינו נלקח בחשבון. המקסימום שמאפשרים להם זה להתלונן. בבתי חולים כמו בדמוקרטיות עממיות המנהל מחליט לבד, לוקח לפי יכולתו ומחלק לפי צרכיו.

חלוקת העוגה - רוב הכסף במערכות רפואיות (60-70%) מיועד למשכורות לעובדים. התשלום לעובדים הוא מכפלת שכרם במספרם. כיוון לעולם לא ניתן להוריד את שכרם של עובדים, הדרך היחידה שבה ניתן לחסוך כסף במערכת רפואית היא לצמצם בכוח אדם (או לפגוע בחולים). והנה עוד חומר למחשבה. משהו שאולי לא חשבתם עליו. בכול מערכת רפואית ניתן להבחין בין כסף שמיועד למטפלים וזה שמיועד למטופלים. במצב שעוגת התקציב קבועה ככל שיותר כסף הולך למטפלים (משכורות) נשאר פחות כסף למטופלים ( תרופות, בדיקות).

פירמידה הפוכה- מערכת הבריאות פועלת כפירמידה הפוכה. חלק עצום מההוצאות
מיועד לחלק קטנטן מהחולים. תופעה שמדגימה זאת היא העובדה שההוצאות הרפואיות נמצאות ביחס הפוך לסיכויי להישאר בחיים. ככל שאדם מתקרב ליום מותו ההוצאות הרפואיות עליו גדלות. ככל שסיכויו להבריא קטנים, ההוצאות עליו מרקיעות שחקים. ברמה המערכתית, אנחנו משקיעים משאבים עצומים כדי להאריך חיים של מעטים בכמה ימים ולעיתים לא נשאר לנו כסף לעזור לרבים שיכולים ליהנות ממנו לאורך זמן. עוד דוגמה לפירמידה הפוכה שפוגשים בבתי חולים היא שככל שאדם בכיר יותר ומנוסה יותר הוא מקדיש פחות זמן לתפקידו המקורי. מנהל המחלקה והרופאים הבכירים עסוקים בישיבות, ענייני ניהול, מחקר, הוראה, פגישות ושאר דברים חשובים ולכן בקושי נשאר להם זמן לטפל בחולים. למי יש זמן? אתם כבר יודעים לבד.

תקני כוח אדם - שאלתם את עצמכם פעם למה במחלקה פנימית עם 40 חולים דרושים 12 רופאים וגם זה לא מספיק? התשובה היא בשביל לוח תורנויות. הסבר קצר. נניח שבמחלקה בת 12 רופאים יש ארבעה רופאים בכירים (שלא מבצעים תורנויות) ושמונה מתמחים. נניח שרופאי אותה מחלקה נדרשים לבצע 30 תורנויות מחלקה ו-20 תורנויות מיון בחודש. כיוון שלמתמחה מותר לבצע עד 6 תורנויות מפרכות בחודש נדרשים 9 רופאים כדי למלא את הלוח. כלומר, חסרים רופאים. כמובן שכול תורן זקוק לכונן, לרופא עוזר, לסטג'ר וכן הלאה. קחו את מה שקורה במחלקה אחת ותכפילו אותו פי 20 וקיבלתם את צורכי כוח האדם בכלל בית החולים.

כמובן שמנהל לעולם לא יוותר על תקן. עוד לא נולד המנהל שיגיד יש לי יותר מדי רופאים, אין לי מה לעשות עם כולם ואני יכול לבצע את העבודה עם מחצית כוח האדם. מנהלים תמיד יטענו שחסר להם כוח אדם. הסיבה היא פשוטה. המנהל לא משלם להם את המשכורת וככל שיש יותר רופאים כל אחד עובד קצת פחות ואז אפשר להתפנות לעיסוקים אחרים. במילים אחרות, מספר הרופאים, אחת ההוצאות הכי גדולות במערכת, נגזר מאילוץ ולא מצורך אמיתי: צוואר הבקבוק של התורנויות מנפח את צורכי כוח האדם של בתי החולים. איך פותרים את זה? הנה כמה אפשרויות: מפסיקים את התורניות ועוברים לעבוד במשמרות, מפרקים את המבנה המחלקתי ועוברים לחטיבות ומערכים כדי להקטין את מספר התורנים או מצמצמים את מספר המאושפזים על-ידי חיזוק מערכות חלופיות.

חוק המיטות הריקות - תופעה ידועה היא שמספר החולים המאושפזים תמיד שואף למספר המיטות הזמינות. במילים אחרות, מיטות אשפוז לא נשארות ריקות לאורך זמן. אם המדינה הוסיפה עוד 1,000 מיטות אשפוז למערכת, תוך זמן קצר יימצאו רופאים שימליצו לאשפז 1,000 חולים, יימצאו 1,000 חולים שמוכנים לשכב עליהן, ויימצאו נימוקים לכך שהאשפוז אכן דרוש. זו לא תופעת טבע. הסיבה לתופעה הזו היא מערכת תגמול מעוותת: אשפוז הוא השירות הכי יקר למדינה אבל הכי זול למטופל והכי משתלם למערכת. לבית החולים אין שום אינטרס להשאיר מיטות ריקות. לו בתי חולים היו מתוגמלים על מיטות ריקות המחלקות היו מתרוקנות, אבל כל עוד משלמים על אשפוזים המיטות יישארו מלאות.

גם ברמה המחלקתית אין שום דחיפות לשחרר חולים. אם המחלקה מלאה, לא מקבלים חולים חדשים. פחות קבלות שווה פחות עבודה. עובדי מערכת בריאות כמו רובנו שואפים להרוויח כמה שיותר ולעבוד כמה שפחות. לכן הם נמנעים מעבודה מיותרת כל עוד הם יכולים. שחרור חולים כרוך לא רק בעבודה נוספת אלא לעיתים גם בעימות עם מטופלים שמעוניינים להישאר באשפוז. אז מה יותר פשוט מלאפשר להם להישאר? לבסוף, המערכת הרפואית האשפוזית אוהבת חולים קלים. הם דורשים מעט תשומת לב, עלות הבדיקות שלהם נמוכה ורבים מהם לא באמת חולים כך שדי קל לרפא אותם ממחלותיהם. לעומת זאת, איש לא רוצה חולים קשים. עלות הטיפול בהם גבוהה, הם נוטים להסתבך מה שפוגע בסטטיסטיקה ובעיקר הם לא מבריאים בקלות וזה מתסכל, חבל על הזמן. טוב, נראה שלמדנו מספיק להיום. להתראות בחלק ב'.

תאריך:  06/12/2020   |   עודכן:  06/12/2020
ד"ר דוד ארגז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבוא לכלכלת בריאות אלטרנטיבית [חלק א']
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשנת 1984 נפגש שגריר ישראל באו"ם בנימין נתניהו עם הרבי מליובאוויטש. הרבי אמר לבנימין נתניהו: "אתה הולך לאו"ם. מקום של שקר נצחי, חושך ואפלה. זכור, כשאתה מדליק נר אחד של אמת באפלה הגדולה ביותר, החושך מגורש, הדלק נר של אמת".
06/12/2020  |    |   יומני בלוגרים
משלל הנושאים להם נתוודע בפרשת השבוע "וישלח" בספר בראשית, אני מתמקד בעיקר בפרק ל"ב פסוקים י"א-י"ב. אנחנו מתוודעים מצד אחד לגילוי ענווה כובשת לב של יעקב אבינו, המנסח את ענוותו במלים הבאות: "קָטֹנְתִּי מִכָּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל-הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׁיתָ אֶת עַבְדְּךָ".
לפני מספר שבועות, הגישה מכינת עצמונה תביעה כספית נגד כתב ערוץ 13 עמרי מניב, אשר פרסם בשנת 2019 מידע שקרי אודות שיעורו של הרב אסף נאומבורג. הכתב, שהפיץ את הקלטת הרב, ערך את הדברים כך שיישמע שהרב לכאורה מחנך את תלמידיו לתפיסה מעוותת שיש בה ערכים אנטי ציוניים, שונאי חילוניים. מאוחר יותר התברר כי הדברים הוצאו לחלוטין מהקשרם וכי מדובר בעריכה מכוונת ומגמתית. בפועל, הרב שיחק משחק תפקידים אינטלקטואלי כחלק ממערך השיעור. הרב ניסה לתאר בפני תלמידיו את נקודת מבטם של מגזרים שונים בחברה על-מנת לחנך אותם כן לערך הציונות, גיוס לצה"ל וחיבור הציבור הדתי והחילוני כאחד.(קלמן וסג"ל 2019). עיתונאים רבים שמסקרים אירוע או מקרה אקטואלי נוטים לתאר מציאות חיים מייאשת, אך לעיתים מסתתרים מאחורי הסיקורים הביקורתיים סיפורים חיוביים, מקרים אופטימיים, אליהם הקורא לא מודע. אזי היכן מוחבאים אותם סיפורים?
06/12/2020  |  בושמת גואטה  |   יומני בלוגרים
אני זוכר בערגה את הסופגניות מטוגנות בשמן עמוק שאמי הכינה. כבר שנים רבות שלא אכלנו כאלו. אני זוכר את הנסיעות למאפיות בכל רחבי העיר לוס אנג׳לס, למצוא את הסופגניות הטובות ביותר, וההחלטה, שנה אחר שנה, שהסופגניות הפשוטות ביותר דווקא במאפיה הפרסית לה-פאלה, הן הטובות ביותר. טובות יותר מאלו במאפיות הישראליות והיהודיות, וזולות בהרבה (וכמה אלפים הם אופים מדי יום). ויותר מכל זוכר אני את המבחר הענק בארץ, ואת מגוון המחירים (שלא לדבר על ציפויים ומילויים ושפע סגנונות). אלא שבשבילי סופגניות אינן העיקר בחג החנוכה.
06/12/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
המציאות הפוליטית של כל המפלגות במדינות הדמוקרטיות מוכיחה שהבטחות של אידיאולוגיות שנאמרו במהלך תעמולת הבחירות לא ניתנות למימוש, בגלל האילוצים להתחשב ולהתפשר עם שותפים קואליציונים, עם לחצים ציבוריים פנימיים וחיצוניים ועם נתונים כלכליים ביטחוניים ומדיניים.
06/12/2020  |  מתי דוד  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il