|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

התרעה כאתראה - התעשתו

חזרנו מהר מדי לימי התוהו של ערב כניסת ממשלה זו לתפקידה הבלגן של בנימין נתניהו הוחלף בבלגן של קבוצת נפתלי בנט-יאיר לפיד ואת איום הקורונה מחליף איום רעידות האדמה; כשגלי הסְגרים מוחלפים בכלכלה מיטלטלת על גלי ההתייקרויות
17/02/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
ימי התוהו [צילום: אמיל סלמאן]

ציבור מפונק
עדיין לא ברור שלמדנו משהו ממשבר הקורונה בעוד איומי החוץ והפנים רק תופחים והולכים. הנושא המרכזי אצל ציבורנו המפונק הוא כמה ניתן יהיה לסחוט מהמדינה בכדי לחזור לאלתר ל"חיים הטובים"... מדכא למדי.

אני תומך בגישת ליברמן הגורסת שאין לפזר כספי ציבור באופן פופוליסטי כאשר סקטורי עובדים כגון העצמאיים וכאלה שאינם עובדים (או עובדים חלקית מבחירה חופשית) במגזר החרדי והערבי ולא רק בהם, פיתחו השקפה מעוותת והרסנית למשק, התולה את האחריות לקיומם הכלכלי בממשלה ומשחררת אותם מכל אחריות עצמית. נראה ששטיפת המוח שעברנו בעולם ה-PC בשילוב עם אגו-צנטרליזם קיצוני שצמח במקומותינו לאחרונה בקצב מבהיל, ניתקו אותם כליל מהדיון החברתי-כלכלי העקרוני של אחריות אישית של אזרחים בדמוקרטיה נורמלית ונורמטיבית.

לפני שנמשיך במצעדי הסרק המכונים "הבעת דעות באמצעות הפגנות רחוב", כדאי שנברר ונזכיר לעצמנו מה לגיטימי בדמוקרטיה ליברלית ומה שייך לעולם הדיקטטורי של הסוציאליזם המרכסיסטי, המבקש להטיל אחריות "ממלכתית" כוללת על המדינה לביטחון הכלכלי השלם והמלא של אזרחיה. על-רקע אירועי אוקראינה ומפלת רוסיה הסובייטית, שאלות אלה ניגזרות באופן ישיר מהמלחמה הקרה-חמה של המחצית השנייה של המאה הקודמת שאלה הם חלקים מספיחיה.

ראשית, אומר שלדעתי בעיני רוב הציבור הישראלי השתחררה מדינת ישראל כבר מזמן מרעיונות הסוציאליזם המרכסיסטי וחרף העובדה שיש בה עדיין כת של מאמינים בו, העם היהודי ברובו אינו אוהב גישה זו ואינו מקבל אותה כשיטה הכלכלית-חברתית הרצויה לו. ישראל ביסודה היא דמוקרטיה ליברלית, שבה שומר הציבור על חופש פעולה והחלטה רחבים בתחומי הפרט וכלכלת-הבית. תפקידה של המדינה הוא להציע את התשתיות והמיסגרות המשותפות שבהן מתנהל החופש האינדיבידואלי ובהן מתקיימים ופועלים המנגנונים הממלכתיים המשותפים לכל האזרחים כגון: הצבא, המשטרה, מערכת המשפט והתשתיות הלאומיות. כל אלה מנוהלים על-ידי הממשלה, מפוקחים על-ידי הכנסת ומנוטרים על-ידי מערכת אכיפת החוק, כשכולם יחד פועלים במסגרת חוקי היסוד וחוקי המדינה.

במבנה משק כזה, מתקיימת כלכלה ציבורית (משותפת לקבוצות גדולות או קטנות) וממלכתית (זו שמניעה את מסגרות החובה שבאמצעותן מקיימת המדינה את השירותים שהיא מספקת לכלל הציבור) וכן כלכלה פרטית - זו שבה האזרח נוטל על עצמו אחריות אישית על הפעילות הכלכלית שממנה הוא מתפרנס. תפקיד המדינה הוא לאפשר את פעילותן של כלכלות אלה במידה מירבית של חופש פעולה והחלטה אך תוך איזון מתמיד בין צרכים פרטיים לצרכים כלליים.

המדינה איננה כוח עליון, היא מתפקדת בעולם שמכתיב גם לה חוקי משחק (למשל: חוקי הטבע) בעולם שהכוחות המדיניים בו אינם סימטריים ואינם צפויים ובעולם שתהליכי היסוד בו אינם ניתנים לחיזוי מלא ומוחלט. על-כן בדמוקרטיה ליברלית מחייבים תהליכים אלה מודעות של הפרט החברה והמדינה והחברה למצבים בלתי צפויים, שכאשר משמעותם היא גרימת נזקים וממדיהם נרחבים וחובקים חלקים גדולים במשק הלאומי - אנו מכנים אותם "אסון" (או "אסון לאומי").

אף אדם (אזרח) אינו פטור ממודעות למציאות בסיסית זו ומנקיטת אמצעים שתכליתם למזער עבורו נזקים באירועים בלתי צפויים. כך גם המדינה ומוסדותיה וכך גם המפעלים הכלכליים שבה בין אם הם ממלכתיים, ציבוריים או עצמאיים (אינדיבידואליים). אי-נקיטת צעדים מונעים או הגנתיים בכל אחד מהסקטורים הוא בגדר רשלנות פושעת וכל רשלנות פושעת שעיקרה הוא להטיל על הציבור את התוצאות לאי-קיום הנדרש על-פי האחריות האישית מחייב גמול מתאים. הגמול הוא ענישה או נשיאה עצמית בעול התוצאות במידה המרבית שאינה מסכנת את עצם החיים. אם יש בכך צורך, נעזרת המדינה האוכפת את חוקי ההתנהלות החברתית הכוללת בבתי המשפט, אך עדיף לסייג את מעורבותם של אלה למקרים חריגים ולא למציאות הכללית.

בשנתיים האחרונות עברה מדינת ישראל יחד עם שאר העולם את חווית מגיפת הקורונה. מגיפה זו גררה תחלואה רחבה ובחלקה קשה אשר הפילה מיליוני קורבנות, שיבשה את אורחות החיים בעשרות מדינות וגררה נזקים כלכליים נרחבים. דומה שאף אחת מהמדינות שנפגעו בה לא יצאה ממנה כשידה על העליונה, אולם במקום שהייתה הכנה טובה יחסית לצרכים במציאות השוטפת או נעשתה הכנה כזו במהירות וביעילות בשלבים הראשונים של הופעת הפנדמיה, מוזער הנזק שנגרם בעטייה. המערכות שנפגעו אצלנו מן המגפה היו מערכת הבריאות, החינוך וענפים מסוימים של הכלכלה כגון התיירות. במציאות פנדמית מפתיעה, תשומת הלב העיקרית ניתנת לשימור החיים והבריאות ומהם עוברת היא לתנאים שימקסמו תוצאה זו. במערכות הציבוריות חובת ההכנה לרבות מימון נזקים ותיקונם באמצעות ביטוח או קרנות חיסכון למצבי-חירום, מוטלת על הממשלה או השלטון המקומי.

הכספים בהם משתמשת הממשלה לכיסוי ההוצאות והנזקים במערכות שהיא מופקדת עליהם, הם אומנם רכוש כלל הציבור, אבל אמון הכנסת בממשלה מעניקה לה את הרשות והסמכות להשתמש בהם גם כאשר הנזק שנגרם מקורו ברשלנות, חוסר יכולת ניהולית או שיקולים מוטעים; אם המעשה הוא תולדה של עבירה, יש להעמיד את העבריין לדין. מאידך-גיסא, כאשר מדובר בעסקים פרטיים, או בעיסוקיהם של עצמאיים, האחריות לנזקים או לאי-ביטוח הנכסים וההכנסות מהם מוטלת בראש וראשונה על בעלי העסק. כאן אין המדינה שותפה להם, אלא אם כפתה עליהם מהלכים שנבעו מצרכים ציבוריים והיו גורם ישיר ועיקרי לנזקים.

הגיע הזמן שמשרדי האוצר והכלכלה יכינו מסמך מדיניות שקובע מהי אחריות המדינה לעסקים ציבוריים ופרטיים במקרה של אירוע פנדמי או אסון לאומי מסוג אחר. הציבור אחראי לעסקים שהוא מנהל, אבל הוא איננו אחראי למדיניות הממשלתית. אם הוא כריבון אינו רוצה להימצא במצב שהמדינה מתנהלת באנדרלמוסיה מוחלטת והציבור העובד חי באשליות שאין להן יסוד כלכלי או בסיס מוסרי, על הממשלה לומר לו זאת בפה מלא ומראש. עליו לדעת למה מותר לו לצפות ומה חשוב וכדאי שיראה בו את עצמו כאחראי בלעדי או עיקרי למצבי קיצון. משבר הקורונה לימד אותנו רבות לגבי המשק ויכולותיו, הציבור והתנהלותו חסרת האחריות ותגובות ממשלתיות שהביאו לתוצאות הפוכות מאלה שאותן ביקשנו לעצמנו, שתי הממשלות כשלו במבחן זה ועל כן אין זו בעיה של מנהיגות מקרית ובהחלט עת לשנס מותניים. אינני חסיד של וועדות חקירה, אבל אם בנסיבות הקיימות זהו האמצעי הדרוש לנו בכדי לשדד את מערכות השלטון והמשק הלאומי - יהי כך!

לאור העובדה שאנו מותראים ומותרעים שוב ושוב על אפשרות של רעידת אדמה בישראל על-רקע מצב הבנייה מהשנים שקדמו ל-1980, קריטי הדבר שנפיק לאלתר את הלקחים ממשבר הקורונה ונערך אחרת למשבר הבא שאת מועדו איננו יודעים, את הגעתו צופים כמעט בוודאות וממדיו עשויים להיות חמורים בהרבה.

תאריך:  17/02/2022   |   עודכן:  17/02/2022
רפי לאופרט
+בנט: בשעה טובה, גל האומיקרון נשבר
18:10 17/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
לדברי ראש הממשלה, כמו שמדינת ישראל הייתה הראשונה לפעול ולסגור את השמיים עם תחילת הגל, עכשיו היא משחררת בהדרגה את המגבלות  ▪  "גל האומיקרון נשבר, יש ירידה תלולה במספר החולים קשה והמאומתים"
(ירידה במספר החולים קשה [צילום: דוד כהן, פלאש 90])
[צילום: עומר מירון ובן פרץ, לע"מ]
+בנט מכריז: הפסקת השימוש בתו הירוק
17:40 17/02/22  |  עידן יוסף
[צילום: עומר מירון ובן פרץ, לעמ]
ראש הממשלה נפתלי בנט: אנחנו מפסיקים את השימוש בתו הירוק ובימים הקרובים נודיע על הקלות נוספות.

בנט: "בשעה טובה גל האומיקרון נשבר. יש ירידה תלולה במספר החולים הקשים והמאומתים. האסטרטגיה שאנחנו הובלנו, של כלכלה פתוחה לאורך כל הגלים, לצד עשרות פעולות עקביות נגד הנגיף - הביאה את מדינת ישראל, את כולנו, להיות במקום הראשון בצמיחה במדינות המפותחות. זו רמה שלא ראינו מזה 21 שנים, זו מתנה גדולה לכל הציבור הישראלי.

כמו שהיינו הראשונים לפעול ולסגור את השמיים עם תחילת הגל, עכשיו אנחנו משחררים בהדרגה את במגבלות. מוקדם יותר היום קיימתי דיון עם שר הבריאות ושורת גורמי המקצוע, אנחנו מפסיקים את השימוש בתו הירוק ובימים הקרובים נודיע על הקלות נוספות".
+נמשכת הירידה במספר החולים קשה ובמקדם ההדבקה
12:50 17/02/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
886 חולים קשה - לעומת 1,250 לפני 11 יום  ▪  מקדם ההדבקה ירד ל-0.68  ▪  21,000 חיוביים אתמול, לעומת 85,000 בשיא שנרשם לפני שלושה שבועות
(263 מחוברים למכונות הנשמה [צילום: דוד כהן, פלאש 90])
+‏בנט מודיע: מתווה התו הירוק לא יוארך
10:40 17/02/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
משרד הבריאות ממליץ בדיון עם ראש הממשלה להפסיק עם בדיקות האנטיגן המוסדיות מ-1 במארס ולחזור לבדיקות pcr  ▪  מנכ"ל המשרד: לא סביר להקדים את הורדת המסיכות בחללים הסגורים
רופאים במסכות בבית החולים זיו [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התרעה כאתראה - התעשתו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודי מפוכח
22/02/22 18:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מספר חולי הקורונה הקשים עומד (יום ה', 17.2.22) על 886, מתוכם 263 מחוברים למכונות הנשמה. זו הפעם הראשונה מזה שלושה שבועות שמספר החולים קשה הוא פחות מ-900; לפני 11 יום מספרם היה 1,250. נתון זה, לצד מקדם ההדבקה העומד על 0.68 בלבד, מלמדים על דעיכתו של הגל החמישי, גל האומיקרון. הנתונים באים לאחר שראש הממשלה, נפתלי בנט, החליט עקרונית להסיר את רוב המגבלות ב-1.3.22.
17/02/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
משרד הבריאות ממליץ (יום ה', 17.2.22) בדיון עם ראש הממשלה להפסיק עם בדיקות האנטיגן המוסדיות מ-1 במארס ולחזור לבדיקות pcr. כלומר: אנשים עם תסמינים יידרשו לעשות בדיקה ביתית ולאחריה תיקוף של pcr.
17/02/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
המדע ממשיך לרדוף אחרי נגיף הקורונה, אך האם המרדף אחרי הזן העכשווי הוא האסטרטגיה הנכונה? האם לא עדיף למצוא חיסון אחד שיתן מענה גם לכל הזנים העתידיים? חלק מן המדענים רוצים לסיים את המרוץ הזה, העלול להימשך עד אין קץ – מדווח וושינגטון פוסט. הם מנסים להמציא חיסונים שיתנו הגנה נרחבת, לא רק מפני הזנים הנוכחיים אלא גם מפני אלו העתידים להיווצר.
17/02/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
באיטליה המצב חיובי ומשתפר. מדדי המגיפה יורדים. קצת פחות מ-30 אלף נדבקים אתמול. אחוז המאומתים מקרב הנבדקים הוא כעשרה אחוזים. שר הבריאות אמר שיותר מ-132 מיליון חיסונים כבר ניתנו. המדד שלא יורד הוא מדד הנפטרים, כבר שבועות אחדים יושב על כ-350 עד 400 מתים ביום.
16/02/2022  |  דרור אידר  |   יומני בלוגרים
כאשר חלמו והגו את החלום הציוני המודרני, היה זה שנים רבות לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה שהחלה בשנת 1914. לפני הקטל של מלחמת העולם הראשונה ולפני מלחמת העולם השנייה שקטלה את רובי יהודי אירופה. לאחר מלחמת העולם הראשונה נמסר מנדט לבריטים שכבשו את חלקת הארץ הזו מידי הטורקים, בידי חבר הלאומים שקם לאחר המלחמה. באותם ימים, איש לא העלה בדעתו מדינה כפי שיש לנו כיום. חזקה, טכנולוגית, אוכלוסייה בעלת כתשעה וחצי מיליון נפש, צבא חזק, מאבקים לא פתורים, עם שכנינו הפלשתינים ודו-קיום שברירי עם ערביי ישראל המהווים כ-21% מתושבי המדינה.
16/02/2022  |  רות רזניק  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il