אחד החסרונות הגדולים של הממשל הציבורי בימי נתניהו היה העדר זמינותו לשירות הציבור ורמת השירות. אך טבעי הוא שהשבעת הממשלה החדשה מעוררת תקוות אצל הציבור באשר לשיפור בניהול, בזמינות ובהתנהלות של השירות הציבורי. התקוות מובנות על-רקע העובדה שלפחות חלק מהשרים מגלה נטיות מובהקות לממש לפחות חלק מהציפיות, אולם לפי שעה אלה תקוות בלבד ושינוי של ממש דורש מאמץ ממשלתי משולב.
מערכת שלטונית פועלת כמערכת. הווה אומר: רוב הליקויים הסיסטמיים אינם מקומיים וחד-פעמיים אלא גורמי חיכוך - באשר לתופעות חוזרות המשפיעות על המערכת מבפנים ומבחוץ כמו גם משבשים את יעילותה, גמישותה, מהירותה ואיכותה. ההגדרה המצרפית להשפעות אלה היא חיכוך דינמי. המונח לקוח מעולם המכניקה שבו תנועה בין שני גופים מושפעת מכוח מניע וכוח מעכב (כוח חיכוך) והמאזן בין השניים קובע את כיוון התנועה ומהירותה.
2 תפקידם של השרים והפקידים הבכירים במערכות הממשל הציבורי הוא להתוות כיוון לתנועת המערכת ולהקטין את החיכוך המעכב התקדמות.
מערכות חברתיות פועלות ביעילות כאשר הן ממוקדות בהפקת תועלת לציבור או תוצרת להגדלת רווחתו מהשקעותינו בהן. יצירת תועלת לציבור (הגדלת רווחתו). מכאן נגזרת מסקנה שכל גורם המפעיל כוח או השפעה על המערכת הציבורית הגורמים לה לסטות מייעודה, פועל בניגוד לאינטרס הציבורי, מבזבז את משאבי הציבור ופוגע ברמת ואיכות השירות. לאחר שהותווה כיוון למערכת הציבורית, תפקידי הגורמים המנהלים אותה ומפקחים על תפוקתה הוא להקטין את השפעות החיכוך הדינמי בשני משתנים עיקריים: טיב התמסורות בין חלקיה ומזעור הסטיות מהכיוון הראשי שהותווה (מניעת בזבוז משאבים וזמן בתיקוני כיוון).
בעידן המודרני התרגלנו לחיות בעולם בו זכות הציבור לשירות ממלכתי מיטבי מאותגרת ע"י אינטרסים פרטיים וסקטוריאליים, שמוקד תשומת לבם הוא כיסם הפרטי. מטעמי צנעת הפרט, תקינות פוליטית, גמישות וחופש פעולה - מבצעים בעלי האינטרסים הנ"ל את מהלכיהם באמצעות מתווכים - לוביסטים.
הלוביסטים מתוגמלים על-פי ביצועים כלכליים ועל כן הם הופכים להיות מחוללי ההפרעות הגדולים ביותר למערכות השירות הציבורי. קשריהם, האמצעים הכלכליים העומדים לרשותם, השפעותיהם או השפעות שולחיהם בעולם הפוליטי הנם גדולים וחוצי- מגזרים, קהילות ותחומי-עיסוק. פעילותם נעשית בדרך כלל בפורומים מצומצמים ונסתרים מהעין אבל בצומתי ההשפעה הקריטיים ביותר. בנקודות אלה, קל יחסית להשפיע על ניתוב חלופי של תהליכי המערכת או לשבש את מהלכיהן בתואנות שווא עד שיושג השינוי הרצוי. הפרעות נגרמות גם על-ידי השפעות אידאולוגיות, אמוּניות, השקפות פוסט-מודרניות או אוטופיות ("עולם ירוק") וכו'. למעשה, התכלית האמיתית של הלוביסטים אינה חשובה מבחינת יעילות המערכת. חשוב היקף המעורבות ושיעור ההפרעות לתהליכי המימוש הסדירים. התכלית חשובה מבחינת התוצר המתקבל לעומת זה שהוגדר בהתנעת המערכת.
על סף כניסתה של הממשלה החדשה לפעולה בהיקף מלא ועל-רקע הכוונות הטובות המוצהרות ע"י חבריה הבכירים, טוב תעשה הממשלה אם תייעד דיון אסטרטגי לסוגיית התועלת-נזק של "עולם הלוביזם", במטרה להגדיר למערכת הציבורית "עולם חדש" ומדיניות משופרת של טיפול מוכלל בסוגיה זו. ככל שתצטמצם פעילות הלוביסטים, רבים יותר יעסקו ביזמות קונסטרוקטיבית ופחות במשפטי "צווארון לבן" וספיחיהם.
את הסכר יש להציב באופן מלא בתום שלב המכרזים.
3 מי שהתנסה בניהול והפעלת מיזמים גדולים יודע שאין בתהליך זה מכשלה גדולה יותר מאשר הכנסת שינויים בתכולת המיזם או בתוכנית העבודה לאחר ש"נסגרה" תכולת העבודה ואושרה ההתקשרות לביצוע.
לוביזם הוא אחד המסלולים הרחבים והבעיתיים ביותר דרכם חודרות למערכת השירות הציבורי ההפרעות והפרשיות המפוקפקות החמורות ביותר; די אם נזכיר בהקשר זה את פרשיות אולמרט, את פרשת הצוללות, את המאבקים על חוזי הגז או את פרשת תא"ל דותן מח"א.
עוד מכשלה ניכֶּרת היא קיומו של מערך מסורבל של "שומרי-סף", בגלימות שחורות או בלעדיהן, שמנסים לנהל את מנהלי המיזם האחראים לתפוקותיו. אין צורך "בשומרי סף" אם מנהלי המיזם כשירים ועושים את עבודתם נאמנה ואין בהם טעם אם האחרונים אינם מתאימים לתפקידם. כל מה שנחוץ הוא תהליך נורמטיבי תקין בתנאי שהוא מוגדר נכון ומבוצע כהלכה. "שומרי-סף" הם גורמי חיכוך בעלי אותה מידת כושר של גרימת נזק בדומה ללוביסטים. לעתים משתפים גורמי הנזק פעולה בעיצוב וייצוב הכשלים המצרפיים גם אם לא בהכרח מרצון רע.
תהליכים נכונים ויעילים מונעים שגיאות מקריות ויזומות גם יחד. כלל כפול חשוב ביותר להשבחת השרות הציבורי, הוא שהאויב הגדול ביותר של "הטוב" הוא "הטוב מאוד", ומה שאיננו מקולקל, אינו טעון תיקון.