|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
[צילום: עבד ראחים חאטיב/פלאש 90]

אירן מבססת את שליטתה בארגון הג'יהאד האיסלאמי

בארגון הג'יהאד האיסלאמי החל תהליך הבחירות הפנימיות להנהגת הארגון אך הוא אינו כולל את מנהיג הארגון זיאד נח'אלה שכהונתו הוארכה בהסכמה לקדנציה נוספת. המשך כהונתו של זיאד נח'אלה מבסס את שליטתה של אירן בארגון שלו היא מספקת נשק וכסף, האסטרטגיה של נ'חאלה היא להתיש את ישראל ולערער את יציבותה
30/06/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

ארגון הג'יהאד האיסלאמי החל בתהליך הבחירות הפנימיות בארגון, בפעם השנייה בתולדותיו, הבחירות בפעם הראשונה התקיימו ב-2018 ואז נבחר למזכ"ל התנועה זיאד נ'חאלה שהחליף בתפקיד את ד"ר רמדאן שלח שחלה במחלה קשה ואחר כך מת. הבחירות הפנימיות החלו באזורים השונים של רצועת עזה, אחר כך הן יעברו לשטחי הגדה ולפזורה הפלשתינית בחו"ל והן יהיו חשאיות מחשש שהשב"כ הישראלי יעצור את המועמדים או מנגנוני הביטחון של המשטרים הערביים שבמדינותיהם יתקיימו הבחירות.

בחודש אוקטובר הבא אמורה מועצת השורא החדשה של הארגון לבחור את חברי הלשכה המדינית החדשה אבל הדבר איננו נוגע למזכ"ל התנועה זיאד נח'אלה שאיננו עומד לבחירות. העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-5 ביוני כי זיאד נח'אלה ייבחר בהסכמה לקדנציה נוספת.

גורמים ברצועת עזה המקורבים לארגון הג'יהאד האיסלאמי אומרים כי יש קונסנזוס בקרב צמרת הארגון כי זיאד נח'אלה ראוי להמשיך בתפקידו, הוא הוכיח את עצמו ואין שום בכיר בארגון שמתחרה מולו בבחירות הפנימיות, לכן הוסכם מראש כי ימשיך בכהונתו. לדברי הגורמים האלה, זיאד נח'אלה שולט ביד רמה בארגון באופן דיקטטורי ומכתיב את כל רצונותיו.

זיאד נח'אלה הוא נאמנה של אירן והישארותו בתפקיד מזכ"ל הארגון מבססת לארבע השנים הבאות את שליטתה המוחלטת של אירן בארגון, היא זו שמספקת לו אמצעי לחימה, טכנולוגיה טילית וכטב"מים ומאמנת את פעיליו שלא לדבר על מימון פעילות הארגון, בזכותה של אירן הפך ארגון הג'יהאד האיסלאמי לארגון השני בגודלו ברצועת עזה שאיננו חושש לאתגר את שלטון חמאס.

מיהו זיאד נח’אלה?

כאמור, זיאד נח’אלה נבחר ב-2018 בבחירות פנימיות לתפקיד המזכ"ל של ארגון הג’יהאד האיסלאמי, תפקיד שאותו מילא במשך כשנה כממלא-מקום לאחר שהמזכ"ל עבדאללה רמאדאן שלח לקה בשיתוק מוחי, בארגון הכחישו בעקשנות שמועות שנפוצו בעולם הערבי כי עבדאללה שלח הורעל בידי ישראל.

זיאד נח’אלה נולד בעזה ב-1953, הוא בוגר המכון להוראה בעזה, הוא נעצר בשנת 1971 על פיגוע שעשה נגד חיילי צה"ל ונשפט למאסר עולם. ב-1985 שוחרר מהכלא במסגרת "עסקת ג’בריל" והפך לחבר ב"מועצת השורא" של הארגון בראשותו של פתחי שקאקי. במהלך שנת 1985 היה לו תפקיד חשוב ביחד עם מקלד חמיד ובשיר אלדבש בהקמת הזרוע הצבאית של הארגון הנקראת כיום "סראיא אלקודס"(פלוגות ירושלים). אח"כ היה לו חלק נכבד בפעילות הארגון באינתיפאדה הראשונה ב-1987 והוא היה נציג הארגון ב"מפקדה המאוחדת" של האינתפאדה ברצועת עזה.

ב-1988 הוא נעצר וגורש ע"י ישראל ביחד עם פעילי החמאס והג’יהאד האיסלאמי למחנה מרג’ א-זהור שבלבנון בגלל חלקו באינתיפאדה, לאחר חיסולו של פתחי שקאקי במלטה ב-1995 הוא התמקם בבירות והפך ליד ימינו של ראש הארגון החדש עבדאללה רמדאן שלח. בינואר 2014 הכלילה אותו ארה"ב ו ברשימת הטרור בגלל תמיכתו בארגוני הטרור ברצועה וחלקו בהברחת נשק לעזה והקציבה פרס של 5 מיליון דולר למי שיביא למעצרו. ב-2014 נהרגו גיסתו ובנה בהפצצה של צה"ל ברצועת עזה.

בבחירות הפנימיות שנערכו ב-2018 הביס זיאד נח’אלה את מוחמד אלוהינדי והשיח’ עבאללה עזאם מרצועת עזה אשר רצו את התפקיד, ונבחר בלחץ אירני כבד. נח’אלה מקורב למנהיג חיזבאללה השיח’ חסן נסראללה והיו לו קשרים הדוקים ביותר עם הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "אלקודס" ב "משמרות המהפכה" האירניים והוא פעל על-פי הוראותיו, לאחר חיסולו על-ידי צבא ארה"ב הידק זיאד נח'אלה את הקשרים עם מחליפו, הגנרל אסמעיל קאאני.

מאז שהחל קמפיין "צעדת השיבה" ברצועה הוביל זיאד נח'אלה קו קיצוני מאוד,הייתה לו ביקורת קשה על המודיעין המצרי על כך שהוא איננו משתף אותו בשיחות על הסכם הרגיעה עם ישראל ומחלוקות עם יחיא סינוואר על אופי התגובה נגד ישראל על מותם של מפגינים בגבול הרצועה, זיאד נח'אלה גורס כי המגעים על רגיעה עם ישראל אינם צריכים להפריע לכך שארגוני הטרור ברצועה יגיבו בירי רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל בכל פעם שנהרגים מפגינים בגבול וכי המו"מ צריך להתנהל "תחת אש" כדי להרתיע את ישראל. הוא התרברב כמה פעמים באמצעי התקשורת כי ביכולת ארגונו להפוך את ישובי עוטף עזה ל"מקום שלא ראוי לחיות בו".

התחזקות מעמד הג'יהאד האיסלאמי

מאז מבצע "שומר החומות" ועד היום קיימת מתיחות בין ארגון הג'יהאד האיסלאמי לבין חמאס, מדובר בשני ארגונים שהם שלוחות של אירן ברצועת עזה אבל יש ביניהם מאבק על הבכורה למרות שארגון חמאס הוא גדול יותר עם הרבה יותר אמצעי לחימה וכסף.
על-פי גורמים ברצועה, ארגון חמאס האשים כמה פעמים, באזני המודיעין המצרי, את ארגון הג'יהאד האיסלאמי כי הוא זה שאחראי להסלמה בגבול הרצועה ובאירועי הטרור על גדר הגבול שהביאו למותו של לוחם מג"ב בראל שמואלי ז"ל.

הבסיס למתיחות בין שני הארגונים נוצר בעקבות ראיון שהעניק זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, ב-2 באוגוסט שעבר לאתר "ערבי 21" שבו סיפק כותרות ובהן ביקורת על ארגון חמאס. נח'אלה הביע הסתייגות ברורה מהתיאורים של חמאס לגבי התוצאות של המלחמה האחרונה ברצועה שהציגו אותה כ"ניצחון" על ישראל.

בכל מקרה, התחזקות מעמד הג'יהאד האיסלאמי ברחוב הפלשתיני הינה שלב נוסף בתהליך ההקצנה של החברה הפלשתינית, מעמדה של הרש"פ נשחק לגמרי, התמיכה הציבורית במשא-ומתן מדיני כדרך לפתור את הסכסוך הישראלי-פלשתיני יורדת והרחוב הפלשתיני מאמץ את רעיונות "ההתנגדות" של חמאס והג'יהאד האיסלאמי. אירוע הבריחה המוצלח של ששת המחבלים מכלא גלבוע בפסטמבר 2021, שחמישה מהם הם אנשי הג'יהאד האיסלאמי, הקנתה לארגון כבוד גדול ברחוב הפלשתיני, 5 המחבלים נחשבים בעיני תושבי השטחים ל"גיבורים" שניפצו את אגדת מערכת הביטחון הישראלית הכל יכולה והצליחו להשפיל אותה.

לארגון הג'יהאד האיסלאמי יש מסורת של בריחות מהכלא הישראלי, בראש מבצע הבריחה מכלא גלבוע עמד המחבל מחמוד אל-עארדה ששפוט למאסר עולם ועמו אחיו מוחמד אלעארדה,שהינו מרצה גם כן מאסר עולם, השניים שהינם רוצחים מסוכנים ניסו כבר ב-2014 לברוח מהכלא הישראלי אך נכשלו. הבריחה הראשונה של מחבלי הג'יהאד האיסלאמי מהכלא הישראלי הייתה בחודש מאי 1987, 18 שנים לפני נסיגת צה"ל מהרצועה, 6 מחבלים נמלטו מכלא עזה שהיה ממוקם בלב העיר,כמה מהמחבלים חוסלו על-ידי צה"ל בעת המצוד אחריהם והשאר נעצרו במהלך הזמן.

גם אז הוכרזו המחבלים הנמלטים כ"גיבורים" מקומיים ותושבי הרצועה עזרו להם להסתתר, אבל השב"כ הישראלי הצליח בסופו של דבר להגיע אליהם. מזכ"ל הארגון זיאד נח'אלה מפעיל לחצים על ארגון חמאס לבסס את משוואת "גנין-עזה" ולשגר רקטות לעבר ישראל כל אימת שצה"ל מחסל מחבלים באזור ג'נין. לפני כשבועיים נורתה רקטה מרצועת עזה לעבר אשקלון, היא יורטה על-ידי מערכת "כיפת ברזל" אך ההערכה בצה"ל היא כי היא שוגרה על-ידי פעילי ארגון הג'יהאד האיסלאמי בתגובה על אירוע חיסול 3 מחבלים בעיר ג'נין, בתגובה תקף צה"ל מטרות חמאס ברצועת עזה.

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי הנקראת "סראיא אלקודס" ערכה לפני כשבועיים תרגיל צבאי רחב היקף ברצועה הנקרא " עזם אלצאדיקין"( נחישות דוברי האמת). התרגיל התבצע בתיאום עם הזרוע הצבאית של חמאס והוגדר על-ידי אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית, כ"תרגיל הכנה למערכה הבאה".

בתרגיל השתתפו מאות לוחמים של הזרוע הצבאית ושוגרו במהלכו רקטות לעבר הים.
בכירים בג'יהאד האיסלאמי טוענים כי לזרוע הצבאית יש מלאי של רקטות מתוצרת עצמית שיספיק לכמה שנים, ברצועת עזה אומרים כי התרגיל התקיים כהפגנת שרירים לקראת ביקורו של הנשיא ביידן בישראל וסעודיה בחודש הבא. בג'יהאד האיסלאמי טוענים כי ירי הרקטות לעבר ישראל יימשך וכי האסטרטגיה של זיאד נח'אלה היא להתיש את ישראל באופן קבוע ולערער את יציבותה.

תאריך:  30/06/2022   |   עודכן:  30/06/2022
יוני בן-מנחם
+ליברמן: צה"ל צריך אנשים כמו מח"ט שומרון - עם עוז ודוגמה אישית
07:16 30/06/22  |  איציק וולף
שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הגיב על פיגוע הירי בקבר שכם ואמר כי הוא שולח איחולי החלמה מהירה לפצועים.

"הלוחמים אשר פעלו באזור הפגינו נחישות ופעלו כמצופה מהם - במהירות ובחדות. אני מייחל לחזרתו המהירה של מח״ט שומרון, אל״ם רועי צוויג, לפעילות מבצעית. בדיוק לאנשים כמוך צה״ל זקוק, אנשים עם עוז רוח ודוגמה אישית", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

+ראש מועצת שומרון: נחזור לקבר יוסף בצורה מלאה
07:01 30/06/22  |  איציק וולף
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר בעקבות פיגוע הירי בקבר יוסף כי מדובר בתצוגה בשידור חי של האלימות והברבריות של הרשות הפלשתינית, שיורה במתפללים בקבר יוסף, זמן קצר לאחר ששברו ושרפו את המקום.

"אנחנו עם ישראל, מתמודדים מול הברבריות של הרשות הפלשתינית, ואנחנו ננצח אותה. אנחנו מחזקים את חיילי צהל, את מח"ט שומרון אל"ם רועי צוויג, את כל האזרחים שהגיעו לקבר להתפלל, אנחנו נחזור לקבר יוסף בצורה מלאה, רק צה"ל מסוגל לשמור על המקום הזה, פיגועים מתאפשרים כי הממשלה לא נותנת לצה"ל לחזור לקבר יוסף כפי שמוסרי וכפי שנדרש. יש לי הודעה למי שחושב שיבריחו את עם הנצח ברובים וטרור: אנחנו לא נוותר על האחיזה בקבר יוסף, אנחנו נמשיך להגיע לקברו של יוסף אנחנו מחזקים את חיילי צהל ואנחנו ננצח את הטרור הברברי של הרשות הפלשתינית".
[צילום: מועצה אזורית שומרון]
+פיגוע בשכם: שלושה פצועים מירי לעבר קבר יוסף
01:59 30/06/22  |  עידן יוסף, איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מפקד חטיבה ושני אזרחים נפצעו באורח קל מירי מחבלים  ▪  הלילה, יום פטירתו של יוסף הצדיק, הייתה כניסה למתחם שאבטח צה"ל  ▪  המתפללים הישראלים פונו ממתחם הציון
[צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]
"יורים על הציון". הרגעים הראשונים אחרי תחילת הירי [צילום: מועצה אזורית שומרון]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן מבססת את שליטתה בארגון הג'יהאד האיסלאמי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
מחבלים ירו (יום ה', 30.6.22) לעבר קבר יוסף בשכם - שני אזרחים וחייל נפצעו באורח קל. הפצועים פונו לכיוון בית פוריק ומשם פונו באמבולנסים. החייל שנפצע מרסיס הוא מפקד החטיבה המרחבית שומרון, אלוף-משנה רועי צוויג. דווח כי אחד המחבלים חוסל בחילופי האש בשכם.
היצרן הישראלי של בן אנד ג'ריס הודיע (יום ה', 29.6.22) כי ימשיך לשווק את מוצרי חברת הגלידות הבינלאומית בישראל, כולל בשטחי יהודה והשומרון. לפני כשנה הודיעה החברה כי תפסיק למכור את מוצריה בשטחים אלה בטענה כי "מכירת הגלידה שלנו בשטחים הפלשתינים הכבושים לא עולה בקנה אחד עם ערכי החברה", ובכך יישרה קו עם חרם ה-BDS.
29/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - ארבע, התנינים בוכים, חוצפא יסגא, סגול עמוק, במחילה מכבודו, כתובת על משקוף, ארוחה מעולה וטירוף מערכות "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט) חודש טוב
הזרוע הצבאית של חמאס עמדה בהבטחתה משלשום כי תפרסם הוכחה להודעתה כי מצבו הבריאותי של אחד השבויים הישראלים שמוחזק בידיה הדרדר ואמש היא פירסמה סרטון קצר של כ-28 שניות, ללא קול, שבו נראה השבוי הישראלי הישאם א-סייד שוכב במיטה מחובר לבלון חמצן וליד ראשו תעודת הזהות שלו. ברקע אפשר להבחין בטלוויזיה שמשדרת את ערוץ אל-ג'זירה שמסקר את הכינוס בבחריין בין נציגים מישראל לנציגים ממדינות ערב מה שמעיד שהסרטון צולם לפני כמה ימים.
הותר לפרסום כי צה"ל לכד שני אזרחים ישראלים מהפזורה הבדואית שניסו להבריח אמצעי לחימה מירדן לישראל, באזור ים המלח.
28/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il