|   15:07:40
  יאיר נבות  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
[צילום: דימיטרי לובצקי/AP]

הטעות של סטלין, הטעות של פוטין

היום לפני 81 שנה נפתח מבצע ברברוסה שבו ניסתה גרמניה הנאצית לכבוש את רוסיה ייתכן שיש קשר בין החששות של גורמי הביטחון הרוסיים מפני פוטין לחששות של ראשי הצבא הרוסי ב-1941 מפני סטלין
22/06/2022  |   יאיר נבות   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

יום שבת 21 ביוני 1941, היום הארוך בשנה, לפני 81 שנה בדיוק, היה יום חמים במוסקבה, אך ממש לא נינוח. כבכל שנה, התלמידים יצאו לחופשת הקיץ. קבוצת הכדורגל "דינמו מוסקבה" הפסידה במשחק, ועל במות מוסקבה הוצגו האופרות "ריגולטו" ו"לה טרוויאטה", כמו גם מחזהו של צ'כוב "שלוש האחיות".

אלא שמתחת לפני השטח, בקרמלין - לחץ וציפייה לבאות. עם בוא הליל, נדמה כי האסימון אצל סטלין נפל, אם כי מאוחר מידי. הרחק משם, לאורך גבול הרוסי, כבר עשו מטוסים גרמניים את דרכם למטרותיהם. הלילה, או ליתר דיוק בארבע וחצי לפנות בוקר, מלאו בדיוק 81 שנה לתחילתו של מבצע "ברברוסה" ב 22 ביוני 1941 - פלישת גרמניה הנאצית לברית המועצות.

במקרה או שלא במקרה, זה גם קרה בדיוק 129 שנים לאחר פלישת ה"גראנד ארמה" של נפוליון לרוסיה, ב 1812. יום אחרי היום הארוך בשנה, שיא הקיץ - ולא בכדי. היה זה אחד מאותם אירועים מכריעים, משום שכניסת ברה"מ למלחמה סימלה את התרחבותה, ובמידה רבה את תחילת ההסתבכות הגרמנית. בפעם הראשונה, לאחר מהלך הפתיחה העוצמתי שהימם את הצבא האדום, חוו הגרמנים מפלות צבאיות.

היטלר מעולם לא התכוון לקיים לאורך זמן את הסכם "ריבנטרופ-מולוטוב" שעליו חתם עם סטלין בקיץ 1939. מבחינה אידאולוגית לא יכולים היו הנאצים להשלים עם קיומו של משטר בולשביקי כמו זה של ברה"מ, המנוהל בהשקפתם על-ידי יהודים. משראה היטלר כי לא יוכל לעת עתה להביס את בריטניה הפנה את תשומת ליבו ומשאביו מזרחה, ופתח במסע תעמולה מחוכם שנועד לשכנע את סטלין כי צרפת ובריטניה מנסות לטמון מלכודת לברה"מ, ומשסות בה את גרמניה.

סטלין אומנם לא היה תמים, כמובן, אך היה בטוח כי ברה"מ תוכל להישאר מחוץ למלחמה עד מחצית 1942 - מה שיאפשר לסובייטים להיערך כראוי. הוא גם סבר כי לא הגיוני שהיטלר ייפנה לתקוף ברוסיה כל עוד בריטניה לא הובסה. מלחמה גרמנית בשתי חזיתות לא תעלה על הדעת, חשב.

סטלין גם חשש מאוד מנקיטת צעדים צבאיים, אפילו הגנתיים, מתוך פחד שגרמניה תפרש זאת כהפרת הסכם עימה (זאת בעוד גרמניה עצמה עושה זאת בעצמה). לכן גם גילה הססנות רבה בהוראותיו להיערכות למלחמה. רק במאי 1941, חודש לפני ההתקפה, הורה לגייס חצי מיליון חיילי מילואים, אך סירב בתוקף להורות להעיר לגרמניה על טיסות הביון הרבות בשמי ברה"מ. יתרה מזאת - בעקשנות המתסכלת סירב סטלין להפנים את האותות והמידע המודיעיני הרב, והאמין מאוד, שהצביע על כוונות הגרמנים. לקראת סוף מאי 1941 הצטברה כמות מודיעין עצומה שהבהירה כי משהו גדול עומד להתרחש.

הפחד שיתק את ראשי הצבא

סטלין ליגלג על ריכרד זורגה, רב המרגלים הרוסי בטוקיו, שעשה עבודת מודיעין מופלאה בכיסוי מושלם וליקט מידע מדהים באיכותו. הוא אמר: "יש את הממזר הזה שהקים בתי חרושת ובתי בושת ביפן, ואפילו הואיל בטובו לנקוב בתאריך ה 22 ביוני כיום בו תתקוף גרמניה. אתם רומזים שאני צריך להאמין גם לו"?!

הפחד מסטלין שיתק את בכירי הצבא, למרות שהבינו כי העימות בפתח. ב 16 ביוני, שישה ימים לפני המתקפה, טען ז'וקוב לפני סטלין כי הגרמנים נמצאים במערך מלחמתי. "אל תאמין לכל דיווחי המודיעין", ענה סטלין. לאחר שסוכן רוסי שכונה "סטרשנה" וישב במטה חיל-האוויר הגרמני - ה"לופטוופה", מסר מידע סופי על ההוראה הגרמנית לתקוף,צרח סטלין במהלך הדיון: "תגידו ל"מקור" במטה חיל-האוויר הגרמני שיילך להזדיין עם אימא שלו!! זה לא מקור אלא מעביר דיס-אינפורמציה". כעבור יומיים,ב 18 ביוני, התחננו ז'וקוב וטימושנקו בפני סטלין להכריז על כוננות מלאה. סטלין השליך את המקטרת שלו בזעם על השולחן, קם וצרח על ז'וקוב: "תגיד, באת להפחיד אותנו במלחמה, או שאתה מעוניין במלחמה בגלל שלא קיבלת מספיק מדליות, או בגלל שהדרגה שלך לא מספיק גבוהה"?!

ב-20 ביוני, יומיים (!) בלבד לפני המתקפה התקבלה שיחה בהולה מריגה ובה דיווח כי 25 אוניות גרמניות מרימות עוגן, על-אף העובדה שרבות מהן לא פרקו עדיין את מטעניהן. המידע הועבר לסטלין, שהורה לאפשר להן להפליג מכיוון ש"מדובר בפרובוקציה אנגלית". שירותי הכבאות הסובייטים דיווחו ששגרירות גרמניה שורפת מסמכים, מאו צה דונג עצמו שיגר התראה חמורה. רק אז החל סטלין להפנים, כמי שכפאו שד, שהיטלר מהתל בו, והמחיר יהיה עצום.

במקרה או שלא שמקרה, בדיוק 129 שנים לאחר שפלש ה"גראנד ארמה" של נפוליון לרוסיה, חצו יותר משלושה מיליון וחצי חיילים של היטלר את הגבול לתוך ברה"מ: היו שם גרמנים, קרואטים, פיניים, רומנים, הונגרים, איטלקים ואפילו ספרדים. הם צוידו ב-3,600 טנקים, 600 אלף כלים ממונעים, 7,000 קני ארטילריה, 2,500 מטוסים ו-625 אלף סוסים. מולם התייצבו כוחות סובייטים - לא פחות מ-14 אלף טנקים, 34 אלף תותחים ויותר מ-8,000 מטוסים. המלחמה הגדולה ביותר בכל הזמנים עמדה להיפתח בדו קרב בין שני נפוחי אגו אכזרים ונמהרים. העולם של אחרי התנגשות הענקים הזאת לעולם לא יידמה לזה שלפניו.

פחות רוסים מאשימים את סטלין

מכון הסקרים העצמאי הרוסי "לבאדה" ערך לפני חמש שנים סקר בנושא מלחה"ע השנייה, וממנו עולה בין השאר כי ב-20 השנים שקדמו לסקר קטן משמעותית אחוז הרוסים הסבורים שרוב האשמה על מספר הקורבנות הסובייטי הגבוה במלחמה מוטלת על סטלין - מ 34% ב-1997 ל 12% נכון ל-2017.

יתכן שזה קשור לסוג של "תחייה" מחודשת בעשור האחרון בכל הקשור לסטלין ותקופת שלטונו בברה"מ, והעובדה שזו נצבעת בצבעים פחות שליליים מבעבר, למרות הפשעים להם היה אחראי משטרו כלפי אזרחי ברה"מ. בשנים האחרונות גם מתנהל דיון ציבורי ער יותר באשר למהותו ההיסטורית של הסכם "ריבנטרופ-מולוטוב" שנחתם בין היטלר לסטלין באוגוסט 1939.

שירותי הביון השמיעו לפוטין את מה שרצה לשמוע

יש גם קשר למלחמה הנוכחית של רוסיה באוקראינה, שהשלב הראשון שלה התגלה ככישלון קולוסאלי, שנבע בין השאר מהעובדה ששירותי הביון של רוסיה וגופי ההערכה חששו מפוטין והניחו בפניו הערכות שאותן רצה לשמוע, ולא הערכות מהימנות ומציאותיות, שהיו מבהירות לו למשל את המחיר הצפוי בשל ההתנגדות העיקשת של הצבא האוקראיני על יכולותיו המשופרות פלאים. זה בהחלט מזכיר את סטלין והחשש של הממסד הביטחוני הצבאי ממנו. משמעה של הצלחת הגרמנים בשלבים הראשונים של המבצע הייתה אסונית עבור הקהילות היהודיות בשטחים שנכבשו.

פולין היא הדוגמה המרכזית כמובן אך לא רק. תהליך ההשמדה האיום, המתוכנן והמסודר כ"כ צבר תאוצה מעוררת חלחלה עם כיבוש שטחי הענק במזרח אירופה, שם חיו קהילות ענק יהודיות. גם משום כך כמובן זהו יום חשוב לציון. חשוב לזכור, חשוב להזכיר.

תאריך:  22/06/2022   |   עודכן:  22/06/2022
יאיר נבות
+האם ארה"ב באמת איננה במלחמה עם רוסיה
18:31 22/06/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מאמר בניו-יורק טיימס טוען, כי הסיוע שמעניקה ארה"ב לאוקראינה כבר חצה את הקו בו יש לומר שהיא מעורבת במלחמה - גם אם קשה כיום לקבוע את הגבולות
צ'רלס רוב, חתנון של ג'ונסון, בווייטנאם [צילום: אדי אדמס, AP]
+על המלחמה באוקראינה (21) - מתפתח סדר עולמי חדש
08:11 22/06/22  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
שיחה ראשונה עם פרופ' יעקב פיטלסון, ששימש ראש משלחת הסוכנות היהודית באוקראינה, המכיר באופן אישי ומקרוב רבים מן האישים המרכזיים במלחמה באוקראינה, והמעריך כי מתפתח היום בעקבות המלחמה, סדר עולמי חדש
[צילום: מריקו אנדרו, ו-AP]
+אוקראינה נשכחה בשולי הדרך
07:21 22/06/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
שגרת המוות, שגרת ריח הגופות המרקיבות, שגרת הרוע, היא המציאות הנוראה והמאיימת בה בני אדם "מתרגלים" לספירת הגופות, לקברי האחים, למוות
וההרס ממשיך [צילום: נתצ'ה פיסרנקו/AP]
+הדב הרוסי מתלונן
07:16 22/06/22  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
העולם הזה מלא באבסורדים, כמו עצם החברות הקבועה וזכות הווטו במועצת הביטחון לרוסיה ולסין - מגדולות המדכאות והפוגעות בזכויות אדם
פוטין. מסע הרג [צילום: AP]
+מדוע בחלק ממזרח אסיה האינפלציה אינה משמעותית
07:07 22/06/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אקונומיסט מסביר שמדובר בתוצאות ההפוכות של שתי מגיפות - שפעת חזירים והקורונה  ▪  יפן יוצאת דופן בכך שהיא מקווה שהאינפלציה בה תהיה מהירה יותר
מקאו. פלא שהמחירים עולים בכלל [צילום: וינסנט יו, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטעות של סטלין, הטעות של פוטין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
שיחת עומק ראשונה עם פרופ' יעקב פיטלסון (והעשרים ואחת בערוץ זה בנושא המלחמה באוקראינה). פרופ' פיטלסון שימש ראש משלחת הסוכנות היהודית באוקראינה ומכיר באופן אישי ומקרוב גם רבים מן האישים המרכזיים במלחמה באוקראינה, וגם את שדות הקרב ומאפייניהם. הוא מעריך כי מתפתח היום סדר עולמי חדש. לדבריו, ההתקפה הרוסית על אוקראינה דומה להתקפה של גרמניה הנאצית על פולין בפתיחת מלחמת העולם השנייה ב-1939, ולהתקפה הרוסית על צ'צ'ניה לאחר קריסת ברית המועצות.
22/06/2022  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
סופרים את הימים, סופרים את המתים, סופרים את האסונות, סופרים את האיומים, סופרים את השבר, את הייאוש וההתעלמות העולמית. מאה ועוד כמה ימים נספרו מאז הטיל ולדימיר פוטין את זעמו ופצצותיו על אוקראינה. מה שתכנן כטיול שנתי קליל הפך לאתגר שבעיקר גרם לסבל בל יתואר, למוות נוראי חסר הבחנה, לחשיפת ערוותה וחולשתה של הדיקטטורה, רוסיה.
רוסיה רבת פנים היא ורק חלקן מאירות. אנו חבים לרוסיה על כמה וכמה דברים, החל ממלחמתה רבת הקורבנות בנאצים כך גם הביאה לי אישית, כילד, את חזרתי מידי הליטאים שהצילוני לעם היהודי. נזכור לה את הצבעתה באו"ם להקמת המדינה, הגם שעשתה זאת יותר כנגד המנדט הבריטי מאשר מאהבת ישראל.
22/06/2022  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
קובעי מדיניות הניצבים מול כעס ציבורי על עליות מחירים, נוהגים לומר שזוהי תופעה עולמית. "כל מדינה בעולם חוטפת קצת אינפלציה", אמר הנשיא ג'ו ביידן לאחר שבחודש מאי הגיע שיעורה השנתי ל-8.6%, הגבוה ביותר מאז 1981. נכון שמחירי הדלק, הדשנים, הדגנים וסחורות אחרות עלו בכל רחבי העולם מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, אך לא כולם ספגו את אותה מכה. אקונומיסט בדק 42 משקים גדולים, ומצא שבשמונה מהם האינפלציה היא מתחת ל-4% - שישה מתוכם במזרח או בדרום-מזרח אסיה.
22/06/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רוסיה מאיימת על ליטא בנקיטת צעדי ענישה אשר עלולים לדבריה להיות בעלי "השפעה שלילית משמעותית". זאת, בעקבות חסימת נתיבי רכבות בין מוסקבה לבין המובלעת הרוסית קלינינגראד.
21/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il