|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חיסול חסן סייד חודאי, טהרן [צילום: וואחיד סלמי, AP]

האם ישראל פועלת להפלת משטר ההיאתולות

ראש הממשלה נפתלי בנט אישר כי ישראל שינתה את האסטרטגיה שלה כלפי אירן וכי הפעילות הזו תימשך, ישראל העבירה את המלחמה החשאית לשטחה של אירן עצמה. המנהיג העליון של אירן טוען כי ישראל מנסה להתסיס את העם האירני באמצעות מחאה עממית, לוחמה פסיכולוגית, מתקפות סייבר, הזרמת כספים ושימוש בשכירי חרב"
08/06/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות

ישראל העלתה הילוך בפעילות שלה נגד אירן, הדבר בא לידי ביטוי בשורה של פעילויות חשאיות של המוסד הישראלי בתוך שטח אירן עצמה, חלק מהפעולות האלה פורסם באמצעי התקשורת וחלק נותר עלום ואנחנו נמצאים רק בתחילתה של המערכה.
ביטוי פומבי לשינוי האסטרטגיה הישראלית כלפי אירן נתן אמש ראש הממשלה נפתלי בנט בהופעה בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת באומרו: "שינינו אסטרטגיה מול אירן, העלינו הילוך, פועלים בכל זמן ומקום".

בנט הוסיף: "מדינת ישראל בשנה האחרונה פועלת מול ראש התמנון של הטרור ולא רק נגד זרועות התמנון כפי שנעשה משך העשורים האחרונים. ימי החסינות, בהם אירן פוגעת ושוב פוגעת בישראל ומפיצה טרור באמצעות שלוחותיה באזור, אבל נשארת ללא פגע - תמו. אנחנו פועלים, בכל זמן ומקום, ונמשיך בכך".

בנט האשים כי "בשנים האחרונות, אירן חצתה שורה של קווים אדומים ובראשם באפריל אשתקד, כחודשיים לפני הקמת הממשלה, כאשר חצתה את קו העשרת אורניום ברמה של 60% - ללא שום תגובה נגדית. ישראל לא יכולה להשלים, ולא תשלים, עם מצב כזה".

הוא הזכיר את פגישתו בסוף השבוע שעבר עם רפאל גרוסי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ואמר: "הבהרתי את העמדה של מדינת ישראל, והיא שאנחנו שומרים את חופש הפעולה תמיד כנגד תוכנית הגרעין האירנית ככל שיידרש - עם הסכם, בלי הסכם, אנחנו לא רק אומרים את זה אלא גם מקיימים את זה. אנחנו מצפים שמועצת הנגידים של סבא"א תציב תמרור אזהרה ברור בפני המשטר בטהרן, ותבהיר לו כי אם ימשיך במדיניותו המתריסה בתחום הגרעין, הם ישלמו על כך מחיר כבד".

גם ההנהגה האירנית חשה בשינוי האסטרטגיה הישראלית כלפי אירן, ביטוי פומבי לכך נתן המנהיג העליון עלי ח'מינאי בשבוע שעבר. המנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי האשים ב-4 ביוני את "האויבים", כשהוא מפנה אצבע מאשימה לעבר ארה"ב, ישראל ומדינות המערב, בניסיון לנצל את ההפגנות בערים באירן כדי לפגוע בארצו.

ההפגנות בערים באירן פרצו בתחילת חודש מאי, בהשתתפות מאות בני אדם, במחאה על המחירים הגבוהים של מוצרי מזון בסיסיים ונמשכו לאחר קריסת בניין בדרום מערב המדינה שבה מהרגו 37 בני אדם. בנאום שנשא המנהיג העליון בטלוויזיה האירנית, האשים ח'מינאי כי האויב מנסה להתסיס את העם האירני באמצעות מחאה עממית, לוחמה פסיכולוגית, מתקפות סייבר, הזרמת כספים ושימוש בשכירי חרב.

גם שר ההגנה האירני אסמעיל ח'טיב אמר ב-5 ביוני דברים דומים והדגיש כי אירן ניצבת בפני "שתי אסטרטגיות אויב שמתמקדות במחאות עממיות ובהתנקשויות".
בפגישה של מפקדי "משמרות המהפכה בזאהדאן, בירת מחוז בלוצ'יסטן הוא טען שהאויב (ישראל)מנסה להרחיב את המחאה החברתית באירן, מנסה לבנות רשתות ריגול ולעוות את תדמיתה של אירן בדעת הקהל.

בתגובה על דברי ראש הממשלה בנט, חידשה אירן את האיומים על ישראל. מפקד כוחות היבשה בצבא האירני, הגנרל קיומרס חיידרי איים כי כל פעולה ישראלית באירן תזכה לתגובה קשה מכיוונה של אירן. "כוחותינו ישטחו את תל אביב וחיפה אם ישראל תבצע מהלך טפשי כלשהו, הצבא שלנו מזיק בכמות עצומה של ציוד צבאי והוא לא יהסס להגיב על כל צעד חסר אחריות מצד האויב", הוא הדגיש.

העברת המלחמה החשאית לשטח אירן

על-פי מקורות אירניים, ישראל מתסיסה את השטח בעזרת ארגוני אופוזיציה אירנים, כמו ארגון "מוג'אהדין חלק", במקביל להתקפות סייבר על מוסדות ומתקנים רגישים ושורה של חיסולים של בכירים אירניים שגרמו לדמורליזציה גדולה באירן.
ארגון "מוג'אהדין חלק" הודיע ב-3 ביוני על פריצה למצלמות מעקב השייכות לעיריית טהרן ואילו אתרים אירניים רשמיים דיווחו כי האקרים פרצו לאתרים ולאינטרנט של עיריית טהרן ושיתקו אותם באופן זמני.

במהלך החודש שעבר הונחתה על אירן שורה של מהלומות מסתוריות, גורמי ביטחון מסרו המוסד הישראלי עצר וחקר על אדמת אירן את מנצור רסולי, איש כוח "קודס" של "משמרות המהפכה", חקירתו הביאה מידע מודיעיני רב שהביא לחיסולו של חסן ציאד חודאיי בלב טהרן, הוא היה סגן מפקד יחידה 840 של "משמרות המהפכה" שתכנן פיגועים רבים נגד ישראלים ויהודים ברחבי העולם.

ישראל לא הודתה בחיסולו אך העיתון "ניו-יורק טיימס" טען מפי גורמים בממשל ביידן כי ישראל עדכנה את הממשל כי היא עומדת מאחורי החיסול. כמה ימים לאחר מכן הותקף מתקן סודי של האירנים בפרצ'ין על-ידי כטב"מים בלתי מזוהים, מדובר באתר סודי שבו עורכים האירניים ניסויים בתחום הגרעין ובתחום פיתוח הטילים והכטב"מים. בהתקפה נהרג מדען אירני בשם גאד בייגי ועובד נוסף נפצע.

בסוף השבוע שעבר, דיווחו כמה כלי תקשורת קטנים באירן על מותם המסתורי של שני מדענים אירניים. האחד, איוב אנטזארי, היה מהנדס אווירונאוטיקה בכיר שהיה שותף בכמה פרויקטים במכון מחקר בעיר יזד והתמחה בפיתוח כטב"מים,הוא מת מ"הרעלת מזון". אתר החדשות "אירן אינטרנשיונל" שמזוהה עם האופוזיציה האירנית דיווח ב-4 ביולי כי הוא הורעל בארוחת ערב שאליה הוזמן, לאחר ששב לביתו חש ברע ומת בדיווח נטען כי מי שאירח אותו נמלט מאירן. גורמים רשמיים בטהרן דחו את הטענה ואמרו כי "הוא מת ממחלה".

והשני, קמרן מלאפור, מדען גרעין שעבד במתקן בנתנז, שבו אירעו בעבר שני פיצוצים גדולים שיוחסו למוסד הישראלי שבהם נפגעו צנטרפוגות מתקדמות. לא ברור אם מותם של שני המדענים הוא כתוצאה מפעילות חשאית של המוסד, אבל הציבור באירן נמצא במצב של בלבול, הוא עוקב אחרי הדיווחים באמצעי התקשורת במערב וברשתות החברתיות ומתרשם כי שלטון ההיאתולות איבד את השליטה הביטחונית שלו וכי המוסד הישראלי עושה בתחום הביטחוני כבשלו.

בעבר יוחסו למוסד הישראלי חיסולים של 6 מדעני גרעין אירניים ובראשם אבי תוכנית הגרעין מוחסן פח'רי זאדה, בנוסף לכך יש דיווחים באמצעי התקשורת מפי גורמים מדיניים וביטחוניים בכירים בישראל כי ראש הממשלה נפתלי בנט הורה למוסד הישראלי להעביר את המלחמה החשאית לשטח אירן. לכך יש לצרף את ההצהרה הגלויה של ראש המוסד דוד ברנע אשר התחייב פומבית בחודש דצמבר 2021 כי "לאירן לעולם לא יהיה נשק גרעיני".

ההשתלשלות הצמודה של האירועים האלה, בזה אחר זה, ומותו הפתאומי בשבוע שעבר של קצין בכיר ב"משמרות המהפכה" בשם עלי אסמעילזאדה, גם הוא מיחידה 840, ש"נפל" באופן מסתורי מגג ביתו יוצרים את הרושם כי המלחמה החשאית בין ישראל לאירן נמשכת במלוא עוזה על שטחה של אירן.

גורמי מודיעין במערב מעריכים כי עלי אסמעיל זאדה חוסל על-ידי האירנים עצמם אשר חשדו בו כי הוא זה שהעביר למוסד הישראלי את המידע שאפשר את ההתנקשות בחיי חסן ציאד חודאיי, סגן מפקד יחידה 840 בכוח "קודס".

"הנקמה היא רק שאלה של זמן"

בעקבות איומי אירן לנקמה בישראל, משטרת תאילנד המלכותית פרסמה שלשום הוראה למשטרה בכל המדינה האומרת" לפקוח עין אחר מרגלים מאירן שעל-פי החשד נמצאים במדינה". בהודעה נכתב שסוכנויות הביטחון עוקבות אחרי תנועת אזרחים אירניים וכמה מוסלמים תאילנדים שחשודים כמרגלים.

גורם ביטחוני בכיר מעריך כי האירנים מתכננים מספר פיגועי נקם בישראל וכי "הנקמה בה היא רק עניין של זמן". הוא הסביר כי במלחמה חשאית אין רק צד אחד שמנצח כל הזמן וכי למרות שמערכת הביטחון הישראלית מסכלת את מרבית הפיגועים שמתכננת אירן נגד מטרות ישראליות, אין מאה אחוזים של הצלחה וכי האירניים עלולים למצוא את הפרצות או את "עקב אכילס" הביטחונית של ישראל שתאפשר להם לנקום בה באופן ישיר או באמצעות שלוחות הטרור שלה.

בעצם ימים אלה, מנהל המודיעין הטורקי, בסיוע המוסד הישראלי, מצוד נרחב בטורקיה אחרי חוליית חיסול אירנית שנשלחה במיוחד כדי לפגוע בישראלים השוהים בטורקיה.
האירנים נחושים לנקום בישראל את מותם של מוחסן פח'רי זאדה ושל חסן ציאד חודאיי, זו ההוראה הישירה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי למפקד "משמרות המהפכה" חוסיין סלמי. ההנהגה האירנית לחוצה, היא חשה שלישראל יש הישגים במלחמה החשאית שגורמים לפגיעה במורל האירני והיא מחפשת דרך מהירה לשקם את ההרתעה שלה מול ישראל.

תאריך:  08/06/2022   |   עודכן:  08/06/2022
יוני בן-מנחם
+סבא"א: אירן לא מצייתת להוראות הסוכנות לאנרגיה אטומית
22:38 08/06/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
30 מדינות החברות בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אישרו הודעת גינוי לאירן לאחר שנמצאו שרידי אורניום בשלושה אתרי גרעין לא מוכרזים  ▪  רוסיה וסין התנגדו  ▪  בנט: החלטת סבא"א חושפת את פרצופה של אירן
שרידי אורניום בשלושה אתרים לא מוכרזים
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם ישראל פועלת להפלת משטר ההיאתולות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אבושולו ביקר בישראל בשבוע שעבר, לאחר שביקר ברמאללה, אצל יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן. היה זה ביקור ראשון, מזה 15 שנה. הביקור התנהל באווירה טובה כשהשר הטורקי נזהר מאוד שלא לקלקל את ביקורו באמצעות השמעת הצהרות אנטי-ישראליות ופרו-פלשתיניות.
בשבועות האחרונים החריפו חילוקי הדעות בין נשיא אירן, איבראהים ראיסי, ליריביו הפוליטיים במחנה השמרני. הביקורת נגד ראיסי שוב אינה מוגבלת לחוגים המזוהים עם המחנה הפרגמטי-רפורמיסטי ולתומכי הנשיא לשעבר, חסן רוחאני, אלא נשמעת גם בקרב פוליטיקאים, אמצעי תקשורת ואנשי דת שמרנים. ביקורת זו משקפת מורת רוח גוברת מהתנהלותו, במיוחד בענייני כלכלה, ומכישלונו לשפר את המצב הכלכלי. לצד כמה מדדים כלכליים חיוביים, בהם עלייה נמשכת בהיקף ייצוא הנפט האירני ובמחירי הנפט על-רקע המלחמה באוקראינה וצמיחה כלכלית מתונה, ממשיכה אירן להתמודד עם משבר כלכלי חריף הבא לידי ביטוי, בין היתר, באינפלציה של 40%, בחוב לאומי תופח ובגירעון תקציבי חמור.
04/06/2022  |  רז צימט  |   כתבות
ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש (יום ו', 3.6.22) בירושלים עם מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי. בנט דרש מגרוסי להעביר לאירן מסר ברור, כלשונו, ולפיו ישראל שומרת לה זכות לפעול נגד אירן אם הקהילה הבינלאומית לא תצליח לעצור את פצצת הגרעין האירנית בדרכים דיפלומטיות.
03/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
סוכנות הידיעות האירנית פארס, המקורבת למשמרות המהפכה, פרסמה (יום א', 29.5.22) רשימה של חמישה אנשי עסקים ישראלים מתחומי הביטחון, הטכנולוגיה והסייבר וכתבה: "אלה הציונים שחייבים לחיות במסתור". עוד נטען, כחלק מלוחמה פסיכולוגית, כי אלה רק כמה מהאנשים שנתונים למעקב צמוד של המודיעין והלוחמים של ציר ההתנגדות - כולל בני משפחותיהם, עמיתיהם לעבודה - וכי בידי אירן יש "תיעוד של כל פעולה שהם מבצעים".
30/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
אירן אישרה את הדיווח: מהנדס מת ועובד נוסף נפצע בתאונת עבודה שהתרחשה אתמול במרכז מחקר באתר הצבאי פרצ'ין - כך אישרה (יום ה', 26.5.22) סוכנות הידיעות פארס. לפי הדיווח המהנדס איחסאן גאד בייגי נהרג ועובד אחר נפצע בפיצוץ באירע במתקן הצבאי פרצ'ין, הנמצא סמוך מהבירה טהרן.
26/05/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il