|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
ביידן ועבאס. ניסה לפצות את הפלשתינים [צילום: מג'די מוחמד/AP]

ביקור הנשיא ביידן במזה"ת

הנשיא ביידן סיים את ביקורו במזה"ת וחזר לארה"ב, מבחינתו היה זה ביקור מוצלח שבו הוא העביר את המסר בעניין חזרת ארה"ב למזה"ת וקידם את הורדת מחירי הנפט. ישראל מרוצה מ"הצהרת ירושלים" אך מאוכזבת מעמדת הנשיא ביידן בעניין אירן וההתקדמות האיטית בנורמליזציה עם סעודיה. הפלשתינים זועמים ומתוסכלים מכך שביידן דחה את הדרישות המדיניות של הרש"פ
17/07/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ביקור ביידן בישראל   |   תגובות

ביקורו של הנשיא ביידן במזרח התיכון מסמל את השינוי בעמדת הממשל בעקבות הנסיגה מאפגניסטן והשלכותיה על מעמדה של ארה"ב בעולם והמאבק המחריף של ארה"ב נגד ההגמוניה של רוסיה וסין. הנשיא ביידן החליט על חזרתה של ארה"ב לעמדת השפעה חזקה במזה"ת ולא לאפשר היווצרות וואקום שלתוכו ייכנסו רוסיה וסין, בעקבות המלחמה באוקראינה והחתירה של אירן להרחיב את יכולותיה הגרעיניות עד להשגת פצצה גרעינית הבין הנשיא ביידן שהדרך היחידה להשיג את מטרותיו היא להיעזר בסעודיה מה שלא הותיר לו ברירה אלא "להתפייס" עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן זאיד.

הסעודים מבינים היטב את שיקוליו של ביידן ונערכים לבחון האם מדובר בטקטיקה זמנית בגלל המצב הכלכלי בארה"ב( עליית מחירי הנפט, אינפלציה גבוהה ועוד) והבחירות לקונגרס בנובמבר, או שאכן מדובר בהחלטה אסטרטגית.

הביקור בישראל

הנשיא ביידן התחיל את ביקורו בישראל שממתינה לבחירות כלליות בחודש נובמבר ונפגש עם ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד שהינו מוגבל מסיבות מובנות בקבלת החלטות מדיניות הרות גורל בתקופה הזו. גולת הכותרת של הנשיא ביידן בישראל הייתה החתימה של הנשיא ביידן וראש הממשלה לפיד על "הצהרת ירושלים" שהיא הסכם משותף בין ישראל לארה"ב המבסס את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות,מקבע את מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל, מביע עמדה ברורה ומאוחדת נגד אירן ותוכנית הגרעין שלה,שומר על העליונות הצבאית האיכותית של צה"ל על אויביו, מחזק את כוח ההגנה של ישראל ואת הנורמליזציה עם מדינות ערב.

"הצהרת ירושלים" כללה גם הסכמה להילחם באנטישמיות ובניסיונות להחרים את מדינת ישראל ולנסות ולשלול את זכותה להגנה עצמית ומלחמה נגד תנועת ה-BDS. החשיבות בחתימה על הצהרת ירושלים היא בכך שהיא אישררה את היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב בחתימה של נשיא מהמפלגה הדמוקרטית, דבר שהחזיר את ממשלת המעבר בישראל בראשות יאיר לפיד לחיק המפלגה הדמוקרטית החתימה על המסמך החשוב הזה עוררה את זעמן של אירן, חיזבאללה, הרש"פ וארגוני הטרור ברצועת עזה.

מבחינתם מדובר במזימה אמריקנית ישראלית שהינה בבחינת הכרזת מלחמה על אירן וגם על הבעיה הפלשתינית ומתן לגיטימציה ל"כיבוש הישראלי" ולהשתלבותו במרחב הערבי והאיסלאמי ומתן "אור ירוק" לישראל לתוקפנות בשם "ההגנה העצמית והשמירה על האינטרסים שלה". הזעם הפלשתיני על "הצהרת ירושלים" וביקור ביידן בא לידי ביטוי בשיגור ארבע רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל בסוף השבוע, צה"ל הגיב בתקיפת מעבדה תת-קרקעית לייצור חומר נפץ לרקטות ומאגר רקטות של חמאס ברצועה.

אכזבה ישראלית

למרות האווירה הטובה שהייתה בביקורו של הנשיא ביידן בישראל והשותפות האסטרטגית שעוגנה במסמך "הצהרת ירושלים", יש אכזבה גדולה בדרג המדיני בישראל בכל הקשור לנושא סכנת הגרעין האירני שהוא שעמד במרכז השיחות המדיניות עם הנשיא ביידן. הנשיא האמריקני עזב את ישראל כשחילוקי הדעות המהותיים בין ארה"ב לישראל בנושא הגרעין האירני נותרו בעינם. גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים: "הנשיא ביידן לא הביא עמו את הבשורה שישראל חיכתה לה".

ביידן סירב לקבל את הדרישה הישראלית כי יאמץ את האופציה הצבאית מול אירן והמשיך לדבוק באופציה הדיפלומטית והחזרה הסכם הגרעין מ-2015 תוך שהוא מדגיש כי האופציה הצבאית הינה "המוצא האחרון" כדי למנוע מאירן נשק גרעיני. הנשיא ביידן גם סירב לבקשת ראש הממשלה לפיד לקבוע תאריך יעד לאופציה הדיפלומטית בכל הקשור לסכנת הגרעין האירני.

למרות האכזבה מעמדת הנשיא ביידן בסוגיית הגרעין האירני,ממשלת ישראל הביעה שביעות רצון מיחסו לסוגיה הפלשתינית ולרעיון הנורמלזיציה עם מדינות ערב. הנשיא ביידן נמנע מלעסוק בביקורו בכמה נושאים חשובים: הקפאת הרחבת ההתנחלויות, פתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים ומיצוי הדין בפרשת מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה.

הוא חזר על רעיון פתרון שתי המדינות אך גילה הבנה רבה לכך שבישראל יש כעת ממשלת מעבר שאיננה יכולה לייצר "אופק מדיני" לפלשתינים. המתנה הגדולה של הנשיא ביידן לישראל במהלך ביקורו הייתה מחויבות אמריקנית לתרום תרומה כספית וטכנולוגית לפיתוח מערכת הלייזר להגנה אווירית שהמציאה ישראל ולקדם את מכירת מערכת "כיפת ברזל" למדינות אחרות.

הישג נוסף לישראל במהלך ביקור הנשיא ביידן היה ההודעה הסעודית על פתיחה רשמית של המרחב האווירי שלה לכל חברות הטיסה האווירית וכמובן גם לחברות הישראליות והדבר נחשב לעוד שלב חשוב בדרך לנורמליזציה מלאה בין ישראל לסעודיה.

הסיור במזרח ירושלים ובבית לחם

הנשיא ביידן ערך ביקור ראשון של נשיא אמריקני במזרח ירושלים, הוא ביקר בבית החולים "אוגוסטה ויקטוריה" והודיע על סיוע כספי בסך 100 מיליון דולר לבתי החולים במזרח ירושלים. אחר כך הוא נסע לבית לחם שם נועד עם יו"ר הרש"פ אבו-מאזן. הפגישה הסתיימה במסיבת עיתונאים אך ללא הצהרה משותפת בשל חילוקי דעות בעמדות הפוליטיות למרות ההסכנה ביניהם על כך "שפתרון שתי המדינות הוא הטוב ביותר לסיום הסכסוך הישראלי-פלשתיני". הנשיא ביידן ניסה לפצות את הפלשתינים והודיע על סיוע כספי נוסף של 200 מיליון דולר לסוכנות אונרא עבור הפליטים הפלשתינים.

כל הדרישות הפלשתיניות כמו פתיחת הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים, פתיחת משרדי אש"ף בוושינגטון, הסרת אש"ף מרשימת הטרור האמריקנית ועוד נדחו על-ידי הנשיא ביידן בשלב הזה, דבר שהביא לאכזבה ולתסכול רב בהנהגה הפלשתינית. עזאם אל-אחמד, חבר הוועד הפועל של אש"ף אמר כי הרש"פ לא הופתעה מתוצאות הביקור, על הסיוע הכלכלי שהעניק הנשיא ביידן הוא אמר שמדובר ב"פירורים".

"מה שחשוב לנו הוא ההיבט המדיני שנעדר מדברי הנשיא, הדבר החיובי היחיד שביידן דיבר עליו במסע"ת היה הכרתו באפוטרופסות של ירדן על המקומות הקדושים בירושלים ועל הסטטוס-קוו ביחס אליהם" אמר אל-אחמד. ביידן גם דחה את בקשת משפחת העיתונאית שירין אבו עאקלה להיפגש עמו במהלך ביקורו, גורמים אמריקנים אמרו כי המשפחה הוזמנה לביקור בוושינגטון.

הביקור בסעודיה

המרוויחה הראשית מהביקור של ביידן במזה"ת הייתה סעודיה,הנשיא האמריקני נאלץ להתקפל אחרי שהחרים את יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן שאותו האשים באחריות לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. הנשיא ביידן הגיע מישראל בטיסה ישירה לג'דה שבסעודיה, הוא לחץ את ידו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הנחשב ל"איש החזק" בממלכה ואחר כך נועד עמו ועם אביו המלך סלמאן בן עבד אלעזיז לשורה של דיונים.

הנשיא ביידן אמר בסוף השבוע שעבר כי היו לו דיונים טובים בסעודיה בנושאי ביטחון ואנרגיה וכי הוא עושה כמיטב יכולתו להגדיל את אספקת הנפט לארה"ב. הוא הבטיח "לא להשאיר וואקום במזרח התיכון לרוסיה או לסין". הוא שיבח את תרומתה של סעודיה לייצוב הפסקת האש בחסות האו"ם בתימן וסיכם עם ההנהגה הסעודית להעמיק ולהאריך את הפסקת האש.

ארה"ב וסעודיה פירסמו גם הודעה משותפת כי הכוח הרב-לאומי יעזבו את האיים טיראן וסנאפיר בים סוף שהיו בשליטת ישראל עד שעברו ב-1982 למצרים. מ-2017 האיים הם בשליטת סעודיה שהתחייבה להגן על חופש השיט. והנקודה החשובה לא פחות מבחינת סעודיה, במהלך ביקורו של הנשיא ביידן בממלכה הסכימו שני הצדדים על "חשיבות מניעת נשק גרעיני מאירן". שתי המדינות חתמו על 18 הסכמים לשיתופי פעולה בתחומים שונים.

עם זאת גורם סעודי בכיר הבהיר כי "סעודיה איננה שמה את כל הביצים בסל אחד" וכי יש לה גם הסכמים חשובים וגדולים עם רוסיה וסין. ביקורו של הנשיא ביידן הוא חשוב גם לאור הביקור הצפוי השבוע של נשיא רוסיה פוטין ושל הנשיא ארדואן בטהרן שם יקיימו פגישה משולשת עם הנשיא אברהים ראיסי גם בעניין המצב בסוריה. לפגישה הזו עלולות להיות השלכות על הפעילות האווירית של ישראל בשמי סוריה נגד מטרות צבאיות אירניות.

הנשיא ביידן השתתף בסעודיה ב"וועידת ג'דה לביטחון ופיתוח" בהשתתפות מנהיגי תשע מדינות ערביות אשר רמזה על אפשרות הגברת ייצור הנפט בחודשים יולי-אוגוסט. בהודעת הסיום בירכו המנהיגים על החלטה קודמת של + OPEC על הגדלת ייצור הנפט.

לסיכום: מבחינת הנשיא ביידן, הביקור שלו במזה"ת שנמשך 4 ימים היה מוצלח, הוא הצליח להוכיח כי ארה"ב אכן חוזרת למזה"ת והוא יוכל להציג בפני הציבור האמריקני ומפלגתו כי עשה מאמץ גדול לפתור את משבר האנרגיה ולהוריד את מחירי הנפט ואף מחל על כבודו והתפייס עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שאותו האשים באחריות לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. ההתפייסות הזו עלתה לו בביקורת קשה בארה"ב.

ביקורו בסעודיה מוכיח כי ארה"ב עדיין תלויה בנפט הערבי ובסעודיה שקובעת את מחירי הנפט, המלחמה באוקראינה הגבירה את התלות הזו. הנשיא ביידן איחד את מדינות המפרץ ומדינות נוספות נגד הסכנה האירנית מבחינה מדינית אך הן עדיין חוששות מהקמת ברית צבאית רשמית נגד הסכנה האירנית, גם נושא הקמת ברית צבאית להגנה אווירית, בשיתוף ישראל, נגד סכנת הטילים והכטב"מים האירניים יישאר חסוי למרות שהחל כבר להתקדם משמעותית מאחורי הקלעים.

ביקור הנשיא ביידן השיק את תחילת הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה בכך שסעודיה הודיעה על פתיחת המרחב האווירי שלה לטיסות ישראליות אך הסעודים עדיין לא בשלים לנורמליזציה מלאה עם ישראל מבלי שתהייה התקדמות משמעותית לעבר הקמת מדינה פלשתינית עצמאית. ישראל מרוצה מ"הצהרת ירושלים" אך מאוכזבת מכך שהנשיא ביידן איננו מוכן עדיין לאמץ את האופציה הצבאית נגד אירן אלא כ"מוצא אחרון", חילוקי הדעות בין ישראל לממשל ביידן נותרו בעינם בנושא סכנת הגרעין האירני.

ברש"פ זועמים ומתוסכלים, ביקור ביידן לא הביא להם שום בשורה מדינית לעבר הקמת מדינה פלשתינית מעבר לחזרה על סיסמת "פתרון שתיי המדינות". הם קיבלו מביידן כמה מאות מיליוני דולרים עבור בתי החולים במזרח ירושלים והפליטים, באמצעות אונרא אך ביידן לא נענה לשום בקשה מדינית שלהם, במיוחד בנושא פתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים.

תאריך:  17/07/2022   |   עודכן:  17/07/2022
+שמשון המסכן
18:43 17/07/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
ישראל אינה מאוכזבת, היא מראש לא יכלה לצפות לתוצאה טובה יותר; ומראש ידעה כי בעניין האירני חילוקי הדעות אינם ניתנים לגישור
ביידן ולפיד. [צילום: אמיל סלמן/פול פלאש 90]
+ביידן, התקשורת והשפה העברית
11:21 17/07/22  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
התקשורת הישראלית לוותה את ביקורו של הנשיא האמריקני ביידן בשקיקה מופרזת, בקרתנות ובטרחנות, עד שלמרבית הישראלים עודף הסיקור היה לזרא  ▪  תוך כדי כך הכתבים השונים התהדרו, לצורך ובעיקר שלא לצורך, בשרבוב ביטויים באנגלית לתוך דיווחיהם, כאילו אין מלים עבריות לאותה מטרה
מצלמים מכל הכיוונים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ראש הממשלה: נמצא פתרון לעליית מחירי הלחם
11:21 17/07/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הודה בפתח ישיבת הממשלה השבועית לבעלי רשתות השיווק שהסכימו להמתין עם העלאת מחירי הלחם האחיד  ▪  "מודה לנציגי המאפיות על כך שהם עובדים איתנו למנוע עליית מחירים שתפגע בשכבות המוחלשות ביותר בחברה"
"נדון עם הגורמים הרלוונטיים על מחירי הלחם" [צילום: פלאש 90]
+קבל עולם ומלואו היא מופעת
אך לאיש לא תיתן בה לגעת
10:33 17/07/22  |  ערן גרף   |   לרשימה המלאה

+ביידן נחת ועמו מלוא הסל
דורונות, הבטחות, אך-גם יש לו 'אבל'...
09:01 17/07/22  |  ערן גרף   |   לרשימה המלאה

+בשולי ביקורו של נשיא ארה"ב
08:17 17/07/22  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
מה מנע ממארגני הטקס להסדיר גגון בד להצל מעט על הנשיאים מהשמש, גגון בד הניצב על ארבעה עמודים דקים, שמחירו 150 שקלים, שלא היה מונע מהצלמים לצלם ככל חפצם
ביידן. בחום הגדול [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ביקור ביידן בישראל
אין ספק שלביקור זה בישראל חשיבות רבה בתחומים רבים. לישראל חשובה תמיכתו המתמשכת בנו שלא נס ליחה גם משנבחר לנשיאות. חשובה לנו תמיכתו במאבקנו נגד אירן, חשובה לנו תמיכתו באספקת נשק ומימון פיתוחי אמל"ח בישראל, חשובה לנו פעילותו בהידוק הקשרים בין ישראל למדינות ערב, וכרגע בעיקר עם סעודיה, חשובה לנו הצלחתו המתבקשת בהפחתת מחירי הנפט וכמובן חשובה גם התנגדותו לאנטישמיות בכלל ובארה"ב בפרט.
17/07/2022  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, סיים את ביקורו במזרח התיכון בפסגה שהתקיימה בסעודיה, בהשתתפות מנהיגים מתשע מדינות ערביות. במהלך הפסגה אמר ביידן כי ארצות הברית תמשיך להיות מחויבת לבעלות בריתה באזור.
16/07/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הטיח ביורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, כי הוא מאמין שיורש העצר אשם בהריגתו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018, בטורקיה. ביידן אמר דברים אלה ישירות ליורש העצר, זמן קצר לאחר שהחלה פגישת השניים עם הגיעו של ביידן לביקור בג'דה, סעודיה (יום ו') - במסגרת ביקורו במזרח התיכון.
16/07/2022  |  יואב יצחק  |   חדשות
היום השלישי לביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל במזרח התיכון. היום (ו', 15.7.22) ביקר ביידן בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה, שם נשא נאום בו סיפר על האסונות שחווה במהלך חייו והצהיר כי ארה"ב תעניק סיוע נוסף של 100 מיליון דולרים לבתי החולים הערביים במזרח ירושלים והפלשתינים.
15/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
עכשיו זה רשמי: רשות התעופה האזרחית בסעודיה הודיעה הלילה (יום ו', 15.7.22) על פתיחת המרחב האווירי של הממלכה למעבר כל המטוסים האזרחיים, ללא יוצא מן הכלל. שמה של ישראל לא צוין באופן מפורש בהודעה, אבל אופן הכרזה דומה היה גם אחרי נרמול היחסים עם איחוד האמירויות, שבו רשות התעופה האזרחית הסעודית הודיעה שתאפשר מעבר לכל הטיסות לאמירויות ומהן.
15/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il