|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
איגרת בנט לרוב הדומם [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

מעט מדי; האם גם מאוחר מדי?

איגרתו של בנט לציבור היא צעד נכון שבא באיחור ומשום כך עדיף היה לעשותו בע"פ כדיבור ישיר של ראש הממשלה לעם ולא רק או בעיקר "סקירה היסטורית" אלא דווקא חזון לעתיד. לא מאוחר ל"נאום לאומה" ברוח זו נאום שיגובה על-ידי כל שותפיו של בנט ויגדיר לשותפים קוים-אדומים{1} שאין מהם חזרה
07/06/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

ראש הממשלה בנט התעורר בפרוס קיץ 2022 שנה אחר שנכנס לתפקידו והאיגרת שפרסם לציבור הציוני ב-31.5.2022 היא מסמך מצויין בכל מה שנוגע לשנה שחלפה - מאזן פעילות ואירועים - אך לא מוצלח בכל הנוגע לעתיד. חולשתה העיקרית של הפניה הנוכחית לגבי העתיד היא שאין בה עתיד; יש בה רק נוסטלגיה ו"תקוות".
פוליטיקאים נשפטים על סמך מעשיהם, אך קריטריון יסודי לשיפוט הוא כבכל מבחן מעשי - ביצוע לעומת תכנון. הבעיה של בנט בכל שנת כהונתו הייתה ונותרה ששכח שלושה דברים מרכזיים לתפקיד זה:

  • פוליטיקאי פועל עבור הציבור והציבור רוצה תמיד לדעת לאן הוא הולך ומדוע. בנט בתפקידו הבכיר "נאלם" רוב הזמן; מספר הפעמים בהן דיבר ישירות לציבור והסביר את תוכניותיו ומהלכיו היה מינימלי. חריג זעיר בעניין זה היה נושא הקורונה, אולם בכך אין די. אכן, מקובל שראש ממשלה במשטר דמוקרטי עומד בראש מפלגה גדולה, אך לאו-דווקא הגדולה ביותר. במשטר הנשען על הסדרים קואליציוניים, שכיח הדבר במיוחד אבל תמיד הוא גם רה"מ וגם מנהיג מפלגה. על-כן ראוי שידבר לציבור כמתווה מדיניות לאומית, אעל-פי שברור לכל שהוא גם ראש מפלגה ומטבע הדברים ידבר גם אל מצביעיו ותומכיו הישירים.

  • בנט הגיע לראשות הממשלה בעיצומו של משבר משילותי ופוליטי, כאשר במוקד סדר היום הלאומי עמדה לצערנו שאלה מרכזית אחת: "כן" ביבי, או "לא" ביבי. דווקא בשל כך היה עליו להציב בפני הציבור סדר יום לאומי אחר. בדיעבד השאלה האמיתית היא: האם היה לו בכלל סדר יום כזה ואם כן, מדוע לא חשף אותו לציבור והעמידו במוקד השיח. בעבר היו ראשי הממשלה בישראל מתחילים כמעט כל מושב של הכנסת ובוודאי כל קדנציה חדשה בנאום פרוגרמתי ובהצבעה על דגשי המדיניות בכל הנושאים המרכזיים. בממשלה כה הטרוגנית ומלאת סתירות וניגודים, יש חשיבות עצומה להתמקדות על: סדר יום לאומי (קווי יסוד), מפלגתי (על מה התפשר) ואישי - זווית הראייה שלו. היו בדבריו פה ושם רמזים - לקורונה, לבעיה האירנית, להשתוללות החמאס ולמשבר המשילות. אלה כמעט מובנים מאליהם והשאלה לא הייתה לגבי תוכנם או זהותם אלא מה מתכוונת ממשלתו לעשות בהם.

  • הקמתו רשימה בלתי-דמוקרטית, דהיינו מינויים מגבוה. תופעה זו אומנם אינה נדירה בישראל, אבל מחבלת קשות בדמוקרטיה שלנו ומערערת את יציבותה. מה טעם ראה לבחור דווקא דרך זו? לאור אירועי שיקלי, סילמן, קרא ואחרים - ראוי היה ציבור התומכים בו להסבר על שום שכשל זה עשוי בין היתר להיות הגורם העיקרי למפולת ממשלתו; מה הסיק מכך. השקפתו הדמוקרטית בעיני נותרה עדיין אניגמה; דומני שזו תעודת עניות למכהן שנה בתפקיד, במיוחד כאשר משבר נתניהו העמיד סוגיה זו בראש סולם העדיפות של השיח הציבורי.

לדעתי שגה בנט באופן חמור בהרכב הרשימה ובשיטת בחירתה ועתה הוא משלם על כך מחיר פוליטי. מלבד שגיאות קשות בבחירת "השותפים לדרך" ובהבטחת נאמנותם המפלגתית (לשם כך בין היתר באו) לא לקח בחשבון את הדינמיקה הפוליטית-מפלגתית בישראל שבה הנאמנות האישית חשובה, אבל בהחלט לא קריטית כאשר תקופת הכהונה זמנית היא ובכל מקרה קצרה. מתי למשל הבין שיריבים פוליטיים ראו בחלק מאנשיו את נאמניהם ולא את נאמניו?! ואם הבין, מדוע לא נקט צעדי מנע למיזעור נזקים?
כראש ממשלה פעל בנט כשר-חוץ-על ושכח שאחת הסיבות לכישלון נתניהו הייתה הזנחת נושאי הפנים והחברה. בנט כבר איננו טירון בחיים הפוליטיים. אני יכול להבין שביקש ליצור בישראל הוויה יהודית-ערבית שונה מבעבר וראה בעבאס שותף (עדיין בערבון מוגבל אבל אחד הטובים ביותר שבנמצא כרגע). אך עבאס מבחינה זו הוא מיעוט שבמיעוט בסקטור הפוליטי הערבי ודווקא משום כך אסור לראש ממשלה ישראלי-ציוני לעצום עיניים נוכח המגמה הרווחת במגזר של הפרות חוק וסדר, איומי התפרעויות וניסיונות לאכוף על המדינה מה שרוב מכריע בציבור אינו מוכן לקבל.

בנט פעל בתפקידו מבחינת התואר והתפקיד הפורמלי שמילא במערכת הממשלתית, אך לא הורגש כך בתחומים מפלגתיים ופנימיים המעידים על שליטתו באירועים ובתהליכים הפוליטיים והממלכתיים.

בתחום התפעול הלאומי עמדו בפניו אתגרים שהיו גלויים לכלל הציבור - מבעיות בריאות וחינוך ועד יוקר המחיה, המחסור בדיור, פיזור האוכלוסייה ואיכות ביצוע אכיפת החוק בישראל בכל המגזרים ועוד. בתום שנה לכהונתו הקורונה אשר לפי שעה אכן נשלטת, היא עדיין מכה לאומית שגבתה מחיר של למעלה מ-10,000 מתים! עובדה זו מחייבת התייחסות של המנהיגות הלאומית; מה פשר התופעה? - האם החיים הטובים גוברים אצלנו על החיים עצמם?!

המציאות בכנסת בלתי נסבלת בלשון המעטה; אין זה סוד ששיטת המשטר הנוכחית היא בין הגורמים העיקריים לכך. האם מבין בנט שלא ניתן להמשיך עוד זמן רב עם כנסת בעלת דיוקן כזה בטרם תאבד כליל את מקומה ומעמדה הציבורי בדמוקרטיה שלנו? איזו דמוקרטיה תהיה לנו ללא כנסת מתפקדת?

נכון שבנט שינה מספר יסודות במדיניות כלפי חמאס שהביאו לנו שקט יחסי מעזה בתקופת החגים האחרונה. אבל לצד השקט היחסי מהרצועה גבר הוא בתוך ישראל ובאיו"ש. מאורעות מאי 2021 לא עברו ולא יעברו ללא השפעה לטווח הארוך על יחסי יהודים ערבים. אצל היהודים רמת חוסר האמון בתהליכי ההתגברות, משמע: הסובלנות - בדעיכה. משום מה לא מתפרסם אצלנו חלק חשוב מהמידע הקשור בתהליכי עומק אלה וכתוצאה מכך רוב הציבור גם איננו ער להם ולמלוא משמעויותיהם. אינני מקבל כסביר מצב דברים זה מפני שישראל נערכת לאירועי-ביטחון משמעותיים מבחוץ בהשראת אירן ותומכיה. מול איום מבחוץ ללכידות הלאומית ולמוכנות העורף תפקיד חיוני בכושר העמידה והספיגה. מהתבוננות במהלכי משרד הביטחון מול סוגיות אלה דומני לעיתים שאני רואה שתי ממלכות נפרדות: - החיילים מקבלים תוספות שכר (עייני אינה צרה בהם); השוטרים אינם מקבלים שיפור דומה; המורים מדדים במרחק רב אפילו אחרי מהשוטרים; מערכת האכיפה מפוצלת ומפולגת - משטרה לחוד, פרקליטות לחוד ובתי המשפט??? דומה שחיים ביקום מקביל...

אינטגרציה של כל אלה היא מתפקידיו העיקריים של ראש הממשלה. ברור שאין מצפים שיפעיל זאת בעצמו אלא שיפתח את היוזמות ואת מערכות הבקרה והשליטה שיוודאו סינכרוניזציה מירבית וסתירות פנימיות מינימליות. כאיש היי-טק מצפה הציבור זאת ממנו וכשאין זה כך, ראוי הוא להסברים.

בנט מבקש באיגרתו תמיכה ציבורית בממשלתו וקל להבין מדוע. אולם שותפות הציבור בשלטון ותמיכה בנבחרים על-מנת שיוכלו לממש את התוכניות המובטחות אינה מושגת כתוצאה מתחושת רחמים כלפי פוליטיקאים רופסים אלא בזכות אמון במנהיגיו וליצירת אמון דרושים: מצע ברור ודו-שיח פתוח ורצוף!

כלל אינני בטוח שלא מאוחר מדי להציל ממשלה זו. "אגפה" הימני של הממשלה הוא הקטן והחלש בה. אולם גוש הימין כולו לרבות מי שהלכו עם בנט ושותפיו-מימין לממשלה יודע שלימין בישראל רוב אלקטוראלי ברור. כשל לוגי זה הכשיל, מכשיל ויכשיל את בנט אם לא יערך לשנות את מהלכיו בניהול הממשלה (את תובנת שותפיו האחרים בה) כך שהימין הישראלי כולו, גם אלה שמוכנים לבחינת חלופות פוליטיות, לא יחוש שמוליכים אותו באף לעבר תוכניות מדיניות-חברתיות העומדות בסתירה מוחלטת לתפיסתו האידאולוגית. ציבור זה כולו צריך להיות יעד הפניה של ראש הממשלה, גם אם לפי שעה רק מיעוט מתוכו הצביע עבורו באופן ישיר. באיגרתו רמז בנט שהוא מבין זאת ופנה ובצדק לחלק הציוני באוכלוסייה. אולם, כאשר שותפיו החשובים ביותר כלפיד וגנץ משמיעים קולות אחרים (גנץ בעיקר בתחום ביטחון חוץ רופס ולפיד בשאלת שיתוף הפעולה עם הרשימה המשותפת האנטי-ציונית) - דומה ששני אלה אינם מתחשבים בבעיות העומק של המשחק הפוליטי והם - אם לא ישוכנעו ע"י בנט לפעול אחרת - עתידים להכריע לכף חובה את הניסוי כולו.

אפשר שהדבר היחיד שיכול בנט עדיין לעשות בכדי להציל את ממשלתו הוא להשלים את איגרתו בדיבור ישיר אל הציבור ולהתוות בפניו בתמציתיות את תוכניותיו בכל הנושאים העיקריים. עליו להסביר, לנמק ולשכנע מדוע המשך כהונת ממשלה זו עדיף לנו על פני ממשלת ימין רחבה, גם כשבראשה יעמוד יאיר לפיד אחרי החילופין הצפויים. על הציבור לשמוע מפיו מה הוא מבקש ומצפה ממנו2 ומאידך מה הוא מבטיח לו בכדי שיתממש הפתרון העדיף כל הדרך עד תום הקדנציה או לפחות עד תום הבחירות לנשיאות בארה"ב בשנת 2024.

1. במקרה זה, קו-אדום הוא מצב בו אחד השותפים בקואליציה מציב כחריג אינטרס אישי או מפלגתי לפני אינטרס לאומי.
2. אני סבור שלקיום הממשלה הנוכחית יתרונות ועדיפויות לעת הזו על מעבר לממשלת ימין רחבה, אבל לא בכל מחיר. אבל הדבר אפשרי בסיכוי נמוך אם יאמר לציבור בפה מלא ובגילוי-לב מירבי.
תאריך:  07/06/2022   |   עודכן:  07/06/2022
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מעט מדי; האם גם מאוחר מדי?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
7/06/22 14:35
2
gngs
8/06/22 10:08
3
מ. עמיר
9/06/22 05:18
4
7890
9/06/22 16:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בצעדת הדגלים, ריקודגלים, צעדו עשרים אלף בני אדם, רובם המכריע צעירים, תלמידי ותלמידות אולפנות וישיבות תיכוניות וכן ישיבות הסדר ומכינות קדם צבאיות. בלטו בהיעדרם, צעירים חילוניים, צעירים חרדים, אנשי ההתיישבות העובדת.
סקר: 23% מערביי ישראל היו תומכים בפלישה ערבית לתוך ישראל - כותרת בחדשות i24, 15 מאי 2022.
07/06/2022  |  מרטין שרמן  |   יומני בלוגרים
אין כמו עליצות, צחוקים והכל בביצוע סוחף של חבורת העומדים לסיים הקיץ את לימודיהם בסטודיו יורם לוינשטיין. מה עוד, שאת בחירת המחזה האנגלי ותרגומו ביימה תמר קינן, שעבורה זו קריירה חדשה לאחר 20 שנות משחק. והצלחת ההצגה היא ההוכחה לצידוק בחירתה. ערב אחד מוזמנות כל ארבעת האחיות לבית פליקן לחגוג בפעם האחרונה יום הולדת לאם, שנפטרה לפני שנה. כי זה המנהג הנקוט בידיהן. לחגוג, ובחצות לאכול את עוגת יום ההולדת. לחגיגה מתווספת בהפתעה גם קריאת צוואת האם.
תדע כל אם עברייה מתנחלת כי בנימין נתניהו שלל מבניה ובנותיה המשרתים בגולני ובצנחנים ובשריון ובמגלן וב-669 את אזרחותם הישראלית, ומעתה הם במעמד של תושבים בלבד; תדע כל אם עברייה מתנחלת כי ח"כ ביבי עשה זאת מפני שתאוות השלטון שלו גוברת על כל שיקול אחר, ומנחם בגין ויצחק שמיר לעולם לא היו נותנים ידם למהלך כה נקלה;
07/06/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
פרשיות הנפת דגלי אש"ף או "הרשות הפלשתינית" [להלן: "הרשות"] באוניברסיטאות תל אביב ובאר-שבע היו אירועים מבישים, מעליבים, מנוגדים לחוק הקיים ובוודאי לחוק הדגל החדש שעבר בימים אלו קריאה ראשונה בכנסת, וגובלים באי-נאמנות למדינת ישראל.
07/06/2022  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il