|   15:07:40
  איתן לסרי  
מנכ"ל, בעלים אתגר - פתרונות אסטרטגיים ויזמות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

דובאי והאמירויות - פוטנציאל להזדמנות עסקית

מדינות המפרץ מצפות להרחבת מעגל ההיכרויות העסקיות עימנו והגדלת מחזור העסקים בינינו עם דגש על קידום שיתופי פעולה בתחומי החדשנות בטכנולוגיה, בחקלאות, ברפואה, בתחבורה, באנרגיה ובסייבר לצד השקעות בתעשיה ונדל"ן אך הזדמנות זו מחייבת גם הכנה נכונה שלנו לצד הפגנת סבלנות רבה, לימוד והיכרות עם התרבות העסקית בצד השני בטרם נקפוץ למים וחלילה נפספס הזדמנות מצוינת שנפתחה בפנינו בעקבות "הסכמי אברהם"
14/12/2020  |   איתן לסרי   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
חתימת הסכם אתגר

פגישת איתן לסרי עם סולטן אחמד בן סוליים

פגישת איתן לסרי עם אל נועיימי, מנהלת אזור הסחר החופשי

עם פחות מ-10 מיליון תושבים, איחוד האמירויות הפכה בשנים האחרונות לסיפור הצלחה כלכלי. היא נמצאת במיקום מיוחד בין אסיה, אירופה ואפריקה, עובדה המקנה לה יתרונות רבים כגון מרכז למסחר בין סין לאפריקה, גשר ייחודי לשאר העולם בדרך להודו, ושער כניסה לאסיה עבור חברות מאמריקה הלטינית. באמירויות מחפשים שיתופי פעולה אסטרטגיים, מנועי צמיחה שיסייעו לקדם את הכלכלה ולנתק אותה מהנפט המסורתי. הם מחפשים פעילות כלכלית אמיתית משותפת לאורך זמן, ולכן יעדיפו פרויקטים שייעשו בשיתוף מלא בין הצדדים.

האיחוד הפך למוקד עסקי אזורי לתאגידים בינלאומיים ומגנט למשקיעים זרים, בזכות זרם בלתי פוסק של הזדמנויות עסקיות, חקיקה ידידותית לעסקים, ביורוקרטיה מינימלית, מערכת פיננסית איתנה וזמינות של כוח אדם ומשאבים לאור כמות העובדים הזרים הגדולה בדובאי. בעשור האחרון הקטינה המדינה משמעותית את תלותה בנפט, ביצעה השקעות עצומות בתשתיות תחבורתיות ולוגיסטיות וחיזקה ענפים כמו קמעונאות, תיירות, ביטוח ופיננסים. מוקד ההשקעות של הממשל כיום הוא בטכנולוגיות מתקדמות, בדגש על תחומים כמו תחבורה ורפואה חכמים, סייבר, פינטק, ערים חכמות ועוד.

במבט ראשון אפשר לחשוב שבאמירויות משקיעים רק בפרויקטים בסדרי גודל נרחבים כגון איים מלאכותיים, גורדי שחקים גבוהים, או קניונים ענקיים. אך נמצא גם עניין מצידם בתחומי המסחר, התיירות וההשקעות עם דגש על הנדל"ן הפורח שם בכל פינה. ראשי איגוד לשכות המסחר מישראל ביקרו לאחרונה בדובאי וחתמו על מספר הסכמים לפיתוח הקשרים העסקיים בין המדינות. אוריאל לין אמר כי "להסכמים אלה חשיבות עצומה שתניב סחר הדדי של מיליארדים עם מרחב גאוגרפי גדול בשנים הקרובות, ותפתח הזדמנויות רבות להשקעות ישראליות".

נתחיל בשוק האנרגיה למשל. זו לא רק העובדה שישראל תוכל לרכוש נפט מאבו דאבי, ובכך לגוון את מקורות האנרגיה שלה. ישראל תוכל להציע ליצואניות הנפט מהמפרץ ליהנות מהמיקום הגאו-אסטרטגי שלנו, כמי שיש לה גישה לים האדום ולים התיכון פלוס צינור נפט שמחבר בין שני הימים האלה ושני נמלי נפט באילת ומול חופי אשקלון. לאחרונה נכנסה חברת שברון לפעול בישראל לאחר שנים שלא עשתה כן בעקבות לחץ של מפיקות הנפט הערביות. אל שברון יוכלו להצטרף עכשיו ענקיות אנרגיה אחרות, שיוכלו לקדוח במים הכלכליים של ישראל ללא חשש.

ביטחון אנרגטי

איחוד האמירויות עשו עבודה מעניינת כדי להפוך את הכלכלה שלהם ליותר מגוונת ואחד התחומים שהם שמו עליהם דגש הוא הטכנולוגיה עם דגש על טכנולוגיות פיננסיות. יש אינטרס הדדי ליצור שיתופי פעולה. חברות ישראליות יבחנו אם יש התאמה עסקית ותרבותית בטרם יכנסו להשקעות משותפות, אני מאמין כי בהמשך חברות ישראליות רבות, עם דגש על טכנולוגיות, יעבירו חלק מפעילותן לשם כמטה עסקי אזורי נוסף. וזה לא נגמר כאן. יש מצב שנראה משקיעי נדל"ן ישראלים שיתחילו לחפש עסקות מעניינות באיים המלאכותיים שנבנו במפרץ בתחומי המלונאות והדיור.

לאחרונה קיים השר שטייניץ שיחה עם שר האנרגיה של איחוד האמירויות סוואהיל אל-זוואטי, שבה בחנו את שיתופי הפעולה בחיבור רשתות החשמל, פיתוח משק הגז הטבעי ליצוא גז טבעי לאירופה בצנרת, הקמת מרכז מידע, ופרויקטים נוספים. לדברי שטייניץ, "יצירת שיתופי פעולה בתחומים אלה תזין בחזרה את הסכמי השלום ותעגן את הביטחון האנרגטי ואמינות אספקת האנרגיה למשק האנרגיה הישראלי והאזורי".

היום ניתן לספר כי זה לא המפגש הראשון שלי עם נציגי מדינות המפרץ - בשנים האחרונות נוצרו קשרים מול נציגי המגזר העסקי באמצעות ביקורים משותפים במדינות האזור, להיכרות מעמיקה ומקרבת בטרם נדונו עניינים עסקיים לבחינת השקעות ושיתופי פעולה בתחומי החקלאות, הטכנולוגיה, המובייל והפיננסים. כבר לפני כשנה נחתם הסכם בין "אתגר פתרונות אסטרטגיים" החברה שבבעלותי לבנק השקעות שבסיסו במפרץ ואשר פועל בכמה מדינות. בשנתיים האחרונות ארגנו מספר פגישות עם נציגי חברות מובילות מישראל ואף הייתה התעניינות רבה לקידום השקעות שנעצרו לצערנו בשל השפעת נגיף הקרונה בתחילת השנה ואשר יחודשו לדיון המשך בקרוב.

לאחרונה שבתי מביקור מוצלח בן 10 ימים בדובאי, במהלכו נפגשתי עם נציגי הממלכה, נציגי המגזר הפיננסי והטכנולוגי לצד נציגי ההשקעות והנדל"ן ואף חתמנו על שני הסכמי שיתוף פעולה עסקיים נוספים עם נציגי חברות ממשל ופרטי. במהלך ביקורי השתתפתי בכנס העסקים הרשמי הראשון בין המדינות ונפגשתי עם גורמים רבים ביניהם יו"ר קבוצת די.פי העולמית- DP H.E. Sultan Ahmed Bin Sulayem-World אשר מנהל מעל 60 נמלים ברחבי העולם והביע עניין רב בשיתופי פעולה עסקיים עם נמלי ישראל. כמו-כן נפגשתי עם הגב' Sheikha Abdulla Al Nuaimi וצוותה לדיון וחתימה על הסכם שת"פ לגיוס חברות טכנולוגיה, מסחר ושירותים מישראל ולפתיחת פעילות עסקית במפרץ מול חברת אזור הסחר החופשי באג'מן, שם היא מנהלת בכירה, לצד פעילות נמל ימי צמוד.

קבלת פנים חמה

ישנם כמה אזורי סחר באיחוד, רובם סקטוריאליים. להסכמי הסחר החופשי חשיבות מיוחדת, כגון יצירת אפשרות לחברות ישראליות לחדור לשווקים עולמיים כמו סין, הודו ומזרח אפריקה. חברות ישראליות תוכלנה מעתה לפעול באזורי סחר חופשי מהגדולים בעולם, עם יתרונות של פטורים מתשלומי מיסים ויתרונות לוגיסטיים מובנים. נפגשתי גם עם מנכ"ל קרן השקעות של כ-1.3 מיליארד דולר בקבוצת עסקים מובילה מתחומי האנרגיה, הנדל"ן והרכב ואף הצענו לקדם עבורו פתרון טכנולוגי של יצירת פלטפורמה לסחר, שיווק, ניהול ותפעול ציי-רכב מרחבי העולם למדינות המפרץ, זאת נוסף על פגישות עם נציגי חברת הבנייה הממשלתית המובילה במפרץ ומי שאחראית לבנייתם של כ-70% מסך המגדלים במרכז דובאי כולל מרכז ה"בורג' חליפה" וכל סביבתו - "EMAAR" יחד עם מנהלי חברת היזמות ושיווק הנדל"ן - The First Group" " המובילה במפרץ וחתמנו על הסכם לשיתוף פעולה וייצוג למול פעילות החברות הללו מישראל ומדינות האזור.

פתיחת הדלתות וקבלת הפנים החמה להן זכינו בביקור מיוחד זה בדובאי היא עדות לרצון העז של נציגי האמירויות לחזק את הקשרים העסקיים והטכנולוגיים עם ישראל, ואני סמוך ובטוח כי הם יהוו השראה למעורבות של מדינות נוספות מהאזור ללמוד מניסיוננו ולשתף פעולה. האסטרטגיה הדיגיטלית החדשה של נציגי הממלכה היא הכרה בהצלחה של העבודה הקשה שלנו לקידום קשרים אלה, ומציגה עתיד מבטיח לשיתופי הפעולה הטכנולוגיים הצפויים לנו בעתיד הקרוב והרחוק.

ההסכם עם האמירויות אומנם חשוב ברמה המדינית, אבל ברמה העסקית - אנחנו כבר שם. אני מאוד מקווה שנדע להמשיך ממנו הלאה, לעבר הסדר כולל באזור וברית של מתונים וחזקים כנגד קיצונים ומפעילי טרור.

לסיכום, מדינות המפרץ פתוחות לאמץ טכנולוגיות חדשות בתחומים רבים עם דגש על החקלאות הטכנולוגית, הבריאות הדיגיטלית, האנרגיה המתחדשת, המסחר המקוון, התחבורה החכמה ועוד. חשוב לזכור כי מדובר במדינה שהיא לא דמוקרטית, היררכית והמשטר, גם אם הוא לא שותף איתך בעסקים, הכל ידוע לו ועל הכל מקבלים אישור. אין חלטורות ואין לעקוף את האישורים הרשמיים. חייבים לעשות את הכל כמו שצריך ולשמור על הכללים. איש לא יעז לעשות משהו בלי לקבל את אישור הממונה (נציג משפחת השליט והממשלה).

אין קיצורי דרך כמו שהישראלים אוהבים וצריך המון סבלנות מה שחסר לנו הישראלים. אין ספק שחתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות היא מהדרמטיות ביותר בתקופתנו. רבים לא מודעים לקשרים העסקיים והכלכליים בין שתי המדינות שנרקמו עוד הרבה קודם. מה שנעשה עד עכשיו בזהירות וללא פרסום, יהפוך להיות גלוי ורשמי בהדרגה, וככל הנראה רק ילך ויתפתח אם הצדדים ילמדו להעריך ולכבד זה את התנהלותו של זה.


הכותב הוא מנכ"ל אתגר ומי ששימש בעבר כיועץ לראשי הממשלה, פעיל עסקית ומייעץ במספר מדינות לרבות מדינות המפרץ.
תאריך:  14/12/2020   |   עודכן:  14/12/2020
ד"ר איתן לסרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דובאי והאמירויות - פוטנציאל להזדמנות עסקית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
את הפרק הראשון של הסדרה "לבנון", בערוץ 1, ראיתי בשני חלקים. אבל אחרי שראיתי בלילה כל חלק, היו לי סיוטים איומים. הסדרה היא ממש מצוינת, וכל כך אקטואלית וקרובה אל המציאות שלנו. בנוסף, אני מתחבר אליה, כי אני זוכר היטב את כל התקופה שהסדרה מדברת עליה. את כל ההיסטוריה הזאת, שהיא בעצם ההיסטוריה של תנועות הטרור הפלשתיניות הארורות. אבל החלטתי לא לראות אותה יותר.
סגן שר החוץ הכוויתי ח'אלד אלג'ראללה הודיע (יום שבת, 5.12.20) כי הושג הסכם סופי לפתרון המשבר במפרץ. הוא אמר לערוץ החדשות "א-שרק" כי הסכסוך במפרץ הסתיים וכי הושג הסכם סופי בחסות כוותית-אמריקנית.
05/12/2020  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
ב-21 ביולי השנה הפתיעו לוחמי "מחוז סיני", שלוחת דאעש במצרים, את חיילי הצבא המצרי כשביצעו מתקפה משולבת על בסיס צבאי באזור העיירה ראבעה. בניגוד להודעות הצבא הרשמיות, שטענו למספר נפגעים נמוך, כתוצאה מהמתקפה נהרגו על-פי חלק מהדיווחים כ-40 אנשי צבא וכ-65 נוספים נפצעו. אחריה תפסו פעילי מחוז סיני אחיזה זמנית בארבעה כפרים סמוכים לבסיס וניסו להשליט בו מעין ממשל איסלאמי הלכתי. רק לאחר כשלושה חודשים הצליח הצבא המצרי לטהר את המרחב מפעילי "המחוז", להחזיר לעצמו את השליטה על הכפרים ולשחררם.
מוחמד רמדאן, הכוכב המצרי יעמוד למשפט על שהצטלם עם הזמר הישראלי, עומר אדם. לקרוא שוב ושוב ולא להאמין. 43 שנים אחרי הסכם השלום עם מצריים עדיין השנאה מבעבעת שם ולא על אש קטנה.
ב-2011 הובילה ארה"ב מתקפה צבאית של נאט"ו על קדאפי, למרות שקדאפי הפך (מ-2002) מתומך טרור ללוחם נחוש בטרור האיסלאמי, וחרף העובדה שהעביר לארה"ב את תשתיות הגרעין, הטילים הבליסטים והנשק הביולוגי והכימי.
01/12/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il