|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
[צילום: יוטיוב]

אוצר בלום

על סיפרו של מר לטיף: "שירי הזמרת המפורסמת אסמהאן" המילים של אלי עמיר, עצובות הן מול האספלט המתפורר. הן כמהות ומתגעגעות למוזיקה הערבית הבגדדית, שם שם במקום בו נולדו נוצרו והושמעו
27/03/2022  |   חגי קמרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בימים הצעירים ואני עוד תלמיד בתיכון, לקח אותי גיסי לעתיד לקולנוע אדיסון כדי לחוות את חווית ההשתתפות הספונטאנית, של הקהל, עם השירה הערבית העולה ממסך הקולנוע. הסרט היה עם גדול הזמרים הערביים פריד אל אטרש. המטרה העיקרית הייתה לראות את תגובת הקהל לשירת הזמר. ואמנם נדהמתי להזדהות המוחלטת הבלתי מתפשרת של הקהל עם השירה העולה מן המרקע, הזדהות רגשית, נפשית, שהתבטאה בקימה מהמקום במחיאות כפיים סוערות, לעיתים באנחות עצבות או צהלות שימחה. ראיתי את הקהל חי את הסרט וכאילו הוא חלק אינטגרלי ממנו. הרמוניה מעניינת בין הקהל למרקע. לגבי, זו הייתה חוויה בלתי נשכחת, אשר הנגישה אותי לראשונה עם התרבות המזרחית ערבית, כפי שגילתה עצמה שם בקולנוע אדיסון של אותם הזמנים.

לימים, בספרו של הסופר אלי עמיר "נער האופניים" מצאתי הדים לאותה חוויה מיוחדת כאשר קראתי את התיאורים של הכמיהה והעלאה של המוזיקה הערבית הלכה למעשה כאן בארץ במעברה. וכך הוא כותב: "בשעות הערב והלילה נשמעו בכפר צלילי קמנג'ה, עוד, קאנון, נאי, צ'לו, דמבג, תום ודף, תום מרים. העיוורים שיצאו בפיג'מות מצריפיהם המהבילים, היו יושבים על שרפרפים ומנגים, תחת הרכב מוזיקלי, וכולם ניגנו כתזמורת מאומנת. המילים נשאו אותם לשיחות לתוך הלילה על רזי שירתה של אום כלת'ום". ובהמשך הוא כותב: בבגדד היו עזיז ומחוטט הפנים מלווים בנגינתם את הזמרות הגדולות. סלימה מוראד, עפיפה סקנדר, זכירה ג'ורג', נרג'יס שוקי, ששרו גם בחצרות שרים ופאשות, כאן ניגנו לכביש האספלט המתפורר לכוכבי השמים" ( אלי עמיר: נער האופניים" ע"מ 91).

המילים של אלי עמיר, עצובות הן מול האספלט המתפורר. הן כמהות ומתגעגעות למוזיקה הערבית הבגדדית, שם שם במקום בו נולדו נוצרו והושמעו. חסרה האווירה המחשמלת בשירתה של אום כולת'ום המצרייה, ובכל זאת, הגחלת לא נכבית, אלא ממשיכה כאן בארץ לבעור בדמעות של אש.

מר לטיף ברטוב שנולד בבגדד מכיר ואוהב את המוזיקה הערבית הזו. לימים, הגה רעיון נפלא והביא אוצר בלום לדורות: הוא בחר את הזמרים המפורסמים האהובים כמו פריד אל אטרש, אום כולת'ום, סלימה מוראד ואחרים והביא לידיעת הציבור העברי את תרבות השירה הערבית, כאשר הביא את מלל השירים במקור הערבי וכל שורה בשיר תורגמה לעברית ולתעתיק עברי. למעשה אנו רואים לפנינו מפעל חיים של הוצאת ספרי השירה הערבית לקהל העברי, הנגשה והעלאת תרבות הזמר הערבי על נס. שעות רבות של שקידה והתמקדות מדויקת בשירת המשוררים הערביים, כדי תיעוד ויצירה של מנחה ברוכה למען הדורות בארץ ובתפוצות.

ואם הזכרנו לעיל את המשוררת הבגדדית סלימה מוראד אז נזכיר כאן שהספר אודותיה חתם, עד כה, עוד חמישה ספרים של ידועים ומפורסמים ואהובים בזמר הערבי: "מאה שירים ועוד שיר של כוכבת הזמר הערבי אֻם כֻּלת'ום" (2013), "שירים נבחרים של המוזיקאי והזמר מחמד עבְּד (אל) לו'האב" (2014), "מבחר משירי הזמיר עבְּד (א)לחַלים חאפט'" (2016), "שירי המוסיקאי והזמר מלך העוּד פַריד (אל) לאַטרש" (2018 "כוכבים נוצצים בשמי עירק" סלימה מראד ונאט'ם אלע'זאלי (2019). והנה לפנינו עתה הספר השביעי על הזמרת המפורסמת אסמהאן (2022).

לטיף אבּוּ לְ-חֵ'יר - ברטוב [צילום: יוטיוב]


כמה מילים על המחבר:

לטיף אבּוּ לְ-חֵ'יר - ברטוב נולד בבגדד ב-1933. עלה לישראל ב-1951. התיישב בירושלים. בבגדד למד בבית הספר התיכון "שמאש" וסיים את לימודי בית הספר התיכון כאן בארץ. באוניברסיטה למד בפקולטה למדעי החברה והרוח. הוא מילא תפקידים שונים במשרד האוצר עד ליציאתו לגמלאות. משרתו האחרונה הייתה במנהל הכנסות המדינה שבאוצר. אזכיר כאן בנימה אישית שבצעדיי הראשוניים כעובד מדינה, היה מר ברטוב מנהלי הראשון וממנו למדתי לא מעט עקרונות וערכים שעזרו לי הלאה בדרכי בעבודה.

לטיף ברטוב כשמו כן הוא. מלטף במילים ובעל לב טוב. ושיאו של הטוב הנתינה לאחר. והנתינה, אלו כאמור אותן שעות של שקידה ועשייה ברוכה למען הדורות. מאז היותו נער צעיר בבגדד אוהב לטיף את הלחנים והתמליל הערבי כפי שמובע על-ידי טובי הזמרים הערביים. מכאן גם הדחף לתת את הטעימה הזאת גם לאחינו בני ישראל שלא הכירו עד כה את התרבות הערבית, לרבות השירה המיוחדת. מן הראוי לציין שבכל ספר ישנה הקדמה לתולדות חיו של הזמר ודגשים, באשר יש מקום להם, למיוחדות בשירתו.

הספר האחרון שיצא לאחרונה הוא על המשוררת הידועה של הזמר והשירה המצרית, אסמהאן אחותו של הזמר הידוע פריד אל אל אטרש.

כמה מילים על אסמהאן
אסמהאן (אמל אל אטרש) [צילום: יוטיוב]

אסמהאן (אמל אל אטרש) נולדה בתאריך 25.11.1912 ונפטרה בתאריך 14.7.1944. הייתה זמרת מפורסמת ואהובה על שוחרי המוזיקה הערבית במצרים ומחוצה לה. הייתה אישה יפת מראה ורבת קסם. גם אחיה שגילה אותה פריד אל-אטרש היה ידוע ומפורסם. דאוד חוסני מגדולי הזמרים הערביים התארח בבית פריד וכאשר שמע את זמרתה של אמל התפעל מקולה ונתן לה את שמה אסמהאן וקולה קול סופרן ומצו סופרן.

היא הופיעה גם עם אחיה פריד ובתוך תקופה קצרה כבשה את לבם של מיליונים בעולם הערבי. אסמהאן הופיעה גם בסרטי קולנוע ואפילו נתפסה כמתחרה של הזמרת הידועה אום - כולת'ום. אסמהאן מתה באורח מסתורי. המונית שהייתה אמורה להסיע אותה אל חברותיה שחיכו לה בראס אל-בר, סטתה אל תוך הנילוס, והנהג חילץ את עצמו מן המושב שלו, והניח לה לטבוע במונית... הייתה בת 32 במותה.

על שירתה:

עיון בספר מזכיר גם את תכני שיריה של הזמרת סלימה מוראד. השירים רובם המכריע מדברים על היחסים בינו לבינה. על אהבה גדולה. ייסורי האהבה ועינוגי האהבה. הערגה, געגוע, כמיהה, ייסורים ותיאורים, בפשטות המילה, עד כדי כך שמרגישים את הלב הבוכה ואת ייסורי האהבה. שפה פשוטה, חלקה כתובה בערבית ספרותית. וככל שהיא פשוטה ויומיומית כזו. היא מצליחה ופוגעת בנימי הנפש של כל אחד.

למשל השיר השקיני של בשארה (א) חורי

"מלא את הגביע בחיוכים ובאהבה"
" הו אהובי, יהיו אבי ואימי כפרתך, השקיני" (ע"מ 18)

או בשיר "כבו אורות השמש" לפי מילים של יוסף בדרוס. דואט פריד ואסמהאן אל אטרש

קצת פילוסופיה: "הסבלנות מחיה את התקווה וכל דבר תלוי במעשים"

וכן גיוס גורם הזמן אל ערגת ותקוות האהבה: "אחרי השקיעה באה הזריחה ואחרי הלילה בא היום" (ע"מ 23) (אגב, מזכיר את הרעיון בשירו של שלי אודה לרוח המערבית בו הוא אומר שבואו של החורף הוא אבטחה לבואו של האביב).

לא אחת נמצא כי הטבע וכוחות הטבע מגויסים בשירה כמו למשל בשיר "התכוונתי להסתיר את מכאוביי" של יוּסוּף בדרוס בלחן של פריד אל אטרש ( עמוד 96 בספר).

" ואשיר את נעימות אהבתי לציפור ואגלה לפרחים"

או גיוס הירח כאמור באותו שיר:

" ורואה בעיני את יופיו בהופעת הירח והיקום יפה"

או הרוח

" אני יושבת לשוחח עם דמותו, ובלילה משב הרוח משיב נפש"

לא מעט שימושים בלילה, ביום, בזריחה, בשקיעה, אך הנושא העיקרי הם הזוג האוהב או המאוכזב מול העוזבת דמעות חיוכים ומעל הכל האהבה. אך מצאתי גם שיר ספציפי על דמות מסוימת - שירו של בַּירַם (אל) תוּנִסִי "מה יפים חיי האיכר" (ע"מ 93).

כאן ההתייחסות היא לפלאח - האיכר. שלבו שלו הקרקע מישורית לגביו (היינו מאוזן) האוהל מסתיר אותו, הוא יושב בחברה, שמח וטוב לב, מאושר לא מתלונן אף פעם וכו' או השיר נכנסתי פעם לגינה של עזיז סלאם שהוא יותר שיר טבע אם רמז לאהבה בשירת הזמיר לאהובתו (ע"מ 61).

יצוין כי השירים מהסרטים כפופים לתכני הסרטים כמו למשל השיר "לילות השעשועים בווינה" מהסרט "אהבה ונקמה" 1944 "וינה היא אחת מהגנים של גן עדן", "תיהנה עד שכרון חושים" וכו.( ע"מ 81).

ולסיום מאמר זה אחתום בשיר שכתבתי על המחבר מלטף המילים - לטיף ברטוב - שיר שמדבר בעד עצמו:

מְלַטֵּף הַמִּלִּים

מְעוֹרֵר אֶת צְלִילֵי הַמִּזְרָח, אָז זָרְחוּ,

שֵׁמַע, -בְּצַלְצַלֵּי

הֵם; מֶלֶל תַּעְתִּיק

וְתַרְגּוּם

הַשּׁוּרוֹתשׁוּב שָׁרִים זַמָּרִים מִבֵּין

ד אֶל חָלִים אוֹבֶּכְּמוֹ פָּרִיד, עָ

אוּם כּוּלְתוּם

וְלוֹבְשׁוֹת אוֹתִיּוֹת צְלִיל קוֹל

רצוֹהֲלוֹת עַד בְּלִי גְּמֶ

עַרְבִיּוֹת עִבְרִיּוֹת זוֹ בְּצַד זוֹ

רמֶמְחוֹלוֹת כָּאן זֶ.

אָדָם אֶחָד אַהֲבָה אַחַת וְעֵט אֶחָד.

וִיר הָעוֹלָםובָּאֲשׁוּרוֹת הַשִּׁיר

יוֹדוּ מַנְצִיחָן

בְּדִמְמַת שְׁתִיקָתָן.

יָמִים כְּלֵילוֹת

עַל הַמְּדוֹכָה

קַע וְעִצֵּב צַר צוּרָהרָ

.כָּךְ שׁוּרָה וְשׁוּרָה

יְהַלְּלוּהוּ שׁוּרוֹת

דלֶדֵי אֶצְבָּעוֹת הַקֶלִיֵ

הֵן יוֹדְעוֹת הֵן הֵיטֵב

;לְחֶלֶדאֵת אֲשֶׁר נָתָן הוּא

אוֹר וְשִׁיר

תְּחִיָּה וּתְשׁוּרָה

לַדּוֹרוֹת הַבָּאִים

בַּעֲנָוָה וְצִנְעָה.

:כָּל זֹאת עָשָׂה

אָדָם אֶחָד אַהֲבָה אַחַת וְעֵט אֶחָד.

.:

תאריך:  27/03/2022   |   עודכן:  27/03/2022
חגי קמרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה פרסמה לשכת המבקרים הפנימיים העולמית IIA (להלן - הלשכה) הנחיה המסדירה את יחסי הגומלין בין קצין ציות למבקר פנימי1 שנועד לסייע באי הבהירות והמורכבות הקיימת בין התפקידים האלה, שלא אחת מעלה את השאלה האם לא מדובר בכפילות מיותרת.
27/03/2022  |  אלון קוחלני  |   יומני בלוגרים
אירוע מסדר גודל של הפלישה הרוסית לאוקראינה הוא "שבר" ברציפות ובאופי היחסים הבינלאומיים (יחב"ל). בהתחשב בעובדה ששבר זה טרם חשף את מלוא השלכותיו והשפעתו, קיים קושי להעריך את הווקטור שבכיוונו ינוע העולם לאחר שישקע האבק על ליבת השבר ויתאחו השברים לכלל ליבת יחסים חדשה. אולם, כבר עתה ברור שהאירוע מצביע על שינוי מתהווה בסדר העולמי וביחסים שבין מעצמות ומדינות.
27/03/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
תל אביב מתגאה בהיותה עיר ללא הפסקה ככל הנראה, כינוי שאיננו פחות מתאים לה הוא עיר ללא הגהה
27/03/2022  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
בימים אלה בהם חוגג מזל טלה את יום ההולדת. מומלץ לכם לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים/ או שלא, לשאר המזלות. אלו מכם שנולדו בשאר מזלות האש: קשת ואריה - מוזמנים גם אתם לקרוא את הכתוב, ולהקיש את הנאמר, ביחס לעצמכם.
27/03/2022  |  צילה שיר-אל  |   יומני בלוגרים
מחר צפוי צפוי המלך עבדאללה להגיע לרמאללה לפגישה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי לדון עמו בדרכים להרגעת השטח לקראת חודש רמדאן גם שר החוץ האמריקני טוני בלינקן אמור להגיע לירושלים ולרמאללה לפגישות עם בכירי הרש"פ והדרג המדיני בישראל על הרגעת השטח לאחר שראש השב"כ רונן בר ביקר בוושינגטון ומסר תחזיות קודרות לראשי הממשל על הצפוי באזור מבחינה ביטחונית בשבועות הקרובים. בינתיים נמשכת ההסתה של הרש"פ ושל הווקף הירדני הכפוף לירדן בנושא מסגד אל-אקצה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il