|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
המקום שבו מתקיימות שיחות וינה [צילום: מיכאל גרובר/AP]

הגרעין האירני: כל האופציות גרועות

שיחות הגרעין בווינה ממשיכות עם עליות וירידות, בין תקווה לייאוש. אולם מבחינתה של ישראל, למרבה הצער, שתי האופציות גרועות: עם הסכם ובלעדיו. מהי האופציה המסוכנת יותר לביטחונה של ישראל? קשה להחליט
29/12/2021  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
ערבויות מפוקפקות
מדינות נוספות כגון רוסיה וסין מוכנות לערוב לכך שלאירן לא יהיה נשק גרעיני. אולם הדוגמה של סוריה בהחלט מדאיגה. ב-2013 נמנעה ארה"ב מלהתקיף את כוחות משטר אסד בסוריה אחרי טבח המוני בנשק כימי ליד דמשק, כי רוסיה הבטיחה לפקח על השמדת הנשק הכימי שבידי המשטר הסורי. לפי הצהרה רוסית, כל הנשק הכימי של אסד הושמד עד ליוני 2014. אלא שהמשטר המשיך לעשות שימוש בנשק זה

הסבב השביעי של שיחות הגרעין החל לפני כחודש, אחרי הפסקה ממושכת של כחמישה חודשים. עדיין אין פריצת דרך, וכעת - אחרי כישלונו - מתחיל הסבב השמיני. האירנים דורשים כתנאי לחידוש ההסכם את הסרת כל הסנקציות והתחייבות לא לבטל את ההסכם בעתיד. המערב מתמקד בהפסקת העשרת האורניום ובעולם הערבי מעוניינים בעיקר בהפסקת התמיכה האירנית במיליציות. הסבלנות של ארה"ב ואירופה מול האירנים עלולה לפקוע ב-2022 אם לא תחול התקדמות. מה יותר גרוע לישראל, עם הסכם או בלעדיו?

האופציה ה"רעה": ללא הסכם

לכאורה, האופציה הגרועה ביותר היא ששיחות וינה יגיעו למבוי סתום ולא יהיה הסכם. במקרה כזה מעריכים כי אירן תתקדם מהר ליכולת גרעינית, מה שעלול לאלץ את ישראל לנקוט צעד צבאי. אם לא תהיה מתקפה (שהשלכותיה אינן ידועות), תיאלץ ישראל להשלים עם יכולת גרעינית אירנית, מה שיביא בהכרח למרוץ גרעיני באזור. ארצות ערב ובראשן סעודיה, לא יסכימו להשלים עם מצב בו הן נמצאות בין ישראל גרעינית (ע"פ מקורות זרים) ואירן גרעינית. סעודיה כבר הצהירה בעבר כי במקרה כזה לא תהסס לרכוש נשק גרעיני מידידתה פקיסטן. יש להניח כי בעקבות סעודיה, ילכו מדינות נוספות במזרח התיכון בדרך זו, ויסבו כורים למטרות אזרחיות, שמטרתם להתמודד עם משבר האנרגיה, למתקנים צבאיים. האמירויות כבר הקימה כור גרעיני אזרחי, ובעקבותיה הצהירו גם מצרים, ירדן, סעודיה ואלג'יריה על כוונה כזו. טורקיה כמובן לא תרצה להישאר מאחור.

מעבר לעובדה שמרוץ החימוש הגרעיני יהפוך את המזה"ת לחבית חומר נפץ המסוכנת בעולם, הוא עלול לערער את היתרון הצבאי של ישראל, שמהווה מבחינתה תנאי להישרדותה במרחב. נשק גרעיני בידי אירן, מדינה המצהירה כל יום כי בכוונתה להשמיד את ישראל, יהיה ללא ספק חרב על ראשה של המדינה ועלול גם לפגוע בעצם הרעיון הציוני, להבריח ישראלים לחו"ל ולהפסיק את העלייה לארץ.

לגבי הטענה שהשימוש בנשק גרעיני "אינו הגיוני", תוך שימוש בדוגמאות כמו קוריאה הצפונית, הודו ופקיסטן, או מאזן האימה בין ברה"מ/רוסיה לארה"ב במלחמה הקרה, הרי שהן אינן רלוונטית במקרה של אירן. בניגוד לדוגמאות הללו, מדובר במשטר דתי, שהתחנך על ברכי כתביו של ח'ומייני, עם מנטליות של כַּרְבַּלַא (מקום אירוע מכונן בשיעה בעירק שבו הקריב חוסיין נכדו של נביא האיסלאם מחמד את עצמו). אחד מעקרונות היסוד עליהן הושתתה המהפכה באירן הוא "ולאית א-פקיה", שלטון איש ההלכה הבכיר. מדובר בהנהגה של אנשי דת בראשותו של אייתולה עלי ח'אמנאי כיום בן 82. הרבה החלטות בלתי הגיוניות לכאורה (לפי מדדים מערביים) ננקטו ע"י המשטר הדתי באירן מאז המהפכה, לפעמים תוך הסבר תיאולוגי כי מדובר בהליכה בדרכו של חוסיין בן עלי. בין החלטות אלה ניתן למנות את המלחמה נגד עירק שנמשכה שמונה שנים (ובמהלכה הקרבתם של אלפי ילדים לפילוס מוקשים) עם כחצי מיליון עד מיליון הרוגים וללא הכרעה, את הדיכוי האכזרי של מחאות 2008 באמתלה כי מדובר במזימה מערבית, את מימון המיליציות השיעיות בארצות ערב במיליארדי דולרים בזמן שהעם האירני שרוי במצוקה כלכלית עמוקה, את ההתקפה על מתקני הנפט של ארמק"ו - חברת הנפט הסעודית, והרשימה עוד ארוכה.

האופציה ה"טובה": עם הסכם

כדי להגיע להסכם, על המערב להסיר את העיצומים על אירן. משמעותה של החלטה כזו אינה עומדת בספק, לאור הניסיון הממושך עם המשטר באירן מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. הפשרת מיליארדי דולרים ופתיחת אירן לעסקים, קניית חומרי גלם מאירן (השלישית במזה"ת במאגרי נפט אחרי סעודיה ועירק), יכניסו לטהרן מספיק כדי לשפר את כלכלתה. אולם המשטר האירני ינצל את הכנסותיו מעט מאוד לשיפור חיי התושבים, והרבה מאוד לחימוש המיליציות שלו ברחבי המזרח התיכון. את התמיכה המשמעותית יקבלו חיזבאללה בלבנון, המיליציות השיעיות באירן, "הגיוס העממי" בעירק והחות'ים בתימן. חיזוק המיליציות וחימושן יערער את יציבותם של המשטרים במדינות אלה ויחזק את שאיפות ההשתלטות המגלומניות של משטר האייתולות. לכן הסכם הגרעין הוא הסיוט של הממלכה הסעודית, הסובלת כבר מספר שנים מירי טילים ומל"טים ע"י החות'ים בתימן. זהו גם חלום הבלהות של האזרחים בעירק ובסוריה שחשים שהם נמצאים תחת כיבוש אירני וביתר שאת בלבנון, שהפכה לבת ערובה של אירן. הסכם הגרעין רק יחזק את החזית שפתחה אירן נגד ישראל בלבנון ובסוריה.

חסידי ההסכם טוענים כי הזמן פועל לטובת המערב וכי יש סיכוי שבעשר השנים בהן יחול ההסכם, יתמתן המשטר באירן או שיקרוס מעצמו עם התגברות המחאה העממית. אלא שהנתונים מראים את ההפך - המשטר שרד נגד כל הסיכויים 42 שנה מאז המהפכה האיסלאמית ודיכא ללא רחמים כל מחאה. המשטר בטהרן אינו מתמתן עם השנים, אלא הולך ומקצין ושליטת "משמרות המהפכה" במדינה רק מתחזקת. יתר על כן, ההכנסות מהסרת העיצומים יעניקו אוויר לנשימה למשטר, יאריכו את חייו ואף יקנו לו לגיטימציה. אפילו אם אחוז קטן מההכנסות יופנה לשיפור רמת החיים או לעצירתה של ההידרדרות הכלכלית, הדבר רק יתרום לעלייה בתמיכה העממית בשלטון.

עם הסכם ועם גרעין?

האופציה הגרועה מכל, והיא איננה בלתי סבירה, היא שאירן תגרוף רווחים נאים מהסרת העיצומים, ובו-בזמן תמשיך להעשיר אורניום ולשעוט קדימה לקראת הפצצה הגרעינית בחשאי. יעילותם של מנגנוני הפיקוח של הסוכנות לאנרגיה אטומית מוטלת בספק. יתר על כן, היא עלולה להיות סוכנות פיקוח ללא שיניים, התלויה ברצונו הטוב של המשטר בטהרן. מרגע שיוסרו העיצומים יחולו לחצים כלכליים כבדים על הממשל בוושינגטון ועל המשטרים באירופה להימנע מעימות עם אירן ואף להעלים עין כדי לא לפגוע בעסקים, מה שעלול לערער את מעמדם של פקחי על הגרעין.

מדינות נוספות כגון רוסיה וסין מוכנות לערוב לכך שלאירן לא יהיה נשק גרעיני. אולם הדוגמה של סוריה בהחלט מדאיגה. ב-2013 נמנעה ארה"ב מלהתקיף את כוחות משטר אסד בסוריה אחרי טבח המוני בנשק כימי ליד דמשק, כי רוסיה הבטיחה לפקח על השמדת הנשק הכימי שבידי המשטר הסורי. לפי הצהרה רוסית, כל הנשק הכימי של אסד הושמד עד ליוני 2014. אלא שהמשטר המשיך לעשות שימוש בנשק זה וככל הנראה, לפי הפרסומים האחרונים, שומר המשטר הסורי לא מעט מאגרי נשק מסוג זה במחסנים.

שתי הברירות גרועות: ללא הסכם, עם אירן גרעינית מונהגת ע"י אנשי דת בהשראה משיחית המכריזים בגלוי על כוונתם למחוק את ישראל. עם הסכם, כשאירן מנצלת את הכנסותיה לטיפוח מיליציות טרור בכל האזור ואולי גם ממשיכה בתוכנית הגרעין מתחת לרדאר. ההסכם המקורי ב-2015 היה לעשר שנים, ואם שוב ייחתם לעשר שנים אז מה יהיה אח"כ? או אז אנו עלולים להתייצב בפני הברירה השלישית הגרועה מכל: אירן שהתעשרה מהכנסות ממושכות, המחליטה לפתח נשק גרעיני ואינה מורתעת עוד מעיצומים.

תאריך:  29/12/2021   |   עודכן:  29/12/2021
ירון פרידמן
+אירן רחוקה 6-8 שבועות מחומר בקיע לפצצה
21:20 29/12/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מערכת הביטחון מעריכה כי האירנים קיצרו במעט את טווח הזמנים שיידרש להם להשגת די חומר בקיע גרעיני לייצור פצצה  ▪  גורם ישראלי: אירן יכולה להפוך למדינת סף גרעיני, אך בוחרת באופן מודע שלא לעשות כן
(הכור האירני בבושהר. החלטה מודעת [צילום: מג'יד אסגריפור/AP])
+משה אדרי מונה לתפקיד יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית
18:24 29/12/21  |  עידן יוסף
ראש הממשלה, נפתלי בנט, החליט למנות את תא"ל (מיל׳) משה אדרי לתפקיד יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית. אדרי (59), בעל תואר ראשון בלימודי המזרח התיכון ואפריקה מאוניברסיטת חיפה ותואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת בר אילן, מכהן כיום כממונה על האמצעים המיוחדים (אמ"ם) וכממונה על ההתגוננות במשרד הביטחון.

במסגרת תפקידו כממונה על ההתגוננות, הוא מרכז ומוביל בחודשים האחרונים את הטיפול במגפת הקורונה ברמה הלאומית, ומתכלל את פעילותם של כלל גורמי המקצוע בהיבטים השונים, לרבות ריכוז המאמצים והתהליכים האופרטיביים במתווי הפעילות המשק, סוגיות תקציב, רכש, יישום הנחיות הדרג המדיני ועוד.

לאורך 31 שנות שירותו בצה"ל, כיהן אדרי בשורת תפקידים בכירים, בהם מפקד יחידת החילוץ והפינוי הקרבי בחיל האוויר 669, מפקד הכוחות המיוחדים בחיל האוויר (יחידות 669 ושלד"ג), מפקד בסיס בחיל האוויר וראש חטיבת האמצעים המיוחדים במטה הכללי.

עם שחרורו מצה"ל בשנת 2011 בדרגת תת-אלוף, כיהן במשך כשלוש שנים וחצי כראש מערך בוועדה לאנרגיה אטומית והחל משנת 2015 הוא מכהן בתפקידיו הנוכחיים במשרד הביטחון.

נוכח ניסיונו ארוך השנים, ביצועיו והבנתו המעמיקה את האתגרים הביטחוניים והאזוריים הניצבים בפני מדינת ישראל, החליט רה"מ בנט למנותו לתפקיד יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית.

המינוי ייכנס לתוקף בחודש יולי 2022, לאחר השלמת הליך חפיפה, אישור ועדת המינויים בנציבות שירות במדינה ואישור הממשלה.

תא"ל (במיל׳) אדרי יחליף את יו"ר הוועדה הנוכחי, זאב שניר, אשר מכהן בתפקיד מאז שנת 2015 ויסיים את תפקידו בחודש יוני הקרוב.

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "משה אדרי הוא האדם הנכון בזמן הנכון. ביצועיו המרשימים, הבנתו המעמיקה ונכונותו להירתם לכל משימה ברמה הלאומית, הותירו עליי רושם עמוק עוד בתפקידי כשר הביטחון. על כן, החלטתי למנותו לתפקיד יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית, אשר אין צורך להכביר במילים לגבי חשיבותו. אני מאחל למשה הצלחה רבה, אין לי ספק כי יעמוד באתגרים ובמשימות הכבירות שהמציאות האזורית מזמנת".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגרעין האירני: כל האופציות גרועות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
בווינה החל הסבב השמיני של שיחות הגרעין בצל התמונה המתבהרת כי הנשיא ביידן אינו מעוניין בתקיפה צבאית אמריקנית או ישראלית של מתקני הגרעין באירן, הוא רוצה פתרון דיפלומטי שימנע מאירן להשיג נשק גרעיני, זה לא עומד לקרות בתקופה הקרובה והמדיניות הרופסת שלו רק מחזקת את אירן ומקרבת אותה לפצצה הגרעינית. הנשיא ביידן חייב לשנות את האסטרטגיה שלו ולנקוט קו נוקשה שכולל גם את הנחת האופציה הצבאית על השולחן.
28/12/2021  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
ועדת החוץ הביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, שמעה (יום ב', 27.12.21) את סקירתו המדינית של שר החוץ, ח"כ יאיר לפיד. השר הגיע לדיון בליווי סגן שר החוץ, עידן רול, וכן מנכ"ל משרד החוץ, השגריר אלון אושפיז.
28/12/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
שפיות דעת מדינית ונורמליות פוליטית נושאות בחובן יתרונות רבים. הן חסרות רק שני מרכיבים: אין להן כריזמה וצליל דמגוגי. זו הסיבה העיקרית שבגללה אין הממשלה זוכה לתמיכה ציבורית גוברת.
28/12/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
עמיתי משכבר הימים עקיבא אלדר (הו, הגעגוע לימי ירושלים) פרסם מאמר בהארץ תחת הכותרת "האופציה שמוחבאת מתחת לשולחן". לאחר שהוא מספר על הוועידה הקרובה של המדינות החתומות על הסכם אי-ההפצה של נשק גרעיני (NPT) ומציג כ"ישראלבלוף" את הנוסחה המנצחת מימיו של דוד בן-גוריון - Israel will not be the first country to introduce nuclear arms (במזרח התיכון) - הגיע אלדר לתאזה העיקרית: ומה תעשה ישראל אם אירן תיאות להתפרק מכל נזמיה הגרעיניים תמורת פירוז ישראל (והודו ופקיסטן) ממחסני פצצות האטום והמימן ושהן מחזיקות מתחת לפני האדמה?
27/12/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
יו"ר יש עתיד, שר החוץ יאיר לפיד, תקף בפתח ישיבת סיעת יש עתיד בכנסת את ראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, וטען כי נתניהו מנהל קמפיין באנגלית נגד מדינת ישראל.
27/12/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il