בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
רפורמות כלכליות מוסריות <br>
|
אני רואה ביוסף, כמי שהניח את הנדבכים החברתיים והמוסריים בכלכלה, שיש לה את הרגישות החברתית ● ידוע, שכלכלה יכולה להיות דורסנית ואכזרית
|
אמצעי קיומי ראשוני [צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90]
|
|
|
|
|
פרשת "וַיִּגַּשׁ" היא עבורי בבחינת משב רוח רענן, שפועמות בו עוצמות של רגישויות חברתיות ואנושיות. פרשה שכל כולה פתיחות למאווייו ולכמיהותיו של האדם הנתון במצוקה כלכלית ובצורך לחלצו מהמצב הקשה אליו הוא נקלע. בימים אלו של קורונה ניתן ללמוד מפרשת השבוע, כיצד חייבת לפעול בנחישות חברה מאוחדת, וזאת מתוך מתן אמון מוחלט בהנהגה המדינית והכלכלית, שיכולה לבצע את הבלתי אפשרי, ולהתגבר על קשיים רבים, שקשה היה להאמין שניתן להתגבר עליהם. ועד כמה חשוב שהיא לא תהיה חברה משוסעת. בקוראנו את פרשת "ויגש" אנחנו קוראים בפרק מ"ז פסוק י"ד את המשפט: "וַיְּלַקֵּט יוֹסֵף אֶת-כָּל-הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וּבְאֶרֶץ כְּנַעַן בַּשֶּׁבֶר אֲשֶׁר-הֵם שׁוֹבְרִים, וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-הַכֶּסֶף בֵּיְתָה פַּרְעֹה". יוסף מבצע פעילות כלכלית מרשימה, שיש לה פירוש אחד - הלאמה. ההלאמה מבוצעת על-ידי רפורמטור בעל רגישות מוסרית. כל יישומה מבוצע בדרכים מוסריות ואנושיות בניגוד להלאמות כוחניות, שידעו העת החדשה, שאופיינו גם במשברים חברתיים קשים ולעתים גם מדממים. ההלאמה, שמבצע יוסף, היא תגובה למצב כלכלי קשה מנשוא, המתואר בפרק מ"ז בפסוק י"ג: "וְלֶחֶם אֵין בְּכָל-הָאָרֶץ, כִּי-כָּבֵד הָרַעַב מְאֹד, וְתִלָּהּ אֶרֶץ מְִצַרִים וְאֶרֶץ כְּנַעַן מִפְּנֵי הָרָעָב". יש תוצאות חיוביות להלאמה, אותה מבצע בשקט ובמשמעת חברתית הראויה למלוא להערכה לרפורמטור יוסף בן יעקב, שהוא בן למיעוט לאומי במצרים. התוצאות החיוביות של ההלאמה המסודרת והמתוכננת היטב באים לידי ביטוי, כפי שמתואר בפסוק י"ז: "...וַיִּתֵּן לָהֶם יוֹסֵף לֶחֶם..." - בשפה אחרת נתן להם חיים, כאשר "לֶחֶם אֵין בְּכָל הָאָרֶץ". הרפורמטור העברי יוסף העניק לחברה המצרית, הנתונה במשבר כלכלי קשה, אפשרות להיחלץ ממנו, הוא העניק לחברה במשבר חיים ואפשרויות קיום. לפנינו רפורמטור, שמעריך את יכולתו של ההון האנושי העובד בתקופת השפע, לכן הוא מבקש מסילות ללבו ומוצא אותן. בהידברות נאה הוא מטיל על ההון האנושי את החובה להטות כתף לביסוס משאביה הכלכליים של המדינה באמצעות הפרשת הון, שהוא בבחינת מס שגובהו 20%. מה שנקבל יותר מאוחר בחוקה המקראית באמצעות חוקי המעשרות, שיש בהם חובת תשלום של מיסים המבטיחים חיים תקינים, וזאת תוך קשב לצרכי חברה נזקקת ובמיוחד לכל המדדים בשולי החברה, כשהעוני והדלות מתדפקים על חלונות חייהם. אני רואה ביוסף, כמי שהניח את הנדבכים החברתיים והמוסריים בכלכלה, שיש לה את הרגישות החברתית. ידוע, שכלכלה יכולה להיות דורסנית ואכזרית. כלכלה יכולה לשאת אופי צרכני, הרואה רק את אינטרס ההון ובעליו תוך התעלמות מצרכיו של ההון האנושי העובד, שכל חייו צריך להגיר זיעתו לשם קיומו. יוסף הוא זה שהניח את הנדבך המחויב בראש ובראשונה להון האנושי העובד, בו הוא רואה את הערך העליון, שחובה עלינו להיות רגישים לכל צרכיו, כשהשלטון יוצק את דפוסי הכלכלה. מאחר שמדובר בחברה חקלאית, שהקרקע מהווה את הבסיס היחידי לכינונם של אמצעי ייצור לקיומו של האדם, אני עדים ליחס מיוחד במקרא כלפי הקרקע. אנחנו רואים קשר בין הרפורמה, שמבצע יוסף, ובין מה שיבוא לידי ביטוי מאוחר יותר בחוק יסוד, שלא ניתן לשנותו, בפרשת "בהר" בספר "ויקרא" פר' כ"ה פס' כ"ג: "וְהָאָרֶץ לֹא תִּמָּכֵר לִצְמִתּוּת....". יוסף ובעקבותיו מכונני החוק המקראי מתחייבים, שלא תהיה בחברה הישראלית תופעה לא מוסרית ובלתי נסבלת של ריכוז קרקעות לעד בידי אדם או משפחה. האדמה, שהיא אמצעי קיומי ראשוני והכרחי לאדם, נמכרת רק לתקופה, ויש מגבלות של זמן לבעלות של האדם על הקרקע. הריבון על האדמה היא הממלכה. לסיום, אני נרגש מכינונה של הלאמה, שבעת החדשה עברה רק בעימותים קשים ואף מדממים, בפרשה שלנו היא עוברת על מי מנוחות. העם כולו נלהב כאיש אחד לבצע את תהליכי ההלאמה - עדות לכך נמצא בפרק מ"ז פס' י"ט, בו נהיה עדים לצמד מילים: "אֲנַחְנוּ וְאַדְמָתֵנוּ". המשך סדיר של קיומם נתקבל בהבנה על-ידי העם, המוכן לשאת בעול הרפורמה ונותן למענה את "אֲנַחְנוּ וְאַדְמָתֵנוּ" חמישית למדינה (הווה אומר - עשרים אחוז מס לפרעה) ו"אַרְבַּע הַיָּדוֹת" (שמונים אחוז לקיום כלכלי השוטף) להון האנושי העובד. זאת בעיצומו של משבר קשה, או ליתר דיוק בעת ההיחלצות מהמשבר הקשה.
|
תאריך:
|
27/12/2020
|
|
|
עודכן:
|
27/12/2020
|
|
איתן קלינסקי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מגיב ותיק
|
27/12/20 14:24
|
|
|
|
נערה.
|
27/12/20 16:45
|
|
|
|
מגיב ותיק הטיפש
|
28/12/20 21:11
|
|
2
|
|
מגיב ותיק
|
27/12/20 17:23
|
|
|
|
שנאמר,
|
27/12/20 18:05
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
27/12/20 18:53
|
|
|
|
חחחחחחחחחחחחחחחחח
|
27/12/20 19:11
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
27/12/20 21:56
|
|
|
|
איימן הוא אח
|
28/12/20 12:43
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
28/12/20 14:01
|
|
|
|
שנאמר,
|
28/12/20 15:30
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
28/12/20 16:28
|
|
|
|
חחחחחחחחחחחחחחחחח
|
28/12/20 17:10
|
|
3
|
|
ב,ל
|
27/12/20 18:10
|
|
|
|
אני ב.ל
|
27/12/20 21:13
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
27/12/20 22:56
|
|
|
|
במקום הלקין
|
28/12/20 11:43
|
|
|
|
זה אני ב.ל
|
29/12/20 09:51
|
|
4
|
|
ב.ל. ומגיב ותיק
|
28/12/20 12:08
|
|
ערב כניסתנו לסגר השלישי, זו העת להודות לכל אלו שהביאו את מדינת ישראל עד הלום. תודה לכולנו, על כך שלא עטינו מסכות במרחב הציבורי, כפי שנתבקשנו. או ליתר דיוק, כפי שמורה החוק (סעיפים 13/14, ס"ק ה-3. לצו בריאות העם תש"ף-2020). כל הכבוד לנו על הזילזול בהנחיות ובהפרתן, ועל אי-שמירת הריחוק החברתי אליו נידרשנו. מחיאות כפיים סוערות לכל אלו שביצירתיות מדהימה מצאו תירוצים מתירוצים שונים על-מנת להפר את הכללים, והביאונו עד הלום. עשינו עבודה נפלאה בלהוכיח לעצמנו ולעולם כולו שהציבור הישראלי איננו מבין שמירת-חוק מה היא, ושלא אכפת לנו זה מזה וזו מזה. אכפת לנו רק מעצמנו.
|
|
|
שנו חכמינו מה הקשר בין מחט ל---? אז על זה רציתי לדבר.
|
|
|
ההליכה לבחירות, בפעם הרביעית בתוך כשנתיים, מאפשרת לסכם את פעילות משרדי הממשלה בזמן הקצר שעבר מאז כינונה בחודש מאי. זה נכון לכל משרד ותחום, כולל תחום הדיגיטל. נכון, ברמת שתי המפלגות המרכזיות בממשלה - הליכוד וכחול לבן. היו חיכוכים ומריבות, אבל אנשי המקצוע, הפקידים והמנהלים במשרדים השונים הקדישו את הזמן לעבודה. כולל במשרד הדיגיטל הלאומי.
|
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - טיוח ושיבוש, הפיק לקח, בזבוז מאות מיליונים ותומך "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) שבת שלום, והרבה בריאות ואושר
|
|
|
תוכנית 'עובדה' ששודרה ביום חמישי (24.12.20) הסתיימה באיחולי רפואה שלמה שמסרה אילנה דיין לשופטת היושבת בראש ההרכב בהליך המשפטי כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. התוכנית באה לקדם מהלכים פוליטיים לאחר פיזור הכנסת לקראת הבחירות והברכה בסוף נתנה לכך חותמת נוטריונית.
|
|
|
|