|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

תהיות בעת קריאת פרשת "ויקהל"

מדוע יש לעבוד את בורא עולם במשכן מהודר? מדוע אחרי תקופת הנדודים מתמסרים לבניית בית מהודר? מדוע את עולם הערכים המוסרי של ארון הספרים היהודי יש לעטוף בכסף ובזהב?
24/02/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
זהב וכסף [צילום: מרק ניימן/לע"מ]

אנחנו מגיעים לפרשת "ויקהל" אחרי תיאורי שני אירועים בפרשת השבוע הקודמת "כי תישא" בספר שמות פרק ל"ב ובהפטרת השבוע שעבר בספר מלכים א' פרק י"ח, שני תיאורים שקשה לי לקבלם.

קשה לי לקבל את העונש של הרג כשלושת אלפים איש (שמות, ל"ב, 28) שחטאו בחטא העגל. קשה לי לקבל את תיאור הענישה בהפטרת השבוע כלפי החוטאים בחטא קורבן אלילי "...וַיּוֹרִידֵם אֵלִיָּהוּ אֶל-נַחַל קִישׁוֹן וַיִּשְׁחָטֵם שָׁם" (מלכים א', י"ח, 40). יש לי שיח ושיג כואב עם נתיב מדמם, בו הלכו משה בפרשת השבוע ואליהו הנביא בהפטרה לפרשה.

כואבת לי הגישה המחמירה בפרשה הקודמת בפרשת "כִּי תִּשָּׁא", המדגישה את צירוף המלים המצמררות - "מוֹת תוּמַת" לכתובתו של אדם, שמעד ולא מילא את כל הוראות שמירת השבת כהלכתן. כואכ לי, שגישה מדממת בדם של אדם קיבלה ביטוי בספר, שהוא כה יקר לי, כשלדעתי, קיימות גישות חינוכיות להתמודדות עם אדם שהפר את הוראות השבת, ולא להתמודד עם הפרת ההוראה בקטילת חייו
.

אני מצפה מספר הספרים להתמודדות חינוכית עם מי שפגע במצווה דתית ולא בנקיטת האמצעי הקוטל את חייו, כי הוא מעד בקיומה של מצוות דתיות. אין כל הצדקה לשחוט כלשון סופר מלכים א' את מי שמעד מעידה דתית, אלא יש להיאבק על נשמתו בדרכים חינוכיות.

הנושא המרכזי בפרשה שלנו - פרשת "וַיַּקְהֵל" - דן באיסוף תרומות למימוש המטרה - הקמת משכן. יישום המטרה מחייב "כָּל נָדִיב לִבּוֹ יְבִיאָה אֶת תְּרוּמַת ה' - זָהָב וְכֶסֶף וּנְחוֹשֶׁת וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי..." (שמ', ל"ה, 5). ובהמשך הפסוק מתבקש העם להביא דברים מאוד יקרי ערך כמו "אַבְנֵי שוֹהָם וְאַבְנֵי מִלּואִים לְאֵפוֹד וּלְחֹשֶן".

הכתוב מציין נכונות רבה של העם לתרום, והתוצאה שהתרומות נאספו בהתלהבות רבה מעל ומעבר לנדרש, עד שיצאה הוראה להפסיק את מבצע ההתרמה. אין ספק שערך התרומה, ערך הנתינה של הפרט לצורכי הכלל הוא ערך חיובי, שיש לברך עליו ולהטמיע אותו. אחד המבחנים של חברה בא לידי ביטוי בנכונות הפרט לתרום מעל ומעבר למען צרכי הכלל.

אודה, שכל שנה, כשאני מגיע לפרשה זו, אני מוצא עצמי אחוז תהיות ושאלות, שאינני מוצא להן מענה משכנע. אני נלהב מנכונותו של עם להתגייס למען מטרה אידאית ולתת מעל ומעבר לנדרש. אך אינני יכול שלא לשאול את השאלה מאיפה לחברת עבדים שחיו שנים רבות תחת העול של קלגס מצרי, שיצאו זה עתה מעבדות לחרות, הרכוש היקר של כסף, זהב, אבנים יקרות ובדים יקרים.

אני תוהה כיצד עם עבדים שעבד בפרך, מררו חייו בעבודה קשה בחומר ובלבנים עד "שֶׁתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלוֹהִים מִן הָעֲבוֹדָה. וַיִּשְׁמַע אֱלוֹהִים אֶת נַאֲקָתָם ..." (שמ',ב, 23) מאיפה הבעלות על רכוש כה יקר לעם עבדים עני ומרוד, שעבר את גיהינום העבדות. יותר מכל מטרידה השאלה לשם מה לעבוד את אלוהים במשכן, שיש בו הררי כסף זהב ונחושת. לתמיהה הראשונה - כיצד רכוש כה יקר יש לעם עבדים - נתן הטקסט תשובה די דחוקה.

לצערי, לתמיהה השנייה - לשם מה אנחנו זקוקים למשכן מהודר בחפצי חן כה יקרים כדי להתחבר לעבודה רוחנית ערכית לא מצאתי תשובה. אני דוחה על הסף הוויה תרבותית, במקרה המדובר הוויה דתית, הפונה לציבור לכונן בית עדוי באוצרות של כסף וזהב כדי לתת ביטוי לפעילות הרוחנית. הערכים היפים של ארון הספרים היהודי אינם זקוקים להוד ולהדר.

לתמיהה הראשונה ישנה תשובה בהוראה, שנתן משה לבני ישראל טרם היציאה ממצרים למדבר בפרק י"ב פסוק 35: "שָׁאֲלוּ מִמִּצְרַיִם כְּלֵי כֶּסֶף וּכְלֵי זָהָב...". קשה לקבל את התשובה, שאותם מצרים, שרק אמש עוד זרקו ילודים זכרים ליאור, העבידו את הוריהם בכל עבודה מפרכת, לפתע גילו נכונות להשאלה כה נדיבה של כמויות אדירות של אבני חן יקרות, שמלות יפות וכן כמויות לא מבוטלות של כסף וזהב.

עם התמיהה השנייה אני נשאר עד היום חסר תשובה. מדוע יש לעבוד את בורא עולם במשכן מהודר. מדוע אחרי תקופת הנדודים מתמסרים לבניית בית מהודר. מדוע את עולם הערכים המוסרי של ארון הספרים היהודי יש לעטוף בכסף ובזהב. אני גורס, שריטואל דתי חייב לאמץ ביטויי ענווה, שאינם זקוקים לזהב נוצץ. חשובה הצניעות והענווה של המקום בו נמצא האדם מול אלוהיו.

מצערת התופעה של ההדר והפאר במקומות המהווים משכן לעבודה דתית בעיקר בחצרות של רבנים. אין מקום לגילויי סלידה לעברן של חצרות רבנים ולביטויי נאצה כלפיהן, כפי שבאה לידי ביטוי מחוגי שמאל, אליהן אני נמנה. יש מקום לביקורת על חצרות רבנים, שעלו על שרטון הפאר, ומה שיותר מפואר ומה שיותר נוצץ. ומאידך להכיר בקיומן של חצרות רבנים, המתנהלות בענווה מופתית ובצניעות רבה תוך מתן הדגש אך ורק ללימוד תורה. מצער וכואב, שבימים אלו של מגיפת הקורונה נעדרת האפשרות של לימוד בצוותא, הנותנת חיות לערך הלימודי בכלל ולערך לימוד התורה בפרט.

תאריך:  24/02/2022   |   עודכן:  24/02/2022
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תהיות בעת קריאת פרשת "ויקהל"
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שבת מבורכת
24/02/22 09:30
2
לא להדר החיצוני
24/02/22 12:11
3
ה.א
24/02/22 14:29
 
אין ציפיות מ-ה.א
24/02/22 17:42
 
ה.א
26/02/22 16:07
4
אוקראינה בעבר
25/02/22 09:03
5
בוקר טוב עם ישראל
1/03/22 07:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעל הטור בן-דרור ימיני פרסם בידיעות אחרונות ובאתר ynet מאמר נבון ומדויק, שלא רק מסתייג מתחקיר "כלכליסט" אלא גם מתווה נתיב לחשבון נפש של התקשורת. רבים וטובים חשבו עם הפרסום הראשוני כי יש להקים ועדת חקירה ממלכתית (עדיין יש למנות ועדה שתנסח חוק אשר יסדיר את ההגנה על פרטיותם של האזרחים נוכח הטכנולוגיה המתקדמת של הרוגלות).
23/02/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בימים אלה מובילים משרדי התקשורת והאוצר רפורמה מקיפה בענף הדואר, הכוללת שינויי אסדרה (רגולציה) בענף וכן, קידום הפרטה מלאה של חברת דואר ישראל.
23/02/2022  |  יגאל לוי  |   יומני בלוגרים
"הרחובות בערים התיירותיות וגם בלבוב שבדרך כלל מלאים בתיירים ריקים כמעט לחלוטין", משיב טרוסטיאניצין, המכונה טרוסט, לשאלתי למצב התיירות בעיר לבוב בה הוא מתגורר. "התחושות קשות ואין איש היודע מה מתחולל בראשו של פוטין. לא נראה כי הוא יודע מה מתחולל בראשו".
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - בת מלך, מסביב ייהום הסער, אדנות, פרס והסברים "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת ואושר
מדינת ישראל סובלת ממחסור בכסף. יש לנו צפיפות בכיתות בתי הספר, יש לנו צפיפות בבתי החולים, ועלה לי רעיון מבריק לטפל קודם כל בצפיפות בבתי החולים. איך אומרים, נהרוג טורקי וננוח, תוכנית השלבים. קודם בתי החולים ואחרי כן בתי הספר. בעצם למה להרוג טורקי כאשר הוא לא יחסוך לנו חצי מיטה בבתי החולים, אפשר פשוט להרוג יהודי ולנוח, ולא חייבים בכלל לנוח כי אפשר להרוג מיד עוד אחד.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il