|   15:07:40
  יוסף אליעז  
משפטן, משורר ופובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

על הרצח במגזר הערבי <br>

אין ספק ששינוי ערכים יסודי עלול להתמשך דורות, וגם יש מקום לשיפור המודיעין והאכיפה המשטרתית אך הטענות כנגד המשטרה מוגזמות מאד
07/10/2021  |   יוסף אליעז   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
סכסוכי דמים [צילום: פלאש 90]

משהו פגום בטיפול ברעה חולה זו של הרציחות במגזר הערבי. יאמר מיד - גם מקרי הרצח הַמָּזְוִיעִים שראינו במגזר היהודי איומים לא פחות, ההבדל כיום הוא בכמות הנרצחים [והנרצחות!] בכל מגזר ביחס לגודלו ובחלק מהגורמים להן.

בעיה כוללת היא כמות הנשק המוחזק שלא כחוק בידי האוכלוסייה. ככל שכמות הנשק החם גדולה יותר הַצֶּפִי לשימוש בו רב יותר. בעניין זה יש ממש בטענות במגזר כנגד המשטרה שלטענתם אינה עושה די. וכך יש סיבה ומסובב, או "מעגל שוטה": ככל שהמשטרה חלשה יותר כך האזרח חושש יותר לשלומו ורבים יעשו מאמץ להשיג נשק להגנה ולביטחון המשפחה, וככל שֶׁיִּרְבֶּה הנשק המוחזק כך צפוי השימוש בו והתוצאות קטלניות גם באירועים שאלמלא מציאותו בהישג יד התוצאה הייתה פחות קטלנית, כך בסכסוכי שכנים, במריבות על שטח ובסכסוכים בתוך המשפחה.

הייתי מחלק את מקרי הרצח במגזר לארבע קטיגוריות:

א. רצח בין עבריינים - פֹּה השוני בין המגזרים אמור היה להיות מצומצם יותר, כי ביד המשטרה לחקור, לעתים לְצַפּוֹת ולמנוע עבירות. איסוף הנשק וההעמדה לדין על אחזקתו אפקטיבים ביותר. רציחות כאלו נפוצות גם במגזר הפלילי היהודי, אך יש הטוענים כי ההצלחה היחסית של המשטרה בצמצום ארגוני הפשע היהודיים ומאסר ראשיהם החלישה את כוחם ופתחה את השטח להתעצמות העבריינות הערבית ולסכסוכי דמים בינם לבין עצמם.

הבדל נוסף בין המגזרים הוא ההשקה בין עבריינים ערביים העוסקים בפלילים לבין עבירות על-רקע לאומני, באופן שעבריין שביצע פשע לאומני, או גם לאומני, אפילו אפשר ויחשב לגיבור במגזר או בחלקו, ואם ימות יקדשוהו כ"שהיד", וגם האפשרות שידווח עליו למשטרה פחותה מאד.

ב. רצח על-רקע לאומני, דתי או גזעי. ארגוני המחבלים קולטים לשורותיהם צעירים תמימים המחפשים מסגרת, לעתים עבריינים, לעתים מנודים ממשפחתם, אשר מוצאים בארגון המחבלים או במסגד בית וכעין משפחה מורחבת. יש בהם צעירים שנפלטו ממערכות החינוך, יש כאלו שבמסגרת הדת הם מוצאים סעד רוחני ותחושת השתייכות. יש בהם בנים למשפחות של "משתפי פעולה" המבקשים להטהר מהמוניטין שיצא למשפחתם והם יוכיחו נאמנות לארגון או לדת בביצוע רצח שיהיה כעין תעודת הכשר לשובם למסגרות שסירבו קודם לקבלם. יש בהם שמתחבטים בשאלת זהותם המינית ויבקשו להוכיח לעצמם ולסביבתם את גבריותם ברצח.

גם רגשות קיפוח, אמיתיים או מדומים, עלולים להוביל לרצח. ראינו רק לפני שנים מעטות כיצד צעירים ממוצא מוסלמי, אפילו ממשפחות מהגרים החיות כבר דור שלישי באנגליה או צרפת, כמו גם אנגלים וצרפתים שהתאסלמו, נהרו להתגייס למדינה האיסלאמית, לאל-קעידא ולדאעש, לגדודי המתנגדים למשטר בסוריה. אכן גם מישראל יצאו "מתנדבים" כאלו ואף בקשו אחר-כך לחזור לארצות מוצאם כאילו לא קרה דבר.

לגבי אלו ודומיהם יש חשיבות יתרה לקיומה של מסגרת חיובית, כמו מתנ"ס, חוג ספורט, הקניית ערכי חינוך וכיבוד חיי אדם, תוך הטפה לאיסלאם מתון, אנושי, המחפש שלום ולא רצח ומלחמות מתמשכות. כאן על המשטרה והשב"כ להשקיע אמצעם רבים להשגת מודיעין וזו משימה קשה בקבוצות הנתונות ללהט דתי או לאומני.

כל ערבי שימסור מידע למשטרה ויתגלה מעשהו יחשב למשתף פעולה ["משת"פ"] שדינו מוות אכזרי. קראנו די על אכזריות "הרשות", ועל זו של החמאס, שכללו, אחרי העינויים, הוצאה להורג כאשר צמיג בוער סביב צווארו של האומלל.

ג. רצח כנקמת דם - הוא רעה חולה המיוחדת למגזר הערבי. אומנם קורה נדירות שיהודי ירצח כנקמה אך אצל חלק ניכר מהערבים זו כמעט מצווה, והרוצח נחשב לגיבור בקהילתו. הרצח בנשק חם קל הרבה יותר מרצח בסכין או בְּאַלָּה. נקמת הדם מקובלת מאז ומעולם במזרח וגם אבותינו התמודדו בתופעה זו אך מִדִּין תורה הקימו ערי מקלט להורג בשוגג.

בעיה מרכזית בנושא נקמת הדם היא שזו אינה מופנית כלפי ההורג עצמו אלא כלפי כל בן משפחתו הרחבה, החמולה ואפילו בן השבט. כך חיי קהילות שלמות הופכות לסיוט ופחד מוות כפשוטו. חוקרים מצאו באפריקה אזורים נטושים עצומים, בהם אדמה פוריה ושפע מים, והנחת החוקרים היא שהם ננטשו מפחד נקמות הדם שלא שככו שם. ברמלה הצליחו השלטונות להעתיק מגוריה של חמולה שלמה לגליל, כדי לעצור את מרוץ נקמת הדם בהצלחה חלקית.

זהו תחום שהחברה הערבית חייבת להתמודד עמו בעצמה, בחינוך ובשינוי מושגים. בתחום פלילי זה יד המשטרה קצרה מהושיע ולא נכון להאשימה.

ד. רצח על "חילול כבוד המשפחה". כאן הנרצחות הן כמעט תמיד נשים או נערות שהתנהגותן, אפילו סירוב להינשא לחתן אלמוני שבחר האב [ולעתים - ממש מָכַר] בלי לשאול את פי הנערה, עלול לעלות לנערה בחייה. לעתים "החתן הנבחר" הוא קשיש חולה או בעל לאשה אחרת המבקש לשאת על פניה אישה שניה או שלישית. אך הוא עשיר ומוכן לתת לאב מוֹהַר נדיב. הוא הדין אם תברח מבית בעלה המתעלל.

נוֹפֶךְ נורא לרצח על "כבוד המשפחה" הוא שמשפחת הַמּוֹצָא של האישה, כלומר הוריה או אחיה, הם שיבצעו את הרצח ולא משפחת הבעל ממנו ברחה או "נפגע" אחר. במקרים אלו לא יחוסו על האישה גם אִם ברחה מהבית וכבר נישאה לבחיר ליבה או אפילו היא כבר אֵם לילדים קטנים, גם אִם אפילו לא נשאלה על החשד כלפיה. כבר נתקלנו במקרים בהם אֵם אחזה בכח בידי בִּתָּה כאשר זו נטבחה. הדאגה ל"כבוד המשפחה" גוברת על אהבת אֵם או אב. כאמור הרוצח עצמו אינו מאבד את כבודו, נהפוך הוא, הוא הוא הגיבור שהגן על "כבוד" משפחתו. גם בתחום זה רק חינוך ושינוי מושגים וערכים, והעלאת ערכם של חיי אדם, בצד עונשים מרתיעים אפשר ויביאו לשינוי ולסלידה מרצח כזה, עד להעלמות המנהג.

עלייתם של משטרים קיצוניים המשליטים את הדין השרעי במדינות שבשליטתם, כמו מלכי סעודיה, הָאַיָּטוּלוֹת באירן או הטליבאן באפגניסטן, תעכב כל שינוי במנהג אפל ורצחני זה.

אכן גם במגזר היהודי נרצחות רבות מדי [כבר אחת היא יותר מדי!] בשל חשד בגידה, או אפילו התקרבות לחבר גם לאחר גירושים, אולם כאן הרוצח הוא זה שנפגע, או שנדמה לו שנפגע. אך משפחת המוצא תנסה להגן על בת המשפחה מפני בעל או בן זוג רצחני. אין ספק ששינוי ערכים יסודי עלול להתמשך דורות, וגם יש מקום לשיפור המודיעין והאכיפה המשטרתית אך הטענות כנגד המשטרה מוגזמות מאד. על החברה הערבית עצמה לפעול לשינוי ערכים בתוכה ולבער רציחות על-רקע נקמת-דם או "כבוד המשפחה". אין כבוד לרוצח! הוא מצוי במעמקי השפלות והיחס אליו חייב להיות יחס של בוז ווכליאתו לכל חייו. רוצח הוא רוצח! ולא חשובים הסיבה או המניעים!

מעבר לאמור כאן - מאחר שיש חשש גדול במגזר משיתוף פעולה עם המשטרה, ראוי לפרסמם מספר אליו ניתן יהא לשלוח מידע בחשאיות ומבלי להזדהות. אכן צפוי שיגיעו גם הודעות שווא אך בהעדר סוס אציל לרכיבה גם חמור ראוי לְאוּכָּף.

תאריך:  07/10/2021   |   עודכן:  07/10/2021
יוסף אליעז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני עשרים ושתיים שנים בחודש מרס 1999, ראיתי בפעם הראשונה את ההצגה "אשכבה", שכתב וביים המחזאי חנוך לוין בתיאטרון הקאמרי, כשאת תפקיד הזקנה מלאו באותם ימים שחקני מאוד מרשימים, זהרירה חריפאי, זכרונה לברכה, ואת תפקיד הזקן מילא יוסף כרמון.
ככלל, היהודים בפזורה הקפידו על ניקיון בבית כי רשות היחיד הייתה יהודית וכל הזוהמה והלכלוך נשפכו החוצה מן החלונות או המרפסות לרשות הרבים של הגויים. עדיין ניתן לראות זאת בשכונות מסוימות גם בישראל. לעתים עובר אורח בסמטה צרה באיזו שכונה בירושלים יקבל בּלוּפ של שופכין על הראש ולפני שירים אותו לראות מהיכן זה בא הוא יקבל עוד אחד. אנו לא נמנים עם העמים האסתטיים ורשות ציבורית היא הפקר.
06/10/2021  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
סיפורו של הומרוס מהמאה ה-9 לפה"ס מתרחש בימינו, כשהדמיון והמציאות מתערבלים זה בזה, והעין לא שבעה מהתנועה והעיצוב המהפנט של העמדת אנסמבל השחקנים כמקהלה, שכל אחד מהבנים הוא אודיסיאוס וכל אחת מהבנות – פנלופה. הרחבת היריעה על-ידי פרישת הדמויות המומחשות בידי 18 השחקנים, היא רעיון מתוחכם ויצירתי ביותר. כך מתרחבת יריעת האירועים, והפיוטיות של הומרוס והבזקי אירועי הסיפור המקורי, מהבהבים ומרצדים כאורות על הבמה האפלולית לעיתים, בוויזואליות של אופן משחקם ותנועתם של כל השחקנים בקאסט.
מחלקות הקורונה נסגרות בזו אחר זו בהיעדר חולים, ובלי סגר; הקו הירוק נסוג לאחור לאיטו, ובלי סגר;
06/10/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בשנה וחצי האחרונות חווה העולם שני אירועים גלובליים, חוצי יבשות ומדינות: האחד הוא מגיפת הקורונה והאירוע השני קרה (יום ב', 4.10.21) במשך שבע שעות, החל מסביבות 19:00, שעון ישראל. באופן פתאומי, שלל האתרים והאפליקציות של פייסבוק חדלו לפעול: ווטסאפ, אינסטגרם, מסנג'ר, אוקולוס והרשת החברתית עצמה. בבת אחת נגזרה דממת אלחוט על מיליארדי אנשים בעולם שמשתמשים בשירותיה, שלא יכלו לתקשר ביניהם בווטסאפ, ונאלצו לדחות את תחביבם לכתוב פוסטים, להגיב, להתווכח וכמובן - להפיץ מידע, אמיתי יותר או פחות.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il