|   15:07:40
  ישראל ציגלמן  
פובליציסט מכון ציגלמן לחקר השיווק
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
אסטרטגיה שיווקית [צילום: תמיר אסרף]

גם בי"ח נדרש לתכנון אסטרטגי שיווקי

כל בית חולים, על-מנת להישאר בריא וקל וחומר, כדי לשפר ביצועים, נדרש אף הוא, בכל פרק זמן, לבדיקה עסקית תקופתית, המיוצגת בבסיס שלה על-ידי תוכנית אסטרטגית שיווקית
14/07/2022  |   ישראל ציגלמן   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

שוק בתי החולים, אף שהוא פועל בשוק שהוא ציבורי בעיקרו, נדרש עדיין בכל פרק זמן של כעשור, לעבודה של תכנון אסטרטגי שיווקי. זו עבודה אשר בה מזהים כיווני צמיחה עסקית רצויים עבור בית החולים. כיווני צמיחה אלו מיוצגים על-ידי מוצרים נוספים עבורו.

1. במה מתבטאת צמיחה עסקית ומדוע היא נדרשת?
2. מיהם בתי החולים ומהם מאפייניהם?
3. מהיכן מגעת פרנסתם של בתי החולים?
4. מהם סוגי המוצרים הנוספים לבית החולים?
5. מהם השיקולים העיקריים אשר ינחו בי"ח בעת בחינה של מוצר חדש?
6. מה מכיל תכנון אסטרטגי שיווקי בעת בחינה של מוצרים חדשים?
7. מה מקומה של תוכנית אסטרטגית שיווקית בתהליך בדיקת השקעה בבית חולים?

במאמר הנוכחי אשיב על שאלות אלו.

1. במה מתבטאת צמיחה עסקית ומדוע היא נדרשת?

הצמיחה של בית חולים, אף אם הוא ציבורי, מתבטאת בערכי תפוקה עסקיים כגון מחזור מכירה שנתי ושיעור רווחיות מפאת שהרגולטור, המיוצג על-ידי תקציב הממשלה, מוגבל בסיבסודו של בית חולים מסוים מעבר לסבסוד המקובל הניתן לבתי חולים אחרים.

מחזור מכירה שנתי וגם שיעור רווח של בית חולים נקבעים בעיקר לפי מספר המאושפזים בו ובמידה משלימה לפי מספר שנתי של ביקורים במרפאות החוץ ובמכונים שלו. הצמיחה של בית חולים אף בערכי התפוקה העסקיים נדרשת מפאת שינויים בסביבת השוק אשר בית החולים פועל בצד ההיצע שלו. השינויים האלו קורים הן בצד הביקוש והן בצד ההיצע.

בצד הביקוש, ניכרת דרישה למוצרי בריאות חדשים ולדרגה גבוהה יותר מאשר בעבר של מתקני בריאות. לעומת זאת, בצד ההיצע, יש בתי חולים מתחרים, ולעתים אף מרפאות ומכונים פרטיים המציעים מוצרי בריאות באיכות גבוהה יותר מאשר בית חולים ותיק, וקל וחומר, בזמינות טובה, דהיינו ללא צורך של המטופל בזמן המתנה רב עד לקבלתם.

אמנם קיים לעיתים מחסור במוצרי בריאות המוצעים בבתי חולים, כמו למשל במיטות שיקום או אשפוז גריאטרי. אך מחסור כזה הוא לעתים תחום לאזור גאוגרפי מסוים בארצנו ומוגבל לפרק זמן מסוים. עם זאת, רוב שוק בתי החולים הוא תחרותי, ולמטופל יש יותר מאשר אכסניית אשפוז אחת כדי לבחור בה.

2. מיהם בתי החולים ומהם מאפייניהם?

בית החולים, יכול להיות בחתך ראשון, כללי או גריאטרי, ובחתך שני, ממשלתי, או שייך לקופת חולים או אף עצמאי, כמו הדסה או שערי צדק. ביה"ח מבוסס על אשפוז מלא מסוג inpatient בפרט ובמידה משלימה על טיפול במרפאות חוץ, הידוע בשמו outpatient.

בית חולים כללי גדול מכיל כאלף מיטות, ומחזורו הכספי השנתי נע סביב סכום גבוה של מעל לשניים וחצי מיליארד שקלים. כך לדוגמה, בין בתי החולים הגדולים של קופת חולים כללית, שהם לא ענקיים מושג מחזור המכירה הבא:

א. בית חולים כרמל, חיפה 2.1 מיליארד שקלים
ב. רבין (בילינסון), פ"ת 2.1 מיליארד שקלים
ג. סורוקה, ב"ש 1.8 מיליארד שקלים

בבית חולים גדול כזה עוברים במהלך של שנה מעל מאה אלף מאושפזים, מתבצעים בו מעל לחמישים אלף ניתוחים ומקוימים בו כמיליון ביקורים במרפאות חוץ. לעומת זאת, בית חולים כללי קטן יחסית מסתפק במאות ספורות של מיטות. מחזורו הכספי של בית חולים כללי קטן ינוע סביב חצי מיליארד שקלים בשנה.

מחזור המכירה השנתי של בי"ח שיקומי הוא קטן יותר. כך, לדוגמה מחזור המכירה של בתי"ח שיקומיים גדולים הוא בקירוב כדלקמן:

א. בית לווינשטיין, רעננה כ 200 מיליון שקלים
ב. בית רבקה, פ"ת כ 100 מיליון שקלים

3. מהיכן מגיעה פרנסתו של ביה"ח?

מקור ההכנסה העיקרי של בתי החולים הוא טפסי 17 של קופות החולים. זאת, מאחר שכל תושבי ישראל מבוטחים דרכן. זהו ביטוח בסיס הניתן לכל מבוטח בקופ"ח וביטוח משלים מסוג שב"ן, הנרכש על-ידי שיעור ניכר של מעל ל 70% מבין המבוטחים שהם חברי קופות החולים. עם זאת,
קיים בכמה מבתי החולים שירות רפואה פרטי (שר"פ), אשר מניב מקור הכנסה נוסף שמקורו בביטוח המשלים הנרכש על-ידי המטופל ובכלל זאת, ביטוח פרטי.

בהתייחס למקור ההכנסה העיקרי והראשון, נציין כי כל אחת מבין קופות החולים מגיעה להסדר רב שנתי עם מספר בתי חולים, על-מנת שתוכל להפנות אליהם את מטופליה הנזקקים לאשפוז, או לטיפול יום, בבית החולים. יש קופת חולים אשר מאפשרת לחבריה חופש בחירה נרחב בין בתי החולים ולעומתה יש קופת חולים אחרת אשר מצמצמת את חופש הבחירה של החבר בה לבתי חולים מסוימים באזור מגוריו.

הבחירה של קופות החולים בבית חולים מסוים כדי להגיע להסדר עימו היא תלויה, בין היתר, במחיר יום אשפוז המוצע לקופת החולים, עבור חבריה, בבית החולים. כך, לדוגמה, מחירו של יום אשפוז במחלקה פנימית של בית חולים כללי יכול להגיע לכ-2,500 שקלים, בעוד שמחירו של יום אשפוז בבי"ח סיעודי יכול להסתכם בשליש סכום זה, דהיינו בכ-800 שקלים. כך קורה שקופת חולים תצליח לקבל מבית חולים מסוים הנחה מתוך מחירון יום אשפוז בשיעור של 10%, ומבית חולים אחר, אף בשיעור של 20%.

שיעור ההנחה המושג לקופת החולים מאת בית חולים הוא משמעותי מאוד עבורה משום שההוצאה עבור רכישת שירותי אשפוז וטיפול בבתי חולים מהווה שיעור גבוה מהוצאותיה השנתיות של קופת החולים. זאת, בעת בה הכנסתה השנתית מגעת בעיקר מאת הממשלה בשיטה של תשלום לגולגולת (קפיטה), המחושבת לפי מספר המבוטחים החברים בה בשקלול פרמטרים סוציו-כלכליים של אותם מבוטחים, כגון אזור מגורים בארץ: מרכזי או ישוב שדה.

4. מהם סוגי מוצרים נוספים לבי"ח?

ובכן,
המוצרים הנוספים לבית חולים יכולים להיות מאחד או יותר מבין שלושת הדרגים הבאים:

  • מוצרים כבדים, כמו מחלקת אשפוז inpatient חדשה.
  • מוצרים במשקל בינוני, כגון מחלקה המשמשת כתת התמחות במחלקת אשפוז קיימת.
  • מוצרים קלים, כמו מרפאה שהיא במסגרת מרפאות חוץ, ותהיה זו מרפאת סוכרת, צילום אמ.אר.איי (MRI) או אף תא לחץ המשמש לטיפול בדמנציה.

גודלה של ההשקעה הכספית הנדרשת לשם הקמתה: וציודה של מחלקת אשפוז חדשה, כולל עלות הנדל"ן עליו היא יושבת, בבית חולים כללי, יכול להגיע לסכום כספי של כחמישים מיליון שקלים. בהשוואה לכך, הוספה של מרפאה, ואפילו יהיה בה מכשור חכם, והיא במסגרת מרפאות חוץ, תושג בתקציב נמוך בהרבה כמו מיליוני שקלים בודדים.

5. מהם שיקולים עיקריים אשר ינחו בית חולים בעת הוספה של מוצר חדש?

השיקולים העיקריים אשר ינחו בית חולים בעת בחינה של מוצר חדש הם שיקולי ביקוש ושיקולי היצע.

שיקולי הביקוש:

א) ביקוש אפשרי למוצר מצד קופות החולים.
ב) ביקוש אפשרי למוצר בשוק הקמעונאי מצד צרכנים פרטיים.

קיומו של ביקוש זה יכול להיגזר מגודל המחסור במוצר המוצע, הן בהווה והן בעתיד. זאת,
בהשוואה להיצע הקיים בבתי חולים אחרים, במוסדות בריאות אחרים וכן בקופות החולים.

בהשוואה לכך, שיקולי ההיצע הם:

א) גודל של השקעה כספית נדרשת.
ב) אישור רגולציה מאת משרד הבריאות.

כך, לדוגמה, משרד הבריאות עדיין אינו מאפשר לבתי"ח ממשלתיים גריאטריים להציע שר"פ ולעיתים אף מרפאות חוץ.

ג) מידת סינרגיה לקיים היום בבית החולים:

  • סינרגיה תפעולית
  • סינרגיה שיווקית

6. מה מכיל התכנון האסטרטגי השיווקי בעת בחינת מוצרים חדשים?

עבודה של תכנון אסטרטגי שיווקי נועדה לזהות ולשקלל חשיבות יחסית של כיווני צמיחה עסקיים, המתבטאים בדרך כלל במוצרים נוספים. זוהי עבודה אשר הפלט העיקרי שלה כולל טבלת השוואה בין מספר מוצרים כאלו.

ההשוואה הזו נעשית לפי כתריסר משתנים המייצגים את הפקטורים (אשכולות) הבאים:

א) מאפייני עלות, כגון השקעה כספית והוצאת תפעול.
ב) מאפייני שוק, כגון גודלו, פלחי שוק של לקוחות, התחרות השוררת בו וחוזק יחסי של ביקוש למוצר.
ג) מידת סינרגיה לפעילות הקיימת בבית החולים.
ולאור כל אלו,
ד) ציון ראשוני למידת התאמה של המוצר החדש לבית החולים.

7. מה מקומה של תוכנית אסטרטגית שיווקית בתהליך בדיקת השקעה המבוצע בביה"ח?

תוכנית אסטרטגית שיווקית, אם היא מאושרת, היא משמשת מבוא לבדיקות מעמיקות יותר של הפוטנציאל העסקי החבוי מאחורי מוצרים נוספים אשר נבחנו בה. אלו הן שלש הבדיקות הבאות:

א) חקר עלויות - מאחורי חקר זה נמצא, בין היתר, גם חקר משאבי כוח אדם מתאים וניתוח מפורט יותר של תחומי הסינרגיה לקיים כבר בבית החולים.

ב) חקר שוק - חקר זה מכיל ניתוח מעמיק יותר של השוק וגם של שיטת השיווק הרצויה, מאשר זה אשר היה כלול בתוכנית האסטרטגית.

ולאור שני אלו (חקר עלויות וחקר שוק):

ג) ניתוח של כדאיות כלכלית - ניתוח זה מסוכם בדוחות כספיים עיקריים כגון הבאים:

א) תמצית דוח רווח והפסד לשנה מייצגת
ב) תחזית מכירה חמש שנתית
ג) תחזית לשיעור רווח תפעולי חמש שנתי

לאור מסמכים אלו, ניתן לאמוד את מידת רווחיותה לבית החולים של ההשקעה במוצר חדש.
זו רווחיות הנמדדת בערכים כגון שיעור תשואה או לחלופין, ערך נוכחי נקי (ענ"נ).

לסיכום, בית חולים, על-מנת להישאר בריא וקל וחומר, כדי לשפר ביצועים, נדרש אף הוא, בכל פרק זמן, לבדיקה עסקית תקופתית, המיוצגת בבסיס שלה על-ידי תוכנית אסטרטגית שיווקית.

הכותב הוא מייסדו של מכון ציגלמן לחקר השיווק וכן, מבין מובילי מיטיבי הלכת של חובבי הטבע-חיפה. הכותב כלכלן, משפטן, מוסמך למינהל עסקים ומומחה לחקר שווקים. מחברם של תשעה ספרים מקצועיים בתחום השיווק והתכנון האסטרטגי וכן של ארבעה ספרים נוספים הדנים ביישומה של הציונות בארצנו, ובתקופתנו. במכון ציגלמן בוצעו מחקרים עבור מאות ארגונים וביניהם כעשרים מחקרים על-אודות בתי חולים, מרפאות, תרופות, מעבדות רפואיות, מיכשור רפואי וציוד נדרש למוסדות בריאות.
תאריך:  14/07/2022   |   עודכן:  14/07/2022
ישראל ציגלמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גם בי"ח נדרש לתכנון אסטרטגי שיווקי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השיר נכתב בחצר בית חולים "וולפסון", כשאני יושב בגינה ומארובה אחת בבית החולים היתמר לו עשן, ש"לִטֵּף" בַּחֲמִימוּת רבה את יריעות שמי התכלת היפים הפרוסים מעלי, כמבקש "לְנַשֵּק" וּ"לְחַבֵּק" את כל היריעות של מרחבי השמים הנקיים הפרוסים מעלי.
נזכרתי בקיתונות הלעג והבוז שנשפכו על ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, לאחר ההשיג הייחודי, חתימת הסכמי אברהם. הפרשנים גיחכו במקלדת מושחזת מרוחה בציניות, והזכירו שאלו לא האויבים האמיתיים, המגישות והמגישים הגניבו חיוך רב משמעות בזווית הפה, חיוך מתריס הלועג לתמונות ההיסטוריות של המנהיגים בחתימת הסכמי השלום. אנשי ההגות והרוח העניקו הסברים מלומדים מדוע אין למנהיגים אלו אפילו את הזכות לחלום על פרס נובל לשלום, והגנרלים המעיטו בגיחוך של מביני עניין כי מדובר בתמונות לצרכי הפוליטיקה המדשדשת של נתניהו וטראמפ.
טוב עשה משרד הפנים כשיצא בקמפיין "בחיים לא נכנסים לים כשאין מציל" - כי תכלס זה נכון. אם אין שירותי הצלה אתם בסכנה. אבל בוא רגע נהיה כנים עם עצמנו ואם לא עם עצמנו אז בואו נדבר על אחרים. כמה פעמים ראיתם אנשים שרוחצים בדיוק ליד שלטים עליהן כתוב מפורשות "החוף לא מוכרז לרחצה" או "מקום אסור לרחצה". למה? כי הם בטוחים שלהם זה לא יקרה. כי הם רוצים להתרחק מהצפיפות וההמולה שמאפיינת את חופי הרחצה המוכרזים ולא לקבל את כדור המטקה בראש, כי הם רוצים רצועת חוף שהיא רק שלהם. אבל בדיוק אז, בשקט המופתי הזה, קורה האסון המיותר הבא!
14/07/2022  |  פול חכים  |   יומני בלוגרים
המוסד החינוכי "כפר הילדים" ומתחמו שהוקמו בשנות ה-20 על מורדות גבעת המורה בעפולה, מהוה פרק היסטורי חשוב בתולדות הישוב בארץ והוא בעל עבר ההיסטורי ומורשתי מפואר מהדרגה הראשונה מזה שנים רבות עומד המתחם כולו נטוש, שומם ומוזנח, והמבנים ההיסטוריים הפזורים במקום - הולכים, נהרסים ומתפוררים
14/07/2022  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
הנשיא ביידן יסיים מחר את ביקורו בישראל וברש"פ וייצא לביקור בסעודיה בטיסה ישירה מנתב"ג לג'דה. מחר הוא יבקר בית החולים "אוגוסטה ויקטוריה" במזרח ירושלים ובעיר בית לחם, שם יפגוש את יו"ר הרש"פ אבו-מאזן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
ישראל נמנעת מהכרה ברצח העם הארמני, למרות ששליש מבני הארמנים נרצחו    האירוע האסוני שפקד את העם הארמני במלחמת העולם הראשונה לא יוזכר בנוכחות נציג רשמי של ישראל
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il