בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
האור בנר התמיד - פרשת "תצווה" (ב')
|
אני חש את העוצמות, שחובק אור נר התמיד ● זה האור המוסרי, זה האור של עולם הערכים האנושיים, זה אור הצדק החברתי, זה האור לנתיבי החיים של עם ישראל כעם וכחברה
פרשת "תְּצַוֶּה" פותחת בצווי "לְהַעֲלוֹת נֵר תָּמִיד" (שמות כ"ז, פס' כ'), עם הוראה לקחת "שֶׁמֶן זָךְ כָּתִית לְמָאוֹר". זאת כדי להעלות את נר התמיד שמקומו "בְּאֹהֶל מוֹעֵד מִחוּץ לַפָּרֹכֶת" ומדובר ב"חֻקַַַּת עוֹלָם", שנר התמיד דולק. נר התמיד דלק במשכן הצנוע, עשה דרכו למקדש המהודר ועד היום הוא מוצב לאחר כבוד מעל ארון הקודש בכל בית מקדש מעט, בכל בית כנסת יהודי בישראל ובכל בית כנסת בקהילות ישראל ברחבי תבל. כשאנחנו פותחים את ספר תהילים בפרק קי"ט, פס' ק"ה וקוראים את הביטוי: "נֵר-לְרַגְלַי דְּבָרֶךָ וְאוֹר לִנְתִיבָתִי", אני חש את העוצמות, שחובק אור נר התמיד. זה האור המוסרי, זה האור של עולם הערכים האנושיים, זה אור הצדק החברתי, זה האור לנתיבי החיים של עם ישראל כעם וכחברה. כשאנחנו פותחים את ספר משלי בפרק כ' פס' כ"ו וקוראים את הביטוי: "נֵר יְהֹוָה נִשְׁמַת הָאָדָם, חֹפֶשׁ כָּל-חַדְרֵי-בֶּטֶן", אני חש את עוצמת אור הנר, החובק בחובו את אורם של דפוסי השוויון החברתי, שמייחלים לעטוף באהבה רבה את כל ברואי בצלם. שוויון חברתי ומוצקות של צדק סוציאלי הפרוסים על מרחבי חופש וחרות ללא ניצול אדם בידי אדם, כי כל ברואי בצלם באו לאוויר העולם כשווים, מכאן שכל רקמות חייהם חייבות להיות שזורות בעולם של שוויון חברתי. כולם שווים בפני בוראם. כשאני פותח את ספר משלי בפרק ו' פס' כ"ג וקוראים את הביטוי: "..כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר" אני חש, שזו מצווה לשמור בלבבות את אור הנר, זו מצווה לשמור בלבבות את האור המוסרי והמחויבויות לחברה, בה ההון האנושי-הרוחני הזך והנקי הוא הגורם המנווט את חיי החברה, ולא ההון הפיננסי-הגשמי בכל כיעורו. כשלמרבה הצער והכאב, ההון הפיננסי-הגשמי על כל כיעורו הוא זה שכיום מכתיב את מציאות חיינו. ונגד תופעה זו מחובתנו להיאבק. אני מכבד את ההוראה בפתיחת פרשת "תְּצַוֶּה" בכל הקשור לנר התמיד, אך אני אימצתי לי את נר התמיד הדולק בלבבות - נר המדליק יומם וליל בלבנו את עשרת הדברים, אשר כתב משה "אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה, לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה". אני מאמץ את האור המזדקר בכל הדרו מהערכים המוסריים והאנושיים החקוקים "עַל הַלּוּחוֹת אֶת דִּבְרֵי הַבְּרִית, עֲשֶׁרֶת הַדְּבָרִים" (שמות ל"ד, פס' כ"ח).
|
תאריך:
|
23/02/2021
|
|
|
עודכן:
|
23/02/2021
|
|
איתן קלינסקי
|
האור בנר התמיד - פרשת "תצווה" (ב')
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
איתן, מי ייתן
|
23/02/21 09:02
|
|
2
|
|
פלא יועץ
|
23/02/21 10:30
|
|
|
|
תודה על ההסבר
|
23/02/21 12:24
|
|
|
|
פלא יועץ מעליב
|
23/02/21 14:47
|
|
3
|
|
נבון
|
23/02/21 18:40
|
|
4
|
|
מגיב ותיק
|
23/02/21 18:45
|
|
|
|
דרך נלוזה
|
24/02/21 15:50
|
|
5
|
|
ב,ל
|
23/02/21 19:10
|
|
|
|
דרך נלוזה
|
24/02/21 15:43
|
|
|
|
התרבות האשכנזית
|
25/02/21 08:28
|
|
6
|
|
השקר אוהב
|
25/02/21 17:48
|
|
חודש אדר, שאנו נמצאות בעיצומו, הוא ראש השנה לשמחה וגם לצניעות. מניין לי? בס"ד מצאתי שאדר וראשי תיבות של ראש השנה שניהם עולים לאותו סכום - 205. משמע שאדר הוא ראש השנה.
|
|
|
על-פי גורמים בפתח, בשבועיים האחרונים קם ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יריב פוליטי חדש מתוך תנועת פתח, בנוסף לשני יריביו המרים מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי, יו"ר הרש"פ, שחושש כי השניים האלה פועלים להפיל את שלטונו, רואה ביריב החדש איום לא פחות מסוכן על שלטונו שיש לנטרלו מייד. מדובר בד"ר נאצר אלקידווה, חבר הוועדה המרכזית של פתח ואחיינו של יו"ר הרש"פ לשעבר יאסר ערפאת.
|
|
|
עסקנו רבות, אולי במידה דיספרופורציונית, בהיבטים הרפואיים, הטכניים והניהוליים של משבר הקורונה, אבל בדרך כלל נמנענו או דילגנו על עיסוק משמעותי לא פחות בהיבט המוסרי של המשבר. כאשר מדובר בהיבט המוסרי, פונה התודעה לשני שיקולים עיקריים: האחריות האנושית-הומנית והאחריות ההדדית החברתית; לצורך בחינת הנושא, בשתיהן אנו נדרשים לקריטריוני השוואה ומבחינתי אין טבעי יותר מהמוסר היהודי ולא האוניברסלי, כיסוד לבחינת שאלות אלה.
|
|
|
להלן הדברים שפירסמתי באותם ימים: עמוס עוז בגרמנית
|
|
|
מסתבר שאין מתאם מובהק בין צפיפות אוכלוסייה (נפשות ליחידת שטח) לבין תוצר לנפש. אבל מחקר חדש מראה שאם מחשבים צפיפות ליחידת שטח מתואמת איכות, לוקחים בחשבון את ההתאמה הגאוגרפית למגורים ואת פריון הקרקע, אז מגלים קורלציה שלילית בין תוצר לנפש וצפיפות. כלומר, המדינות העניות צפופות יותר, או שצפיפות מובילה לעוני.
|
|
|
|