|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

השתיקה של ג'בריל רג'וב

מזכ"ל פתח ג'בריל רג'וב המחשיב את עצמו כיורשו של מחמוד עבאס מאוכזב וכועס על המינויים החדשים בצמרת אש"פ, במיוחד זה של יריבו המר חוסיין א-שיח' רגו'ב שומר על שתיקה רועמת מחשש לעימות עם יו"ר הרש"פ כדי להבטיח את עתידו בצמרת פתח
19/02/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
רג'וב. יריב מר של חוסיין א-שייח' [צילום: Issam Rimawi/Flash90]

בצמרת פתח מתעקשים לעכל את הקידום המטאורי של חוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים ומקורבו של מחמוד עבאס, לתפקיד חבר הוועד הפועל של אש"ף והממונה על המשא-ומתן עם ישראל. תפקיד שמסמן אותו כיורש אפשרי ליו"ר הרש"פ ברגע שיירד מהמה הפוליטית.
המתנגד הראשי לקידומו של א-שיח' הינו ג'בריל רג'וב, מזכ"ל פתח ויריב מר של חוסיין א-שיח' בתנועת פתח מזה עשרות שנים.

לג'בריל רג'וב, שהיה מפקד מננגון המודיעין המסכל בגדה, יש יותר כוח בשטח ופעילים חמושים הסרים למרותו, אולם חוסיין א-שיח' יותר ערמומי וממולח ממנו, הוא שולט היטב ברזי הפוליטיקה הפלשתינית והצליח לרכוש את אמונו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הוא עשה זאת בעבר גם מול יאסר ערפאת ושרד בהצלחה את כל הניסיונות של ג'בריל רג'וב לחסל אותו פוליטית בתקופתו של ערפאת.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חשדן מאוד, הוא רואה בג'בריל רג'וב "חתרן בלתי נלאה" שאי אפשר לסמוך עליו, הדאגה העיקרית שלו בערוב ימיו היא מי ישמור עליו ועל האימפריה הכלכלית שהקים עבור שני בניו ברגע שיירד מהבמה הפוליטית, הוא הגיע למסקנה שניתן יותר לסמוך על חוסיין א-שיח' ועל ראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג' מאשר על ג'בריל רג'וב או על מחמוד אלעאלול סגנו בתנועת פתח, הנאמנות שלהם למחמוד עבאס גדולה יותר.

בכיר בתנועת פתח אומר: "לג'בריל רג'וב יש שם בתנועת פתח של אחד שבוגד בחבריו ונאמן רק לאינטרסים שלו",נראה כי הנאמנות הזו והאינטרסים המשפחתיים של מחמוד עבאס הם הסיבה העיקרית לקידומם של השניים לתפקידי מפתח בהנהגה הפלשתינית.

ג'בריל רג'וב שומר על שתיקה רועמת, מקורביו אומרים כי קרב הירושה עדיין לא הוכרע וכי רג'וב שותק כדי שלא להתעמת עם יו"ר הרש"פ, הוא סבור שיו"ר הרש"פ שגה כשקידם את חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' והוא ממתין לרגע המתאים כדי לנסות ולשנות את דעתו של מחמוד עבאס.

לג'ברל חשוב מאוד "להישאר על הגלגל" של הנהגת פתח כחבר הוועדה המרכזית, בחודש הבא תתקיים הוועידה ה-8 של פתח שבה תיבחר מחדש הנהגת פתח, רג'וב תלוי לחלוטין במחמוד עבאס כדי לשמור על מעמדו, לכן הוא חושש מלהתעמת עמו והמרוויחים הם חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

גם בכירים נוספים בצמרת פתח כמו מחמוד אלעאלול ותוופיק טיראווי אוחזים באותה ההערכה והטקטיקה שמוביל ג'בריל רג'וב, גם הם מתנגדים לחוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' ותלויים במחמוד עבאס כדי להישאר בהנהגת פתח.

חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' הצליחו לנטרל את כוחו הפוליטי של ג'בריל רג'וב ואת השפעתו על מחמוד עבאס, רג'וב היה זה שיזם ביחד עם צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס את שיחות הפיוס באיסטנבול בין פתח לחמאס, לדברי גורמים בפתח הם הוכיחו למחמוד עבאס שכל המהלך הזה נועד לקדם את ג'בריל רג'וב לתפקיד יו"ר המל"פ הפלשתיני בדרך לקידומו בהמשך לתפקיד יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס עצר את תהליך הפיוס עם חמאס ובסופו של דבר מינה את מקורבו רוחי פתוח לתפקיד יו"ר המל"פ והנחית מכה פוליטית כואבת על ראשו של רג'וב.

חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' מיקמו את עצמם בחוד החנית של המלחמה של הרש"פ נגד חמאס לעומת ג'בריל רג'וב שטוען כי אין ברירה וחייבים לחלק את "עוגת השלטון" עם חמאס למען פיוס לאומי והמאבק נגד ישראל, א-שיח' ופרג' סבורים כי ארגון חמאס אינו מעוניין באמת בפיוס לאומי וכי הוא משתמש בסיסמה הזו כדי לחתור תחת שלטון הרש"פ בשטחי הגדה כדי להפילו ולהשתלט על אש"פ, לטענתם, ג'בריל רג'וב יודע זאת אך הוא מקווה לזכות בתמיכה עממית ותמיכת חמאס לתפקיד יו"ר הרש"פ.

מקורביו של ג'בריל רג'וב טוענים כי הוא נפל קורבן לקנוניה של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' אשר הובילו את המהלך האחרון, באישור מחמוד עבאס, לכינוס המועצה המרכזית של פתח לאישור מקורבי יו"ר הרש"פ לתפקידי מפתח באש"פ.

השניים הצליח לטרפד את כוונתו של ג'בריל רג'וב להתמנות לתפקיד יו"ר המל"פ, רג'וב מאשים בשיחות סגורות כי ישראל וארה"ב עמדו מאחורי המהלך הזה כדי למנות דמויות פלשתיניות בהנהגה הנוחות להן שיקדמו את האינטרסים הישראלים-אמריקנים, גורמים בפתח טוענים כי בשיחות סגורות מאשים ג'בריל רג'וב את חוסיין א-שיח' כי הוא "סוכן של ישראל", מקורביו של א-שיח' אומרים בתגובה כי ג'בריל רג'וב מכונה אצל בכירי השב"כ הישראלי בכינוי "גבריאל רגב" וכי כשרג'וב שימש כראש מנגנון המודיעין המסכל בגדה הוא הסגיר לידי השב"כ הישראלי את חוליית הטרור של חמאס מהכפר צוריף.

הוועידה השמינית של תנועת הפתח

על-פי גורמים בפתח, יו"ר הרש"פ בן ה-86 השלים לראשונה עם העובדה כי זמנו מתקרב לרדת מהבמה הפוליטית והוא החל בהכנות להעברת השלטון למקורביו אשר יבטיחו את שלומו ושלום משפחתו לאחר פרישתו.

על-פי גורמים בפתח, ממשל ביידן העניק ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ארכה של שנתיים להסדיר את העברת השלטון למקורביו, בתקופה הזו הוא לא ילחץ עליו לקיים בחירות בשטחים כדי למנוע זעזועים פוליטיים ואת התחזוקתה של תנועת חמאס.

אחרי ניצחונו במועצה המרכזית של אש"פ, נערך יו"ר הרש"פ לכבוש את היעד הבא שהינו הכינוס השמיני של ועידת פתח שיתקיים ברמאלה ב-21 בחודש הבא. מדובר בכינוס חשוב מאוד הקובע את איוש התפקידים בהנהגת פתח באמצעות בחירות פנימיות בתנועה, בכינוס הזה נבחרים פעילי פתח לתפקידים בוועדה המרכזית של התנועה (הפוליטבירו) ולמועצה המהפכנית של פתח. ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שהינו גם יו"ר תנועת פתח, יש כמה משימות בכינוס הזה כדי לנסות ולבצע את העברת השליטה בתנועה בצורה חלקה למקורביו:

  • בחירתו של מקורבו מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלשתיני, לתפקיד של חבר בוועדה המרכזית של פתח. על-פי גורמים בפתח, ראש ה-CIA וויליאם ברנס שביקר במוקאטעה ברמאללה לפני מספר חודשים הפנה בקשה אישית בנושא ליו"ר הרש"פ והסביר לו כי לממשל ביידן חשוב מאוד שלמאג'ד פרג' יהיה תפקיד מרכזי בתנועת פתח שהיא מפלגת השלטון.
בחירתו האפשרית של מאג'ד פרג' לחבר הוועדה המרכזית של פתח הופכת אותו לשחקן חשוב בקרב הירושה.
  • החלשת מחנה המתנגדים בתנועת פתח למינויים של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.
המתנגדים הינם: ג'בריל רג'וב מזכ"ל פתח, מחמוד אלעאלול סגן יו"ר תנועת פתח, תוופיק אלטיראווי, מרוואן ברגותי וכרים יונס חברי הוועדה המרכזית של פתח.
ההתמקדות תהייה בעיקר בהחלשתו הפוליטית של מרוואן ברגותי יריבו המר.
  • הקטנת כוחם של הנציגים מרצועת עזה התומכים במוחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס.

הדיונים בוועידה השמינית של פתח יעסקו מטבע הדברים גם במצע המדיני של תנועת פתח, במיוחד לאחר החלטות המועצה המרכזית של אש"ף להשעות את ההכרה של אש"ף בישראל ולעצור את התיאום הביטחוני עמה. ההערכה היא כי תנועת הפתח תאמץ את ההחלטות של המועצה המרכזית של אש"פ.

גורמים בפתח אומרים כי "הקו האדום" בכינוס הוועידה השמינית של פתח יהיה לא לקבל החלטות הסותרות את פתרון שתי המדינות ובחירת קיצונים לראשות התנועה שירגיזו את ארה"ב וישראל.
המאבק בין שני המחנות המרכזיים בתנועת פתח על הירושה של מחמוד עבאס מתנהל כעת בשקט כדי שלא להרגיז את יו"ר הרש"פ.

כניסתו של חוסיין א-שיח' לחברות בוועד הפועל של אש"ף והפקדת המשא-ומתן עם ישראל בידיו מקרבת אותו מאוד למחמוד עבאס ומשפרת את סיכוייו להפוך ל"יורש", מאידך-גיסא היא מגבירה את המתח והאנטגוניזם אליו בצמרת פתח אשר אינה רואה בו מועמד ראוי. לא מן הנמנע שג'בריל רג'וב ינסה לחבור בברית פוליטית עם מרוואן ברגותי המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי כדי לנסות ולצמצם את כוחם של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' בבחירות הפנימיות בוועידה השמינית של פתח.

לדברי גורמים בפתח, הקרב האמיתי בתנועת פתח על הירושה של מחמוד עבאס יהיה בוועידה השמינית של תנועת פתח, הבחירות הפנימיות הן חשאיות וניתן לעשות "דילים" מאחורי הקלעים, רק בסופו יתברר אם אכן מחמוד עבאס ומקורביו חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' שולטים לגמרי בתנועה.

בישיבת המועצה המהפכנית של פתח בחודש שעבר החל מחמוד עבאס בצעדים ארגוניים להדרת נאמניו ומקורביו של מרוואן ברגותי. תנועת חמאס ממתינה בשקט בצד לראות כיצד יפול דבר בקרב הירושה, היא בונה על הסכסוכים הפנימיים בתוך תנועת פתח שיפרצו החוצה במהלך הוועידה השמינית של התנועה בחודש הבא. היא מקווה שהסכסוכים הפנימיים יהפכו לכדור שלג שיתגלגל ויגדל ויהפוך למאבק מזויין בין המליציות השונות של בכירי פתח בגדה.

תאריך:  19/02/2022   |   עודכן:  19/02/2022
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
דמיינו לעצמכם את הסצנה הבאה: גבר משופם ועוטה כאפייה עומד, מקל בידו וכבשים סביבו, ומסתכל הישר קדימה. ברקע מאחוריו נוף של עצים וטרשים. כל הסיטואציה נראית כאילו נגזרה מתוך סיפור רועים ארצישראלי פסטורלי. ואז בן-רגע נחתכת האווירה החלומית. מול ה"רועה" מתגלה מצלמה גדולה ומאחוריה צלם; הרקע - הכבשים, הטרשים והשמיים הכחולים - מתגלה בתור טפט מצויר; והרועה, שמתברר בתור יהודי-אירופי בשם צבי, צועד החוצה מהסטודיו, פושט את הכאפייה ומניח את המקל. הוא לובש את הבגדים העירוניים בהם הגיע ויוצא חזרה לרחובות תל אביב הצעירה של תחילת המאה ה-20. כדי להבין מדוע התלבש כך ומה ניסה להשיג, יש לסקור את תולדותיו של אחד מפרטי הלבוש שמעוררים בימינו רגשות רבים בקרב כמעט כל ציבור בארץ - הכאפייה.
19/02/2022  |  שיר אהרון-ברם  |   כתבות
הותר לפרסום כי שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל עצרו ב-24 בינואר אחמד אבו אלנור, תושב עזה בן 27 אשר נכנס לישראל בהיתר לצורך קבלת טיפול רפואי ובהמשך ניצל זאת לטובת שהייה בלתי חוקית בישראל שבמהלכה העביר מידע מודיעיני לארגון חמאס.
17/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
תתי האדם, נערי הזוועות, המתנחלים האלימים, הסכנה לדמוקרטיה, אלה בדיוק אותם הנערים הישנים באוהל מט לנפול, נאבקים ברוחות הרעות, נאחזים באהבת התורה, באהבת הארץ, באהבת ישראל. אינני יודע מה יעלה בגורלה של הישיבה על תלמידיה המוסרים נפשם ממש למען היאחזות בחלק זה בארץ ישראל. אינני יודע האם תיחרב בפעם השנייה, האם ייעקרו תלמידיה, האם יועברו למקום אחר, האם יופקרו לגורלם ויישאו מאבקם על גוום עד החלטת פוליטיקאי כזה או אחר.
קבוצות חמושות של פתח והג'יהאד האיסלאמי באזור ג'נין, הקימו מסגרת צבאית מאוחדת חדשה לפיגועים נגד ישראל נקראת "גדוד ג'נין". הרש"פ נכשלה במאמציה להשתלט על פעילות הקבוצות החמושות בג'נין וצה"ל חזר לפעול בגלוי בעיר אחרי הפסקה ארוכה כדי למנוע טרור.

בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il