בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
דיאלוג עם פרק נ"ח בספר ישעיהו
|
למרבה הצער, גולת הכותרת של ההתעוררות והתשובה נתפסת בהתמסרות מוחלטת לעינוי הנפש ● צום נתפס כתשובה הנאותה ● מן הראוי, שקידוש הצום יהיה מלווה בהתמודדות ערכית עם התכנים של פרק נ"ח בספר ישעיהו
|
אין דרישה לצום [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
|
|
|
|
|
במציאות הישראלית תקופת בין המצרים מסתיימת בצום תשעה באב, יום של הסכם לא כתוב, בו החיים שובתים. יום שכל אחד בדרכו מאמץ תהליך, שזכה לשם תשובה - שיבה אל המקום ממנו ניתן לעצב את חיינו האישיים והלאומיים בדרך מיטיבה עם האחר, עם החברה בכללותה ועם עצמנו. ביתר עוצמה אנו עושים זאת ביום הכיפורים.
החיפוש אחר התשובה מלווה אותנו בפיוט מרגש, בו מושמע דבר רב החובל ליונה בירכתי הספינה - "... וַיֹּאמֶר לוֹ מַה לְךָ נִרְדָּם, קוּם קְרָא אֶל אֱלוֹהֶיךָ, אוּלַי יִתְעַשֵּׁת הָאֱלוֹהִים לָנוּ, וְלֹא נֹאבַד" (יונה א' 5) "בָּן אָדָם מַה לְך נִרְדָּם" הוא בבחינת קריאת השכמה למי שמקיים את הלכות תקופת בין המצרים וצום תשעה באב.
למרבה הצער, גולת הכותרת של ההתעוררות והתשובה נתפסת בהתמסרות מוחלטת לעינוי הנפש. צום נתפס כתשובה הנאותה. מן הראוי, שקידוש הצום יהיה מלווה בהתמודדות ערכית עם התכנים של פרק נ"ח בספר ישעיהו, אותו אנחנו קוראים כל שנה בבית הכנסת בימי צום, ובמיוחד ביום הכיפורים במסגרת ההפטרה שאחרי קריאה בתורה של פרשת השבוע.
מן הראוי, טרם נחייב את עצמנו בהוראות הפיזיות של היום, נלך בעקבות פרק נ"ח בספר ישעיהו. נשאל את עצמנו - האם הקפדנו במימוש התשתית הערכית והחברתית, לה אנחנו מחויבים כחברה, לפני שאנחנו מעמיסים על עצמנו את ההוראות של יום הצום.
חשוב לזכור שבהוראות יום הכיפורים בספר ויקרא ט"ז, אין דרישה לצום ביום הזה. החוק מסתפק בקביעה: "וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשׁוֹתֵיכֶם". חז"ל קבעו שעינוי הנפש פירושו צום ונקבעה הלכה שיש לצום ביום הזה.
פרק נ"ח הוא בבחינת מראָה שאנחנו חייבים להסתכל בה לפני שאנחנו פוסעים בחרדת קודש אל היכל היום המקודש הנקרא יום הכיפורים. הנביא לועג למציאות של צום, שלא קדמה לה עשייה חברתית וחתירה לצדק סוציאלי. הנביא אינו רואה טעם בקיום ציווי הצום בחברה, שאין בה סולידאריות חברתית. הנביא מתנה את הזכות של הפרט ושל החברה לאמץ את ההוראות החיצוניות של עינוי הנפש, רק אם הפרט והחברה עמדו במבחן העשייה החברתית והערכית.
מי שנותן ידו לשחרר את רשויות החברה ממחויבות לצדק חברתי ולשוויון, הנביא אינו מעריך את הצום שלו ואף מפנה כלפיו חצי לעג. רשויות חברתיות שלא נתנו ידן לפרוס לרעב לחם, בכך שלא ממשו את זכותו למקום עבודה המבטיח לו קיום בכבוד, לעברן של אותן רשויות מפנה הנביא את זעמו ולעגו - "הֲכָזֶה יִהְיֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ יוֹם עֲנוֹת אָדָם נַפְשוֹ"?
אלו שעלו על שרטון ניצול והתנכלות לאדם העובד - "וְכָל עַצְבֵּיכֶם תִּנְגְּשׂוּ" - לעברם אומר הנביא במפורש שהצום הוא בבחינת מקסם שווא. כי טרם הצום נדרש כל אדם לממש בחייו את המאבק המתמיד לקיומה של חברה, בה לא יהיו אנשים מתחת לקו העוני.
הצום מאבד את כל משמעותו אם האדם לא העמיס על עצמו את המחויבות לכינונה של חברה שוויונית, בה לא יהיו מראות של רעב. הקריאה של הנביא "וְתָפֵק לָרָעֵב נַפְשְׁךָ, וְנֶפֶשׁ נַעֲנָה תַּשְׂבִּיעַ" זו קריאה לסדר יום של מאבק על דמותה של החברה. הצום זה ערך משני, שהוא חסר כל משמעות אם אינו בא אחרי עשיה חברתית.
ערב יום כיפור אני כואב את קיומה של מציאות מכאיבה, בה לסממנים חיצוניים של צום נותנים את כל תשומת הלב, כאשר למעשה לצום - על-פי תפיסת הנביא ישעיהו - יש תוקף רק אם הוא בא בעקבות מאבק לכינונה של חברה, המושתתת על ביטחון קיומי כלכלי לכל אדם ואין בה חרפת עוני.
|
תאריך:
|
12/09/2021
|
|
|
עודכן:
|
12/09/2021
|
|
איתן קלינסקי
|
+ביום הכיפורים לא יינתנו שירותי חוף ושירותי הצלה בחופי איגוד ערים כינרת
|
14:37 12/09/21 | מירב ארד |
איגוד ערים כינרת מודיע, כי במהלך יום הכיפורים, לא יינתנו שירותי הצלה בחופי האיגוד. כמו כן, יופסקו שירותי החניה, הפיקוח, האבטחה והניקיון וזאת החל מערב יום הכיפורים ט' תשרי, 15.9.21 בשעה 16:00 ועד למוצאי יום הכיפורים י' תשרי, 16.9.21 בשעה 20:00. שירותי ההצלה בערב יום כיפור בחופי איגוד ערים כינרת יסתיימו בשעה 14:00.
|
|
+טיפים חיוניים לבטיחות חשמל בסוכה
|
10:25 12/09/21 | חן מחלב | לרשימה המלאה |
אסור לתלות קישוטים על חוטי חשמל ובסמוך לנורות ומנורות המאירות את הסוכה, בשל החשש מהתחממות יתר ושריפה ▪ כמו-כן אסור להניח סכך על כבלי חשמל (חג שמח [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90])
|
|
דיאלוג עם פרק נ"ח בספר ישעיהו
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מגיב ותיק
|
12/09/21 09:00
|
|
2
|
|
הזה צום אבחרהו??!
|
12/09/21 10:46
|
|
3
|
|
שנה טובה למגיב ות
|
12/09/21 11:21
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
12/09/21 15:23
|
|
|
|
מגיב ותיק מתעקש
|
13/09/21 10:50
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
14/09/21 12:22
|
|
|
|
דר' ויקי זועבי
|
13/09/21 10:52
|
|
|
|
מגיב ותיק
|
14/09/21 12:25
|
|
4
|
|
ACUH
|
12/09/21 12:01
|
|
5
|
|
we must ask
|
12/09/21 18:14
|
|
6
|
|
לאמץ את פרק נ"ח
|
13/09/21 08:50
|
|
7
|
|
עדיף מעשה מוסרי
|
13/09/21 09:08
|
|
8
|
|
הטמטום מעריץ
|
13/09/21 10:32
|
|
9
|
|
שנה טובה לעם ישרא
|
13/09/21 11:29
|
|
10
|
|
שנה טובה לעם ישרא
|
13/09/21 12:01
|
|
11
|
|
ישעיהו שואל .
|
13/09/21 16:48
|
|
12
|
|
1973
|
13/09/21 16:57
|
|
13
|
|
צום קל לצמים
|
13/09/21 17:26
|
|
14
|
|
גמר חתימה טובה
|
14/09/21 09:17
|
|
15
|
|
מאחלת לעם ישראל
|
14/09/21 09:36
|
|
16
|
|
שואל הנביא ישעיהו
|
14/09/21 10:26
|
|
17
|
|
שנת שמיטה
|
14/09/21 10:46
|
|
18
|
|
חג סוכות שמח
|
16/09/21 21:54
|
|
19
|
|
שבת שלום לכולנו
|
18/09/21 15:41
|
|
דְּבַשׁ טָהוֹר, מָתוֹק, נִגָּר
|
|
|
ליהודי פולין לקח כמה מאות שנים להתאהב במנהג שליחת ה"שנות טובות" של שכניהם בגרמניה. המנהג, שכבר מימי הביניים פרח ביהדות גרמניה, החל בסוף המאה ה-19 לצבור תאוצה גם בפולין. בזכות פריחת בתי הדפוס בפולין באותן שנים, נכנסו אל הדלת הפתוחה הזאת אומנים יהודים רבים. הבולט והמוכר שבהם הוא חיים גולדברג.
|
|
|
אני מברך את המשוררת והמלחינה נעמי שמר, שהעניקה לנו את השיר המרגש, שפותח ומסתיים בְּשׁוּרָה, שיש בה גם בְּשׁוֹרָה, שכל אחד מאתנו מייחל - "שֶׁיָּפָה וְשׁוֹנָה תְּהֵא הַשָּׁנָה".
|
|
|
בערבו של ראש השנה הדופק בחלוננו ראוי להביט לתוככי מגירות חיינו, להתבונן פנימה במבט של 'בואו חשבון' מתוך אהבה ורצון לשפר דרכינו ואורחותינו. להציץ אל תוך האתמולים, לחייך, לבכות, לשאוף ניחוחות, להדחיק זיכרונות, לטייל בעולם שהיה ולא יחזור, כמו בעוד שנה, בעולם שנברא ונבחר לעצמנו לחיות בתוכו בשנה החדשה.
|
|
|
בינתיים המשיח התמהמה והיהודים הכינו עצמם לראש השנה וליום הדין. מבין השניים העדפתי את ראש השנה, כי בכל-זאת היו בו כתמי אור וסעודות. היהודים הם בָּנאים פיסיים גרועים, אבל בנאים פסיכולוגיים מעולים. הם מסוגלים להקים חומת אבן בין קודש לחול, שחלילה וחס לא יסתנן דרכה איזה הרהור אפיקורסי של הפרט והכלל. הם מסוגלים לעשות זאת במהירות הבזק. כשם שהורדנו את מלבושי החול והחלפנו אותם בבגדי חג, כך החלפנו את מצב רוח השחור באמונה בעתיד טוב יותר. מלובשים במיטבנו בדרך לשטיבל, שמענו הדהוד של ברכות מקצה אחד של העיר לקצה השני. כאשר חלק אחד בקאנון אומר: "לשוּנֶה טויבֶה תיכוּסיבוּ ותיחוּסיימוּ".והחלק השני ענה לעומתו: "לשונה טויבה תיחסיבו ותיחסיימו לאלתֵּר לחיים טוֹיבים" כשהדגש הוא על "לאלתר לחיים טובים". הנה כי כן, לא זו בלבד שהיהודים לא בזו לחיים טובים, אלא, אם אפשר, רצו אותם מהר. האמנו, כי רצינו להאמין, כי צווינו להאמין, כי למדנו שהקדוש ברוך הוא יחלץ אותנו מן המעמקים אם נקרא לו. מבירא עמיקתא יעלה אותנו לאיגרא רמא. הבור היה די עמוק והשעה כשרה.
|
|
|
|
|
|
רון בריימן
בשעת כתיבת שורות אלה, חוק ההשתמטות המרתיח, הנתעב והמיותר עדיין לא נזרק לפח האשפה החוק נועד להפלות בין דם לדם, בשעה שעם ישראל מקיז את דמו בשדות הקרב
|
|
|
יורם אטינגר
ב-1978/79, טענה מחלקת המדינה שאייתוללה חומייני יושפע על-ידי יועצים מתונים בוגרי אוניברסיטאות מערביות, יתרחק ממוסקבה הקומוניסטית, יתמקד בהענקת זכויות אדם לעם האירני, ימנע מיצוא המהפ...
|
|
|
אלון קוחלני
התובע הכללי של אוסטרליה פרסם הנחיה חדשה המחייבת ארגונים בקביעת תוכנית ציות בנושא שוחד לפקיד זר
|
|
|
רון שור
בין אם מדובר בהתנהלות לקויה של אחד מהאגפים או מהמחלקות ברשות המקומית ובין אם מדובר בתלונה שתרצו להגיש על ביטוח לאומי או על כל מוסד ציבורי אחר - נציב תלונות הציבור לשירותכם איך מג...
|
|
|
יועז הנדל
מה שקורה עם המגזר החרדי הוא פגיעה בבטן הרכה, עלבון אדיר לכך שחלק מהעם שלנו רואה את המחיר, את הכאב של משפחות שכולות, ומתנהל כאילו לא צריך לשנות דבר
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|