|   15:07:40
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
עם ילידי [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]

האם הפלשתינים הם "עם ילידי"

חלק ב' הראיון של אל-פתחי לטלוויזיה המצרית מאשר את העובדה שהפלשתינים הם ברובם מהגרי עבודה שהגיעו לארץ בדורות האחרונים אם לאל-פתחי יש משפחה במצרים ולפלשתינים, כמו שהוא טוען, יש קשרי דם עם מצרים, ערב הסעודית, תימן ועוד... הרי הם אינם צאצאי יהודים שהתאסלמו וגם הגירתם לארץ לא יכלה להיות לפני מאות שנים רבות
25/04/2022  |   רבקה שפק ליסק   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

נציגי המפלגה הערבית טוענים שהפלשתינים הם "עם ילידי". כלומר, הם כמו האינדיאנים ביבשת אמריקה ועל כן הם דורשים לבטל את כל החוקים ההופכים את ישראל למדינה יהודית כמו "חוק השבות", הדגל, ההמנון ועוד ולהפוך את ישראל ל"מדינת כל אזרחיה" דרישה זו כוללת חזרתם של הפליטים הפלשתינים למדינה זו, מה שיהפוך את היהודים למיעוט.

לטענה זו אין כל בסיס בעובדות ההיסטוריות, כפי שיוכל להלן. אבל, מקורות פלשתינים ומנדטוריים מפריכים את הטיעון שמדובר ב"עם ילידי".

אום אל-פאחם כדוגמא

3 מקורות נמצאו על היישוב: סקר הכפרים של ההגנה, סקר הכפרים של שלמה בן אלקנה ואתר היישוב בערבית. מתוך מקורות אלה מתבררת התמונה הבאה: שלמה בן אלקנה מצא בכפר 2,800 מהגרים שלטענתו הם דור ראשון שהגיעו בתקופת המנדט: 1,400 ממצרים, 900 מחצי האי ערב ו-500 מעבה"י המזרחי.

סקר הכפרים של ארגון ההגנה דיווח על 3 חמולות שהזדהו כצאצאי מהגרים מהתקופה העות'מאנית: חמולה ממצרים בת 900 נפש, מחיג'אז בחצי האי ערב, 750 נפש ומעבה"י 500 נפש. סה"כ 2,150 נפש. אתר אום אל פאחם (הארכיון) מביא מידע על החמולות והמשפחות בכפר, מוצאן ומועד התיישבותם בכפר:

המשפחות שמוצאן מארצות ערב מסרו, בין השאר, את מועד הגעתן לכפר. כל המשפחות טענו שהן הגיעו בתקופה העות'מאנית. אף משפחה לא דיווחה על הגעה בתקופת המנדט. ההעדר המוחלט של מהגרים בתקופת המנדט מעוררים ספק, שניתן לו חיזוק על-ידי החוקרים גדעון קרסל ומשה ברור והסקר של בן אלקנה, שהייתה כנראה מגמה מכוונת בהוראת המופתי לא לדווח על הגירה בתקופת המנדט כדי להוכיח את טענת הערבים שהם תושבי הארץ הוותיקים. לאור גישה זו בולטת הצהרתו של השיח' מיפו אל-מוזפר באסיפת עם ביפו ב-9.8.40 שבזכות השלטון הבריטי גדלה האוכלוסייה הערבית מחצי מיליון למיליון בתקופת המנדט. בניגוד למופתי שהיה פרו-גרמני, אל-מוזפר היה פרו-בריטי.

משפחות שמוצאן מחצי האי ערב (סעודיה) - על-פי האתר של אום אל-פאחם תושבי הכפר משתייכים ל-4 חמולות שאליהן הסתפחו משפחות ממוצא שונה: אג'באריה, ג'אברין, מחאג'נה ומאחמיד. חמולת מאחמיד מוצאה מסעודיה- מחאמיד הוא צאצא של מחמוד בן עבד אלעזיז אלסמאקי. המשפחות של חמולת מחאמיד גרות באום אל - פאחם ובייחוד באזור המכונה שכונת

מחאמיד. חלק מבני משפחת מחאמיד עזב את אום אל-פאחם והתיישב במקומות אחרים בארץ ובחו"ל. למשפחת מחאמיד מיוחסות 14 משפחות שכולן מתגוררות בשכונת מחאמיד. מוצא שבטי מחאמיד מסעודיה והם מפוזרים במולדת הערבית (כלומר: ברוב מדינות המזרח התיכון שאוכלוסייתן ערבית). יש מסורת שהשבט מקורו בשבט בנו סלים. אך ישנה גם דעה כי מקור השבט בבנו האשם (שבטו של הנביא מחמד). לא ברור מהכתוב בטקסט מתי הגיעה משפחה זו לאום אל-פאחם, ומעריכים שהגיעה לפני 350 שנה, כלומר בשלהי המאה ה-17.

מחלוקת

חמולת ג'אברין מוצאה מסעודיה - כל ענפי המשפחה מתייחסים לג'אברין בן עבד אלעזיז אלסמאקי (כמו משפחת מחאמיד) ומוצאן מחצי האי ערב (מסעודיה). בשכונת גא'ברין גרות 12 משפחות המיוחסות לחמולת ג'ברין. משפחת אל-חסיניה מקורה מחיג'אז בחצי האי ערב, הגיעה לפני 250 או 300 שנה. הם עברו לאום אל-פאחם מתל אל-סאפי באזור חברון. משפחת אלברע'ל הגיעה מחיג'אז שבחצי האי ערב, והתיישבה תחילה בלג'ון. ב-1948 הם עברו לאום אל-פאחם. אח של המשפחה העדיף להגר לסוריה והקים שם חמולה.

משפחת שיח' זיד הגיעה לאום אל פאחם לפני כ-200 שנה מהכפר יעבד באזור ג'נין. יש להם קרובים באזור שכם. מוצא המשפחה מסעודיה, אבל לא ידוע מתי היגרו. משפחות שמוצאן מתימן - משפחת אל - חסאסנה מוצאה מתימן- המשפחה הגיעה לפני 150 שנה מתימן והתיישבה באום אל-פאחם בשכונת מחאמיד (חלק מהם ישבו גם בכפר אום אל-זינאת שחרב ב-1948 ועברו לאום אל -פאחם). משפחת אל-ע'זאלה מקורה מתימן, והיא התיישבה לפני כ-200 שנה בכפר באקעה אל-חטיב באזור שכם ועברה לאום אל-פאחם בעקבות נשואים. משפחת אבו נאסר מקורה בחיג'אז, סעודיה. הם היגרו לאלסאפי באזור חברון. הכפר נהרס ב-1948 והם עברו לאום אל פאחם.

חמולת אע'באריה (אג'באריה) - קיימת מחלוקת לגבי מקור השם אג'באריה. הפירושים השונים נודעים לשמו של הכפר אע'באר בתימן. ההצעות הן: בית ללא דופי, אבק או גבעה. אבי המשפחה הגיע מתימן לפני יותר מ-300 שנה. המשפחה התיישבה תחילה באזור חברון ומשם עברה לאום אל-פאחם. יש להם קרובים בשכם. משפחות מצפון אפריקה - משפחת אבו פרוה הגיעה מלוב, לסבסטיה בשומרון ומשם במועד לא ידוע לאום אל-פאחם. משפחת אל-חסרי הגיעה מאלג'יר, ב-1831.

משפחות מעבר הירדן המזרחי - באום אל-פאחם יש משפחות שהגיעו לפני כ-150 שנה (חלק הגיעו לפני 100 וחלק לפני 200) מכפרי הגדה המערבית, כלומר בשלהי המאה ה-19. משפחת בדיר הגיעה לאום אל-פאחם לפני 150 שנה מאלכרכ שבירדן. משפחת אבו חפיט'ה הגיעה לאום אל פאחם מעבה"י, לפני 150 שנה. משפחות מעבר הירדן המזרחי הסתפחו לחמולת אג'באריה. 500 מתושבי אום אל-פאחם היגרו מעבה"י על-פי סקר שערך שלמה אריה בן אלקנה.

משפחות מאזור הגדה המערבית - משפחת אל-זיתאוי הגיעה לאום אל-פאחם מכפר זייתא בגדה המערבית לפני כ-100 שנים. משפחת אל-חאם הגיעה מהכפר בית עתאב בהרי יהודה לפני כ-200 שנים. משפחת אל-ג'בעה הגיעה מהכפר ג'בע באזור שכם בתקופה האחרונה בעקבות נשואים. משפחת אבו שקרה הגיעה מהכפר זבידה באזור ג'נין לפני 150 שנה לכפר קרע ומשם לאום אל-פאחם. יש להם קרובים בירדן ובחאן יונס. משפחת אבו רעד הגיעה מהכפר קבאב ליד רמלה ב-1948 ויש לה קרובים בקלנסואה ועילוט בישראל, ובשכם. כמו-כן יש לה קרובים בכווית ובירדן.

צאצאי ההגירה

מוצאם של תושבי אום אל-פאחם - המצרים הראשונים התיישבו באו"ם אל-פאחם בין 1832 ל-1840, כאשר איברהים פשה, בנו של מוחמד עלי שליט מצרים, כבש את הארץ מידי העות´מאנים, והביא לארץ מתיישבים מצריים כדי לחזק את שליטתו בארץ. אבל, על-פי אתר היישוב וסקר הכפרים של ההגנה לא הגיעו לכפר מהגרים בתקופת המנדט.

ההעדר המוחלט של מהגרים בתקופת המנדט מעוררים חשד שניתן לו חיזוק על-ידי החוקרים גדעון קרסל ומשה ברור, שהייתה מגמה מכוונת בהוראת המופתי לא לדווח על הגירה בתקופת המנדט כדי להוכיח את טענת הערבים שהם תושבי הארץ הוותיקים. לאור גישה זו בולטת הצהרתו של השיח' מיפו אל-מוזפר באסיפת עם ביפו ב-9/8/1940 שבזכות השלטון הבריטי גדלה האוכלוסייה הערבית מחצי מיליון למיליון בתקופת המנדט. בניגוד למופתי שהיה פרו- גרמני, אל-מוזפר היה פרו- בריטי.

נתוני גידול האוכלוסייה בתקופת המנדט מפריכים את טענת התושבים שכולם צאצאי ההגירה מהתקופה העות'מאנית. על-פי הנתונים הרשמיים של ממשלת המנדט אוכלוסיית הכפר גדלה ביותר מפי 2 בתקופת המנדט. מ-2,190 ב-1921 ל-5,490 ב-1945. אי-אפשר להסביר גידול זה כריבוי טבעי והסקר של בן אלקנה מפריך את הטיעון של התושבים בסקר ההגנה ובאתר של העיר.

מסקנה - בעוד שמהגרים שהגיעו מארצות ערב בשלהי התקופה העות'מאנית לא היססו לגלות את מוצאם, אלה שהיגרו בתקופת המנדט נמנעו לעשות זאת. (סקר המשפחות מ-2008 אינו מופיע יותר באתר של אום אל-פאחם).

הקדמה - הראיון של אל-פתחי לטלוויזיה המצרית מאשר את העובדה שהפלשתינים הם ברובם מהגרי עבודה שהגיעו לארץ בדורות האחרונים. אם לאל-פתחי יש משפחה במצרים ולפלשתינים, כמו שהוא טוען, יש קשרי דם עם מצרים, ערב הסעודית, תימן ועוד... הרי הם אינם צאצאי יהודים שהתאסלמו וגם הגירתם לארץ לא יכלה להיות לפני מאות שנים רבות. דברי אל-פתחי עומדים בסתירה לתעמולה הפלשתינית לפיה הארץ הזאת שייכת להם כי הם תושביה הוותיקים.

קשרי דם

הראיון של אל-פתחי: 23 במרס 2012 מיהם הפלשתינים. אחים, יש 1,800,000 מאתנו בעזה. במצרים יש כ-90 מיליון בני אדם. מספרנו שווה ל-2% מאוכלוסיית מצרים. אל-אקצה ופלשתין הן חוד החנית של האיסלאם ושל המוסלמים. לכן, אנו קוראים לעזרת אחינו הערבים. כשאנו קוראים לעזרתכם, זה במטרה להמשיך ולנהל את הג'יהאד. כל פלשתיני, בעזה וברחבי פלשתין מסוגל להוכיח את שורשיו הערביים - בין אם מערב הסעודית, מתימן או מכל מקום אחר. יש לנו קשרי דם, אם כן. באופן אישי, חצי ממשפחתי היא מצרית, כולנו כאלה. יותר מ-30 משפחות ברצועת עזה מכונות אל-מסרי - "מצרי". אחים, חצי מהפלשתינים הם מצרים והחצי השני הם סעודים. יש לנו משפחות רבות שנקראות אל-מסרי ששורשיהם מצריים. הן באות מאלכסנדיה, מקהיר, מדומייטה, מהצפון, מאסואן, ממצרים העליונה. אנחנו חלק מכם.

השיח' אל-מוזפר מיפו, 9.4.90: "מספר הערבים בזמן שלטונם של הבריטים עלה מחצי מיליון למיליון". ב-1947 היו בארץ כ-1,200,000 מוסלמים. כלומר, מספרם גדל ביותר מפי 2 בין 1919 ל-1947. זהו גידול מעבר לריבוי הטבעי. השיח' אל-מוזפר מעיד שמדובר בהגירה לארץ. אז לפחות חלק מה- 700,000 שנוספו אינם "עם ילידי" אלא מהגרים מארצות ערב והאיסלאם. חלק הם צאצאי המהגרים מהתקופה העות'מאנית וחלק מהמהגרים מתקופת המנדט הבריטי.

תאריך:  25/04/2022   |   עודכן:  25/04/2022
רבקה שפק-ליסק
+שב"כ תפס חוליית טרור של הג'יהאד האיסלאמי ברצועה
14:56 25/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שבעה מגויסים של הארגון באיו"ש שהוכוונו על-ידי הארגון מרצועת עזה נעצרו  ▪  בעצורים אם לארבעה המתגוררת בסמוך לג'נין  ▪  הם קיבלו חומרי הדרכה מרצועת עזה ויצרו מטען חבלה עמו תכננו לבצע פיגוע באיזור
מטען החבלה המאולתר [צילום: תקשורת שב"כ]
+עבור מי עובד שב"כ
09:06 25/04/22  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
שירות הביטחון הכללי של מדינת ישראל עובד עבור מדינת ישראל, בחריצות, בנאמנות, אנו מודים לו על כל סיכול  ▪  שיקולי ראש השרות הם מאוד מורכבים, הוא ודאי טועה לפעמים, אך אסור לו לטעות יותר מידי, ודאי לא בשאלות מאוד יסודיות הנוגעות לשורש הדמוקרטיה
בן-גביר. נוכחות לא רצויה [צילום: הקו האדום]
+ארגוני הטרור ברצועה נערכים לסבב לחימה חדש
08:21 25/04/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
ארגוני הטרור ברצועת עזה נערכים לאפשרות של הסלמה בסוף חודש רמדאן ופתיחת סבב לחימה חדש מול ישראל. חמאס רואה בהסלמה האחרונה רק את "תחילתה של המערכה" ופועלת לקבע את מעמדה כמובילת המאבק נגד ישראל
חמאס. מנסה לאחד את כל החזיתות לפעילות משותפת [צילום: עבד רחים חטיב/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
שירות הביטחון הכללי כפוף ישירות לראש הממשלה. הוא עושה תפקידו נאמנה לציבור בישראל, לרוב הוא מצליח, לעיתים נכשל. בכל מקרה יש להודות לשרות על תרומתו לאורך השנים לביטחון ישראל.
לפנות בוקר שוגרה רקטה מדרום לבנון לעבר ישראל, היא נפלה בצפון הארץ בשטח פתוח ולא נגרם נזק ולא היו נפגעים. צה"ל השיב בירי ארטילרי לעבר שטחים פתוחים בדרום לבנון. ההערכה במערכת הביטחון היא שארגון חמאס אחראי לירי הרקטה באמצעות התשתית הצבאית שלו במחנות הפליטים בדרום לבנון, גם במהלך מבצע "שומר החומות", בשנה שעברה, ירו פעילי חמאס בדרום לבנון רקטות לעבר ישראל בתגובה על האירועים בהר-הבית.
מי הכובש - המיתוס והמציאות: הפלשתינים מדברים על 'הכיבוש' הציוני אל-אקצה בסכנה? הר-הבית ביד מי? מה קיבלנו תמורת עזה? טילים עד תל אביב החזרת הסוגיה הפלשתינית והמדינה האיסלאמית הן הפוגעות בכושר ההרתעה של ישראל והשאר היסטוריה
25/04/2022  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
חסד עשה הקב"ה לבני האדם כאשר העניק לנו מתנה ושמה, שכחה. חסד יעשו לעצמם בני האדם אם יזכרו את הסכנות אשר חוו על-מנת שלא ישובו, ויפיקו לקחים לקראת התמודדות עם המציאות שהיינו שמחים לשכוח, מציאות שהיינו מעדיפים להדחיק, מציאות שהייתה אמורה להיות פעמון ענק מעל אוזנינו. בדיוק לפני שנה, התפוצצה בקול רעש גדול תקוות הקיום המשותף בערים המעורבות, החוזה הבלתי כתוב בין האזרחים היהודים לערבים הועלה בלהבות השנאה, הגשרים פוצצו בבקבוקי תבערה, היחד התפרק לרסיסים.
בתום הערכת המצב הוחלט כי מעבר ארז יישאר סגור לכניסת פועלים מעזה גם מחר. במערכת הביטחון מותחים ביקורת על ההחלטה ואומרים כי "צה"ל היה צריך לגבות מחיר כבד יותר מחמאס על שיגור הרקטות. חמאס יודע שעוד כמה ימים מעבר ארז ייפתח אם יהיה שקט".
24/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il