|
מיכאלי. לא דחוף [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
|
|
|
|
|
מספר מחקרים נערכו ברחבי העולם כדי לחשב את המספר המרבי של כלי רכב שיכולים לעבור בנתיב אחד בשעה אחת. משרד התחבורה של פלורידה קבע את המספר 1,950 כלי רכב לנתיב אחד לשעה אחת כקצב מקסימלי לנתיב. בפלורידה נוסעים בממוצע 1.65 בני אדם ברכב, כלומר בנתיב אחד בשעה אחת עוברים כ-3,217 בני אדם. למעשה, המספרים של סף מספר הנוסעים נעים במשרדי התחבורה ברחבי העולם סביב בערך אותו מספר. מעבר למספר זה ייווצר פקק תנועה והמהירות תופחת משמעותית.
לא מכבר נפתח נתיב תחבורה ציבורית בכביש 5 בין גלילות למורשה. בקטע הכביש הזה עוברים קווים 575, 49 ו-149 של מטרופולין כאשר בכל שעה עוברים כ-8 אוטובוסים בלבד בנתיב התחבורה הציבורית. 8 אוטובוסים מלאים בשעה הם כ-400 נוסעים, אבל, בעקבות הקורונה יש ירידה משמעותית בכמות הנוסעים באוטובוסים. בתקופות מסוימות התפוסה באוטובוסים הגיעה עד ל-10%, כלומר אוטובוס עם קיבולת של 50 אנשים הסיע 5 אנשים בממוצע בלבד. בכל מקרה, מספר הנוסעים בנתיב התחבורה הציבורית בכביש 5 בין גלילות למורשה איננו עובר את 200 הנוסעים.
בחודש דצמבר 2020 נפגשתי עם שרת התחבורה דאז מירי רגב, המנכ"ל דאז עופר מלכה והמשנה למנכ"ל דאז שילה אדלר. הצגתי בפניהם את הנתונים ואת העובדה שהנתיב מנוצל באופן מאוד לא יעיל. שאלתי גם מה המספר של כלי רכב שיכולים לעבור בנתיב אחד בשעה אחת לפי משרד התחבורה הישראלי. אז מסתבר שבישראל, בניגוד למשרדי תחבורה אחרים בעולם, אין מספר של כלי רכב שיכולים לעבור בנתיב אחד בשעה אחת שהמשרד עובד לפיו. הכל נעשה באינטואיציה. בכל מקרה, השרה רגב הבטיחה לבדוק את הנושא, אבל כידוע היא לא המשיכה בתפקידה.
השרה מיכאלי טוענת כי "דחוף יותר לקדם את הנתיבים של התחבורה הציבורית", אבל תשובה קונקרטית יותר לחוסר היעילות של הנתיב בכביש 5 לא הצלחתי לקבל. בינתיים הפקקים בכביש 5 ימשיכו. הנתיב השומם שיכול לפתור אותם יישאר שומם וממשלות ישראל מימין ומשמאל ימשיכו להאמין שמי שנוסע ברכב פרטי גם אם זה רכב עבודה של שרברב, חשמלאי או גנן הוא קפיטליסט חזירי, אז מגיע לו להיתקע בפקק.