|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
זירת הפיגוע בבני ברק [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

ביטחון הפנים קודם ליחסי החוץ

ישראל ניצבת שוב על פרשת דרכים - הסיכוי "לשבירת הקרח" ביחסים עם המדינות המתונות באזור והסיכון "לשבירת הראש" בעימות מול אירן והטרור. הטרור הוא בעיה פנים-ישראלית וסמי-אזרחית וחובת הטיפול בו חלה עליה מתוקף ריבונותה. ישראל ויחסי החוץ שלה ישרדו רק אם לא תתפורר מבית - לתשומת-לב ההנהגה: זה סדר העדיפות הנכון
31/03/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

אירועי באר-שבע, חדרה ובני-ברק אינם הפתעה, הם מבטאים שלב בהתפתחות המאבק על ארץ-ישראל והריבונות היהודית החדשה-ישנה בה. הפעם מגיעה שורת האירועים במסווה של דאעש וספק הג'יהאד האיסלאמי, אבל אין לכך חשיבות מהותית. היא מגיעה כתזכורת לכך ששאלת היסוד עדיין פתוחה וכי המכשול הגדול ביותר לפתרונה איננו האויב הערבי הפורמלי אלא "הידידה האמריקנית" ותומכיה מבית. זו מקדמת בשקיקה את הסכם הגרעין מול אירן, מטפחת את עוצמת האויב החזק ביותר שלנו ובד בבד מכשילה בשקיקה לא פחות גדולה את ריבונות ישראל בא"י המערבית - חבלה של ממש בביטחון הלאומי הישראלי.

אירועי מבצע "שומר החומות" ממאי 2021 בתוך ישראל בערים המעורבות היו קריאת השכמה ואזהרה למנהיגות הישראלית, שלא נקלטו כראוי. על בסיס עובדה זו מהווים האירועים האחרונים מחדל במתכונת מלחמת יום הכיפורים, אף כי בעוצמה פחותה. מחדל מסוג זה (קונספציה אסטרטגית משויכת למציאות מדומיינת) הוא מצב בו המציאות מציגה למקבלי ההחלטות עובדות שפירושן היחיד הוא התגברות האיום ופרנסי הציבור עוצמים עיניים וממציאים לעצמם ועבורנו סיפורי-בדים מעודדים שבינם לבין המציאות אין קשר. במקביל, אין הם עושים דבר בכדי להבטיח כמיטב יכולתם שהאיומים לא יצאו מן הכוח אל הפועל... וממש אז, הם יוצאים! - כביכול בהפתעה...

"ריפיון פרקים"

אין זה מקרה שגנץ כאחד מראשי "הטריאומווירט השליט" והפוסט-ציוני ביותר ביניהם המחפש לעצמו סולם לטפס עליו לראשות הממשלה, עוסק בבניית תדמית של נאמן הגורמים השוללים ריבונות יהודית בא"י המערבית - ארה"ב, אבו מאזן, ירדן וגורמים נוספים בממסדים הביטחוניים שלנו והאזוריים. את מהלכיו הוא צובע בצבעים ביטחוניים בכדי לטשטש בעיקר בעיני הציבור הישראלי את הכוונות המדיניות המסתתרות מאחורי מהלכים אלה. ביסוד מהלכים אלה כוונה לקידום תהליך לחידוש דיוני אוסלו בשילוב עם בלימת ההתיישבות באיו"ש, וטיפול בכפפות של משי ברצחנות הערבית. בכל פעם שאני שומע בתקשורת את דבריהם של אישים שמאל קיצוני דוגמת אולמרט, ברור לי שהסכנה מבית אינה נופלת מהסכנות הנשקפות מאויבים מבחוץ.

ראש הממשלה בנט וראש הממשלה המיועד לפיד נגועים "בריפיון פרקים" חמור מול מהלכיו אלה, על-רקע הקואליציה הנזילה שבראשה הם עומדים. אולם אם אין הם רוצים לעמוד בפני הפתעות שמחירן הגבוה יגבה בחיי אדם ובשיבוש מרקם החיים, עליהם להחליף את מרקם השרירים הרופס באגרוף ביטחוני-מדיני-כלכלי מול ההתפקרות והרצחנות הערביים.

התהליך הרופס מתבטא לא רק כלפי החוגים הרצחניים במגזר הערבי. הוא קיים גם בנושא האירני וגם בטיפול שנותנים האמריקנים למעמדם של אירגוני טרור לאומיים ("משמרות המהפכה") ותת-לאומיים "חותים", "חיזבאללה", "חמאס", "ג'יהאד" ואחרים. כך למשל הסתייגות גנץ מהגינוי המשותף של בנט ולפיד לתוכנית ארה"ב למחוק את "משמרות המהפכה" האירניים מרשימת אירגוני הטרור בשילוב עם התניית ההסכם בהימנעות אירן מחתרנות אזורית כוללת, היא חבלה במודע במדיניות החוץ של ישראל. הטיעון העלוב והריק שאסטרטגיה עושים בחדרי חדרים, רק מוסיפה סימן שאלה להגיון הבריא כביכול שבו מנהל גנץ עניינים אסטרטגיים של המדינה.

בכדי להביא את המהלכים האזוריים ל"מסה קריטית" ממשית, עליהם לחולל בעתיד הקרוב שתי התפתחויות מוחשית: א. כניסת סעודיה למעגל הברית האזורית החדשה. ב. הצטרפות ירדן למשחק האסטרטגי הכולל. הימנעות שתי המדינות הנ"ל מכך עד כה נובעת מניסיון שלהן להתניע מחדש את מהלכי אוסלו במטרה להגיע למימוש פוליטי של פתרון "שתי המדינות" תחת מעטה ההיערכות נגד אירן. העובדה שבנט הצהיר כשהתמנה לרו"מ, שממשלה זו לא תנהל מו"מ על א"י, הייתה אפוא מהלך נבון וחשוב. העובדה שלפיד וגנץ אומרים ההפך - כל אחד בשפתו האופיינית - משבשת את המהלך כולו. אסור לטעת בתודעת שתי מדינות אלה אשליה שקיימת אפשרות לוויתור ישראלי על ריבונות מלאה בא"י המערבית. האכזבה שתבוא בעקבות ניפוץ אשליה כזו עשויה לחבל חבלה חמורה בהסכמי אברהם ואף למוטט אותם כליל כמעשה של מעילה באמון.

קונפדרציה בין שתי ישויות ריבוניות

בחינה זהירה של הדברים מלמדת שדיבור בעלמא, מעין עיסוי למצפון, מקלה על השלמה עם אכזבה משנית, כאשר התמריצים האחרים התומכים בהשלמה זו חזקים דיים. רוב המדינות המשתתפות במהלכים לבניית ברית אזורית שייכים לקבוצה זו. סעודיה (המלך סלמאן) וירדן (המלך עבדאללה) עדיין פוחדים מהשינוי הבלתי נמנע.1 במערכת הביטחון הישראלית או ליתר דיוק בחלקים לא מבוטלים שלה, עדיין מאמינים בירדן כמדינת חיץ מזרחית, שעל ישראל לשמר ולנטר כחלק מתפיסת הביטחון הלאומי שלה; אני כופר באמונה זו. פחדיו של עבדאללה ואי-יציבות המשטר והמשק בירדן, מצביעים על סכנה סמויה שהמדינה תקלע לאנדרלמוסיה תחת לחץ חיצוני ופנימי משולב ושהאירועים אותם "מבשלים" האמריקנים באירן, יצאו מן הכוח אל הפועל. הפתרון הנכון לבעיית א"י שבה חיות בשלום ובהסכם שת"פ כולל, זו לצד זו, מדינה יהודית יציבה ומדינה ערבית יציבה, הוא קונפדרציה בין שתי ישויות ריבוניות: יהודית וערבית, כאשר בערבית מתגלמות כל השאיפות של ערביי פלשתינה (שטח המנדט הבריטי מ-1920 לשעבר). ישראל חייבת להתחיל לטפטף עובדה זו בראש וראשונה בחדרי-חדרים בסעודיה וירדן עצמן. סעודיה היא המנוף לקידום תהליך זה, מרגע שתשלים עימו ותוותר על "החזון הסעודי" מ-1981 על גילגוליו השונים.

למנוף חשוב נוסף התייחסו גם סיכומי המפגש מ"וועידת הנגב": הקמת ברית צבאית אזורית ועיצוב מדיניות שת"פ מול מגוון האיומים שבאזור - מדינתיים (בעיקר אירן ובמידת מה גם טורקיה) ואירגוניים (כל אירגוני הטרור האיסלאמי הקיצוניים, לרבות אל-קאעידה ודאעש).

הבעת הצער של נציגי המדינות שהשתתפו בוועידת הנגב על הפיגועים בבאר-שבע וחדרה היא מחווה חיובית וחשובה אך תישאר כזו רק אם תלמד ישראל במהירות לדכא, לרבות באמצעות שימוש בכוח צבאי, את האיומים על ביטחון הפנים שלה. העובדה שישראל שולטת על הטריטוריות בהן נמצאים מוקדים דתיים חשובים לאיסלאם וריבוי האירועים החגיגיים הצפויים בתקופה הקרובה אצל יהודים ומוסלמים כאחד - הופכים עניין זה לקריטי עוד יותר. מקומות אלה רגישים לפרובוקציות וקל מאוד למסיתים לטעון שישראל פוגעת במקומות הקדושים, מנסה לנכס אותם לעצמה (הר-הבית) או מונעת גישת מתפללים אליהם. צמצום ומזעור היכולות של פרובוקטורים מבית או מחוץ, מחייבת מדיניות גלויה וברורה שתעוצב בנחישות עכשיו, דווקא על-רקע הפיגועים האחרונים. לאחר שתגובש המדיניות חייב ראש הממשלה עצמו להכריז עליה ובכך להעניק לה משנה-תוקף. סוגיית הניסוח והדימוי עומדים באותו סדר חשיבות בתהליך החזרת המשילות למדינה.

בקונטקסט זה: על ישראל לבחון את מערכת הוראות הביטחון והפעלת הכוח המשרתות את כל כוחות הביטחון, את החוקים הקובעים את יחסי המדינה עם אזרחיה בכל הנושאים הנוגעים לחובתם כלפי המדינה, זכויותיהם בה וההתניות הקשורות בשני אלה. יש לבחון את מרחב הסנקציות המותר כלפי אזרחים בשעות חירום, להתאים את הוראות הפתיחה באש, את תקנון המעצר ואת ההגנות על הכוחות הפועלים בשטח. כמו-כן יש להגביל מאוד את מרחב מעורבות בג"ץ בקבלת החלטות בנושאי מדיניות אסטרטגיה ושימוש בכוח ולעדכן את הוראות החוק לגבי זכות העמידה לפני בג"ץ של יחידים וקבוצות אזרחים ומי שאינם אזרחים. (הגברת המשילות ויעילות התפקוד בחירום). יש לבדוק את זכויות האזרחים לשימוש בנשק אישי הנישא ברישיון בשעת סכנה ואת תיחום הזכויות הנגזרות מסיטואציות אלה לגבי יהודים וערבים כאחד. כמו-כן, יש להגביל את חופש הפעולה של אירגונים עויינים ופרובוקטיביים - אנטי-ישראלים, אנטי-ציוניים ואנטי-יהודיים - במרחבי השליטה הישראלית.

חייבים לקחת בחשבון שקיימים הבדלי אינטרסים בין השחקנים השונים בברית האזורית המתוכננת. מולם - עד להתבססות היחסים והקשרים והפיכתם ליסוד קבוע בהוויית החיים האזוריים - אל לישראל להגביל את יכולותיה וזכויותיה להגנה עצמית. בכל מצב לפחות בעתיד הנראה לעין תמצא באזור בנחיתות מספרית ולכן תהליכים חשובים או קריטיים חייבים להתקבל בברית פה-אחד (משמע: זכות וטו לכל משתתף). על ישראל להעמיד במבחנים מהותיים אך סבירים את שותפיה דווקא בראשית הדרך, משום שאם תתבדה ולא תערך לכך מראש, תצא קרחת מה - "עם" ומה - "בלי" גם יחד.

תאריך:  31/03/2022   |   עודכן:  31/03/2022
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביטחון הפנים קודם ליחסי החוץ
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
31/03/22 15:39
 
רפי לאופרט
31/03/22 19:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מהפכת הניידות החשמלית (e-mobility) מואצת ככל שמכירות כלי רכב חשמליים מעלות הילוך ברחבי העולם. זאת, בין היתר, בשל הזמינות הגוברת של כלי רכב חשמליים בעלות נמוכה יותר, המסוגלים לנסוע לטווחים ארוכים יותר, וכן כתוצאה מתקנות וסובסידיות ממשלתיות.
31/03/2022  |  אורן הלוי  |   יומני בלוגרים
באר שבע נדחקה מפני חדרה, חדרה נדחקה מפני בני ברק, בבני ברק, נוף הגליל, קוברים את מתיהם. באוקראינה, הנלחמת על קיומה, ביכו את ילדיהם שהגיעו לעבוד בארץ המובטחת, להתפרנס ואין איש יודע היכן יטמנו סשה ודימה, בני הארץ המדממת. בני ברק מתפללת לא להידחק. המוות עלה בחלונה של מדינת ישראל, דופק שוב, בידו מאכלת, גודע חיים, זורע אימה, מסחרר עם שלם.
מאחורי הספר החדש והמסקרן "הדרך הנכונה", שכתוב ומאויר בצורה מרהיבה ומדהימה, עומד מחבר צעיר, נעם כנפו. בדיוק השבוע הוא אמור היה להיות בן 22, אחרי השחרור מצה"ל, וכמו מה שנכתב בספר, במהלך מסע בעולם. ובכן, אמור היה להיות כי מדובר בסיפור טראגי במיוחד.
הציבור הפלשתיני במזרח ירושלים ובשטחי הגדה והרצועה קיבל בשמחה את הפיגוע הנורא בבני ברק שבו נרצחו 5 ישראלים על-ידי מחבל תושב הכפר יעבד באזור ג'נין. בכמה מקומות בגדה וברצועה היו תהלוכות שמחה, חולקו דברי מתיקה ברחובות ובמספר תהלוכות היו קריאות בשבחו של מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס.
ההיסטוריון הנוצרי-סורי בר היבראוס שחי במאה ה-13 הזכיר בכתביו מיפקד שנערך באימפריה הרומית ב-42 לסה"נ, בימי הקיסר קלאודיוס, שעל פיו הגיע מספר היהודים באימפריה ל-6,944,000
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il