בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
האג'נדה הפלשתינית מבוססת על התזה שירושלים הייתה עיר ערבית-מוסלמית מאז כיבוש הארץ בידי הערבים ב-640 ● תזה זו היא חסרת בסיס לחלוטין ומהווה שיכתוב של ההיסטוריה לצרכים פוליטיים-לאומיים
הרשות הפלשתינית וארגוני הטרור הפלשתטינים החליטו לחדש את המאבק האלים נגד ישראל בירושלים, בגדה המערבית ובעוטף עזה. הסיסמה בה בחרה הרשות כדי להסית את ההמונים לצאת למאבק אלים בהר-הבית מורכבת משתי אג'נדות: האחת היא שוב שאל אקצע בסכנה, והשנייה שירושלים הייתה מאז ומעולם עיר ערבית-מוסלמית. שתי האג'נדות הן שקריות. אבל, כהיסטוריונית אני בוחרת להגיב על האג'נדה בעניין ירושלים. העובדות לגבי ההיסטוריה של ירושלים
התקופה בין 640 ל-1914
האג'נדה הפלשתינית מבוססת על התזה שירושלים הייתה עיר ערבית-מוסלמית מאז כיבוש הארץ בידי הערבים ב-640. תזה זו היא חסרת בסיס לחלוטין ומהווה שיכתוב של ההיסטוריה לצרכים פוליטיים-לאומיים.
ירושלים הייתה עיר יהודית במשך 1,000 שנים - מהמאה ה-10 לפנה"ס עד חורבנה של ירושלים בידי הבבלים ב-587 לפנה"ס הייתה ירושלים עיר יהודית. היא חזרה להיות עיר יהודית ב-538 לפנה"ס בעקבות הצהרת כורש והייתה עיר יהודית עד לחורבנה של ירושלים בידי הרומאים ב-70 לסה"נ.
ירושלים לא הייתה עיר ערבית/ מוסלמית תחת הכיבוש הערבי (640 - 1099) - עד הכיבוש הערבי, כלומר מ-70 עד 640 לסה"נ, קרוב ל-600 שנים, הייתה העיר אילייה קפיטולינה הרומית או ירושלים הנוצרית-ביזנטינית ורוב תושביה נוצרים. לאחר הכיבוש הערבי עשו השליטים הערבים מאמצים להפוך את ירושלים לעיר מוסלמית על-ידי הקמת מסגד כיפת הסלע על חורבות המקדש היהודי ב-685 והזמנת מוסלמים להתיישב בעיר אך נכשלו.
בתקופת הכיבוש הצלבני (1099 - 1260) עד 1190. כלומר, 91 שנים, הייתה ירושלים עיר נוצרית ובעלת אוכלוסייה נוצרית. מ-1190 עד 1516. כלומר, 326 שנים הייתה ירושלים עיר מוסלמית, לא ערבית. היא הייתה תחת שלטון כורדי של השושלת האיובית ותחת שלטון טורקמני תחת הממלוכים. מאז השלטון האיובי יהודים הורשו לשוב ולגור בירושלים.
המוסלמים הפכו, בהדרגה, למיעוט בירושלים בתקופת השלטון העות'מאני-טורקמני (1516 - 1918)
המוסלמים היו למיעוט בתקופה העות'מאנית (1516 - 1918). התהליך היה הדרגתי והחל בשלהי המאה ה-16. לעומת ההתמעטות במספר המוסלמים הייתה עלייה במספר היהודים והנוצרים במשך המאות ה-17 וה-18.
ההיסטוריון מוסטפא עבאסי חקר את תולדות הקהילה המוסלמית בעיר בין 1841 ל-1914. עבאס קבע שהעיר "שינתה את פניה והמוסלמים איבדו את בכורתם בה. אומנם הייתה קבוצה של משפחות מוסלמיות שהחזיקו במשרות השלטוניות והמנהליות הבכירות בעיר כמו ראשות העירייה אבל צביונה של העיר חדל להיות מוסלמי-עות'מאני והקהילה היהודית ואף הנוצרית בנו בנייני פאר בעיר העתיקה ומחוצה לה והשתלטו על מרחבים גדולים".
המוסלמים היו רוב בעיר בתקופת האיובים ובהתקופה הממלוכית, בין 1190 ל-1260, בין 1260 ל-1516 ובתקופה העות'מאנית, מ-1516 עד 1850 - סה"כ 660 שנים.
בראשית התקופה העות'מאנית עדיין היה רוב מוסלמי בעיר אך בהעדר מיפקדי אוכלוסייה במאות ה-17 וה-18 חסרים נתונים רשמיים. אבל, ממקורות שונים מתברר שהיהודים הפכו לרוב בין אמצע לשלהי המאה ה-91. ב-1914 מנו היהודים 45,000. בתוך 100 שנים גדל היישוב היהודי בירושלים פי 23.
בזמן מלחה"ע הראשונה הייתה ירידה במספר היהודים ל-45,000 ורק ב-1930 היא עברה במספרה את מספרה ב-1914 . אבל, מאז היה גידול בלתי פוסק וב-1946 הגיע מספר היהודים בעיר ל-99,000 . האוכלוסייה היהודית גדלה מ-55% ב-1922 ל-60% ב-1946 .היהודים שמרו על רוב לאורך כל תקופת המנדט. האוכלוסייה המוסלמית והנוצרית גדלה לאורך תקופת המנדט. האוכלוסייה מוסלמית גדלה מ-12,000 ב-1914 ל-34,000 ב-1946 והאוכלוסייה הנוצרית גדלה מ-13,000 ב-1914 ל-31,000 ב-1946 . לסיכום
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים, מהמאה ה-10 לפנה"ס ועד שנת 70 לספירה. המוסלמים היו רוב בעיר בתקופת האיובים ובתקופה הממלוכית, בין 1190 ל-1260, בין 1260 ל-1516 ובתקופה העות'מאנית, מ-1516 עד 1850 - סה"כ 660 שנים.
הנוצרים היוו רוב בעיר בתקופה הביזנטית, לאחר ניצורם של הפגאנים במאה ה-5, במרבית התקופה הערבית ובתקופה הצלבנית, מהמאה ה-5 עד 1190, התקופה האיובית. כלומר, כ-600 שנים. מ-1840 עד קום המדינה היהודים היו לרוב, כלומר תוספת של 178 שני וסה"כ 1178 שנים.
גורמים בחיל-הים ציינו כי הושמד כל בנק המטרות של חיל-הים אשר כלל 17 מוצבים ימיים של חמאס, עשרות כלי שיט מסוגים שונים, אמצעי לחימה ותשתיות ▪ חשפו שמחבלי חמאס ניסו לפגוע באסדת הגז תמר, אך לא היה צורך בהפעלת כיפת ברזל להגנת האסדה (אסדת תמר. ניסיון לפגיעה מהרצועה [צילום: משה שי/פלאש 90])
החשודים, תושבי הפזורה הבדואית בנגב, נעצרו לחקירה בחשד כי תקפו ארבע כלי רכב שבהם נסעו אזרחים ישראלים בתאריך 11 במאי לפנות בוקר, בסמוך לכניסה ליישוב לקיה ([צילום: ענת חרמון/פלאש 90])
חברת ישראייר מוסיפה טיסת חילוץ מוינה. טיסת החילוץ מתוכננת לצאת ביום רביעי הקרוב בבוקר על מנת לאפשר לנוסעים להיערך מבעוד מועד ולבצע את בדיקות הקורונה הנדרשות. הטיסה נפתחה להזמנות באתר החברה ובמערכות ההפצה
נכון לרגע זה הנחיתות של הטיסות מהיעדים הבאים מתוכננות לנחות מחר יום שני בשדה התעופה בן גוריון: באטומי, דובאי, פאפוס, ,טיביליסי ולרנקה.
"פעלנו באחריות וללא הפסקה לאורך כל תקופת משבר הקורונה ואנו ממשיכים לעשות זאת גם בתקופה מאתגרת זו. אנו פועלים ונפעל להמשיך ולקיים את לוח הטיסות המתוכנן ולהוסיף טיסות חילוץ ככל שיידרש", נמסר מן החברה.
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים ▪ והפעם - תרגום, אנין ואמיץ, ונוסף גם הוא, נבזה, מתקרנפים ואין חדש ▪ "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) ▪ הרבה בריאות ואושר ▪ שבוע טוב וחג שבועות שמח ▪ "וחג שבועות תעשה לך ביכורי קציר חיטים..." (שמות ל"ד, פסוק כ"ב) (יושבים ומבליגים [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
גרשון פרנקו ז"ל, בן ה-55 תושב רמת גן הוא ההרוג בנפילת הטיל אתמול ברחוב קריניצי בעיר. אדם ערירי עם 100% נכות, כולל כאבים קשים ברגליים שייתכן ומנעו ממנו לרוץ למקלט בעת אזעקה אתמול. הלוויתו תתקיים היום בשעה 14:00 בבית העלמין ירקון
מי שמותיר את העבריינים הערבים להלחם חופשי בתוכם תוך קטילה הדדית של כ-130 נרצחים בשנה, ידע שיום אחד הנשק הרב שצברו יופנה אלינו היהודים באופן מהיר ומפתיע, מי שמשחרר מחבלים ומונע מכוחות הביטחון להיאבק בהם ולהענישם, ידע שהוא מסייע לטרור הערבי נגדנו (טרור ערבי [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
אזעקות נשמעו בעיר אשדוד, בעוטף עזה וביישובים רבים באזור הדרום ▪ חלק מן הרקטות יורטו, אך לפחות אחת פגעה בתחום העיירה נתיבות ▪ תושבי אזור מעבר ארז קיבלו התראה מפני רחפן נפץ (פגיעת הרקטה בנתיבות, היום בצהריים)
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מודאג מהתדרדרות המצב הביטחוני בגדה והתגברות הזעם העממי, דבר שעלול להביא לערעור יציבות שלטון הרש"פ. זעם ברחוב הפלשתיני על מדינות ערב על כך שאינן מסייעות לפלשתינים, מזכ"ל פתח ג'בריל רג'וב תוקף את מנהיגי ערב על כך שהתנתקו מיו"ר הרש"פ (המוקטעה ברמאללה [צילום: הדס פרוש, פלאש 90])
נתניהו תמיד מאיים ואף פעם לא מקיים ▪ מה הוא אמר בדיוק באיום? ▪ אמר שמבחינתו הכל פתוח ▪ ולמה אתה אומר שלא ייכנסו? ▪ הוא התכוון שהכל פתוח עם רע"ם ושהוא ירכיב את הממשלה (נתניהו. ירכיב ממשלה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
בנוסף להכנסת אזור התעשיה המרחבי להגדרת אזור פיתוח א' כאמור, בימים האחרונים הושלמה ההעברה של 60 מיליון שקל לצורך פיתוח תשתיות עירוניות במסגרת הסכם הגג של אשקלון, אשר כלולות בו 18,000 יחידות דיור, וכבר שווקו בו אלפי יחידות ([צילום: בני מור, דוראד])
אירועי ירושלים, ההתפרעויות והתקפות החמאס מחייבים שינויים בהיערכות ובתגובה מצד ישראל - בין היתר בתחום המחקר, בהסברה, ביחסים מול הרש"פ ובמתן מענה להשפעה של גורמים איסלאמיסטיים בעיר (דפוס הפעולה השתנה [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90])
אלה דווקא הסימנים הראשונים של עידן "הלא-ביבי" ▪ תתרגלו, מחכים לנו בעתיד הקרוב קשיים כלכליים, בריאותיים, ביטחוניים ▪ אויבנו רואים שהעם היהודי מרצונו יורד מנכסיו ומרימים את ראשם (נתניהו. יקראו לו לחזור [צילום: מרק ישראל סלם])
ראש הממשלה שכח את יסודות תנועת ז'בוטינסקי שהאמין בדו-קיום ובהנהגה יהודית ערבית שתתחלף בתפקידי המפתח: נשיא וסגנו יהודי וערבי ולחלופין, וכך ראשי העיר ירושלים. כאשר יזם את "חוק הלאום" המפלה (נתניהו. אשם [צילום: מארק ישראל סלם/פלאש 90])
הערבי הישראלי בן המאה ה-21 הוא משכיל, עצמאי, מצויד בדעה אוטונומית לגבי מצבו ומעמדו בארץ ובעולם ▪ אין הוא עוד חושש להתבטא ומשהבין כי בלא מאבק ממושך, לא צפוי הוא להשיג את זכויותיו המלאות בדרך משפטית ושלטונית, מבקש הוא לפעול למען חלוקה מחודשת של המשאבים והשליטה בארץ באופן אקטיבי ומזוין (כר פורה לביטוי הכאב [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
במסגרת תקיפות נוספות על מערך המנהרות ברצועת עזה, ה'מטרו' של חמאס, הותקפו הלילה עשרות יעדים ▪ הופצצו בתי ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה ושל אחיו האחראי על כוח האדם של הארגון בחאן יונס (סינוואר. הבית הופצץ מן האוויר [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90])
עבד אלמאלכ אלחות'י, מנהיג החות'ים בתימן הודיע על נכונות ארגונו לתמוך צבאית בארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי במאבקם נגד ישראל. בישראל מעריכים כי פעילות מעשית של החות'ים נגד ישראל מצריכה מתן "אור ירוק" מאירן, ייתכן שמדובר בלוחמה פסיכולוגית שנועדה גם לעודד את ארגוני הטרור להמשיך בשיגור הרקטות לעבר ישראל (החות'ים בתימן [צילום: האני מוחמד/AP])
על-פי גורמים בתנועת פתח, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נתון בלחץ רב מתחילת חודש רמדאן, האירועים האלימים בהר-הבית ובמזרח ירושלים והפגנות הענק של חמאס בערים המרכזיות בגדה, הביאו אותו להפנמה כי שלטונו נמצא בסכנה ממשית, האסימון נפל אצלו מאוחר מדי, בכירים בצמרת פתח מאשימים אותו כי המהלך שהוא הוביל לבחירות בשטחים, בניגוד לעמדת בכירים כמו מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח' ולעמדות מצרים וירדן, הוא שהביא להתדרדרות במעמדה של הרש"פ ולפיצול והיחלשות של תנועת פתח.
ההשוואה ביו גל האלימות הנוכחי (מאי 2021) בירושלים לגל תקיפות הסכינים בעיר בשנים 2015-2016 מצביעה על הבדלים מהותיים. ההתעמקות בהם מניבה תובנות והמלצות לפעולה עבור הצד הישראלי.
השמועות על חוכמתם הבלתי רגילה, כביכול, של ראשי חמאס התגלו כמוגזמות. שפטו בעצמיכם: את הסיבוב הם התחילו בעיתוי גרוע ביותר מבחינתם. לו היו מתחילים לשגר את הרקטות שלהם, נגיד, שבועיים-חודש לפני בחירות - הממשלה כאן הייתה נכנסת לפניקה: כולם מבינים שעל הישיבה במקלטים העם יגמול לממשלה בקלפיות (העם תמיד פורק את כעסו על ממשלה גם כאשר היא בפירוש לא אשמה), והממשלה הייתה עושה כל מאמץ להפסיק את המטחים כמה שיותר מהר עם ויתורים גדולים. אבל עכשיו הבחירות כבר מאחורינו, אפשר לכתוש את חמאס. והעם בישראל? שיגלה סבלנות.
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול