|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

טרגדיית אוסלו

טרגדיית אוסלו -אירוע משברי כפול בתולדות מדינת-ישראל והציונות - של רצח רו"מ מכהן על-רקע מחלוקת פוליטית קיצונית ואירוע פוליטי מפלג שהפך את רעיון השיבה לארץ והתקומה הלאומית בה, מאירוע היסטורי משמח ומלכד לשבר בלכידות הלאומית שסופו טרם נראה באופק
31/10/2021  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   פרשת רצח רבין   |   תגובות
[צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

בכל שנה, בתחילת נובמבר, חוזרת ישראל ל"טרגדיית אוסלו", שעיקרה בעיני חלק מהציבור הוא רצח ראש הממשלה רבין, בעיני אחרים ההסכם לוויתור על ארץ-ישראל וירושלים ובעיני הקבוצה השלישית: הקרע שנקרע בריקמת הסולידריות הלאומית בעקבות שני האירועים גם יחד. הגרוע ביותר בכל אלה הוא שקרע זה מתרחב ומתקבע בציבור והפך בעשור האחרון של הגמוניה פוליטית של "הימין" לנושא שסביבו מתנהל המאבק על ההגמוניה השלטונית במדינה, בין ה"ימין" הפוליטי שמוקדו בליכוד לבין "השמאל" הפוליטי שמוקדו במפלגת העבודה (או במה שנותר ממנה) וספיחי מר"ץ.

על "יוזמת אוסלו" ורצח רבין נשפכו כבר נהרות של דיו ומפולות אינספור של מילים. כל אלה לא קרבו את העם להבנה טובה יותר של מהות האירוע וסיבותיו או לפתרון המחלוקת הפוליטית-אידאולוגית, שחודדה עד קצה באירוע אוסלו, נוהלה בשלומיאליות רבה והולידה את אסון הרצח. נראה שככל שאנו מדברים על הנושא ומתפלמסים סביבו בלהט רב יותר - גוברת תרומתו השלילית לקירוב הלבבות ולפתרון לאומי מוסכם.

חיים אסא, במאמר: "תהום של ממש",1 מסביר את תפישת רבין בגישה שאפיינה גם את גישתו לבחירות 1992 ומה שבא אחריהן, כ"מימוש חזון אישי"; אפשר שהוא צודק במידה רבה ביחס לרבין, אבל טועה לפחות באותה מידה בראיה הלאומית-היסטורית של האירוע ומה שהוא חולל בישוב היהודי בארץ. חזון אישי איננו הצדקה למדיניות לאומית. מרכיבי המחלוקת והמשמעויות הבלתי-הפיכות שבה אינם יכולים להישען על חזון אישי, אלא מחייבים הסכמה לאומית. משלא הושגה הסכמה ו"החזון האישי" הפך לאורים ותומים של הפוליטיקה הלאומית "בכל מחיר", הפך גם הרצח ל"חזון אישי שלילי" של מבצעו ושל מי שנתפסו בעיניו כתומכיו.

רצח רבין הוא אירוע היסטורי בשלושה ממדים: היסטורי-יהודי, פוליטי-לאומי ודמוקרטי-אנושי. במימד הראשון, ביקש אדם קטן-אמונה וקצר-ראות מבחינה היסטורית, להגיע לפתרון עכשווי בסוגיה ששורשיה עמוקים וחזקים ממנו אלף מונים. הזלזול שהפגין בשורשים אלה גזר את גורלו. אמונה החזיקה את העם היהודי בגלות, היא שהשיבה אותו לארץ-ישראל ובין היתר, היא שתמשיך גם לקיימו כאן (או לא). זהו שיעור היסטורי שתוקפו עומד בעינו והכרה בו הינה חיונית לכל מנהיג שניצב בפני הכרעות היסטוריות בשאלת ארץ-ישראל והעם היהודי. חיוני שכל מנהיג ישראלי המבקש לקבל הכרעות הנוגעות לשאלות אלה יזכור שאינו עוסק בנכסיו הפרטיים ולא בחזונו האישי - אלא שהוא נציג העם שזקוק לתמיכת שולחיו בדרכו. על ארץ-ישראל של עם-ישראל לא ניתן לוותר משום שהדבר פופולרי אצל אויביו, יריביו ושונאיו או יפי-הנפש שלו.2

המימד השני, הפוליטי-לאומי ביקש לראות במהלך נגטיבי מבחינה לאומית, מהלך פוזיטיבי מבחינה פוליטית, כאשר הציב הישג פורמלי פופולרי (אפילו פופוליסטי) ברמת חשיבות שווה או גבוהה יותר מרמת חשיבותה של משמעות התקומה היהודית ההיסטורית המתחדשת במדינת העם היהודי ההיסטורית; חוסר ההבנה והרגישות כאן הוא קולוסאלי. ב-1948, הכריז בן-גוריון על חידוש התקומה היהודית ויצא למלחמה רבת-סיכונים עליה. ב-1993, הכריז רבין על "פטה-מורגנה פוליטית" כתחליף לאותה תקומה, שהתחזקה עשרת מונים אחרי הישגי מלחמת ששת הימים (1967), וביקש להחליפה בניירות פורמליים, תוך כיבוי אש התקומה מגמה בה החלו חבריו לדעה כבר ב-1968.

אוסלו היה "פטה-מורגנה" פוליטית מסיבות רבות ומגוונות. שתיים מהן, החשובות ביותר בעיני היו: א. עם אינו מוותר מרצון על מולדתו ושורד. אין אדם יכול "להתחפש ליהודי" ובה בעת לומר שמוותר הוא מרצון על א"י או על ירושלים בירתו אחרי 2000 שנות גלות - זהו אוקסימורון. ב. המניע והתמורה: מבחינה מוסרית היה המניע עברייני (או שיקרי) וביקש להשוות בין הוויתור של בגין על סיני תמורת הסכם שלום עם מצרים לוויתור המוצע ע"י רבין על איו"ש וירושלים. בראשון ביסס בגין וייצב את ישראל מבחינה לאומית ואסטרטגית ולא שכח להשלימו בהסכם האוטונומיה כגבול הוויתורים בא"י. רבין ותומכיו בשמאל כנראה לא הבינו עד כמה הא-סימטריה בין שתי היוזמות זועקת לשמיים. בדיעבד גם הסתבר עד כמה היו הבטחות ערפאת שקריות ובלתי-מציאותיות ועד כמה כבלו וכובלות הסכמות אוסלו עד היום את ידי ישראל בעיצוב וייצוב המדינה וגבולותיה על יסודות יציבים וחיוניים.

על יסוד טיעונים מומצאים אלה, אני מעז להניח שמטרת הסכמי אוסלו, כמו גם הסכמי השלום עם ירדן על הוויתורים המיותרים שנעשו בהם באיו"ש ובירושלים, נועדו להשוות את הישגי ה"שמאל" בישראל להישגים הפוליטיים-אסטרטגיים של "הימין" בהסכם עם מצרים. היה זה מהלך שנבע מחשש שללא איזון כזה, המהפך הפוליטי המוגבל של 1977, יהיה רק ראשית הדרך בשינוי הגמוניה יסודי בישוב היהודי בישראל בין גוש "הימין" לגוש "השמאל".3

מהלכו של רבין היה כשל פוליטי ודמוקרטי חמור, כאשר ביקש לקבוע את גורל העם והמדינה מבלי להעמיד את הצעותיו למבחן ציבורי פורמלי, שקוף ומסודר - משאל-עם - חרף העובדה שהיה מודע להתנגדות הציבורית העצומה ליוזמתו - ואולי דווקא משום כך... . לא כך מקבלים הכרעות לאומיות עקרוניות במדינה דמוקרטית. חוקה, גבולות, הסכמים בינלאומיים קריטיים, שינויי משטר - למעשה כל הכרעה ערכית או היסטורית מהותית מחייבת את שיתוף הציבור ובמיוחד על-רקע הבטחותיו של רבין ערב הבחירות לכנסת ב-1992. רבין שראה בארה"ב מודל של דמוקרטיה מתקדמת, כמי שהיה שגריר בארה"ב, היה מודע בוודאי לדרכים בהם קידמה ארה"ב לפני למעלה מ 250 שנה את תהליכי החקיקה והאשרור של חוקתה. מדוע סבר שהדמוקרטיה הישראלית פטורה מכך?!4

את רצח רבין - כאמצעי לעצירת האסון כפי שהגדיר זאת פחות או יותר יגאל עמיר - ביצע בפועל אדם אחד. אולם סבורני שרבים ראו בו בעת ובעונה אחת מעשה נורא אך גם הרע במיעוטו על-רקע האופן שבו כפה רבין על העם את המהלך כולו. סיפורי המעשיות שצורפו לרצח בדיעבד, בהם שקרים פוליטיים וליבוי יצרים הרסני, אינם משקפים את האמת ואינם סיבת האמת. הסיבה האמיתית, כנראה, הייתה תחושת מחנק וחוסר ברירה, כאמור לעיל. רבין ותומכיו לא הבינו שהכרעות לאומיות, אינן הכרעות צבאיות המחייבות או מצדיקות הפתעה ופעולה מהירה אלא מחייבות "הכשרת הלבבות". עם שזה עתה החל לשקם את הריסותיו בארץ אבותיו, אינו זקוק וכנראה גם אינו מסוגל לספוג מהלומות-מחץ שעיקרן - בתודעה הקולקטיבית הוא היפוכה של הגאולה.
רבין ובני דורו, בניגוד לבן-גוריון, היו חסרים את היסוד הרוחני-מסורתי של החיבור לא"י ההיסטורית ובטעות סברו שהאמירה שגרסה ששטח איו"ש הוא פיקדון זמני למו"מ מדיני ולא סמלה האמיתי של התקומה, היא אמת ולא טיעון פוליטי.5

מבחינה אנושית-מוסרית רצח הוא פשע אולטימטיבי - נטילת חיים; מבחינה דמוקרטית, הוא מעשה שלא ייעשה באשר הוא שובר את מסגרות ההסכמה, המשמשות יסוד מוסד לחיים הדמוקרטיים. קרוב לוודאי שיגאל עמיר ביטא בפועל את קביעת חז"ל שאין גוזרים על הציבור גזרות שהוא אינו יכול לעמוד בהן, ובוודאי שאין לעשות זאת בדרכי רמיה.

מכאן והלאה פתוחות בפנינו שתי דרכים: האחת: להפריד בין המוסר ועקרונות השיטה הדמוקרטית לפוליטיקה ולהרפתקנות היסטורית ולקיים יום זיכרון לאומי כללי, מכובד ומשותף לראש ממשלה שנרצח. השיעור הפוליטי-היסטורי-יהודי יוותר לכל אחד כנושא לענות בו בתחום ערכיו וחשבון הנפש האינדיבידואלי. השנייה: לנוון את הדברים - "השמאל" ינהל טכס סקטוריאלי משלו ויטיף בו מסרים שימצא לנכון במסגרת החוק והימין, קרוב לוודאי, יחרים את החרם על כי שני הדגלים הללו - הדבר והיפוכו - לא יוכלו להתנופף יחדיו זה לצד זה.

הערות

1. מעריב, 18.10.2021.
2. מטבע הדברים אינני נכנס כאן לדיון מקיף בשאלות של פוליטיקה בינלאומית, "הסכמים" היסטוריים כפויים ומוסכמים וכפל הלשון הנהוגה אצל אומות העולם, במיוחד אלה שמדברות על מוסר גבוהה-גבוהה אבל מתמחות ברצח-עם בפועל.
3. מה שהתחולל בארץ בשלוש השנים האחרונות הוא תולדה של אותו מאבק, אשר טרם הוכרע, אבל מנקודת ראות דמוקרטית ודמוגרפית, יוכרע סופית בבחירות הבאות.
4. בהקשר זה ראוי גם לזכור שישראל טרם חוקקה חוקה וחוקי-היסוד שלה אפילו כיום אינם עונים על כל הצרכים שלרוב מעוגנים בחוקת המדינה. אחד החוקים קובע, למשל, את גבולות המדינה, ומשריין אותם כך ששינוי מחייב אישור במשאל-עם. המטרה ברורה, לשריין את הגבולות כערך לאומי. במגילת העצמאות נקבע שמועצת העם תהפוך תוך ששה חודשים מהכרזת העצמאות לאסיפה מכוננת שתנסח את החוקה לישראל (מגילת העצמאות: ...לא יאוחר מ-1 באוקטובר 1948)... . הדבר לא יצא לפועל בשל מחלוקות פוליטיות והותיר את שאלת הגבולות "מופקרת", הפקרות שהולידה בסופו של יום גם את הרצח. אני משוכנע שאילו נדרש משאל-עם להעברת ריבונות על שטחי מולדת (לרבות מולדת בהתהוות), הסכמי אוסלו לא היו עוברים.
5. בנקודה זו ראוי לחזור ולהזכיר שבן-גוריון, אבי תורת המדינה ותורת הביטחון הלאומי שלה, היה זה שקיבל את תוכנית החלוקה מנובמבר 1947, אבל משפרצה מלחמת השחרור, וחרף התנאים בה הסתיימה, קבע את גבולות שביתת-הנשק, ולא במקרה, בשילוב עם תוספת של כ-50% לטריטוריה שהוקצתה למדינה בתוכנית החלוקה. מלחמה היא "רעידת-אדמה". אחרי הרעידה הדברים אינם חוזרים במלואם לקדמותם.

תאריך:  31/10/2021   |   עודכן:  31/10/2021
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 יגאל עמיר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טרגדיית אוסלו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמעד
2/11/21 11:34
 
רפי לאופרט
2/11/21 17:13
 
מ. עמיר
7/11/21 08:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת רצח רבין
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - יוזמה ויצירתיות, אבלים, חובת ההוכחה, פזצט"א והפלא-ופלא "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת ואושר שבת שלום
שורות אלו נכתבו ב-י"ב בחשוון תשפ"ב 18 באוקטובר 2021, אך הן נועדו להתכתב עם י"ב בחשוון תשנ"ב 4 בנובמבר 1995. הן נועדו להתכתב עם היום הנורא בחיי עם ישראל בשלהי המאה העשרים, כששלושה כדורים ננעצו בגבו של ראש ממשלתה. הן נועדו גם להתכתב עם הסתה פרועה של לאומנות חשוכה ועם הפרץ האלים של ה"פטריוטיות זקופת הקומה" שירתה מלל מזוויע בתוכנו נגד ראש ממשלה, מלל מסית, שלחץ על ההדק אשר קטף מאתנו את חיי ראש הממשלה של מדינת ישראל.
כאשר לפני כ-50 שנה נתפס בנקאי דתי בגניבת ענק, שאל מישהו את סבתי המנוחה כיצד אדם שומר מצוות עושה זאת. תשובתה הייתה פשוטה: מי שעושה זאת - אינו שומר מצוות הכלל הזה עודנו רלוונטי בתחומים רבים
22/10/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
שרת הפנים, איילת שקד, תוקפת את ראש הממשלה החליפי, יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, על נאומו אתמול בישיבה המיוחדת של הכנסת לציון 26 שנים לרצח רבין. לפיד אמר במליאה כי בכנסת יושבים היום הצאצאים האידאולוגיים של יגאל עמיר, רוצחו של רבין.
19/10/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
גם השנה, ביום השנה ה-26 לרצח רבין, יש עיסוק בשיח השנאה וההסתה שהיה אז, לפני המעשה הנורא, ויש כיום. חלק מהטקסים אף ייערכו בסימן זה, וודאי ידברו שם על השיח האלים שמשתולל במדיות החברתיות, בכלי התקשורת המסורתיים, בכנסת וכמעט בכל מקום. גם השנה ידברו על הצורך בהתמתנות ובהרגעת הרוחות, כן לוויכוחים ולא להסתה ולאיומים. פוליטיקאים מכל קצות הקשת הפוליטית יעמדו על דוכן הנאומים ויקראו להרגעת הרוחות, ומנגד - המחנות הפוליטיים יאשימו זה את זה בהמשך הסתה שתביא בסוף לעוד רצח.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il