|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ספרות ושירה מתקרנפים

כיום בשם אלוהי הביטחון נמצא הכשר גם לפגיעה בחפים מפשע אני מחפש כיום לשווא מוסף ספרותי של עיתון יומי, שיעשה מה שעשה המשורר נתן אלתרמן בעיתון "דבר" ב-14.7.1950, המסתייג מכך, שעקב פעולת צה"ל אחר מסתננים - "נעקרו הנשים מן הטף... וגם העיוור שגורש עם הילד"
10/11/2021  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
אלתרמן. אמיץ [צילום: משה מילנר/לע"מ]

לא נתנו מנוח
ביום הטבח שביצעו כוחות הביטחון בכפר קאסם באוקטובר 1956, המוזות של הטור השביעי של נתן אלתרמן הרעידו את אמות הספים ולא נתנו לשררה מנוח. ארבעה טורים הקדיש נתן אלתרמן בעיתון "דבר" לטבח.

קשה לקבל את שתיקתה של הספרות העברית בימים שחבר בכנסת ישראל העלה את הדרישה להשלים את המלאכה שביצענו בשנת 1948. כידוע, בשנת 1948 חלו שתי תופעות בחברה הערבית. חלק מהתושבים הערבים ברח מהארץ וחלק גורש במבצעים מתוכננים על-ידי צה"ל כדוגמת מבצע "דני", בו גורשו הערבים מבתיהם בעיר לוד ובעיר רמלה אל מעבר לקווי הגבול.

למרבה הכאב, מעל בימת כנסת ישראל מדברים היום בדבר השלמת המלאכה משנת 1948. חברי כנסת שעמדו בשורה הראשונה של הפגנות, בהן הושמעו הקולות "רבין בוגד"!!! או "מוות לערבים". ערב רצח רבין הם נתנו דרור לאלימות המילולית, והיום הם מדברים בגלוי על השלמת המלאכה שהחלה בשנת 1948.

יש המדברים על גירוש הערבים מהשטחים שבשליטת ישראל בצורה "הומאנית", שתתגמל אותם בפיצויי כספי, ויש המבקשים במפורש ובגלוי לגרש! היום אני מחפש בנרות מוסף ספרותי בכלי התקשורת, שיעשה קמצוץ ממה שעשו מוספים ספרותיים לפני שנות דור לנוכח פגיעה לא מוסרית בתושבים ערבים במדינת ישראל, אזרחי מדינת ישראל.

למרבה הצער, זעקת הכפרים הלא מוכרים - בהם חיים עשרות אלפי בני אדם ללא חשמל וללא תנאים סניטריים - לא הגיעה לכלל ליבון ענייני בממשלת ישראל, למרות שחברים בקואליציה התומכת בממשלה ארבעה חברי כנסת ערבים.

במציאות הזו אני מתגעגע למשורר נתן אלתרמן. לא מדובר במשורר אופוזיציונר. נתן אלתרמן מתוך מרומי הקונצנזוס הפוליטי לא השלים עם סתימת פיו של חבר הכנסת הערבי תופיק טובי, חבר המפלגה הקומוניסטית הישראלית, שהביע מחאה על מעשים מנוגדים לחוק, אותם ביצעו חיילים ישראלים בעת סיור בכפר ערבי.

אלוהי הביטחון

בתום נאומו של תופיק טובי בכנסת, יזם דוד בן-גוריון הצעה נגדית, הדורשת להוריד את הנושא מסדר היום. ליוזמת בן-גוריון נמצא רוב אוטומטי בכנסת, אבל לא נמצא לו הרוב במעלות השירה העברית. ב-4.7.1952 בעתון "דבר", העיתון, שהיה כלי שרת של בן-גוריון, בטור הנושא את השם "סערה על פני סדר היום" נתן אלתרמן יצא חוצץ נגד ראש ממשלת ישראל, דוד בן-גוריון, והעלה בתקיפות בלתי מתפשרת תביעה לדון בהצעת תופיק טובי, וכך כותב נתן אלתרמן - "... כִּי חֵרֶף כֹּל חַיֶּבֶת הָעֲצֶרֶת בִּירוּשָׁלַים לָדוּן בְּקִטְרוּגוֹ!! כָּל עוֹד קוֹלוֹ יָחִיד הוּא וְכָל עוֹד אֵין אַחֵר עוֹשֶה זאת אַחֶרֶת!!...".

עשרה ימים אחרי פרסום שירו של נתן אלתרמן ב-14.7.52 כתב המשורר אלכסנדר פן באותו נושא תחת השם "יוד חית" במוסף הספרותי של עיתון "קול העם" המוקיע את "... שַר-פִּתְחוֹן-הַפֶּה הַמַּכִּיר אֶת הָאֱמֶת, גַּם בְּהִגוּי מָלֵא וְגַם בְּחֹסֶר אֶת...". אלכסנדר פן משלב בביקורת הפוליטית נימת לעג לדוד בן-גוריון, שהיה שבוי בכלל הלשוני שכפה השמטת מילת היחס "אֶת". שירו של אלכסנדר פן הוסיף נימה סגולית לביקורת, אך ללא ההד הציבורי ההולם, כי לעיתון "קול-העם" לא היה המשקל הציבורי, שהיה לעיתון "דבר", האכסניה הספרותית של המשורר נתן אלתרמן.

כיום בשם אלוהי הביטחון נמצא הכשר גם לפגיעה בחפים מפשע. אני מחפש כיום לשווא מוסף ספרותי של עיתון יומי, שיעשה מה שעשה המשורר נתן אלתרמן בעיתון "דבר" ב-14.7.1950, המסתייג מכך, שעקב פעולת צה"ל אחר מסתננים - "נֶעֶקְרוּ הַנָּשִים מִן הַטַּף... וְגַם הָעִוֵּר שֶגוֹרַש עִם הַיֶּלֶד". המשורר נתן אלתרמן נתן ביטוי של מחאה ספרותית לנוכח הסתה נגד הציבור הערבי. קול המחאה הזה חסר לי היום.

באירועי אוקטובר 2000 הספרות והשירה העברית נעלו עצמם על בריח ומסגר ולא נמצא בדל של נייר במוספים הספרותיים להוקיע הרג אזרחים חפים מפשע, ואילו נתן אלתרמן לא היה מוכן לעבור לסדר היום לנוכח הריגת ילד אחד באום אל-פחם. ב-7.9.51 בשירו "לְעִנְיָן שֶׁל מַה בְּכָך" הוא מקשה מדוע "...חוֹזֵר וְצוֹלֵל בִּשְתִיקַת אֲדִישוּת אֲטוּמָה וְקֵהָה וּפְלִילִית וּמְטֻפֶּשֶת".

למרבה הכאב, כוחות הביטחון באוקטובר 2000 ביצעו הרג שלא הייתה לו הצדקה (על-פי החלטת וועדת אור), אבל המוזות בשירה העברית ובמוספים הספרותיים של העיתונות היומית התפלשו בעפרה של השתיקה האילמת.

הקול המוסרי

ביום הטבח שביצעו כוחות הביטחון בכפר קאסם באוקטובר 1956, המוזות של הטור השביעי של נתן אלתרמן הרעידו את אמות הספים ולא נתנו לשררה מנוח. ארבעה טורים הקדיש נתן אלתרמן בעיתון "דבר" לטבח. וכמה משמעותיים במיוחד בימים אלו הדברים שפורסמו ב"דבר" בעקבות פסק הדין בטור הנושא את השם "עִם פְּסַק הַדִּין" מיום ה-17.10.58 - "הַשְּאֵלָה אֵינָה שְאֵלַת הַמֻּשָּג מִשְמַעַת, כִּי אִם שְאֵלַת הַמֻּשָּג צִמְאוֹן-דָּם... וּשְאֵלַת הַמֻּשָּג אַכְזָרִיּוּת מְזַעֲזַעַת וּמַזְוִיעָה".

התקשורת התייצבה דום למשמע נוסחים של הודעת ממשלה בימי שכרון חושים של פעולת צה"ל, שהמטיר פצצות על ריכוזי אוכלוסייה בבירות ובעזה במלחמה, שזכתה לשם מלחמת לבנון השנייה. לצערי, לא היה מוסף ספרותי אחד שיעז לשאול, לתהות כמו נתן אלתרמן שכתב אחרי אירועי כפר קאסם - "הַהוֹדָעָה (הַהוֹדָעָה הַמֶּמְשַלְתִּית) הָעֲמוּמָה הַחִוְרוּרִית, כִּי יֵש תְּהוֹם בֵּין הָעֻבְדּוֹת הַמַּבְעִיתוֹת וּבֵין הַהֵד..." ("דבר" 7.12.56).

נתן אלתרמן זעק בזמן אמת... ולא התנפל כמוצא שלל אחרי שהאמת התגלתה בכל מערומיה. כיום כאשר האמת הכאובה פרוסה בפנינו פצועה ומדממת, מגומד עד למאוד הקול המוסרי והערכי של הספרות והשירה העברית. מצער, שנפקד מקומו של הקול המוסרי מהמוספים הספרותיים של העיתונות היומית.

אינני מבקש ליצור אידאליזציה מהמשורר נתן אלתרמן, שהיה בין התומכים הנלהבים בחזון ארץ ישראל השלמה. אבל אי-אפשר לקחת ממנו את גילויי אומץ הלב, כמי ששירתו נאבקה על דמותה המוסרית של המדינה שזה עתה נולדה. הוא עשה זאת עם עוצמות שיריות חזקות - שאותי כבשו - ובלי נפילה למהמורות השרטון של שירה פלקטית.

לסיום, אני מבקש להביא שתי שורות משיר של ברטולד ברכט "בזמנים חשוכים" בתרגומו הנפלא של יצחק לאור, שהתפרסם בכתב העט לספרות "מטעם" מספר 9, מארס 2007 - "...אֲבָל לא יַגִּידוּ: הַזְּמַנִּים הָיוּ חֲשוּכִים, אֶלָּא מַדּוּעַ מְשוֹרְרִים שָתְקוּ"? ובאמת מדוע הם שותקים?! הספרות והשירה חייבים לפרוס אדנים מוסריים למערכת הפוליטית, ולצערי, האדנים המוסריים מצפים לגואלם.

תאריך:  10/11/2021   |   עודכן:  10/11/2021
איתן קלינסקי
+הסדר פדרטיבי: רק בארץ-ישראל רבתי
10:12 10/11/21  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה
האפשרות להסדר פדרטיבי של בעיית הסכסוך הישראלי-ערבי נמצאת על סדר היום מראשית ימי הציונות . ככל שחולף הזמן, משתנים התנאים האזוריים והמקומיים וקטן הסיכוי להסדר פדרטיבי בהסכם, שמשמעותו היא כביכול השבת גלגל ההיסטוריה לאחור מאה שנים ויותר. הסדר קונפדרטיבי: פדרציה ירדנית-פלשתינית בא"י המזרחית משולבת בקונפדרציה עם מדינת ישראל יהודית בא"י המערבית, הוא עדיין אפשרות ראלית, גם אם קשה מאוד להשגה
(ההנתחלויות אינן הבעיה [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ספרות ושירה מתקרנפים
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
"חזק ואמץ"!!!!
10/11/21 07:43
2
מאחלת לאיתן
10/11/21 07:48
3
נורית הירש...
10/11/21 11:47
4
שרוליק ח.
10/11/21 14:12
5
Gערב טוב
10/11/21 14:32
6
שמואל בוקי תתבייש
10/11/21 14:58
 
אתה לא יהודי
11/11/21 09:04
7
חודש של אור
10/11/21 17:17
 
מצטרפת לברכה ..
12/11/21 15:26
8
טוב שהשתחררנו
10/11/21 17:29
 
מגיב ותיק
11/11/21 11:08
 
ללמוד מ-ב.ל ?!
11/11/21 14:15
 
המגיב ותיק מגלזגו
11/11/21 14:45
9
אור חודש כסלו
11/11/21 11:22
 
מצטרפת לברכה!!!!
11/11/21 11:46
10
ערב טוב ושקט
11/11/21 14:51
11
שבת שלום לעם ישרא
12/11/21 08:49
12
שבת שקטה ונעימה..
13/11/21 10:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
יו"ר מפלגת רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, נפגש ברבת עמון עם מלך ירדן, עבדאללה. הפגישה התקיימה בתיאום עם ראש הממשלה, נפתלי בנט, ועם שר החוץ, יאיר לפיד. היא התקיימה על-פי בקשת הירדנים. בפגישה גם נכח שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, וראש הלשכה של המלך, ג'עפר חסאן.
09/11/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - פרידה מאורי, ביזיון, שקרי ומסית, לקחים עקומים, הידד יש תקציב ורישום "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת ואושר חודש טוב ושבת שלום
ב-13 באוקטובר 2016 קיבלה אונסקו החלטה בנוגע להר-הבית והכותל המערבי. ההצעה הובאה על-ידי הרשות הפלשתינית וירדן וקראה להכריז על ירושלים העתיקה כאתר מורשת עולמי ואת חשיבותה של העיר העתיקה ל-3 הדתות, אבל, הר-הבית נקרא בהצעה מסגד אל-אקצה ו"אתר קדוש מוסלמי". רחבת הכותל המערבי נקראה בהחלטה אל בורק פלז'ה ונקבע שאף היא אתר מוסלמי. אונסקו אישרה ב-26 באוקטובר הצעה הקובעת שהר-הבית הוא אתר פולחני מוסלמי בלבד.
לא צריך להיות דוקטורנט למדעי הקולנוע, כדי להבין שהענף התרבותי הזה, הנהנה מתמיכת משלם המיסים הישראלי בעין יפה, הציב עצמו בעמדה לעומתית כלפי האתוס הישראלי המקובל על כ-80% לפחות מכלל העם היושב בציון. אין מדובר במעידה חד-פעמית. רוח השמאל הקיצוני מרחפת על שדרת המיינסטרים של תעשיית הקולנוע הישראלית. הכל שמאל רדיקלי. הישראלים הם הרעים בסרט ששבר את כל קופות התעשיה, 'הטוב הרע והמכוער'. מדינת ישראל היא המעצמה האכזרית הכובשת, שמתעמרת באמצעות צבא של קלגסים צמאי דם ב'עם' המומצא.
07/11/2021  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
לחץ אמריקני הוא תופעה קבועה ביחסי ישראל-ארה"ב מאז 1948, להוציא את תקופת טראמפ שהיה הנשיא היחיד שלא לחץ על ישראל. הפעלת הלחץ היא ביטוי לפער בלתי-ניתן לגישור בין תפישות העולם של ראשי ממשלות ישראל לזו של מחלקת המדינה בוושינגטון, שהתנגדה באופן ברוטלי להקמת המדינה היהודית, וממשיכה להטיח בה ביקורת.
07/11/2021  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il